Урок по книге A bear called Paddingto


Lesson 1 “A bear called Paddington”
Медвежонок по имени Паддингтон
Цели: 1) познакомить учащихся с произведением англоязычного автора Майкл Бонд ;2) формировать представление о культуре британской страны;
3) совершенствовать умения работать с текстом;
4) развивать навыки продуктивной письменной речи.
Вводное слово учителя
О герое
Майкл Бонд рассказывает о появлении Медвежонка Паддингтона так: «В Рождественский сочельник 1956 года я увидел маленького медвежонка, завалявшегося на полке одного лондонского универмага. Мне стало жалко игрушку, я купил ее, принес домой.
Медвежонок был одет как путешественник - в плащ и дорожную шляпу, поэтому его назвали Паддингтоном в честь лондонского вокзала.
И вот однажды, пытаясь уложить сынишку спать, Бонд начал рассказывать ему истории о его мишке. Эти рассказы так понравились мальчику, что Майкл Бонд решил их записать, и в 1958 году была издана первая книга о Паддингтоне с чёрно-белыми иллюстрациями.
Если ненадолго задержаться на художниках, стоит назвать Пегги Фортнум. Она была первым иллюстратором книжки о Паддингтоне. Впоследствии ее черно-белые иллюстрации были раскрашены
другими художниками.
Структура занятия
I этап предполагает знакомство с эпизодом из книги “Please look after this bear”
Have students work in pairs. One student is Mrs Brown and the other takes the role of Paddington. Explain that the Brown family first met him on Paddington station.
Acting out
Episode 1Paddington: Good afternoon! Can I help you?
Mrs Brown: Well, no… As a matter of fact, we were wondering if we could help you.
You are a very small bear.
P: I’m a very rare sort of bear. There aren’t many of us left where I come from.
Mrs Brown:: Where is that?
P: Darkest Peru. I’m not really supposed to be here at all. I’m a stowaway.
Mrs Brown:: A stowaway?
P: Yes. I emigrated, you know. I used to live with my aunt Lucy in Peru.
Mrs Brown:: You don’t mean to say you have come all the way from South America by yourself.
P: Aunt Lucy always said she wanted me to emigrate when I was old enough. That’s why she taught me to speak English.
Mr Brown:: But what did you do for food? You must be starving.
P: I ate marmalade. Bears like marmalade. And I lived in a lifeboat.
Mr Brown:: But what are you going to do now? You can’t just sit on Paddington Station waiting for something to happen.
P: Oh. I shall be alright… I expect.
PLEASE LOOK AFTER THIS BEAR THANK YOU
***
Watching a movie
Before watching
II этап предполагает выполнение задание на составление предложений по заданной модели.As a class, ask student s to think about what happens to Paddington in London.
Model : Paddington looks clumsy when he is carrying his conjuring outfit.
Card 1 Paddington’s features
Stylishlovelynaughty crazy
Smartstupidfunnypuzzled
Curioussportyclumsyrather sweet
worriedwild hungry friendly
jolly fatthoughtful very nice
sorry-looking unusualproudmournful
Card 2 Paddington’s experiences steer a shopping trolley look out for bargains
open the pages of books sniff
wear his sun hatfumble over the linesin the theatre
poke his head out of the car window sit on the water’s edge for a while
make the battlements at the beach do tricks
stretch out his toes towards the firepull the sheets up round his head
eye the tray hungrilycomb his whiskers
rest his chin on a paw run up the escalator
tiptoe awaywave his paw at the crowd
carry a suitcase tidy up the window
clean paintings survey his handiwork
***
III этап предполагает чтение одного из рассказов о Падингтоне. Перед чтением учащиеся выполняют задание: расположить предложения в правильном порядке.
Reading the story “A Disappearing Trick”
Before reading
A clip story 1
“Ooh!”, said Paddington.”Is it really for me?”
One of Mrs Bird’s best.
Paddington thought it was a good idea, especially when he was told that bears had two birthdays every year- one in the summer and one in the winter.
On the top there was one candle and the words TO PADDINGTON WITH BEST WISHES.
Paddington had been with them for two months.
He stared hungrily at the cake.
It had been Mrs Bird’s idea to have a birthday party.
It was covered with sugar icing and it had a cream and a marmalade filling.
No one, not even Paddington, knew quite how old he was, so they decided to start again and call him one.
It really was a wonderful cake.
IV этап предполагает выполнение творческих заданий:
- Конкурс рисунков “My favourite Paddington”;
- Напиши письмо Падингтону.
Перед выполнением можно предложить примеры готовых работ.

Красная шляпа из дебрей Перу.Не нравится шляпа совсем никому,Но любит ее за ее красотуМистер Паддингтон Браун,Наш мистер Паддингтон Браун!Синий, как море, его дафлкот, Греет он спину и даже живот. Носит его целый день напролетМистер Паддингтон Браун,Наш мистер Паддингтон Браун!Сильно ли любите вы мармелад?Правда ли лучше он всяких наград? Будет вопросу подобному радМистер Паддингтон Браун,Наш мистер Паддингтон Браун!Носит повсюду с собой чемодан, Чтоб не пихать бутерброды в карман. С ним посетил уже так много странМистер Паддингтон Браун,Наш мистер Паддингтон Браун!На авантюры согласен всегдаИ приключениям скажет: "Ура!"Не унывает почти никогдаМистер Паддингтон Браун,Наш мистер Паддингтон Браун!
My favorite Paddington
My favourite cartoon character is a bear-cub Paddington.
Paddington came from Peru. He was single and hungry. Mr. and Mrs. Brown found him at the railway station. They spared him and took him in their family.
Paddington is kind and funny. He is inquisitive and industrious. But everything he does is really very funny!
The bear-cub showed me a recipe for a real English marmalade of oranges, grapefruits and lemons. I knew about the life of a simple English family. I travelled to London with Paddington. The Bear-cub showed me how green and sunny the city of London is! Paddington became a real Englishman in the end!
I began to love England with Paddington.
There’s nothing Paddington likes better
than a bedtime snack. But what with
nightmares, a bath in his pyjamas and
a week’s worth of washing to do,
perhaps eating marmalade sandwiches
in bed isn’t such a good idea after all?