Урок по теме: Диалоги этикетного характера по теме « Знакомство, приветствия»


План к уроку английского языка в 6 классе + слайды презентации (Мod1 English in Use)
Тема: Диалоги этикетного характера по теме « Знакомство, приветствия».
Главная дидактическая цель урока: развитие умений диалогической речи.
Задачи урока:
Образовательные
Повторить ранее изученные разговорные выражения.
Освоить новые разговорные клише при знакомстве и представлении людей.
Учить использовать новую лексику в диалогах живого общения.
Развивающие
Развивать умение систематизировать знания и на их основе составлять алгоритмы действий.
Продолжить развивать умения поискового чтения.
Развивать творческое мышление.
Воспитательные
Приобщать к культуре общения на иностранном языке
Совершенствовать навыки групповой работы и творческих способностей каждого.
Тип урока: урок обобщения
Используемые технологии обучения: информационные технологии, проблемное обучение, коммуникативное обучение.
Формы организации познавательной деятельности: фронтальная, объяснительно-иллюстративная, поисковая, групповая
Учебник: Spotlight 6. Ю.Е. Ваулиной, Д.Дули, О.Е. Подоляко и др. Издательство «Просвещение», 2012
Оборудование урока: интерактивная доска, проектор, компьютер, презентация к уроку, раздаточный материал группам для исследовательской работы.
Основные понятия, рассматриваемые на уроке:
Приветствие.
Представление.
Формальная/ неформальная ситуация.
Приветствие, создание мотивации у учащихся (ситуация настроя на успех)
T: Hello, boys & girls! How are you?
P-s: We are fine, thank you and you?
T: I`m very well. Glad to see you.
P-s: Glad to see you, too. Let`s look around and say hello to our guests. They`ve come from Latvia to meet us and our school life. I hope we won`t make them disappointed.
T: Let`s begin our lesson.
2.Фонетическая тренировка.
T: Let`s warm our tongues up. Today we`re going to practise some sounds. Name them, please.
P-s: [x]and [e].
T: what tongue-twisters do you know with the sound [x]? Let`s pronounce them all together.
P-s: How many cans can a canner can
If a canner can can a can?
P-s: If you, Sandy, have two candies,
Give one candy to Andy, Sandy.
If you, Andy, have two candies,
Give one candy to Sandy, Andy.
T: Please, pronounce the names with the sound [x].
P-s: Andy, Sandy.
T: so, the 2nd tongue twister has the sound [e]. Let`s pronounce it all together.
P-s: Ted fed Fred bread,
And Fred fed Ted bread.
T: Which names have the sound [e]?
P-s: Ted, Fred
T: I`ve got some names. Please, divide them into 2 groups: with the sound [x] and the sound [e]. (По группам: какая быстрее прикрепит карточки)
3.Работа с учебником.
T: Let`s open our Sb-s p.12 ex.4 and check up. Can you add any other names? And I can, for ex. Annie and Hector. By the way, they are the characters of a film we`re going to watch.
4. Объявление темы урока, постановка целей урока.
T: So Just now we`re watching the film and I want you to guess the theme of our lesson.
P-s: Знакомство/ Greeting.
Right, today foreign guests have come to our lesson and school. So let`s try to meet them in English. Let us think what we should do and learn to achieve our aim.
5. Работа с учебником
(ex.1)
Divide the phrases into two categories: Introducing Greeting people( работа в парах).
Let`s check up.
T: What should be the first greeting or introducing? Let`s listen to the dialogue.
Ex.2 p.12- прослушивание аудиоматериала
T: Who meets for the first time? Let`s act out this dialogue.
6. Работа с раздаточным материалом
There are different ways to meet people. Let`s find out.
Can you correct Hector`s introducing?
P-s: You can call me Hector. I`m from Argentina.
7.Инсценировка (Formal/informal situation)
There are different situations when people meet each other. They are divided into formal and informal. Guess what I mean.
T: You have watched two situations: they are very different. There are two terms: formal and informal situation. Who knows what they mean? I`ve got a secret. Some our pupils have prepared small plays. Let`s watch them add guess there the situation is formal and there it is informal.
Dialogue1:
-Good morning. My name is Robert Hyde. I`m from Sony Corporation in London.
-How do you do, Mr. Hyde? I`m Michael Woods.
- How do you do, Mr. Woods? I`m very pleased to meet you.
Dialogue2:
-Hi! How are you?
-I`m fine, thanks, and you?
-Not bad, thanks.
T: How did you guess? What is different?
P-s: behavior, words
7. Работа с раздаточным материалом.
Расставить слова в правильном порядке(в парах)
Put the words of each phrase in the right order.
? – do – how – do – you
Jim – is – this
Jeremy – please – me – call
too – pleased – to – I`m – you – meet
? - friend – I – my – may – to –you – introduce
Распределить фразы в нужный столбик (в парах)
Put the following expressions in the suitable column (formal or informal)
Good morning, Mr. Jones, how are you?
Hello, Mary, how`s your business?
Fine, thanks, and you?
Hi, John, how are you?
Very well, thank you, and you?
Jane, hello! What`s new?
Not too good, I`m afraid.
It`s nice to see you again.
Not bad, and you?
Good evening, I`m fine, thank you.
FORMAL INFORMAL
Составить диалог (в группах)
Pleased to meet you. Call me Martin.

How do you do? I`m pleased to meet you.

Very well, thank you, Mr. Hyde, and you?

No, I don`t. How do you do?
Good morning, Mrs. Johnson, how are you?
And you can call me Sarah.
I`m fine, thank you. Do you know my colleague, Sarah Smith?

8. Знакомство с гостями (Драматизация собственных диалогов)
And now I hope we can greet and introduce people. So let`s face our guests and meet them. We`ve got special name badges for us and for our guests. Please, complete them.
9. Подведение итогов.
Прием синквейна.
Our lesson has come to its end. Let`s think and remember what we`ve learnt and done at the lesson. There is a very interesting form to do it. It`s called a cinquain Greeting
Formal, informal
Learn, practise, use
It`s funny/ amazing/ interesting
Meeting.
Самооценка учащихся +рефлексия( A tree of success)
10. Домашнее задание
Your homework will be unusual. Pretend you`re from Russian and Latvian delegations. You`ve got name badges. Act out a dialogue on the topic “Greeting and Introducing people” and record it on your mobile phones. Next lesson I`m going to bring dynamics into the class to listen your dialogues.
На карточках: Dennis, Brad, Stan, Matt,
Kent, Betty, Dan, Fred
Аудиотрек из электронного приложение к учебнику ( «Spotlight6») авторов Ю.Е. Ваулиной, Д.Дули, О.Е. Подоляко и дрФрагмент фильма (сериал extr@)
На доске: Introducing & Greeting people.
Talk about saying hello to people
Learn how to greet,
introduce people.
Make the dialogues to meet people
Перевод на русский.
I`m called Hector. I`m from Argentina.
Situation
128587544457524754445
Formal Informal
13335005461040957554610 People
Know each other don`t know each other
Проверка на электронной доске: см. 1 слайд
Группа образует круг. У каждого участника карточка с фразами из диалога. Упражнение начинается с фразы № 1, которая обозначена. Далее следует соответствующая ей ответная реплика, завершающаяся вопросом. На него и отвечает следующий ученик.
Это стихотворение, при помощи которого учащиеся выражают своё мнение и отношение по теме конкретного урока.
Данное стихотворение пишется по строкам:
– существительное, название темы (первая строка);
– два прилагательных (вторая строка);
– три глагола (третья строка);
– четыре наречия или предложение, выражающее отношение к теме (четвёртая строка);
– синоним к первому слову (пятая строка).
используем листочки разного цвета («зеленый» - у меня все получилось; «желтый» - у меня получилось выполнить задание, но с ошибками; «красный» - SOS, я не смог выполнить задание). Показ листочка сопровождается устным пояснением, почему именно такой цвет выбран. Учащиеся размещают выбранные листочки на доске при помощи магнитов, и, таким образом, строят так называемое дерево успеха