Разработка урока по УМК Spotlight 10тема Living and spending. Урок комплексного применения ЗУН. Занятие разработано с использованием ИКТ (Smart note).


МБОУ «Лицей ФМИ №40» при УлГу
Разработка открытого урока по английскому языку
В 10 классе
Тема : “ Living and spending” ( «Жизнь и расходы»)
По материалам учебника « Английский в фокусе. 10 класс» -
О.В. Афанасьева, Дж. Дули, И.В. Михеева.
Учитель высшей квалификационной категории
Сазонова Марина Владимировна.
Ульяновск, 2015.
Аннотация и план урока.
Урок разработан в рамках общей темы блока - « Подготовка к ЕГЭ в части чтения. Развитие коммуникативной компетенции».
Тип урока - комплексное применение ЗУН по теме.
Цель урока – формировать коммуникативную компетенцию учащихся.
Задачи:
- развивать навыки устной речи в ситуациях общения, при обсуждении прочитанного.
- развивать умения работы с аутентичными текстами с целью выполнения подстановочных упражнений.
- развивать навыки аудирования.
- формировать умение учащихся выражать своё мнение и поддерживать беседу на английском языке, взаимодействуя в группе.
На уроке представлены несколько видов работы по развитию коммуникативной компетенции учащихся:
Это обсуждение по заданной теме - учитель использует так называемый экстралингвистический объект- видеоролик, чтобы погрузить учащихся в тему и задать мотивацию к говорению.
Подробнее хотелось бы остановиться на работе с текстом с выходом в речь.
Этот вид работы особенно эффективен при обучении говорению.
Учащимся предлагается аутентичный текст, интересный по содержанию. После прочтения учащиеся отвечают на вопросы по тексту, если нужно выписывают незнакомые слова. Далее учитель использует такой приём как элемент дискуссии при обсуждении прочитанного.
Даётся время на самостоятельное прочтение ещё раз и предлагается по памяти воспроизвести информацию. На первых этапах, когда дети ещё не знакомы с таким видом работы, можно предложить план высказывания, включающий ключевые слова и выражения, это поможет сформировать последовательные высказывания.
В дальнейшем план высказывания не нужен. Иногда, если позволяет сюжет истории, учитель предлагает учащимся не просто пересказать историю, но разыграть её. Этот вид работы особенно нравится детям, так как добавляет элемент игры.
Ещё один эффективный вид работы по развитию коммуникативной компетенции-
игра « Bingo». При использовании этого приёма значительно повышается мотивация учащихся к общению на изучаемом языке. Дети приобретают коммуникативные навыки, играя. Развиваются навыки диалогической речи. Этот вид работы можно проводить при изучении практически любой темы.
План урока.
Вступление.
Этап 1- Обсуждение видеоролика « Подростки и карманные деньги».
Основная часть.
Этап 2- Сравнение фотографий по плану (подготовка к устной части ЕГЭ).
Этап 3- работа с текстом
-чтение, ответы на вопросы по тексту, обсуждение, пересказ.
Этап 4- Английский в ситуациях общения - коммуникативная игра «Bingo»
Этап 5- выполнение задания ЕГЭ по чтению.
Заключение.
Этап 6- рефлексия, домашнее задание.
The plan of the lesson.
The theme of the lesson: “Living and spending”
Introduction
Stage of the lesson 1- discussing the video clip.
Teacher’s activity
Pupil’s activity
Today we are going to revise material from module 2, its theme was “Living and spending” as you remember.
We spoke about spending money and about free time activities.
Now I want you to watch the video clip and answer the questions.
Video “ Teens and pocket money”
What about Russian teens? What do they spend pocket money on?
What is better to save or to spend in your opinion?
Watch the video and answer the questions:-What do teens do to have pocket money?
-How often do they get pocket money?
-How much money do they get?
-What do they spend money on?
Answer the questions.
The main part.
Stage of the lesson 2- Comparing the photos.

Teacher’s activity Pupil’s activity
1. If you had enough money to buy a house, where would you like to live? Exchanging opinions.
Look at the pictures:
Photos : City view –Village view

Explain your opinion. Exchanging opinions.

3. Try to compare the pictures using the plan:
-give a brief description of the photos (action, location)
-say what the pictures have in common
-say in what way the pictures are different
-say which of the places presented in the pictures you’d prefer to find yourself. Compare the pictures using the plan.
P1: in the first picture I see a big city with busy streets. There are lots of people everywhere and I suppose traffic jams.
P2: in the second picture I see a peaceful landscape. This is countryside, with great outdoors, you feel relaxed here and maybe a little bit of loneliness.
P3: in both pictures you can see the place where people live
P4: as for me I would rather live in the city because I like active way of life. But to have a rest people can go to the village sometimes.
Stage of the lesson 3- Reading to retell the story.
Teacher’s activity Pupil’s activity
Let us read the text-
“ The house of his dream”
Mr. stone was tired of living in his old house in the country and wanted to sell it and buy a better one. He attempted to sell it for a long time, but was not successful, so at last he decided to solve a problem by using a state agent.
The agent promptly advertised the house, and a few days later, the owner saw a very attractive photograph of it, with a wonderful description of its gardens, its pond and its golf course.
The advertisement was printed in one of the most expensive magazines.
After the house owner had read the advertisement through, he hastened to telephone the estate agent and said to him: “I’m sorry, Mr. Jones, but I decided not to sell my house after all. After reading your advertisement in that magazine, I can see that it’s just the house I’ve wanted to live in all my life!”
Answer the questions.
Why Mr. Jones wanted to sell his house?
How did he try to do it?
Why did he finely apply to an estate agent?
What did the estate agent do about selling the house?
What professional mistakes did the state agent make?
Discussion.
Explain the two sayings and say whether you agree with them:
There is no place like home.
My home is my castle.
What does the word “home” means to you?
(A building; a place to sleep in; a place to have a rest in; a family).
Try to retell the story one by one.
Stage of the lesson 4- “ Bingo”- everyday English.
Teacher’s activity Pupil’s activity
-What do you usually do in your spare tame?
-What about extreme sports?
-What free time activities can you remember?
Look at the pictures( free time activities)- they will help you to play the game called “Bingo”
You have the cards with the names of your classmates. Your task is to ask every one in order to find out what free time activity each of you prefers and why.
Go to page 30 to remember how to ask questions:
Ex.3
You have 4 minutes for the game!
The winner tells us about likes of the classmates. Answer the questions.
Skydiving, martial arts, white water rafting, snowboarding, archery, board games, fishing, gardening…
“Bingo”
-Do you prefer…to…
-Would you rather…or…
- Why do you like it?
Stage of the lesson 5- Reading to fill in the gaps.
Teacher’s activity Pupil’s activity
59- E 60- G 61 -B 62 -F 63- A 64 -D
One more task for you.

The conclusion.
Stage of the lesson 6- introspection.
Teacher’s activity Pupil’s activity
We have come to the end of the lesson.
What are your opinions of your work today? What do you like most of the lesson?
Your home task:
Writing page 43.
Write a letter to your pen friend, yell him about your hobbies, ask questions about his pocket money. Exchange opinions.
Литература.
1.Английский язык. 10 класс: учеб. для общеобразоват. учреждений/О.В. Афанасьева, Дж. Дули, И.В. Михеева и др.-3 изд.-М.: Express Publishing: Просвещение, 2010.
2. Английский язык. 10 класс. Контрольные задания. : пособие. для общеобразоват. учреждений/О.В. Афанасьева, Дж. Дули, И.В. Михеева и др.-3 изд.-М.: Express Publishing: Просвещение, 2010.
3. Забавные рассказы для серьёзного обсуждения. Учебное пособие по английскому языку/ Составитель Н.М. Ольсен- М.: изд. « Менеджер», 2005.
4. Интернет ресурс ( видео “Teens and pocket money”) -https://www.youtube.com/watch?v=eGhkzoXEfjI