конспект урока по осетинской литературе на тему ХЕТ?ГКАТЫ КЪОСТА БАСНЯ БИР?ГЪ ?М? ХЪРИХЪУПП .


Темж: Хъазиты Мелитон «Дж сау чызг».

Урочы темж: 1. Базонгж кжнын сывжллжтты жмдзжвгжимж. Йж хъуыды йын бамбарын кжнын. Аив дзырд, ныхасы ржзт жмж растфыссыны жгъджуттыл кусын.

2. Хистжржн кад кжнын, жххуысмж жнжзивжг ужвын хорз миниуджытж кжй сты, аджмы цард ржсугъдджр жмж мидисджынджр кжй кжнынц, уый жмбарын кжнын ахуырдзаутжн.

3. Цжржгойтжй аджймагжн жххуысгжнжг кжцы у, жмж цы жххуыс кжны, ууыл жрдзурын. Цжржгойтжм уарзондзинад жвзжрын кжнын сывжллжтты зжрджты.

Урочы фжлгонц: 1. Цжржгойты нывтж.

2. Сывжллжтты конд нывтж.

3. Судзин жмж жндах.

Урочы цыд.

I. Бацжттжгжнжн ржстжг.
(Сывжллжттж салам джттынц ахуыргжнжгжн, уазджытжн, сжхи цжттж кжнынц урокмж).

II. Урочы нысан жмбарын кжнын.
- Мах абоны урочы дзурдзыстжм жххуысы тыххжй. Жххуысжй хуызджр ницы ис царды миджг. Фжлж дын чи баххуыс кжна, уымжн та кад кжнын хъжуы, хорз зжрдж йжм дарын хъжуы (Помощь и благодарность).
Аджймаг куы райгуыры, ужджй цалынмж йжхи дарын хъом фжвжййы, уждмж йж хъжуы хистжрты жххуыс. Фжлж уыцы хистжртж куы базжронд вжййынц, ждых куы свжййынц, ужд та сж фжхъжуы жрыгжтты жххуыс. Уый у царды жгъдау, жмж йж жххжст кжнын хъжуы.
Нж урокжн йж сжйраг хжсмж гжсгж равзжрстон эпиграф джр:
«Хистжржн кжстжр куы ратта жгъдау,
Кжстжрмж ничи жрхжсдзжн ужд фау.
Хистжржн кжстжр куы райса йж уаргъ,
Кжстжржн алкжм уыдзжни ужд аргъ».
Бады Хъазыбег.
Старшему младший окажет почет,
Этот поступок хвалу принесет.
Младший у старшего ношу возьмет,
С именем добрым по жизни пойдет.

Ацы хъуыдыйы фждыл ис жмбисжндтж джр. Жз агуырдтон жмж дзы мж зжрджмж фжцыди тынгджр мжнж ахжм:
Хорздзинад дын чи скжна, уымжн жй хорзжй фидын хъжуы. (За добро добром платят).

- Сымахжн джр хжслжвжрд уыдис жмбисжндтж бацжттж кжнын. Кжй зжрджмж уж цавжр жмбисонд фжцыди?
(Сывжллжттж дзурынц жмбисжндтж, сж хъуыды сын жмбарын кжнынц).

III. Хждзармж куыстжй фжрсын.

1. Кавказаг мыртж растдзурыны фжлтжржнтж (дзырдтж фыст фжйнжгыл, сывжллжттж сж ахуыргжнжджы амынджй архайынц раст дзурыныл).
2. – Хждзармж уын уыдис лжвжрд хжс-текст «Калм - жххуысгжнжг» хиныхжстжй дзурынмж бацжттж кжнын. Чи йж радзуржн аив ирон ныхасжй?
(Фжрсын 2 аджймаджы).
- Цавжр уыдис калмы лжппын?
- Кжджм жй жрхаста лжг?
- Цжййас сси калм?
- Цжмжн жххуыс кодта калм аджймагжн?

IV. Ног жрмжгмж рахызт.

- Уждж мах базонгж стжм диссаджы цауимж. Калм аджймагжн куыд жххуыс кодта. Фжлж уый аржх нж вжййы.
Калмжй ужлдай ма ис бирж жнджр цжржгойтж, кжцытж тынг жххуыс кжнынц аджмжн.
Пыл – кжны ужззау куыстытж.
Бжх – ласы аджмы, ужргътж.
Хжржг – ласы ужргътж.
Гжды – ахсы мыстытж
Куыдз – хъахъхъжны хждзар, фос.
- Куыд ис зжгъжн пылжй, бжхжй, хжржгжй, гждыйж, куыдзжй – жххуысгжнжг.
Биржгъжй, рувасжй – нжу жххуысгжнжг.
- Уый хорз у, фжлж хатгай ис фенжн аджймаг йж къух куыд сисы цжржгойтжм, хждзаржй сж асуры, ужлдайджр та куы базжронд вжййынц ужд. Уый стыр тжригъжд у. Уый афтж хъуамж ма уа. Сэнт Экзюпери куыд загъта: «Мы в ответе за тех, кого приручили».
- Цжржгойтж хорз жххжст кжнынц сж хжс, фжлж сымах та.
Истжййаг жххуысгжнджытж стут, жви нж. А-ма радзурут жмж фенын кжнут, чи уж куыд жххуыс кжны йж маджн, йж нанайжн.
(Сывжллжттж радыгай цжуынц, сж нывтж уынын кжнынц, дзурынц цыбыржй се
·ххуысы тыххжй).

V. Ног жрмжг.

- Мах абон бирж дзуржм жххуысы тыххжй жмж ма ноджыджр базонгж уыдзыстжм Хъазиты Мелитоны диссаджы хъарм жмж фжлмжн жмдзжвгжимж «Дж сау чызг».
- Афыссут уж тетрждты абоны нымжц, урочы темж.

Ныр фжйнжгмж жрбакжсут жмж бакусжм дзырдуатыл.
(Ахуыргжнжджы амынджй сывжллжттж дзурынц дзырдтж, фыссынц сж сж дзырдужтты).
Дзырдуат:
авжрын – дать
судзин – игла
фждзжл – утонченный конец нитки
сыхаг – сосед
расурын – прогнать
хуртуан – зерно на просушке
жххжссын – успевать
зивжг кжнын – лениться
зиу – коллективная помощь

2. Ахуыргжнжджы каст.
- Ныр байгом кжнут уж чингуыты 159 фарсыл. Лжмбынжг кжсут ржнхъытжм. Хъусут ахуыргжнжгмж жмж бахъуыды кжнут интонаци, ритм жмж касты темп.
Хжс: - Кжй тыххжй у жмдзжвгж?
- В какой форме написано стихотворение?
(Жмдзжвгж у диалог. Ныхас кжнынц нана жмж гыццыл чызг).

3. Иумж каст.
(Зындзуржн дзырдтыл бакусын).

4. Жмдзжвгж тжлмац кжнын.
(Сывжллжттж радыгай кжсынц жмж тжлмац кжнынц жхуыргжнжджы жххуысжй жмдзжвгжйы ржнхъытж).

5. – Уждж цавжр у чызг?
Сау чызг у куыстуарзаг, жнжзивжг, жгъдауджын. (тетрждты).
- Нана та?
Нана у зжронд, фжлмжнзжрдж, кусаг. (тетрждты).
6. – Сау чызг хорз чызг у. А-ма, уждж, мах бон та бауыдзжн нанайжн баххуыс кжнын?
(Сывжллжттж судзин жмж жндахимж архайынц).

7. – Нана жмж чызгжй ужлдай-ма бинонтжй кжй зонут?
(Баба, мад, фыд, лжппу).
Фарст: Дж бинонтж цал сты? (Сывжллжттжй цалджр дзуапп джттынц фарстжн).

8. Жмдзжвгж кжсжм рольтжм гжсгж (лжппу, чызг).

9. – Мах поэттж не стжм, фжлж жмдзжвгжйы дзырдтж баивын базониккам?
Дзырдтжн сж синонимтж ныффыссын:
Нана – зжронд ус
Расурын – ратжрын
Фждзжл – жндах.

10. Дзырдтжн сж антонимтж ныффыссын.
Сау – урс
Алцжуыл – ницжуыл
Чызг – лжппу

VI. Урочы кжронбжттжн.
- Абоны урочы уж зжрджмж тынгджр цы фжцыди?
- Цавжр чызг у «сау чызг».
- Цавжр жмбисжндтж базыдтам?
- Цавжр цжржгойтж жххуыс кжнынц аджймагжн?
(Сказать коротко об общественных организациях и государственных структурах, которые помогают людям, животным). Зиу (232 стр.)
(Сжвжрын бжржггжнжнтж).

VII. Хждзармж куыст.
Жмдзжвгж хорз кжсын зонын. (Кжй бон суа, дзурынмж).

«В конце давайте вспомним наш лучший традиционный обычай – «зиу», как каждый осетин то всей души откликался на нужды другого, не принимая во внимание ни родства, ни своих личных интересов.
Молодежь отправлялась на луга и, в несколько часов покончив покос лишенной рабочей силы бедной семьи, с песнями возвращалась в аулы. Молодые женщины в свою очередь снимали хлеб с небольшой нивы нуждающейся семьи. При стихийных бедствиях каждый не лишенный способности ходить, осетин при малейшей тревоге спешил на место проишествия и по мере сил и возможности помогал пострадавшим чем и как кто мог: личным трудом, хлебом, соломой, дровами, строительным материалом и пр.». К. Хетагуров.



Ужлжмхасжн жрмжг
Хждзаржгаты Аслан

Жххжст кжнут ныхасы курдиат.
Алы жанрты нывжцжнтж.

9-жм къласы скъоладзаутжн элективон курсы программж ирон литературжйж.
(Ахуыргжнджытжн жххуысжн)

Жмбарынгжнжн фыстжг.
Программжйы нысан у, скъоладзауты нывжцжн фыссын ахуыргжнгжйж, цы хъжндзинждтж уагъд жрцыди, уыдон баххжст кжнын, сфжлдыстадмж сжм цымыдисдзинад гуырын кжнын, нывжцжн сж дардджры царды цы бынат ахсдзжн жмж цы ахъаз уыдзжн, уый равдисын.
Программж аржзт у 36 сахатжн ( 12 аудиторион жмж 24 хибары куыстжн).
Цы у нывжцжн? Искуы йыл ныхъхъуыды кодтат? Бжлвырд темжйыл нывжцжн фысгжйж автор хибаржй, саразы бжлвард текст (нывжцжны мидис).
Фжлж, хъыгагжн, скъоладзаутж цы нывжцжнтж ныффысынц, уыдоны хибардзинад стжм хатт вжййы.
Аржхджр скъоладзаутж фжлварынц ахуыргжнжн чиныджы статьяйы текст радзурыныл, кжнж алыхуызон «шпаргалкжтжй» сфыссыныл.
Жппжт скъоладзауты литературон сфжлдыстадмж жмхиц кжнын, нывжцжнтж фыссыны сжйраг нысан нжу. Йж сжйрагджр нысан уый миджг ис, цжмжй ахуырдзаутж сжйраг литературон компоненттж базоной жмж сын жххжст жмбжрстгонд цжуой аивадон литературон уацмыстж.
Скъоладзаутж алыхуызон нывжцжнтжн анализ кжныныл куы фжцалх уой, ужд растджр жмж аивджр кжндзжн сж фысгж ныхас джр.
Нывжцжнтыл кусгжйж хъжздыгджр кжнынц скъоладзауты зонындзинждтж аивадон литературжйж, фысджыты тыххжй, литературжйы теорийж, ржзы сж фжлгонцджын хъуыды кжнынад жмж сж эмоционалон удварнон жнкъаржнтж.
Скъоладзауты нывжцжнтж фыссыныл куыд ахуыр хъжуы уымжн нжй системж скъолайы практикжйы (ужлдайджр бындурон скъолайы).
Сбжржг кжнжм скъолайы нывжцжнты типон хъжндзинждтж:
– ахуыргжнжн чиныджы статьяйы мидис хи ныхжстжй фыст жрцжуы хуымжтжг хуызы;
– темж раст нж раргом кжнынц, кжнж та ужлжнгай;
– уацмысжн куыд жмбжлы, ахжм анализ кжнын нж зонынц;
– нывжцжн цы литературон жрмжджы бындурыл фыст вжййы, уый жххжст нж фжзонынц, кжннод та йж жппынджр нж фжзонынц;
– аивадон уацмысы авторы позицимж хъус нж дарынц;
раст не 'мбарынц уацмысжн йж идейон тематикон мидис жмж йж аивадон хицжнхуыз;
уагъд дзы жрцжуы бирж стилистикон рждыдтж, жвзагжй та вжййынц мжгуыр;
Ацы хъжндзинждтж дзуржг сты, скъоладзаутжм ржстмж фжлтжрдзинад жмж аржхстдзинад аивадон уацмыстж кжсынмж жмж сж анализ кжнынмж кжй нжй, ууыл.

Ахуырадон – тематикон пълан.

Темж
Сахжтты бжрц
Скъоладзауты архайды хуызтж

1
Тексты тыххжй бжстон жмбарынад
2/2
Ахуыргжнжджы лекцимж хъуысын. Пълан аразын. Дзырдужттимж куыст.

2
Ныхасы стильтж.
Ныхасы типтж
2/4
Практикон куыст: текстжн анализ жмж ныхасы стильты хицжндзинждтж сбжржг кжнын. Дзырдужттимж куыст.

3
Скъолайы нывжцжнты жанртж.
2/4
Скъолайы алыхуызон жанрты нывжцжнты анализ .
Рецензи сын кжнын.

4
Жрмжджы равзжрст жмж йж систематизаци нывжцжнтжм.
2/2
Аивадон уацмысты текстытимж куыст.

5
Нывжцжнты структурж
2/2
Аивадон текстты жмж нывжцжнты анализ.

6
Фыст жрмжджы анализ, жххжстджр жй кжнын, йж редакци.
2
Куыстытжн рецензи кжнын. Нывжцжнты конкурс.


7
Резерв
4











Программжйы мидис

1-аг темж. Тексты тыххжй бжстон жмбарынад.
Текст (латинаг жвз. textus – баст).
Тексты бастдзинад. Бастдзинады хуызтж. Сжргонды роль уацмысы (нывжцжны). Нывжцжны идейон – эстетикон мидис раргом кжнын.

2-аг темж. Ныхасы типтж
Хуымжтжг ныхасы стиль жмж йж миниужг (ужгъдибар эмоционалон)
Чиныджы стиль жмж йж миниужг:
– наукон (раст, абстрактон, логикон);
официалон – хъуыддагон (раст, официалон, жнжнкъарон);
аивадон (бжлвырд, фжлгонцджын, эмоционалон);
публицистикон (эмоционалон, сидтон).
Ныхасы стильты хицжндзинады уаг.
Ныхасы типтж (тауржгъ, хъуыдытж дзурын, равдыст).

3-аг темж. Скъолайы нывжцжнты жанртж 9-жм къласы.
Сж иумжйаг роль жвзаджы жмж литературжйы ржзтады.
Скъолайы нывжцжнты жанртж. Фысгж куыстыты хуызтж. Литературон – критикон статья. Очерк. Рецензи. Эссе. Боныг. Балц. Эпистолярон жанртж жмж сж хицжндзинждтж.
Нывжцжнтж нывмж гжсгж.

4-жм темж. Жрмжджы равзжрст жмж йж систематизаци нывжцжнтжм.
Литературон темжйыл нывжцжн (аивадон тексты анализ, йж равзжрст, дзырдуатон – фразеологион афжлгжст жмж а.д.)
Нывтжм гжсгж нывжцжнтж (нывгжнжджы цард жмж сфалдыстад хуызджр базонын, йж нывты истори жмж сж аивадон хицжндзинждты тыххжй фылджр зонындзинждтж райсын)
Нывжцжнтж цардыуаджы бындурыл (экскурситж, музейтжм цжуын, хибаржй чиныджы кжсын, алыхуызон джсныйад кжмж ис, ахжм аджймжгтимж фембжлдтытж).

5-жм темж. Нывжцжнты структурж.
Эпиграфы роль темж раргом кжныны. Нывжцжны пълан (хжрз цыбыр фыстжй). Пъланы хуызтж жмж сж роль текст саразыны. Радзырды темж куыд жмбжрстгонд у, уый бамбарын кжнын, жмж куыд жгъдаужй ржргом цжудзжн уый снысан кжнын.
Сжйраг хай – аивадон уацмысы тексты анализы бындурыл жргомгонд цжуы нывжцжны бындурон хъуыды. Кжронбжттжн хай – жнжхъжн темжйж иумжйаг хатдзжг скжнын. Нывжцжны алгоритм.

6-жм темж. Фыст жрмжг жххжстджр кжнын, анализ жмж йын редакци скжнын.
Анализ (нывжцжн темж нывжцжны аккаг у? Йж бындурон хъуыды раргом? Йж хжйтты жмбжрцад хжлд не 'рцыд?
Логикон бастдзинад се 'хсжн ис? Нывжцжны стиль жмж 'взаг. Цитатжтжй раст пайдагонд жрцыд?) Хуызджр дзы цы рауад, жмж дзы цы нж рауад? Нывжцжны текстжн редакци. Фыст жрмжг жххжст кжнын.














Литературж.
Майржмыхъуаты Ф. Скъоладзауты литературон уацмысы бындурыл сочинени фыссынмж цжттж кжныны методикж.
Калганова Т.А. Сочинения различных жанров в старших классах. М., 1997
Морозова Н.Г. Учимся писать сочинения. - М., 1987
Русова Н.Ю. Как писать сочинения, изложения, диктант. – Н. Новгород; Деколь, 1998
Оберпихина Г.А. Сочинения на литературную тему. – М.: Аркти, 1998






Ц Э В Д «Творчество»


Информационно методический отдел



Народные праздники – источник формирования

национальной культуры





(выступление на метод. объединении
педагогов доп. Образования 26.01.07)




Составитель: методист Хадикова Ф.К.




















Каждая эпоха, любой исторический отрезок имеет свою неповторимость свое отражение во времени, свои особые отличия. Но на протяжении всей человеческой истории главным в семье и обществе было воспитание детей. Хорошее воспитание – это воспитание гармонично развитого человека.
Ни так давно, когда наши народы не знали грамоту, не умели читать и писать, они воспитывали только словом и делом. Молчаливое воспитание осетин, когда глазами, жестами указывали на то, как поступить, все знали наперед, где чье место, могли и умели слушать друг друга, и каждое движение имело свое значение. Тогда от старших к младшим переходил весь опыт традиций и обычаев. Сегодня мы умеем читать, писать. Более того, техника ушла далеко вперед и мы уже не мыслим себя без телевизоров, компьютеров, радио, телефонов. На нас обрушивается такой поток информации, что мы разучились слышать друг друга. Именно сейчас мы потеряли основные ценности, роль семьи в воспитании детей. Родители вынуждены зарабатывать на жизнь и к сожалению, мало времени уделяют детям, а дети большую часть драгоценного времени проводят у экранов, у компьютеров или на улице. Их воспитание переходит на плечи общества. Школа занимается образованием и все ищет новые пути, в этом они мудрят так, что потеряли наше традиционное образование (которое к слову сказать было лучшим в мире) и заводят детей в такие лабиринты, из которых и взрослые порой не могут выбраться. От этого не понимания у детей чаще всего появляется нежелание учиться.
Темп жизни, бешеный темп в котором сейчас пребывает общество, не дает нормально воспитывать детей. А хуже того, уже и рожать детей перестали, год за годом все меньше и меньше появляется детей.
В семье воспитывается двое или один ребенок, им дорожат, над ним трясутся, выполняя все его прихоти и капризы, и таким образом чаще всего вырастает эгоист, очень мало знающий и неценящий ничего. Ни родительский труд, ни общество, в котором он живет ни общечеловеческие ценности – урод социальный.
Мы в дополнительном образовании должны и делаем все, что в наших силах, то, что не может дать школа и семья.
В нашем центре обучаются многим видам рукоделия, дают музыкальное и хореографическое воспитание, учат художественному слову, живописи, театральному мастерству все и не перечислить.
То, чем мы занимаемся в объединении «литературное творчество» - это понимание и бережное отношение к литературе и народному творчеству. Здесь мы знакомимся с традиционно –календарными -обрядовыми праздниками. Тема сегодняшнего занятия – зимний цикл календарных праздников и их значение.

Народный календарь – это обращение к генетической памяти народа. Праздники народного календаря – это коллективная и национальная форма осознания мира и своего места в нем. Стихия народной игры, народной музыки, различные формы организации жизни детей и их родителей в стиле народного календаря – все это обеспечивает приобщение подрастающего поколения к национальным традициям. Входя в мир народных традиций, человек становится участником акта творчества, носителем народного сознания.

Зимний цикл начинается с праздника Цыппурс (Рождество) – со значением сорок. Т. е. – сорокадневный пост предшествующий этому торжеству (с 28 н. – 7 янв.) Поститься или говеть – это не просто воздерживаться от скромной пищи. Истинный смысл, прежде всего в духовно-нравственном очищении человека. Физиологическая чистота, не совершать неблаговидных поступков, не произносить неприличные или ругательные слова, не вести веселый образ жизни, т. е. не ходить на свадьбы, концерты
Празднование Цыппурс было преддверием Нового Года – Ног бон.
В первую неделю после Цыппурс – во вторник вечером праздновали Бынаты Хицау. – готовили ритуальный стол и оставляли его в ночной тьме и выходили после молитв к Богу и просьб к Бынаты Хицау: «Бынаты Хицау! Подай нам свою милость! Не искушай нас и не делай нам никакого зла, не тронь ни головы, ни лошадей, ни скота нашего, ни всего, что нам принадлежит. Вняв усердным нашим молитвам, прими эту жертву, это кушанье и это питье. Да будут они тебе единственным возданием этого года!».
Потом все выходят, оставив стол на угощение, через 5-7 минут возвращаются все члены семьи и дружно садятся за стол, вкушая то, что осталось от трапезы Бынаты Хицау. Все съедается в семье, без посторонних.
Обряд имеет свое значение. В каждом доме есть свой ангел хранитель – домовой. Хозяева дома должны умилостивить его за то, что он охраняет дом, посылает здоровье членам семьи и сопутствует благополучию дома.
Спустя неделю в ночь на четверг отмечали Ног бон (13-14 янв.). Эта ночь считается священной, хозяйки готовят из пшеничной муки лепешки в виде фигур людей, домашних животных. Это символизировало прибавление семьи и животных.
- дедатж
Так же готовили лепешки с сыром
- басылтж и большой пирог
- жртхурон. Съесть этот пирог должна была семья без посторонних.
Праздник Нового года мы вам сегодня покажем.

Следующий праздник – Доныскъжфжн (быстрого несения воды) – совпадает с Христианским Крещением.
В этот день (19) рано утром молодая невестка или девушка приносили из источника чистой (освещенной) воды. Отправляясь к источнику, она брала с собой фигурные печенья дедатж, басылтж – задынтж (с солодом)
Произнеся молитву водному источнику и его святым патронам они бросали в воду свои подношения, обеспечивали себе безбедное существование в течение года (обряд совершался молча)
Принеся воды, она будит домашних: «вставайте, я принесла вам воды медовой и маслянистой». Все встают, моются принесенной водой и принесшая воды, раздает им лепешки» - (Вилен Уарзиаты)
На чистой родниковой воде замешивается тесто, и пекутся пироги, которыми возносят молитвы к Богу!
В воскресенье вернее в ночь на первый понедельник после Нового Года, в особенности среди жителей равнинных селений устраивают поминальные торжества – Баджнтж. Отмечают этот день только в тех семьях, которые в прошлом году лишились своих близких родственников.
В зимнем цикле народного календаря важное значение отводилось празднику Комахсжн (Заговенье).
- двухнедельная подготовка к великому посту.
Ком + Ахсжн – рот + завязать, сдержать. Мархотж – пост.
Галжргжвджн – 8 дней
Урсы къуыри – цжрвтжкъахжн. Неделя молочного питания (Масленница)
Алардыйы къуырисжр – которым завершалось все и начинался большой строгий пост. И собственно – это и есть проводы зимы.

Все эти календарные праздники были настолько выдержаны и отработаны, как в театре и проходили строго по ритуалу.
Конечно, наша задача научить детей всему этому, но в первую очередь дать им знания о праздниках и трауре (чем различны такие дни, и как накрываются столы). Как в такие дни себя вести.
Элементарно три пирога и два пирога. Почему? Что такое жертвоприношение. Как носится траур. Это и есть нравственность и лицо народа (примеры).
Последнее время очень широко принимаются наши обряды всеми народами, живущими в Осетии. Без трех пирогов не обходится праздник, без двух похороны. Стали отмечать Джеоргуыбу. И в самом деле, не все же на восточный или западный манер переходить и принимать далекую культуру, когда у нас у самих много интересного и замечательного.
Большую роль в воспитании детей играет литература, художественное слово, умение говорить и читать.
Один Нартовский эпос – этот бесценный клад, можно назвать библией осетинского народа. На обрядах и сюжетах Нартовского эпоса и осетинской литературы можно воспитать настоящих мужчин и хозяек.
Мы пока делаем первые шаги, но я думаю, эти шаги уверенно приведут нас к хорошим успехам.



Литература:

Айларты Измаил. «Иры фарн»

Къарджиаты Бекзж. «Ирон жгъджуттж»


Уарзиаты Вилен. «Праздничный мир осетин»

Памятники устного народного творчества


Хетжгкаты Къоста. «Ирон фжндыр»

Хъодзаты Жхсар. «Къостайы Хждзар»


Къадзаты Станислав. «Ирдгж»














Методикон амындтж фысджыты юбилейтж
бжржг кжныны фждыл.








Саразжг:
Сывжллжтты эстетикон-хъомылады центр «Сфжлдыстад»-ы методист
Хадыхъаты Фатимж.






















Ирон литературжйы ахадындзинад цжмжй ржза, цжмжй ирон фысджыты сфжлдыстадон бынтж парахатгонд цжуой жмж ржзгж фжлтжр нж литературжйы ахъаззагджр уацмыстж зона, йж удварн хъжздыг уа, уый тыххжй афтид литературжйы уроктж фаг нж кжнынц. Жнжмжнг хъжуы фжсурокты куыст кжнын.
Литературон сфжлдыстадон къордты ахуырдзаутж зонгж кжнынц бындурон уацмыстимж, литературжйы теориймж, фысджыты цард жмж сфжлдыстадимж уроктжм ужлжмхасжн. Фжлж сывжллжттжн ахадгж джр у литературон изжртж, юбилейтж, конференцитж жмж аив кжсыны ерысты (конкурсты) архайын, сж хъарутж фжлварын. Фысджытимж фембжлдты жмж аджмы размж аив дзурын (кжсын) сценкжты хъазын сывжллжтты разжнгард кжны зонындзинждтжм. Сж аржхстдзинад та ржвдзджр кжны, литературжмж уарзондзинад фылджржй фылджр.
Жвзжр йжхицжй джнцжгтж фжхжссы. Жз абон джр бузныг джн мж ахуыргжнджытж Кочысаты Наташж, Тыбылаты Чермен, Дзгойты Батырбег жмж Дзуттжгаты Эльмжйж, кжцытж мжн ахуыр кодтой аив кжсын, сфжлдыстадон цжстжй кжсын литературжмж, цардмж, уынын алцы джр мжхи цжстжй, аргъ кжнын аджймагжн жмж йж миддунейы хъжздыгдзинаджн. Уыдон мжн фжлвжрдтой алы хуызты: Жрдзы фжзындтж фыссынжй, аив кжсынжй, литературон уацмыстж жвзарынжй Кжд мж ницы рауад, уждджр литературж сси мж царды сжйраг хай жмж уый тыххжй бузныг зжгъын мж ахуыргжнджытжн. Эльмжйжн ма бирж хжрзтж бжфтжд йж къухы, чи нал и, уыдон та дзжнжты фжбаджнт.
Хорз ма хъуыды кжнын, А. Лапис жмж Шанаты Валерийы чиныг «Арыд базыртж» - мж гжсгж саржзтам конференци, жмж нжм уазжгуаты жрцыдысты автортж жмж сжйраг хъайтар Зжнджиаты Валодя. Уым жз дзырдтон куыд зын у «Цжргжсжн къалатийы бадын» Тынг фжцыдтжн сеппжты зжрджмж джр жмж ужджй фжстжмж райдыдтон Лаписмж радиомж цжуын. Уырджм хастон Ольгинскжйы хабжрттж жмж та сж – иу радиойж радзырдтой. Наташжйжн йж диссаджы хъжлжс иууылджр нж зжрдыл даржм, фжлж А. Лаписы хъжлжс хъуыды кжнынц жрмжст хистжр кары аджм Дзжнжты баджнт сж дыууж джр. Ирыстонжн бирж фжлжггад кодтой.
Кжд тынг бирж уарзтон Наташжйжн йж хъжлжс, уждджр мын цы литературон факультатив амыдта уый мж зжрджйы бынтон арф фжд ныууагъта. Уыцы ржстжг мын у зынаргъ у.
Аивад, литературж аджймаджы удыхъжд ржсугъд, хъжздыг кжнынц. Ирон литературжйжн, хъыгагжн уырыссаг литературжйы хуызжн авналжнтж нжй. Уырыссаг классикж экранизацигонд цжуынц цалджргай хжттыты. Мах та нж Нарты кадджытж джр нжма систам жмж нжма базонгж кодтам семж нж аджмы.
Кжд Достоевскийы «Идиот» - мж бакжсгжйж аджм чингуытж райстой жмж сж кжсын райдыдтой, ужд Жрнигоны «Челе» цжмжй бакжсой, уый тыххжй ис жрмжстджр ахуыргжнжг жмж йж аржхстдзинад.
Ирон фысджыты уацмыстж парахат кжнынжй ахадгж сты фысджыты юбилейтж бжржг кжнжн мадзжлттж.

Цжмжй фыссжг кжнж поэты юбилей сбжржг кжнжм, уымжн хъжуы жппжты фыццаг фжндондзинад. Мадзжлттж та сты алыхуызон. Ис саразжн конференци. Конференцимж рахжссжн ис иу уацмыс кжнж авторы сфжлдыстады жппжт фжзилжнтж. Зжгъжм, фыссжджы бынтжй куы райсжм иу уацмыс, ужд жрдзурын хъжуы уацмысы авторы цардыл, историйыл, сюжет, жвзаг, хъайтартж, йж ахадындзинад жмж ад. Алы къабаз джр иртасы жнджр ахуырдзау. Афтж уацмысыл бакусы фылджр аджм. Конференцийы ржстжг хатдзжгтж скжны разамонжг, стжй, кжнж жппжты разжй, раттын хъжуы ныхасы бар автор-юбиляржн, кжнж, кжд царджгас нал у, ужд та зындгонд литератор, кжнж фыссжгжн. Жрбахонжн сж ис сжрмагонджй. Афтж ацжуы конференци.
Хорз уаид аив изжр саразын. Зжгъжм 15 октябыры 1993 азы Плиты Грисыл сжххжст 80 азы. Уыцы фжззжг йж бинойнаг, йж царджмбал Дзуккойты Афассж царджй ахицжн жмж Грисы юбилей аржзт не ґрцыди. Махжн не 'скъоладзаутж (Нанайы хуртж) цжттж уыдысты жмж декабыры мжй жрбахуыдтам Грисы, скодтам ын кады изжр. Уыцы изжрмж хуынд уыдысты фысджытж, ирон театры артисттж, ахуырады кусджытж. Тынг зжрджмждзжугж рауад нж изжр.
Ахуырдзаутж зжрдиагжй, тынг аив кастысты Грисы жмдзжвгжтж: Жртхутжгдон, Хжцжны, Салдат Авд цухъайы, Чермены монолог. Раныхас кодтой фыссжг Хуыгаты Сергей жмж Грис йжхжджг, стжй тынг аив ныхас ракодтой Куымжллгкаты Мурат жмж Мелыккаты Замиржт, уыдон кастысты Грисы жмдзжвгжтж. Нж къорд ма бацжттж кодтой кжфтытж, зарджытж, фжндыры цагъд жмж изжр алцжмжй джр жххжстгонд уыд, тынг фжцыд нж уазджыты зжрджмж. Уыцы изжрмж ма бацжттж кодтам къулы газет, кжцыйы уыд жвдыст Грисжн йж цард, йж сфжлдыстад. Уым уыд Грисимж интервью, рабжржг йж зондахаст, йж цжстжнгас. Ужды политикон жмж жхсжнадон цардмж, культуржмж Грисы чингуыты равдыст уыд тынг цымыдиссаг. Авторжн йжхимж цы чингуытж нжй, ахжмтж джр дзы уыд.
Зжрджвжржны мжй (майы мжй) бжржг фжкжнжм Ужлахизы бон жмж махжн джр нж хжс вжййы жрыгон фысджытжй хжсты чи фесжфт, уыдоны жрымысын. Ужлдайджр зжрджвжржны мжй кжд у, ужд нж зжрдыл сж рухс нжмттж кжй даржм уымжн жвдисжн у Нанайы хуртимж цы Зжрджвжржн скодтам 1993 азы 46 скъолайы, уый. Мах бацжттж кодтам Калоты Хазби, Баситы Мысост, Дзахотт жмж Кочысаты Мухарбег жмж Белеккаты Харитоны жмдзжвгжтж жмж фыстжджытж. Скодтам зианы фынг. Жрбахуыдтам фысджытж жмж хжсты ветеран. Дзакайты Никъалайы. Сывжллжттж федтой, куыд хжлар кжнынц фынг. Радзырдтам сын цы у зианы фынг, алчиджр «хжлар» загъта, фысджытжй нжм уыд Ходы Камал жмж Дзасохты Музафер.
Куыд загътон, афтжмжй фжндгж кжнжд аджймаджы, уый йждтжмж йж бон бирж цыджртж у

Юбилейтж алы хуызы ис кжнжн. Скъолайы, районы, горжты, республикжйы. Жппжты жнцонджр – скъолайы миджг. Фжлж ужржхджр авналжнтж куы уа, ужд мжнж мах жржджы саржзтам «Къостайы фждонтж» - зжгъгж декадж жнжхъжн горжты скъолатжн. Жрбацыд нжм 27 скъолайы. Дыууж бонмж ацыд конкурс 4 районжн, 4 хуызы фжлваржны: аив кжсынжй, инсценировкжйы, иллюстрацийы, сочиненийы. Чи жрбацыд, уыдонжй хуызджрты хуызджртж равзжрстам жмж скодтам юбилейон изжр, кжцыйы сбжржг кодтам жртж юбилейы: Къубалты Алыксандыры 135 азы, Малиты Георгийы 120 азы жмж Дзанайты Иваны (Нигеры) 110 азы.
Кжй зжгъын жй хъжуы ацы ирон литературжйы цжджыдзтжй, алчи джр сжрмагонд ныхасы аккаг у. Фжлж йж мах цы мадзалжй сбжржг кодтам Къостайы гуыржнбон, уымжн джр ис гжнжн. Ахуыргжнджытжн жххуысжн джттжм декадж куыд аржзт жрцыд, уый жвдисжг жрмжг.







Управление образования АМС города Владикавказа и
ЦЭВД «Творчество».

Положение
о проведении декады «Къостайы фждонтж».



·. Коста Хетагуров – основоположник осетинской литературы, своим творчеством и всей своей жизнью стал идеалом для многих осетинских юношей, современников Коста. Они, по примеру Коста, не только стали писать, но и посвятили себя своему народу целиком, до последнего вздоха Жизнь каждого из них это – подвиг и их имена и творчество должны жить. В этом году отмечаются юбилеи трех больших поэтов: Александра Кубалова (135 лет), Георгия Малиева (120 лет) и Ивана Дзанаева (Нигера) 110 лет.
В декаду Коста Хетагурова мы решили отметить эти три юбилея. Такая декада даст возможность лучше узнать осетинскую литературу и имя Коста засияет еще ярче в окружении других, зазвучит еще звонче, если не будет одиноко.


·
·. 1. Предлагаемая декада даст возможность раскрыть творческий потенциал учащихся, расширить их знания, способствует пропаганде осетинской классической литературы.

2. Такие мероприятия имеют большое воспитательное значение


·
·
·. Участники декады.

Учащиеся школ города. 7 – 11 классы.


·V. Условия, порядок и сроки проведения


· этап – провести в школах 29 – 30 сентября


·
· этап – районные. проводятся в центре «Творчество» 5 октября – Иристонский и Промышленный, 6 октября - Северо-Западный и Советский районы.


·
·
· этап – Городское мероприятие. 13 октября. Респ. Юношеская библиотека им. Гайто Газданова в 14:00


V. Формы проведения.

Конкурс чтецов
Конкурс иллюстраций
Инсценировки
Сочинения: «Къостайы фждонтж», «Жз дзыллжйж къадджр куы дарин»

V
·. Требования

Предлагаемые формы проведения дают школам право выбора, возможность принять участие в разных творческих конкурсах или в одном из них. На районных отбирают самые лучшие творческие работы и проводится городское мероприятие с выставкой рисунка, выступят лучшие чтецы и покажут одну лучшую сценку, отметят лучшие сочинения


Жюри:

В школах учителя – осетиноведы сами проводят отбор лучших творческих работ и лучших чтецов.
Районные проводят представители и управление образования,
кафедры ос. яз. и лит. РИПКРО, ЦЭВД «Творчество».
На третьем этапе это уже не конкурс, а скорее праздничный вечер на который приглашаются писатели, поэты, артисты, художники и они же и вручают награды победителям.
Выступят здесь лучшие из лучших, победители районных конкурсов

Награждение проходит в номинациях:
лучшая иллюстрация
лучшее сочинение
Лучший чтец
Актерское мастерство


К наградам прилагаются подарки: книги писателей – юбиляров.



Сценарий

Декадж «Къостайы фждонтж» - йы кжронбжттжн изжржн.

Нысан. 1. Сбжржг кжнын жртж стыр юбилейы: Къубалты Алыксандры 135, Малиты Георгийы 120, Дзанайты Иваны (Нигеры) 110 азы.

2. Ирон литературжйы классикты уацмыстж ужржхджр парахат кжнын, кжстжртжн уарзын кжнын ирон литературж.

Аразджытж: горжты ахуырады управлени, сывжллжтты сфжлдыстадон центр «Сфжлдыстад». РИПКРОйы ирон жвзаг жмж литературжйы кафедрж,. Республикон фжсивждон библиотекж-йы кусджытж.

Кжм цжудзжн: Республикон фжсивждон библиотекж.

Кжд цжудзжн: 13.09.06. в 14:00

Изжры фжлыст: юбилярты къамтж, цитатжтж, сжргжндтж, юбилейон нымжцтж, номаржн равдыстытж, дидинджытж.

Изжры цыд: Цжгъды ансамбль «Фарн» Рагон цагъд

Амонджытж:

Къостайы фждонтж
Ирыстоны кад
Ирон фарнжй хайджын
Иронау сж зард.

Нж аджмы хъыгтж
Нж аджмы цин –
Сж хъысмжт, сж амонд
Жмхуызон у, иу.

Алыксандр райста
Бибойы фжндыр,
Ныр джр ма йжм
Хъусы жппжт дзыллж, Ир.

«Таходуй» фжкодта
Георги ж цард
Ма дунейтжбжл
Жрзилдтжй ж зар

О сау лжг, Нигер.
Нж зыдтай фжллад
Дж хистжр, кжстжржн
Фжкодтай лжггад


Мах буц кжнжм абон
Нж Иры хжрзты
Сж нжмттж жнустжм
Жрттивынц, уарынц.


Оркестр «Фарн» - къахкъухтыл кафт



Разныхас: «Къостайы фждонтж» - цжмжн схуыдтам нж декадж афтж – Хетжгкаты Къоста – ирон аив литературжйы бындуржвжржг. Йж цард жмж сфжлдыстаджй сси фжзминаг бирж ирон фжсивжджн, кжцытж йж фждыл ацыдысты жрмжст литературжмж нж, фжлж Къостайау сж цард снывонд кодтой сж ирон аджмжн. Алыксандр, Георгий, Нигеры тыххжй раныхас.

Куыд ацыдысты конкурстж уый тыххжй радзурын
Конкурсы аивджр жмж аржхстджынджр цы скъоладзаутж уыдысты уыдоны равдыст:
1.Къубалты Алыксандр «Жфхжрдты Хжсанж» композици кжсынц: 22, 26, 4 скъолаты ахуырдзаутж


«Байхъусут, лжппутж, байхъусут зжрждтж»

2.Тайсауты Давид «Зар» Малиты Г.
3.Гжбжраты Дианж Нарсау лжп Къубалты А.
4.Хадаты Ангелинж Малиты Г. «Дзераскж»
5.Цоржты Туган Нигер «Жз хъусын»
6.Аргъау «Мжгуыр лжг жмж жлдары фырттж» Нигер жмж Тжтжри
27 скъола инсценировкж
7. Цъжхилты Сабинж Нигер «Фжззыгон нывтж»
8. Челдыты Зжринж Малиты Г. «Жлхъуыст»
9. 38 скъола «Бадилон симд» Нигер. Инсценировкж


Заголовок 1 Заголовок 2 Заголовок 3 Заголовок 4 Заголовок 5 Заголовок 6 Заголовок 7 Заголовок 8 Заголовок 915