Комплект контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине «Английский язык» основной профессиональной образовательной программы по специальностям СПО 23.01.09 Машинист локомотива 23.01.11 Слесарь-электрик по ремонту электрооборудования подвижного с


ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ
ОБРАЗОВАТЕЛБНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ИРКУТСКОЙ ОБЛАСТИ
ЗИМИНСКИЙ ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫЙ ТЕХНИКУМ

Комплект контрольно-оценочных средств
по учебной дисциплине
«Английский язык»
основной профессиональной образовательной программы
по специальностям СПО
23.01.09 Машинист локомотива
23.01.11 Слесарь-электрик по ремонту электрооборудования подвижного состава (электровозов, электропоездов)
15.01.05 Сварщик (электросварочные и газосварочные работы)
13.01.10 Электромонтер по ремонту и обслуживанию электрооборудования (по отраслям)
базовый уровень
Зима, 2015 г.
Организация-разработчик: государственное бюджетное профессиональное
образовательное учреждение Иркутской области «Зиминский железнодорожный техникум».
Разработчик:
Шаманская Анастасия Сергеевна преподаватель английского языка государственного бюджетного профессионального образовательного учреждения Иркутской области
«Зиминский железнодорожный техникум»
Согласовано на методической комиссии:
Руководитель МК общеобразовательных дисциплин
Сивухина Т.С.
Протокол № _____от «___»________2015г.
Разработчик:
Шаманская Анастасия Сергеевна преподаватель английского языка государственного бюджетного профессионального образовательного учреждения Иркутской области
«Зиминский железнодорожный техникум»
Комплект контрольно-оценочных средств по общеобразовательному циклу, по учебной дисциплине «Английский язык» является составной частью фонда оценочных средств основной профессиональной образовательной программы.
Комплект контрольно-оценочных средств содержит паспорт контрольно-оценочных средств для оценки сформированности элементов общих компетенций по учебной дисциплине «Английский язык», средства контроля, задания для оценки освоения умений и усвоения знаний по учебной дисциплине «Английский язык» в виде приложений.
Комплект контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине «Английский язык» адресован руководителям и педагогическим работникам учреждений, реализующих основные профессиональные образовательные программы среднего профессионального образования и занимающихся проблемами формирования фонда оценочных средств.
СОДЕРЖАНИЕ
1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств………………………51.1Область применения комплекта контрольно-оценочных средств………..52. Распределение оценивания результатов обучения по видам контроля…..6
3. Система контроля и оценки программы учебной дисциплины………….12
4.Критерии оценивания………………………………………………………..125.Используемая литература, интернет-ресурсы…………………………....... 12
6.Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)……………………………………………………………………….14
7.Комплект контрольно-оценочных средств……………………………….. 20
Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств
1.1.Область применения
Контрольно-оценочные средства (КОС) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений студентов, освоивших программу учебной дисциплины « Английский язык».
В результате освоения учебной дисциплины «Английский язык» студент должен обладать предусмотренными ФГОС по специальностям СПО 23.01.09 Машинист локомотива; 23.01.11 Слесарь-электрик по ремонту электрооборудования подвижного состава (электровозов, электропоездов); 15.01.05 Сварщик (электросварочные и газосварочные работы); 13.01.10 Электромонтер по ремонту и обслуживанию электрооборудования (по отраслям) следующими умениями и знаниями, которые формируют общие компетенции:
1.2.Комплект контрольно-оценочных средств позволяет оценивать:
Освоение элементов общих компетенций (ОК)

ОК 1. Понимать сущность и социальную значимость своей будущей профессии, проявлять к ней устойчивый интерес.
ОК 2. Организовывать собственную деятельность, исходя из цели и способов ее достижения, определенных руководителем
ОК 3. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы
ОК 4. Осуществлять поиск информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач.
ОК 5. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности
ОК 6. Работать в коллективе и команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, потребителями.
ОК 7. Брать на себя ответственность за работу членов команды (подчиненных), результат выполнения заданий
ОК 8. Самостоятельно определять задачи профессионального и личностного развития, заниматься самообразованием, осознанно планировать повышение квалификации.
ОК 9. Ориентироваться в условиях частой смены технологий в профессиональной деятельности.
2. Распределение оценивания результатов обучения по видам контроля
Освоение умений и усвоение знаний:
Результаты обучения: умения, знания и общие компетенции Показатели оценки результата
Форма контроля и оценивания
Уметь: У 1. Устно и письменно общаться на английском языке на профессиональные и повседневные темы.
ОК1 – ОК9 -употребление разговорных формул (клише) в коммуникативных ситуациях;
-составление связного текста с
использованием ключевых слов на бытовые и профессиональные темы;
-представление устного сообщения на заданную тему (с предварительной подготовкой);
-воспроизведение краткого или подробного пересказа прослушанного или прочитанного текста;
-беседа с использованием элементов описания, повествования и рассуждения по тематике текущего года обучения и предыдущих лет обучения
- обсуждение прочитанного и прослушанного текста, выражая свое мнение и отношение к изложенному
Практические
задания
Устный опрос
Текущий контроль умения высказываться по
предложенной теме
Проекты
Эссе
Творческие задания
Рефераты
У 2. Переводить со словарем иностранные тексты профессиональной направленности.
ОК1 – ОК9
- нахождение слова в иностранно-русском словаре, выбирая нужное значение слова;
-ориентировка в формальных признаках лексических и грамматических явлений
- осуществление языковой и контекстуальной догадки
- адекватная передача содержания переводимого текста в соответствии с нормами русского литературного языка.
Контроль перевода текстов общенаучного и профильного характера.

Контроль упражнений на словообразование, словосложение, конверсии
У 3. Самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять
словарный запас
ОК1 – ОК9
- самостоятельное овладение продуктивными лексико-грамматическими навыками, разговорными формулами и клише, отражающими специфику общения и необходимой для обмена информацией по интересующим их проблемам
-развитие умения публично выступать с подготовленным сообщением
- составление и запись краткого плана текста, озаглавливание его части, составление вопросов к прочитанному
-сделать выписки из текста, составить записи в виде опор, написание делового письма, заявление, заполнить анкету .... Практические
задания
Контроль высказываний по
предложенной теме
У 4. Понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию
Понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения
ОК1 – ОК9
- восприятие на слух речь преподавателя и диктора в звукозаписи, построенную в основном на изученном материале и включающую до 3% незнакомых слов, о значении которых можно догадываться и незнание которых не влияет на понимание прослушанного;
- понимание относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;
-выделение ключевых слов и основной идеи звучащей речи;
- распознавание смысла монологической и диалогической речи;
-понимание основного содержания аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;
- восприятие на слух материалов по тематике специальности средней трудности. Практические
задания по
аудированию
Аудирование с элементами
языковой догадки
Просмотр учебных фильмов,
беседа об увиденном и услышанном
У 5. Читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи
ОК1 – ОК9
- грамотное чтение новых текстов общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности;
-определение содержания текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.;
-распознавание значения слов по контексту;
- выделение главной и второстепенной информации;
- перевод (со словарем) бытовые, литературные и специальные тексты технического содержания с иностранного на русский и с русского на иностранный язык Практические
задания
Тестовый контроль рецептивных видов речевой деятельности (тесты на выбор правильного ответа, на восстановления логического порядка, на установление соответствий)
Контрольная работа
Знать:
З.1: Лексический минимум (1200-1400 ЛЕ), необходимый для чтения и перевода со словарем иностранных текстов профессиональной направленности. - овладение лексическими и фразеологическими явлениями, характерными для технических текстов
- выбор нужного значения слова из серии представленных в словаре
- расширение потенциального словаря за счёт конверсии, а также систематизации способов словообразования.
- включение в активный словарь учащихся общенаучной терминологической и профессионально-направленной лексики
- расширение объёма рецептивного словаря учащихся
Контрольно-тренировочные упражнения на овладение лексическими единицами
З.2:Грамматический минимум по каждой теме УД.
систематизация, объяснение примеров грамматических правил и явлений
-применять в речи грамматических конструкций и структур Контрольно-тренировочные упражнения
Проверочная
работа
З.3:Характерные особенности фонетики английского языка
-различение характерных особенностей иностранной языковой речи
-воспроизведение всех звуков иностранного языка, интонации повелительных, повествовательных (утвердительных и отрицательных) и вопросительных предложений. Тест по фонетике
З.4: Лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения
-увлечение объема знаний о социально-культурной специфике стран изучаемого языка при помощи чтения и аудирования текстов страноведческого характера -совершенствование умений строить свое речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике
-формирование умений выделять общее и специфическое в культуре родной страны и страны изучаемого языка
-расширение кругозора учащихся, их информированности и общей эрудиции
- подготовка учащихся к участию в межкультурном общении на иностранном языке в письменной и устной формах с учётом интересов и профильных устремлений
Тест по страноведению
Контроль чтения и аудирования текстов страноведческого характера
З.5: Тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по специальностям СПО - расширение технического кругозора учащихся, их научной информированности и общей эрудиции при помощи чтения профессиональных текстов
-потребность практического использования иностранного языка в будущей профессиональной деятельности Устный и письменный контроль перевода текстов
Тесты по чтению
3. Система контроля и оценки программы учебной дисциплины
Учебная дисциплина Формы промежуточной аттестации
1 2
Английский язык Дифференцированный зачет
3.1 Формы промежуточной аттестации по УД
3.2. Организация текущего контроля успеваемости, промежуточной аттестации по итогам освоения учебной дисциплины
Оценка уровня освоения умений и усвоения знаний по УД производится на основании ответов на контрольные вопросы, в том числе по результатам практических работ по выполнению заданий внеаудиторных и самостоятельных работ, по текущему контролю.
Предметом оценки служат умения и знания, предусмотренные ФГОС по дисциплине Английский язык, направленные на формирование общих и профессиональных компетенций.
Формой итоговой аттестации по УД является дифференцированный зачет.
4. Критерии оценивания:
-оценка «отлично» выставляется обучающемуся за работу, выполненную безошибочно, в полном объеме с учетом рациональности выбранных решений;
-оценка «хорошо» выставляется обучающемуся за работу, выполненную в полном объеме с недочетами;
-оценка «удовлетворительно» выставляется обучающемуся за работу, выполненную в не полном объеме (не менее 50% правильно выполненных заданий от общего объема работы);
-оценка «неудовлетворительно» выставляется обучающемуся за работу, выполненную в не полном объеме (менее 50% правильно выполненных заданий от общего объема работы).
5. Перечень рекомендуемых учебных изданий, дополнительной литературы, интернет-ресурсов
        Основные источники: 
1.  Агабекян И.П. Английский язык для средних специальных учебных заведений. - М.: Проспект, 2011
2. Голицынский Ю.Б. Грамматика английского языка, Сборник упражнений. -СПб.: КАРО, 2010
3. Голицынский Ю.Б. Пособие по развитию разговорной речи. - СПб.: КАРО, 2007 (Английский язык для школьников).
4 . Дубровин М.И. Англо — руссский\русско — английский словарь.- м.: Иностранный язык, 2007
5 . Луговая А.Л. Современные средства связи: Учебное пособие. - М.: Высшая школа, 2009
        Дополнительные источники:
1.  Клементьева Т.Б. Повторяем времена английского глагола. - М.: Дрофа, 1996
2.  Кравцова Л.И. Английский язык: учебник для СПО. - М.: Высшая школа, 2004
3. Полякова Т.Ю. Английский язык для диалога с компьютером: Учебное пособие для технических вузов. - М.: Высшая школа, 1997
         4.  Тесты по английскому языку для студентов технических вузов /С.А. Хоменко, В.Ф. Скалабан, Н.Е.Ковшик, А.И.Гресь. - Минск: Амалфея, 2003
Нормативные документы:
1. ФГОС СПО
3. Рабочая программа учебной дисциплины АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК разработана на основе программы общеобразовательной учебной дисциплины АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК для профессиональных образовательных организаций, одобренной Научно-методическим советом Центра профессионального образования ФГАУ «ФИРО» и рекомендованной для реализации основной профессиональной образовательной программы СПО на базе основного общего образования с получением среднего общего образования Протокол № _2 от «_26» марта 2015 г., по профессии /специальности (специальностям) среднего профессионального образования
Интернет-ресурсы:
1. http://www.fepo.ru// интернет-экзамен в сфере профессионального образования
2. http://www.englishteachers.ru// методическая помощь изучающим английский язык
6.Контроль и оценка освоения учебной дисциплины по темам (разделам)
Элемент учебной дисциплины Формы и методы контроля
Текущий контроль Рубежный контроль Промежуточная аттестация
Форма контроля Проверяемые ОК, У, З Форма контроля Проверяемые ОК, У, З Форма контроля Проверяемые ОК, У, З
Раздел 1 Основное содержание Введение
Проверочная
работа №1
Фонетический
тест
У1, У3, У7, З1, З2, З5, ОК4, ОК6
Тема 1.1
Приветствие, прощание, представление себя и других людей в официальной и неофициальной обстановке

Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Проекты У1, У3, У4, У5, З1, З2, ОК6

Тема 1.2.
Описание человека (внешность, национальность, образование, личные качества, род занятий, должность, место работы и др.)
Устный опрос
Контрольно-тренировочные упражнения
Проекты
Самостоятельная работа У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК4, ОК6
Контрольная работа № 1 Тема 1.3
Семья и семейные отношения, домашние обязанности Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Проекты Защита проекта У1-5;
З1-5;
ОК2-4, ОК6-7. Тема 1.4
Описание жилища и учебного заведения (здание, обстановка, условия жизни, техника,
оборудование)
Устный опрос
Контрольно-тренировочные упражнения
Эссе
Самостоятельная работа У1, У2,
З 1, З2, З3,
ОК 3, ОК6 Контрольная работа №2 Тема 1.5

Распорядок дня студента Практические задания
Устный опрос
Экологические проекты
Домашнее задание проблемного характера
У1, У2, У3,
З 1, З2, З3,
ОК 3, ОК6 Контрольная работа №3: лексико-грамматический тест Тема 1.6
Хобби, досуг
Практические задания
Устный и письменный Контроль освоения пройденной темы
Эссе
Самостоятельная работа У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК6, ОК4, ОК7 Защита проекта
Тема 1.7
Описание местоположения объекта (адрес, как найти) Практические задания
Устный опрос
Рефераты
Проекты
Оценка выполнения заданий для самостоятельной работы. У1, У2,У4
З 1, З2, З3,
ОК 3, ОК6 Контрольная работа №4 Тема 1.8
Магазины, товары, совершение покупок
Практические задания
Устный опрос
Тест по чтению
Рефераты
Самостоятельная работа У1, У3, У4, У5
З2, З3, З4
ОК2, ОК6 Контрольная работа №5 Тема 1.9
Физкультура и спорт, здоровый образ жизни
Практические задания
Устный опрос
Ролевая игра
Контрольная работа
Самостоятельная работа У1, У3, У4, У5,З1, З2, З3, З5, ОК4, ОК6
Защита проекта Тема 1.10
Экскурсии и путешествия Практические задания
Устный опрос
Тест по чтению
Рефераты
Самостоятельная работа У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК4, ОК6
Контрольная работа №6 Тема 1.11
Россия, ее национальные символы, государственное и политическое устройство Практические задания
Устный опрос
Экологические проекты
Домашнее задание проблемного характера
У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК4, ОК6
Контрольная работа №7 Тема 1.12
Англоговорящие страны, географическое положение, климат, флора и фауна, национальные символы, государственное и политическое устройство, наиболее развитые отрасли экономики, достопримечательности, традиции Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Контрольно-тренировочные упражнения
Рефераты
Доклады У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК6, ОК4, ОК7 Защита проекта Тема 1.13
Научно-технический прогресс Практические задания
Устный опрос
Рефераты
Проекты
Оценка выполнения заданий для самостоятельной работы. У1, У3, У4, У5, З1, З2, З3, З4, ОК6, ОК4, ОК7 Защита мипроекта Тема 1.14
Человек и природа, экологические проблемы Практические задания
Устный опрос
Лексико-грамматические
задания
Самостоятельная работа
Рефераты
У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК4 Контрольная работа №8 Раздел 2
Профессионально ориентированное содержание
У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК4 У1-7;
З1-5;
ОК1-9.
Дифференцированный зачёт У1, У2, У3, У4,У5,
У6, У7
З1, З2, З3, З4, З5
ОК2, ОК3, ОК 4, ОК1, ОК6 , ОК9, ОК8

Тема 2.1.
Достижения и инновации в области науки и техники

Практические задания
Устный опрос
Лексико-грамматические
задания
Самостоятельная работа
Рефераты
контроль за выполнением практического задания У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК4 Презентация сообщений об известных открытиях и изобретениях Тема 2.2.
Машины и механизмы. Промышленное оборудование
Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Контрольно-тренировочные упражнения
Рефераты
Доклады У2, У3, У4, У5, З1, З2, З5, ОК2, ОК4 Контрольная работа №9 Тема 2.3.
Современные компьютерные технологии в промышленности Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Дифференцированные задания на совершенствование речевых умений при индивидуальном и фронтальном опросе
У1, У2, У3, У4, З1, З2, З5, ОК2, ОК4, ОК5 Защита мипроектов
Тема 2.4.
Отраслевые выставки Практические задания
Устный опрос
Самостоятельная работа
Эссе
Контроль за выполнением
устного перевода У1, У2, У4, У5, З1, З2, З5, ОК21, ОК4, ОК5
Контрольная работа №10
Дифференцированный зачет 7. Комплект контрольно-оценочных средств
Задания для проведения текущего контроля.
(содержание всех заданий для текущего контроля). 
Комплект оценочных средств содержит в себе следующие тестовые задания: входной, промежуточный и итоговый контроль. 
Тест по дисциплине «Английский язык»
(входной контроль)
для студентов I курса
Условия выполнения задания:
Задание выполняется в аудитории во время занятий
Максимальное время выполнения задания: 45 минут
Вы можете пользоваться словарем
Критерии оценивания:
40-37 правильных ответов – оценка “5”
36-33 правильных ответов – оценка “4”
32-28 правильных ответов – оценка”3”
менее 28 – оценка”2”
Выберите единственный вариант ответа
1.Выберите правильный вариант множественного числа:
а) сhild b) childs b) children c) childrens
2. Подберите нужное местоимение:
I know there is ….. in that box.
a) some b) something c) anything
3. Выберите правильный вариант употребления притяжательного падежа:
Can I take my __________watch, please.
a) fathers b) father`s c) fathers`
4. Выберите правильный вариант, чтобы закончить предложение:
The symbol of the USA is a _________ .
a) red rose b) maple leaf c) bald eagle
Вопросы с несколькими вариантами ответов
5. Вставьте нужные формы глаголов в предложения:
1) …..you like to go for a drive this weekend?
2) You …. a dictionary to translate this text into Russian.
3) If you have a toothache you ….. go to the dentist at once.
4)He ….. at school yesterday.
5) We …. a dictation at the lesson tomorrow.
6) I ………. English words at this moment.
7) He usually ….. detective films in the evening.
8)This computer ...very often, use another one.
9) This poem ......by Pushkin many years ago. was
should
will write
was written
need
is used
am learning
would
watches
6. Выберите нужное сопутствующее слово, чтобы закончить предложение:
1) We have ___________ done this work, you may check it.
2) I saw this man two days … .
3) They wrote a dictation at the English lesson ….
a)yesterday
b)already
c)ago
7. Соедините названия англоязычных стран с их столицами:
1) The USA a) London
2) Great Britainb) Canberra
3) Australia c) Washington, D.C.
8. Прочитайте текст и затем выполните задания на понимание прочитанного:
The first stamp in the world was an English stamp. It was made in 1840 to pay the postage on letters going to different parts of the country.
Stamps are always interesting because they have pictures on them of the countries they came from; pictures of animals and birds living in jungles or on far-away islands; and pictures showing people dressed in their national costumes.
A stamp collection is not only a good textbook of history and geography. It is also a source of information on many other subjects.
Sometimes there are mistakes on stamps. For example, the St. Kitts and Nevis stamp, issued in 1903, showed Christopher Columbus looking through a telescope, an instrument which was unknown in his day. On a German stamp, issued in 1956 in commemoration of the composer Schumann, the music printed on the stamp was not written by Schumann. The people knowing music well saw this mistake at once.
Определите верны ли следующие предложения. Выберите T, если утверждение верно и F, если неверно:
The first stamp in the world was made in the USA. T F
The first stamp appeared in the 19-century. T F
A telescope was already known in the time of Columbus. T F
In 1956 a stamp in commemoration of Shubert was made. T F
9.Расставьте слова в предложениях в правильном порядке:
1) do the shopping/I/every Saturday/at the market
2) has/he/already/this work/done
10. Образуйте необходимую по смыслу часть речи от глагола, данного в скобках:
1) We can find all the necessary __________ in the Internet. (inform)
2) I have recently read a very …. book about adventures. (interest)
Задайте разделительный вопрос к данным предложениям:
3) You are going to pass examination in History, ……. ?
4) My little sister is playing with her doll now, ….?
Закончите предложение, употребив инфинитив или герундий:
5) They always enjoy _________ interesting programmes on TV. (watch)
6) I wonder if this movie is worth …. (see).
Вставьте артикль a, an, the, если необходимо:
7) I want to go for ___ walk with my dog.
8) Some people enjoy going to ….. theatre very much.
Ключ для контроля правильности выполнения вводного диагностического теста по английскому языку за курс основной общеобразовательной школы
№ задания Правильный ответ Кол-во баллов
1 b 2
2 b 1
3 b 1
4 c 1
5 1h
2e
3b
4a
5c
6g
7i
8f
9d 9
6 1b
2c
3a 3
7 1c
2a
3b 3
8 1F
2T
3F
4F 4
9 1. I do the shopping at the market every Saturday.
2. He has already done this work. 2
2
10 1.information
2. interesting
3.aren’t you
4. isn’t she
5. watching
6.seeing
7. a
8.the 1
1
1
1
2
2
2
2
Итого: 40 баллов
Итоговая контрольная работа
для проведения дифференцированного зачёта
по учебной дисциплине «Английский язык»основной профессиональной образовательной программы
по специальностям СПО
23.01.09 Машинист локомотива
23.01.11 Слесарь-электрик по ремонту электрооборудования подвижного состава (электровозов, электропоездов)
15.01.05 Сварщик (электросварочные и газосварочные работы)
13.01.10 Электромонтер по ремонту и обслуживанию электрооборудования (по отраслям)
(базовый уровень)

Зима, 2015 г.
Пояснительная записка
Настоящая контрольная работа нацелена на проверку знаний английского языка и умений студентов по данной учебной дисциплине. Контрольная работа предназначена для проведения по итогам освоения курса и включает в себя как письменные, так и устные задания. Работа содержит лингвистический материал, связанный с будущей профессиональной деятельностью студентов.
Структура данной контрольной работы представлена заданиями разного уровня сложности и нацелена на проверку следующих знаний и умений:
№ задания в контрольной работе Умение, знание на проверку которого направлено задание
Задание №5 У 1. Уметь вести диалог на изучаемом языке
Задание № 6 У 2.Уметь устно выступать с сообщениями.
Задание № 8 У 3.Уметь понимать высказывания на изучаемом языке в различных ситуациях общения
Задание № 4 У 4. Уметь понимать основное содержание текстов
Задание № 6 У 5. Уметь создавать различные жанры и типы письменных сообщений
Знать:
Задание №1 З1. Знать значение новых лексических единиц
Задание №10 З2.Знать языковой материал и ситуации общения в рамках изученных тем
Задание №9 З3. Знать новые значения изученных глагольных форм
Задание №3 З4.Знать лингвострановедческую и социокультурную информацию
Задание №2 З5. Понимать тексты, построенные на языковом материале
Задание №7 З6. Понимать инструкции и нормативные документы по профессии на изучаемом языке
ИТОГОВАЯ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА
ВАРИАНТ 1
Задание 1. Подбери к слову перевод. Каждое соответствие оценивается в 1 балл. Максимальное количество 10 баллов.
1.accountant a) мусорщик
2. architect b) плотник
3. baker c) мясник
4. bricklayer d) уборщик
5. butcher e) шеф-повар
6. carpenter f) электрик
7. chef g) пекарь
8. cleaner h) бухгалтер
9. dustman i) архитектор
10. electrician j) каменщик

Задание 2. Прочитайте текст. Подберите название к тексту из предложенных вариантов. Правильный ответ оценивается в 1 балл.
A person is seen and evaluated through his behavior and communication with other people. If someone has a rich and beautiful inner world he or she demonstrates high level of social etiquette. Sometimes when we simply say “Hello!” meeting people and “Good Bye!” leaving, it shows our good manners. It is also necessary to use polite words in formal situations and when talking to strangers or elderly people.
Table manners
Public behavior
Good manners
Courtesy
Bad manners
Задание 3. Установите соответствие между страной и блюдом. Каждое соответствие оценивается в 1 балл. Максимальное количество 2 балла
Mexica a) pasta
b) roll
c) studen
d) tacos
e) sushi
f) zbiten
g) quesadillas
h) pizza
Задание 4. Прочитайте текст. Выбери действующее лицо из левой колонки и соответствующую ему информацию из правой. Каждый правильный ответ оценивается в 1балл. Максимальное количество 2 балла
David is the third generation of a family of bakers. He spent the first eight years of his life playing with flour and helping his father in their small bakery. Then his father and oldest brother built a large bakery? Where David worked until graduating from high school. He studied at the Culinary Institute of America? Work as an assistant pastry chef at three restaurants before becoming pastry chef at a big restaurant in New York.
Nick a) His mother couldn`t cook.
Mary b) His father didn`t want him to be a cook.
David c) She had plans to be an artist.
Philippe d) His father was a baker.
Judy e) She says she`s happy because she loves what she does.
f) He`s a pastry chef at a restaurant.
g) She is a head chef at the Country Club.
h) She is a co-owner of a restaurant.
i) He is an instructor of the culinary art.
f) He was a music teacher.
Задание 5. Ответьте на любые 5 вопросов о себе. Запишите вопросы и ответы в форме диалога. Каждый ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 5 баллов.
When did you decide to become a cook?
Who is the best cook in your family?
Are there cooks among your relatives?
Do your parents approve of your choice?
Have you ever taken part in a culinary competition?
Where would you like to work after college?
Would you like to continue your studies?
What do you like in your profession?
Задание 6. Заполните резюме. Максимальное количество баллов 5.

Задание 7. Переведите инструкцию на русский язык. Максимальное количество баллов -5
General provisions
1. the Chef refers to the Professional category.
2. the Cook is appointed to Office and released from it by the Director General upon nomination by the chef/Manager.
3. Chef reports directly to the chef/Manager.
4. in the absence of Cook's rights and responsibilities are transferred to another officer, as declared in the order.
5. The post of chef is the person who is responsible to the following requirements: secondary vocational education, rank no lower than third, work experience of the year.
Задание 8. Составь предложения из предложенных слов. Каждое предложение оценивается в 1 балл. Максимальное количество 3 балла.
1. People, cuisine, have, a, English, special, cuisine.
2. Become, fast-food, have, chains, popular.
3. Evening, families, go, English, out, often, for, an, meal.

Задание 9. Выберите нужную форму глагола. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 5 баллов.
1. It was 8.00 in the morning. A lot of people stood / were standing at the bus stop, waiting to go to work.
2. When I woke up this morning it rained / was raining.
3. What did you do / were you doing with that electric drill?
I was putting up some book shelves in my bedroom.
4. The poor chap died / was dying. All we could do was comfort him.
5. My eyes ached because I had read / had been reading for three hours.

Задание 10. Заполните пропуск нужной формой глагола have + существительное из приведенных ниже. Обратите внимание на то, что в сочетаниях типа have breakfast / lunch артикль не используется (но have a meal). Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 3 балла.
drink row look swim bath breakfast word day game time supper talk
1.Would you like to ?”
“Yes, please. I’m very thirsty.”
2.“Did you ______ ______ this morning?”
“No, I got up too late. I just had a cup of coffee.”
3. Peter and I always argue. We don’t agree about anything. Yesterday we ______ a ______ about politics.


ИТОГОВАЯ КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА
ВАРИАНТ 2
Задание 1. Подбери к слову перевод. Каждое соответствие оценивается в 1 балл. Максимальное количество 10 баллов.
1. engineer a) пожарный
2.worker b парикмахер
3. fireman c) судья
4. gardener d) повар
5. hairdresser e) библиотекарь
6. judge f) спасатель
7. cook g) преподаватель
8. lecturer h) инженер
9. librarian i) садовник
10. lifeguard j) рабочий
Задание 2. Прочитайте текст. Подберите название к тексту из предложенных вариантов. Правильный ответ оценивается в 1 балл.
For men it is a good manner to let women go first. Most people hold doors for the next visitor in stores, restaurants and other public places. Young people ought to give place to older and disabled people in public transport. Pregnant women and little children also have a priority in such situations.
Table manners
Public behavior
Good manners
Courtesy
Bad manners
Задание 3. Установите соответствие между страной и блюдом. Каждое соответствие оценивается в 1 балл. Максимальное количество 2 балла
Italy a) pasta
b) roll
c) studen
d) tacos
e) sushi
f) zbiten
g) quesadillas
h) pizza
Задание 4. Прочитайте текст. Выбери действующее лицо из левой колонки и соответствующую ему информацию из правой. Каждый правильный ответ оценивается в 1балл. Максимальное количество 2 балла
“My father was one of the best chefs I ever met”, says Philippe, “but he wouldn’t teach me the profession. He felt the job was so hard for him, he didn`t want his son to follow”. So, at age 14, Philippe began his apprenticeship at a famous restaurant, and then continued his studies under well-known masters. Today he is an instructor at the Culinary Art Institute of Washington.
Nick a) His mother couldn`t cook.
Mary b) His father didn`t want him to be a cook.
David c) She had plans to be an artist.
Philippe d) His father was a baker.
Judy e) She says she`s happy because she loves what she does.
f) He`s a pastry chef at a restaurant.
g) She is a head chef at the Country Club.
h) She is a co-owner of a restaurant.
i) He is an instructor of the culinary art.
f) He was a music teacher.
Задание 5. Ответьте на любые 5 вопросов о себе. Запишите вопросы и ответы в форме диалога. Каждый ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 5 баллов.
When did you decide to become a cook?
Who is the best cook in your family?
Are there cooks among your relatives?
Do your parents approve of your choice?
Have you ever taken part in a culinary competition?
Where would you like to work after college?
Would you like to continue your studies?
What do you like in your profession?
Задание 6. Заполните резюме. Максимальное количество баллов 5.
Задание 7. Переведите инструкцию на русский язык. Максимальное количество баллов -5
The Cook must know:
-legislation, regulations, orders another guiding and normative documents and materials related to nutrition;
-sanitary-epidemiological rules and regulations;
-recipes, cooking techniques, quality requirements, rules, terms and conditions of storage of dishes;
-types, properties, and a culinary destination of products;
-organoleptic characteristics and methods of determining the quality of products;
-rules, techniques and sequence of operations to prepare products for heat treatment;
-assign, rules for the use of technological equipment, industrial equipment, tools, weighing equipment, utensils and care for them.
Задание 8. Составь предложения из предложенных слов. Каждое предложение оценивается в 1 балл. Максимальное количество 3 балла.
1. Choose, I, fruit, fresh, vegetables, and.
2. Food, for, is, a, good, fast, idea, lunch.
3. fried, this, consists, dish, of, chops.
Задание 9. Выберите нужную форму глагола. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 5 баллов
1. A magnificent oak tree stood / was standing in the middle of the garden.
2. It rained / was raining every single day of the holidays.
3. What did you do / were you doing with that electric drill?
I put it back in its box in the tool cupboard.
4. The poor chap died / was dying early last morning.
5. The children were filthy. They had played / had been playing in the garden, and they were covered in mud.
Задание 10. Заполните пропуск нужной формой глагола have + существительное из приведенных ниже. Обратите внимание на то, что в сочетаниях типа have breakfast / lunch артикль не используется (но have a meal). Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. Максимальное количество 3 балла.
drink row look swim bath breakfast word day game time supper talk
1. “Did you watch TV last night?”
“No, I _________ and went straight to bed.”
2. I’m going to ______ a ________ and wash my hair. I feel dirty.
3. I’ve got my holiday photographs. Do you want to ______ a _______ ?

Время на подготовку и выполнение
Форма работы студента Время
Подготовка 5 мин
Выполнение 50 мин
Оформление и сдача 5 мин
ВСЕГО 60 мин
Перечень контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Индикаторы
У 1. Уметь вести диалог на изучаемом языке
-осуществлять запрос и обобщение информации;
-формулировать свое отношение к высказыванию собеседника;
-обращаться за разъяснениями;
- соблюдать правила общения; Соблюдает правила общения, выполняя задание №5
У 2.Уметь устно выступать с сообщениями. - устанавливать связи устного высказывания с изученной тематикой;
- описывать события;
- излагать факты; Устанавливает связь высказывания с изученной тематикой, излагает факты при выполнении задания №6
У 3.Уметь понимать высказывания на изучаемом языке в различных ситуациях общения - узнавать речевые обороты;
- формулировать значение слов на родном языке;
- соблюдает порядок слов в предложении;
Узнает речевые обороты, соблюдает порядок слов в предложении при выполнении задания №8
У 4. Уметь понимать основное содержание текстов - выделять основные факты в тексте;
- отделять в тексте главную информацию от второстепенной;
- раскрывать причинно-следственные связи;
Правильно выделяет основные факты в тексте, отделяет главную информацию от второстепенной в задании №4
У 5. Уметь создавать различные жанры и типы письменных сообщений - описывать явления, события;
- излагать факты в письме личного и делового характера;
- заполнять различные виды анкет;
- сообщать сведения о себе в форме принятой в странах изучаемого языка; сообщает сведения о себе в форме принятой в странах изучаемого языка при выполнении задания №6
Знать: З1. Знать значение новых лексических единиц - определять значение иностранных слов на родном языке;
- описывать существенные черты объекта, обозначаемого лексической единицей; определяет значение иностранных слов на родном языке, устанавливая соответствия в задании №1
З2.Знать языковой материал и ситуации общения в рамках изученных тем - определять значение языкового материала на родном языке;
- Называть единицы речевого этикета;
- определять ситуацию общения; Называет единицы речевого этикета №10

З3. Знать новые значения изученных глагольных форм - определять видовременные формы глагола;
- перечислять средства и способы выражения модальности глагола; определяет видовременные формы глагола в задании №9
З4.Знать лингвострановедческую и социокультурную информацию - перечислять основные лингвострановедческие реалии;
- описывать социокультурные явления стран изучаемого языка;
-определять значение реалии на иностранном и на родном языке описывать социокультурные явления стран изучаемого языка в задании №3
З5. Понимать тексты, построенные на языковом материале - осознавать основную идею и смысл текста
- сделать необходимые выводы по тексту; Осознает основную идею и смысл текста в задании №3
З6. Понимать инструкции и нормативные документы по профессии на изучаемом языке
- осознавать смысл инструкции на изучаемом языке;
- передавать содержание инструкции на родном языке;
- различать нормативные документы на изучаемом языке; Передает содержание инструкции на родном языке в задании № 7
Бланк ответов для контрольной работы
ФИО ____________________________________________________________
Группа ___________ Вариант_____________ Дата__________________
Задание 1.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Задание 2.
Задание 3.
Задание 4.
Задание 5.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задание 6.
Resume
Surname________________________________________________________________________________________
First name______________________________________________________________________________________
Address________________________________________________________________________________________
Telephone number________________________________________________________________________________
Age____________________________ Sex___________________________________
Date of birth____________________________________________________________________________________
Nationality______________________ Marital status______________________________
Occupation_____________________________________________________________________________________
Interests________________________________________________________________________________________
Signature_______________________ Date____________________________
Задание 7.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Задание 8.
1.________________________________________________________________________
2._________________________________________________________________________
3._________________________________________________________________________
Задание 9.
1 2 3 4 5 Задание 10.
1 2 3 Пакет проверяющего
Ключ ответов для контрольной работы
Вариант 1
Задание 1.
Образец выполнения
1 h
2 i
3 g
4 j
5 c
6 b
7 e
8 d
9 a
10 f
Критерии оценивания
Количество правильно указанных соответствий Балл
Правильно указаны все 10 10
Правильно указаны 9 9
Правильно указаны 8 8
Правильно указаны 7 7
Правильно указаны 6 6
Правильно указаны 5 5
Правильно указаны 4 4
Правильно указаны 3 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указано 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 2.
Образец выполнения
с
Критерии оценивания
Количество правильных ответов балл
Правильно 1
Не правильно 0
Задание 3.
Образец выполнения
Mexico d
g
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны 2 2
Правильно указан 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 4
Образец выполнения
d
f
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны 2 соответствия 2
Правильно указано 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 5.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Диалог составлен правильно, даны ответы на 5 вопросов 5
Диалог составлен с ошибками, даны ответы на 3-4 вопроса 4-3
Диалог составлен с ошибками, даны ответы на 1-2 вопроса 2-1
Диалог не составлен 0
Задание 6.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Резюме заполнено все и правильно 5
Резюме заполнено все, с ошибками 4
Резюме заполнено не полностью, правильно 3
Резюме заполнено не полностью, с ошибками 2
Резюме не заполнено 0
Задание 7.
Образец выполнения
Общие положения
1. Машинист относится к категории специалистов.
2. Машинист назначается на должность и освобождается от нее приказом генерального директора по представлению управляющего.
3. Машинист подчиняется непосредственно управляющему.
4. На время отсутствия машиниста его права и обязанности переходят к другому должностному лицу, о чем объявляется в приказе по организации.
5. На должность машистом назначается лицо, отвечающее следующим требованиям: среднее профессиональное образование, разряд не ниже третьего, стаж работы по специальности от года.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Инструкция переведена вся, правильно 5
Инструкция переведена не полностью, правильно 4
Инструкция переведена не полностью, с незначительными ошибками 3
Инструкция переведена не полностью, с ошибками 2
Инструкция не переведена 0
Задание 8.
Образец выполнения
1. English people have a special cuisine.
2. Fast-food chains have become popular.
3. English families often go out for an evening meal.
Критерии оценивания
Количество правильно составленных предложений Балл
Правильно составлены все 3 3
Правильно составлены 2 2
Правильно составлено 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 9.
Образец выполнения
1 were standing
2 was raining
3 were you doing
4 was dying
5 had been reading
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны все 5 ответов 5
Правильно указаны 4 4
Правильно указаны 3 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указан 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 10
Образец выполнения
1 have a drink
2 have breakfast
3 had a row
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны все 3 ответов 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указаны 1 1
Нет правильных ответов 0
Ключ ответов для контрольной работы
Вариант 2
Задание 1.
Образец выполнения
1 h
2 j
3 a
4 i
5 b
6 c
7 d
8 g
9 e
10 f
Критерии оценивания
Количество правильно указанных соответствий Балл
Правильно указаны все 10 10
Правильно указаны 9 9
Правильно указаны 8 8
Правильно указаны 7 7
Правильно указаны 6 6
Правильно указаны 5 5
Правильно указаны 4 4
Правильно указаны 3 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указано 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 2.
Образец выполнения
b
Критерии оценивания
Количество правильных ответов балл
Правильно 1
Не правильно 0
Задание 3.
Образец выполнения
Italy a
h
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны 2 2
Правильно указан 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 4
Образец выполнения
4 b
i
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны 2 соответствия 2
Правильно указано 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 5.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Диалог составлен правильно, даны ответы на 5 вопросов 5
Диалог составлен с ошибками, даны ответы на 3-4 вопроса 4-3
Диалог составлен с ошибками, даны ответы на 1-2 вопроса 2-1
Диалог не составлен 0
Задание 6.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Резюме заполнено все и правильно 5
Резюме заполнено все, с ошибками 4
Резюме заполнено не полностью, правильно 3
Резюме заполнено не полностью, с ошибками 2
Резюме не заполнено 0
Задание 7.
Образец выполнения
Повар должен знать:
- законодательство, постановления, распоряжения, приказы, другие руководящие и нормативные документы и материалы, касающиеся организации питания;
- санитарно–эпидемиологические правила и нормативы;
- рецептуру, технологию приготовления, требования к качеству, правила комплектации, сроки и условия хранения блюд;
- виды, свойства и кулинарное назначение продуктов;
- признаки и органолептические методы определения доброкачественности продуктов;
- правила, приемы и последовательность выполнения операций по подготовке продуктов к тепловой обработке;
- назначение, правила использования технологического оборудования, производственного инвентаря, инструмента, весоизмерительных приборов, посуды и правила ухода за ними.
Критерии оценивания
Критерии оценки Балл
Инструкция переведена вся, правильно 5
Инструкция переведена не полностью, правильно 4
Инструкция переведена не полностью, с незначительными ошибками 3
Инструкция переведена не полностью, с ошибками 2
Инструкция не переведена 0
Задание 8.
Образец выполнения
1. I choose fresh fruit and vegetables.
2. Fast food is a good idea for lunch.
3. This dish consists of fried chops.
Критерии оценивания
Количество правильно составленных предложений Балл
Правильно составлены все 3 3
Правильно составлены 2 2
Правильно составлено 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 9.
Образец выполнения
1 stood
2 rained
3 did you do
4 died
5 had been playing
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны все 5 ответов 5
Правильно указаны 4 4
Правильно указаны 3 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указан 1 1
Нет правильных ответов 0
Задание 10
Образец выполнения
1 had supper
2 have a bath
3 have a look
Критерии оценивания
Количество правильных ответов Балл
Правильно указаны все 3 ответов 3
Правильно указаны 2 2
Правильно указаны 1 1
Нет правильных ответов 0
Приложение 1. Задания для оценки освоения дисциплины.
Контрольная работа №1.
Задание 1. Раскройте скобки, употребляя правильную форму прилагательного.
1. We should eat (healthy) food.
2. Today the streets aren`t as (clean) as they used to be.
3. It`s (bad) mistake he has ever made.
4. This man is (tall) than that one.
5. Mary is a (good) student than Lucy.
6. This garden is the (beautiful) in our town.
Задание 2. Поставьте somebody, anybody, nobody, everybody.
1. Don`t tell … about it.
2. Life is tough! … has problems.
3. … has eaten all the ice cream. That`s terrible! … will be able to have it for dessert tonight.
4. I think, … in our class is honest. That`s why we trust … .
5. Is there … in the office?
Задание 3. Поставьте many, much, little, few, a little, a few.
1. Have you got … time before the lessons?
2. After the lessons everybody felt … tired.
3. I have … time to finish this work.
4. I don`t like … sugar in my tea.
5. I never eat … bread with soup.
6. She wrote us … letters from the country.
Задание 4. Выберите правильный вариант ответа.
1. My mother comes from Paris. … French.
a). He is
b). She is
c). It is
d). They are
2. I am studying English. … fifteen students in my class.
a). Have
b). Are
c). There are
d). There is
3. Your English is very good. … American?
a). You`re
b). Are you
c). Do you
d). You
4. I work in a bank. My wife … in a school.
a). working
b). works
c). work
d). is work
5. I live in London. Where … ?
a). you live
b). you do live
c). live you
d). do you live
6. John likes coffee, but he … like tea.
a). no
b). not
c). don`t
d). doesn`t
7. We have a son and a daughter. Do you have … children?
a). The
b). any
c). some
d).any of
8. I didn`t see you at the party … there?
a). You were
b). You went
c). Did you
d). Were you
9. I … a great movie last night.
a). saw
b). had seen
c). was seeing
d). did see
10. We had a lovely holiday last year! Really? Where … ?
a). did you go
b). were you going
c). went you
d). have you gone
Задание 5. Переведите на русский язык:
The role of foreign languages in education.
During the educational process we learn different subjects and get different skills. It will help us in our future life to get interesting well-paid job and we want. But as usual there is always a foreign language in every educational curriculum. So why do we need foreign languages for? The answer is rather simple. There are for about 6 billons of people on our planet and all of them speak a great number of languages. Most popular of them are very necessary for every person in modern life. The reason is simple – to understand people from others countries and make communication with them easier. It is very important because people don`t live separately from each other. But it isn`t enough to know only popular languages. People also need to study ancient languages. Why? Because they are maternal to modern languages and learning them help us to understand modern languages better.

Приложение 2. Контрольная работа№2.

Task I
Fill in the words:
an apprenticeship courses range a university contribute GCSE secondary vocational two prefer opportunities continue A-level exams get back option particular a student loan
Finishing _____________school is an important time in the life of each teenager. You should think over your _________after the exams. British teenagers take _________at the age of 16. Then they have several options. They can go to a school sixth form and ________their education. It is comfortable because you learn in familiar place with teachers that you know and have a lot of friends. But some teenagers ________going to a sixth form college because it offers a wider _____of subjects and options for students. School sixth form and sixth form college take ______years. They prepare students for____________. You need them to enter___________. Some teenagers can’t afford to continue their education because their families need them to ________to the family income. They can go to _________courses that teaches skills you need to do a _________job. Another way is to go to a company that offers________________. Some companies give an opportunity to do flexible or evening____________. So you can develop and get a promotion. Time off from education may make you think what you really want to study. If you want to ________to studying, you can get ___________that you pay back later. There are a lot of ways and ______________after finishing school. But it is up for you to decide and to choose.

Task II
Прочитайте текст об экстремальных видах спорта. Установите соответствие между вопросами A-D и пронумерованными абзацами текста 1-3. Используйте каждую букву только один раз. В задании есть один лишний вопрос.
A. Extreme sports become increasingly popular because of punk culture and fashion.
B. Many sports demonstrate daring tricks and are connected with special culture.
C. Snowboarding was introduces into Olympics due to X Games.
D. A winter extreme sport requires a specially designed board.
1. Developed in the 1960s, snowboarding is believed to have originated in the US, where several inventors explored the idea of surfing on the snow. The sport quickly developed, and the early boards were replaced by designs that are specialized to meet the demands of different competitions. The basic design is a board to which the rider’s feet are attached with bindings. The size and shape of a board varies according to its use and the size of the snowboarder.
2. The term extreme sports is generally attributed to the X Games, a made-for-television sports festival created by the cable network ESPN in 1995. The success of the X Games raised the profile of these sports. The extreme sports of mountain biking and snowboarding debuted at the Summer and Winter Olympic Games in 1996 and 1998, respectively.
3. The primary extreme sports - skateboarding, in-line roller-skating, and BMX, for example - often use half-pipes and urban landscapes to perform a wide range of tricks. The sports also share a unique subculture that separates them from traditional team sports. This youth-oriented culture embraces punk music and fashion and emphasizes individual creativity.
Task III
Fill in the gaps in the text with the correct form of the words.
Self-care
We live in the era of 1________________ advances in “self-care”. IMPORTANCE
What you need is new information. There is so much you can learn to have a 2________________ life. Then you can fulfill your needs in health easily and routinely as part of your normal way of life. HEALTH
It is more and more obvious that 3________________ kinds of treatment and cures in the world cannot bring lasting health if you are not willing to live an existence without diseases. DIFFER
Years of physical damage – smoking, drinking, overeating, the wrong food, lack of rest or exercise – can only interfere with good health. Emotional instability is also incompatible with good health. And when the result is ill health, drugs are only 4________________ aids. ADDITION
To repair the damage of disease, or more to the point, to prevent it, you must live more 5________________ CARE
It is possible that you know this already. But you must also know how to use that instinctive 6________________ KNOW
Task IV
Have you ever thought about your future career? What are you going to be?
What opportunities are there for a Russian teenager after finishing the 9th Form?
Do you go in for sport? How can sport help a person? What negative points are there?
What is your attitude to extreme sport?
Приложение 3. Контрольная работа №3.
1. Найдите в правой колонке русские эквиваленты английских слов и словосочетаний:
1.  to deal (with)
2.  high-level language
3.  to solve problems
4.  brief description
5.  to consist (of)
6.  programming languages
7.  for commercial purposes
8.  algebraic formulae
9.  general-purpose language
10. application program
11.  simple language
12.  to result (in) a. простой язык
b. языки программирования
c. алгебраические формулы
d. в коммерческих целях
e. иметь дело (с кем-л., чем-л.)
f. языки общего назначения
g. решать проблемы
h. краткое описание
i. состоять (из чего-л.)
j. язык высокого уровня
k. приводить (к какому-л. результату)
l.  прикладная программа
 
2. Переведите на русский язык встречающиеся в тексте интернациональные слова:computer,  problem, instruction, type, program, machine, code, mathematics, algebra, algebraic, formula, phrase, symbol, programming, interpret, commercial, algorithm.
3. Прочитайте текст и выполните следующие за ним упражнения:PROGRAMMING LANGUAGES1. Computers can deal with different kinds of problems but they must be given the right instructions. Instructions are written in one of the high-level languages, for example, FORTRAN, COBOL, ALGOL, PASCAL, BASIC, or C. But a program written in one of these languages should be interpreted into machine code. Usually when one instruction written in a high-level language is transformed into machine code, it results in several instructions. Brief descriptions of some high-level languages are given below.2. FORTRAN is acronym for FORmula TRANslation. This language is used for solving scientific and mathematical problems. It consists of algebraic formulae and English phrases.3. COBOL is acronym for COmmon Business-Oriented Languages. This language is used for commercial purposes. COBOL deals with the problems that do not involve a lot of mathematical calculations.4.  ALGOL is acronym for ALGOrithmic Language. It is used for mathematical and scientific purposes.5. BASIC is acronym for Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code; it is used by students who require a simple language to begin programming.6.  C is developed to support the UNIX operating system. C is a general-purpose language.7. When a program is designed to do a specific type of work it is called an application program. 4. Переведите на русский язык в письменной форме абзацы 2, 3, 4, 5, 6.2. FORTRAN is acronym for FORmula  TRANslation. This language is used for solving scientific and mathematical problems. It consists of algebraic formulae and English phrases.3. COBOL is acronym for COmmon Business-Oriented Languages. This language is used for commercial purposes. COBOL deals with the problems that do not involve a lot of mathematical calculations.4.  ALGOL is acronym for ALGOrithmic Language. It is used for mathematical and scientific purposes.5. BASIC is acronym for Beginner's All-purpose Symbolic Instruction Code; it is used by students who require a simple language to begin programming.6.  C is developed to support the UNIX operating system. C is a general-purpose language.
 5. Закончите предложения, выбрав соответствующий вариант окончания:
1. FORTRAN is a high-level language which is used for....
 
 
 
2.  ALGOL is a high-level language which is intended to...
 
 
 
 3.  COBOL is a high-level language which is designed ....
4.  BASIC is a high-level language which is used ...
 
 
 
 
5. C is a high-level language which is developed .... a)   supporting UNIX operating system;
b)   commercial purposes;
c)    solving  scientific and mathematical problems.
 
a)   be used for commercial purposes;
b)   solve mathematical and  scientific problems;
c)   be used by students, who require a simple language to begin programming.
 
a)    to solve scientific and mathematical problems;
b)    to be used for commercial purposes;
c)     to support the UNIX operating system.
 
a)     for solving scientific problems;
b)     for commercial purposes;
c)     by students who require a simple language to begin programming.
 
a)   to support the UNIX operating system;
b)   to deal with mathematical problems;
c)   for commercial purposes.
Приложение 4. Контрольная работа№4 Тестирование (Аудирование)
Текст тестирования
Задание №1. Опишите каждое изображение, используя следующие слова. Некоторые слова не пригодятся.
Workshop, technical school, students, classroom, college, laptop, books, windows, multi-storeyed building, well-equipped, sports ground, canteen, charts, desks, library, machines, swimming pool, multimedia tools, potted plants, window sills, teacher, gates.
24955570485
Задание №2. Послушайте текст и дополните предложения.
The classes are organized in …
A thirty lessonsB three sessionsC three sections
We do all sorts of reading and…
A writing activitiesB speaking activitiesC listening activities
Every day after Session В there is a one-hour lunch break from …
A 13:30 pmB 12:30 amC 12:30 pm
On Mondays we watch films, on Tuesdays we read …in the library.
A books and newspapersB magazines and newspapers C newspapers
On Wednesdays we have guided … round the city.
A journeyB toursC tourism
On …we just gather in the cafe to talk about interesting topics.
A Fridays and TuesdaysB Thursdays and FridaysC Thursdays
At weekends we usually …
A go in for sportsB go on toursC go on excursions
Задание №3. Послушайте текст второй раз и соедините части словосочетаний или фраз.
1 to focus a activities
2 to stop b films
3 reading and writing c break
4 a lunchd tours
5 to watch e on speaking
6 guidedf to do whatever you want
7 to be free g for a coffee break
Задание №4. Подберите словам (a-h) подходящее значение (1-8).
A subject that people talk or write abouta to focus on
Meetings at which people try to improveb activities
their skills by discussing their experiences andc exercises
doing exercisesd topic
Things that people do in ordere rrangementsto achieve a particular goalf excursion
To give special attentiong a lunch break
A period of time used for a particularh lassesactivity, especially by a group of people
A period of time when you stop working
in order to rest, eat etc
Plans and preparations.
A series of actions which are designed
to achieve something important
Перечень объектов контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Оценка
У1. Общаться (устно и письменно) на иностранном языке на повседневные темы Обоснованность выбора и оптимальность состава языковых единиц, необходимых для выполнения заданий У2 Переводить (со словарем) иностранные тексты повседневной направленности Ответ на прямой вопрос по услышанному материалу. Восстановление пропущенного слова/ предложения, пропущенного в тексте. Ключи к заданиям
Задание №1.
Изображение №1 Изображение №2 Изображение №3
technical school
college
windows
multi-storeyed building
gates students
classroom
books
windows
well-equipped
charts
desks
teacher
multimedia tools цorkshop
students
windows
well-equipped
machines
Задание№2.
№ задания 1 2 3 4 5 6 7
Ответ B A C B B B C
Задание №3. 1. To focus on speaking, 2. to stop for a coffee break, 3. reading and writing activities, 4. a lunch break, 5. to watch films, 6. guided tours, 7. to be free to do whatever you want.
Задание №4.
№ задания 1 2 3 4 5 6 7 8
Ответ D H C A F G E B
Приложение 5. Контрольная работа №5Устный ответ «Вопрос-ответ»
5.1.1 Текст задания:
1. What is your full name?
2. When were you born?
3. Where were you born?
4. Where does your family live?
5. What is your native place?
6. Do you live in a small family or in a large family?
7. Do you have younger / elder sisters or brothers?
8. What are your hobbies?
9. Do your family members share your hobbies?
10. What household duties do you have in the family?
5.1.2. Перечень объектов контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Оценка
У1. Общаться (устно и письменно) на иностранном языке на повседневные темы Обоснованность выбора и оптимальность состава языковых единиц, необходимых для выполнения заданий 5.2 Работа с текстом
5.2.1 Текст работы:
Задание №1. Прочитайте текст, придумайте заголовок и запишите его.
__________________________________________________________________
Задание №2. Соедините слова (1- 8) с их значениями (a-i). Одно значение будет лишним.
1) ITa in a bad mood
2) programmerb Italian
3) curlyc to run not very fast
4) joggingd not straight
5) fite a person who tests programs for computers
6) optimisticf to use sth with other people
7) moodyg information technology
8) to share h to believe that everything will be OK
i healthy and in a good shape
My friend is named Riсhard. He is a 17-year-old boy from Latvia who lives in a small flat in Baldone with his mother and younger brother. He is a full-time student at RTK, where he studies IT because he wants to be a programmer. But apart from that, he has a lot of hobbies. He spends most of his free time taking photos of nature and animals or reading articles on the Internet about the newest technologies. He really hates cooking and would rather eat out or order a pizza than cook a simple meal for himself or his family.
Riсhard has short, dark, curly hair and deep green eyes. He is a tall, well-built teenager because he likes going in for sports like swimming, jogging and football. Apart from being fit, he is also quite handsome. He is a very optimistic person and smiles a lot. Rihard can always tell a good joke and he thinks that “the glass is half full, not half empty”. Though apart from that he can be very moody, and if you catch him in a bad mood, then it can ruin your day.
Riсhard is very helpful to his family and closest friends. He can always listen to somebody’s problems and try to help. His best friend is his brother Andris with whom he can share his deepest secrets and a slice of pizza while watching a hockey game. He always puts his family before friends or fun. That’s why he’s such a great person!
Задание №3. Прочитайте текст и выпишите все прилагательные (13), описывающие внешность и характер человека.
Задание № 4. Выберите правильный вариант ответа (True – правда, False – неправда, Not stated – не указано)
Richard lives in a small house with his father and younger sister.
a Trueb Falseс Not stated
He studies information technology because he wants to be a programmer.
a Trueb Falseс Not stated
Richard`s hobby is to read articles on the Internet about animals and nature.
a Trueb Falseс Not stated
He likes to cook a simple meal for himself or his family.
a Trueb Falseс Not stated
Riсhard has dark, curly hair and wears a short haircut.
a Trueb Falseс Not stated
A boy thinks that “the glass is half empty, not half full”.
a Trueb Falseс Not stated
Richard does not listen to somebody’s problems and does not try to help.
a Trueb Falseс Not stated
Andris likes to order a pizza while watching a hockey game.
a Trueb Falseс Not stated
Перечень объектов контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Оценка
У2. Переводить (со словарем) иностранные тексты повседневной направленности Подбор заголовка к тексту
Ответ на прямой/косвенный вопрос по прочитанному
Извлечение необходимой информации для выполнения заданий Ключи к заданиям:
Задание №1. My groupmate Richard/ About my best friend Richard/ Richard`s life
Задание №2. Лишний вариант b
1) g2) e3) d4) c5) i 6) h 7) a 8) f
Задание №3. Short, dark, curly, deep, green, tall, well-built, fit, handsome, optimistic, moody, helpful, great.
Задание №4. 1) b2) a3) b4) b5) c6) b7) b 8) b
Приложение 6. Письменная лексико-грамматическая работа№6
Задание №1. Заполните предложения глаголами в будущем простом времени. Первое предложение было выполнено в качестве примера.

Задание №2. Распределите следующие слова согласно роду занятия.
Watercolors, spoon, exhibition, wool, salt, album, frying pan, canvas, pattern, gas cooker, pencil, needle, food processor, sewing machine, cutting board, button, magnifying glass, brush, scissors, knife, Fabric, forceps, eraser, measuring tape, fork, mannequin, sketch, cotton, pepper, thread, paper, catalogue.
Knitting & Sewing Drawing & Painting Stamp Collecting Cooking
Задание №3. Заполните пропуски в тексте словами из таблицы.
Music, favourite, listen to music, information, news, collect, singers, programs, compact discs, museums
Rich people often 1) _____ paintings, rare things and other art objects. Often such private collections are given to 2) _____ , libraries. As for me, 1 like to 3) _____ . Therefore I collect 4) _____ . I like different music 5) _____I collect discs of my favourite groups and 6) _____ . I carefully study the printed 7) _____ . I try to find everything about my 8) _____ singers. I also like to watch music 9) _____on TV. I want to keep up with the 10) _____ in the world of music.
Задание №4. Перепишите предложения, раскрывая скобки и образовывая правильную временную форму глаголов.
A hobby is what a person 1) _____ (to like) to do in his or her spare time. Hobbies 2) _____ (to differ) like tastes. Your hobby 3) _____ (to make) your life more interesting. The most popular hobby 4) _____ (to be) doing things. It 5) _____ (to include) a wide variety of activities from gardening to travelling, from chess to volleyball. Both grown-ups and children 6) _____ (to be fond) of playing different computer games. This hobby 7) _____ (to become) more and more popular every year. Making things 8) _____ (to include) drawing, painting, handicrafts. Many people9 2) _____ (to collect) something - coins, stamps, compact discs, toys, books.
Перечень объектов контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Оценка
З1. Знать лексический (1200-1400 лексических единиц) и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) иностранных текстов повседневной направленности Соответствие ответов требованиям заданий и рациональное использование лексических единиц Ключи к заданиям
Задание №1. 1. Thank you. I will send you a postcard. 3. Well, I`m hungry. I will eat it. 4. No, it`s OK. I will sit on the floor. 5. Oh, no. I forgot. I will do it now. 6. No, I don`t think so. I will stay here. 7. Give it to me and I will show you.
Задание №2.
Knitting & Sewing Drawing & Painting Stamp Collecting Cooking
Wool, canvas, pattern
needle, sewing
catalogue, button,
scissors, fabric,
measuring tape,
mannequin, sketch,
cotton, thread, machine, forceps Watercolors, exhibition, album,
canvas, pattern,
pencil, brush, eraser,
sketch, paper,
catalogue
Exhibition, album,
magnifying glass,
scissors, forceps,
catalogue
Spoon, salt, frying
pan, gas cooker,
food processor,
cutting board, pepper,
knife, fork
Задание №3. 1. Collect, 2. Museums, 3. Listen to music, 4. Music, 5. Compact discs, 6. Singers, 7. Information, 8. Favourite, 9. Programs, 10. News.
Задание №4.1) Likes, 2) differ, 3) makes, 4) is, 5) includes, 6) are fond, 7) becomes, 8) includes, 9) collect.
Приложение 7. Контрольная работа №7 Работа с текстом
Задание №1. Опишите картинки поданными словами. Подумайте, о чем пойдет речь в тексте.
To pollute, skyscraper, factory, field, wood, plant, lake, noise, smoke, clear water, fresh air, environment


12
3 4

Задание №2. Прочитайте текст и выберите правильный вариант ответа (True – правда, False – неправда, Not stated – не указано).
Living in a City or a Village: Advantages and Disadvantages
Sometimes you may think that city life is better than village life. However there are many advantages and disadvantages of living either in a city or in a village.
There are a lot of facilities for people in the city and they have more opportunities for making money. Children can get a good education. Living in a big city with a large population, you get used to making contacts and in this way you become more socialized. There are large shops, banks, offices, cinemas, hotels, clubs, hospitals etc in and around a city. People have better transport facilities. There are the facilities of electricity, communication, telecommunication and plumbing. So people can lead a comfortable and enjoyable life.
But there are some disadvantages too. The cost of living is very high in the city. Most goods and food products are expensive. There is no fresh air and pure water. The environment is polluted with dust, smoke, garbage and dioxide gases from factories. The streets are dusty and unclean. So it is hard to lead a healthy life. Many criminal activities often take place in the city. The city is always busy and noisy.
There are also many advantages in village life. Generally, people there live in harmony and peace. They have more friends in the community since it is small. The village people always try to protect their traditional habits and culture. The village has clear air, less noise, pollution and rush, and the environment is very beautiful. The village has few vehicles, so roads are less dangerous for driving or cycling. People can easily get fresh vegetables, fruits, meat and milk.
Village life also has its bad points. Some people are not well-educated. Villagers` children go to the village school. They have difficulty in keeping up with new developments in their field or profession. They have to face many difficulties in their everyday lives, like travelling problems, entertainment and culture. They have to go to the city to supply some of their needs.
City life is better than village life.
a Trueb Falseс Not stated
Village life has its bad points.
a Trueb Falseс Not stated
Living in a small community makes you more sociable.
a Trueb Falseс Not stated
The village has few vehicles, so people have better transport facilities.
a Trueb Falseс Not stated
The village has a quieter environment.
a Trueb Falseс Not stated
Village people have many difficulties, so it is hard to lead a healthy life.
a Trueb Falseс Not stated
Village people always try to protect their culture, so they have no culturalproblems.
a Trueb Falseс Not stated
Roads in the village are safer for driving and cycling.
a Trueb Falseс Not stated
Plumbing facilities in the city provide people with pure water.
a Trueb Falseс Not stated
Fresh vegetables, fruits, meat and milk are not available in the city.
a Trueb Falseс Not stated
Задание №3. Соедините слова в словосочетания из текста.
1Transporta gases
2 foodb habits
3 purec educations
4 dioxided products
5 freshe lives
6 criminalf populations
7 traditionalg airs
8 largeh facilities
9 everydayi activities
10 goodj water
Перечень объектов контроля и оценки
Наименование объектов контроля и оценки Основные показатели оценки результата Оценка
У2. Переводить (со словарем) иностранные тексты повседневной направленности Ответ на прямой/косвенный вопрос по прочитанному материалу
Извлечение необходимой информации для выполнения заданий Ключи к заданиям
Задание №2.
№ задания 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ответ С A B B A B A A A C
Задание №3.
№ задания 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ответ H D J A G I B F E C