Урок «Молодежные субкультуры»


SuscultureЦели урока:
Учебный аспект: формирование навыков говорения, совершенствование грамматических навыков, увеличение объемов знаний об особенностях различных субкультур.
Развивающий аспект: формирование уважительного отношения к представителям различных групп, развитие творческих способностей к сравнению и сопоставлению полученных знаний, способностей логически излагать.
Воспитательный аспект: формирование терпимого отношения к чужой культуре, формирование уважительного отношения к своей культуре и традициям, сознательной дисциплины, осознание, что есть отрицательного и что есть положительного в различных субкультурах, развитие кругозора по теме.
Тип урока: обобщающий.
Оснащение: компьютер, проектор, презентация слайдов, картинки и фото, представляющие молодежные субкультуры, стенгазета.
План урока
Приветствие. Вступительное слово. Сообщение темы и задач урока.
Teacher: Good morning, children. I am very glad to see you. Sit down please. Is everything OK. Today we are going to speak about “Subcultures”. What is a subculture? A subculture is a group of people with a distinct style and identity. Each subculture has its own beliefs, value systems, fashion and favourite music. Today we will summarize everything you know about subcultures.
Речевая зарядка.
Teacher: Agree or disagree with me
Russian teens think about love as teens at teens all over the world.
Russian teens, like British teens listen to techno music.
A biker in Russia prefer a heavy bike like “Harley Davidson”
You listen to classical music as your parents do.
American children, like Russian children, read a lot
Russian teenagers prefer bright clothes nowadays as British teens do.
Работа с лексикой
Teacher: look at the screen and try to translate these set phrases from Russian into English.
пристраститься к наркотикам
впадать в депрессию
выразить себя
отвергать все
показать, что они против общества
изменить мир к лучшему
иметь собственные ценности и веру
попробовать все
to be addicted to drugs
to get depressed
to express themselves
to reject everything
to rebel against to society
to change the world to the best
to have their own values and beliefs
to try out all sort of options
Активизация речевых умений в рамках темы “Subcultures”. Описание фотографий. Беседа.
Описание фотографий. Беседа. Показ слайдов сопровождаются рассказами учащихся о разных субкультурах.
Relaxing
Teacher: Of course we cant speak about subcultures without misic. I offer to listen to some pieces of music. If you can, you will try to guess what subculture the music belongs to. Please listen to the first composition. (Neversmile – emo, green day – punk, Endless sounds of steps – emo, Too late – metal)
Тренировочные упражнения по грамматике
Teacher: Firstly let’s remember grammar material when we use “like” and when we use “as”. What does depend on?
Fill the gaps with “like” or “as”
Her perfume smelt … lilac (like/as).
Russian teenagers are sporty … British teenagers (like/as).
Some punks enjoy wearing a lot of black … goths do (like/as).
He works … a teacher (like/as).
This tastes … coffee (like/as).
Nick came late … usual (like/as).
A Russian teenager is friendly … teens all over the world (like; as).
Формирование навыков общения в рамках
речевой ситуации «за» и«против»
молодежных субкультур.
Teacher: How would you express your attitudetowards the members of different subcultures?
What are your arguments “for” and “against” the
subcultures?
(Все ученики по очереди высказывают своеодобрение или неодобрение молодежныхгрупп)
WORD POWER
Do a crossword puzzle and you’ll learn the subculture American President Bill Clinton belonged to in his youth
A wizard of computers
A person with a short hair cut, listening reggae
A person dressed in a shocking way (very bright hair)
Equipment necessary for making techno music
A person with a motorbike
A person visiting all night dance parties
Задания творческого типа
Синквейн - это стихотворение, которое требует синтеза информации и материала в кратких выражениях, что позволяет описывать или рефлектировать по какому либо поводу. Учащимся предлагается ознакомиться с порядком написания синквейна.
Первая строка - одно ключевое слово, определяющее содержание синквейна.
Вторая строка - два прилагательных, характеризующих его.
Третья строка - три глагола, показывающие действие понятия. Вместо них возможно использовать сравнение или уточнение.
Четвертая строка - короткое предложение, в котором автор высказывает своё отношение к теме.
Пятая строка - одно слово, обычно существительное или фраза, через которую человек выражает свои чувства, ассоциации, связанные с данным понятием.
Teacher: now we are going to write our own poem about subculture. Such poem is called a “Cinquaine”.
Your own cinquaine poem must be ready in 3-5 minutes.
10. Подведение итогов урокаTeacher: Now, children, our lesson is over. Did you like our lesson? During the lesson, we have done a lot of things about subcultures. Thank you for the lesson. I wish you be kind, peaceful, healthy and successful. You all get only a good mark today. Good buy.