Конспект урока по молдавскому языку и литературе Приетений.



Проект дидактик
ла лимба ши литература молдовеняскэ
класа 6-а
Ынвэцэтор: Мунтян Светлана Кирилловна

Субьектул лекцией:Ун приетен ,я аминте,
Ну се кумпэрэ, нич винде.
Тема лекцией: ПриетенийТипул лекцией: МикстэСкопул лекцией: Екзерсаря елевилор ын експримаря оралэ,
а-й депринде пе елевь сэ-шь аргументезе опиния проприе ,а трези респектул фацэ де приетений адевэраць, доринца
де а куноаште кыт май мултэ информацие пентру ун нивелыналт де дезволтаре женералэ.
Обьективе операционале :Елевий вор фи капабиль :*сэ идентифиче персонажеле текстулуй.
*сэ повестяскэ текстул ын лимба матернэ.
*сэ формезе алте титлурь адеквате пентру текстул дат.
*сэ читяскэ индепендет текстул.
*сэ рэспундэ ла ынтребэриле - кее (екз-2)
Материале дидактиче:
*мануал, фише, провербе, десене деспре анимале.
Стратежий дидактиче:
Каптаря атенцией елевилор:
Че датэ есте?
Че анотимп есте?
Нумиць семнеле тоамней.
Кум есте тоамна?
Анунцаря обьективелорАктулизаря куноштинцелор.
Кувынтул ынвэцэторул уй– интродучере ла темэ.
Григоре Виеру ын поезия «Кынтекул приетенией» не-а скрис:
“Аша е приетения:
Кум дойнеште чокырлия!
Кыт ын черурь ар кынта,
Ну те сатурь, ну , де я,
Аша е приетения:
Кум се дэруе кымпия!
Кыт н-ай скоате дин штюбей,
Ну май сякэ мьеря ей!”
Ла лекция трекутэ ам ворбит деспре приетение, кум се ажутэ приетений
ла невое. Ши ымпреунэ не-ам конвинс, кэ приетенул адевэрат е ачел ,каре
ыць акордэ о мынэ де ажутор.
(елевей спун провербе, поезий деспре приетение).
Астэзь континуэм сэ ворбим деспре приетень, фииндкэ омул фэрэ приетенье ка брадул фэрэ четинь ши вой требуе сэ доведиць кэ сынтець приетень адевэраць.
Тема лекцией: Приетений Лукрул ку вокабуларул:
Елевилор ли се пропун кувинтеле ной:
А се ымпэка, а лега, а ста де ворбэ, а се атинже, астфел, а се ынцележе, ну симте.
Алкэтуим ымбинэрь де кувинте, пропозиций, ле традучем ын лимба русэ.Елевий вор ынкадра кувинтеле ын контексте ной, вор лукра ку метода ноуэ пе варианте.
Лектура текстулуй:
1 ) лектурэ-модел2 ) ун елев повестеште ын лимба русэ3 ) читиря ши традучеря ын лэнцишор4 ) ынтребэрь ын база текстулуй5 ) екз 7 п.64
Пауза динамикэ.
Полисемия кувынтулуй:
Читеск поезия:
“Стэ Михай сингур акасэ,
Стэ кэ-й болнэвьор,
Стау приетений афарэ Ши ыл стригэ-
К э ле есте дор”.

(елевий традук поезия, конжугэ орал вербул “а ста”, традук ымбинэриле де кувинте ши алкэтуеск пропозиций ку ымбинэриле де кувинте Екз 3 п.58; гэсеск
антонимеле кувинтелор: сингур, стэ, приетен, болнэвьор). Консолидаря : Елевий вор рэспунде ла ынтребэриле:
1 ) Деспре че ам ворбит ной азь?
2 ) Кум се ымпакэ Добря-кынеле ку писика Ека?
3 ) Че фэчя писика?
4 ) Кум се жукау приетений?
5 ) Де че рыдя бунелул?
Тема пентру акасэ:
«5»- Де повестит текстул ши де скрис ун есеу деспре приетень«4»- Де ынвэцат лексикул, де традус, екз 9 п.64
«3»- Де рэспунс ла ынтребэрь , екз 10 п.64
Нотаря.