Урок английского языка для 5 класса Английский язык в жизни человека


МАКЕЕВСКАЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ
ШКОЛА І-ІІI СТУПЕНЕЙ № 57

ОТКРЫТЫЙ УРОК
ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
5 КЛАСС
ТЕМА: «АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК
В ЖИЗНИ ЧЕЛОВЕКА»
УЧИТЕЛЬ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА: БОНДАРЬ Т.В.

План-конспект открытого урока по английскому языку в 5 классе по теме «Английский – самый популярный язик в мире».
Учитель: Татьяна Валентиновна Бондарь.
Учебник: Карпьюк О.Д. Английский язык: Учебник для 5 класса общеобразовательных учебных заведений. – Тернопіль: «Лібра Терра», 2009. – 192 с.: іл.
Unit 3. I’ve got an idea!
Lesson 4-5.
Тема: Английский язык в жизни человека.
Підтема: Английский – самый популярный язык в мире.
Цель: развивати речевую компетенцию (развивати коммуникативные способности учеников, совершенствовать умение читать, развивать произносительно-интонационные навыки, закрепить изученный грамматический материал на письме, отработать употребление структур с модальным глаголом to have to), формировать языковую компетенцию (ознакомиться и закрепить новую интернациональную лексику: popular, culture, international, computer, communication, television), развивати социокультурну компетенцию (воспитание культуры общения и потребности в практическом использовании языка, воспитывать интерес к изучению иностранного языка).
Тип урока: комбинированный.
Оборудование: учебник О.Д. Карпьюк «English» 5 класс, карточки с изображением звуков, демонстрационные таблицы с грамматическими структурами («Настоящее и прошедшее неопределенное время»), карточки для самостоятельной работы.
Ход урока:
І. Подготовка к восприятию иностранной речи:
1. Приветствие:
- Good morning, boys and girls!
- Good morning, good morning, good morning to you,
Good morning, my teacher, I’m glad to see you!
I’m glad to see you too, sit down, please. Could you tell me, who is on duty today? Who is absent?
2. Сообщение темы и цели урока:
- Our topic today is “The English Language is the Language of International Communication”. Today we’ll discuss the importance of learning English in our life.
3. Фонетическая зарядка:
- But, before we shall start working, let’s refresh our memory and let’s train the sounds
Repeat after me:
This thick read
That thin red
Bathe something rain
Weather anything rest
Together nothing ring
Father faith rose
Mother thank you! Green
Brother
4. Речевая зарядка:
- What day is it today?
- What date is it today?
- Let’s talk about today’ weather:
- What month is it now?
- What season is it now?
- Is the weather fine today?
- Is it cold or warm today?
- Is it frosty today?
- Is it raining now?
- Is the wind blowing now?
- Are there many clouds in the sky?
- Is the sky blue or grey?
- Is the sun shining brightly today?
- What temperature is it today?
5. Проверка домашнего задания:
- Now, children, what was your home assignment for today?
- Our home task for today is: ex. 3, p. 43.
- O’k, let’s check out your home assignment!
ІІ. Основная часть урока:
Обсуждение темы:
Now, listen to the poem and answer the questions:
English is easy
Come on and join in
English is easy
Let’s begin!
Is English easy? Is English difficult? What do you think about it?
I think, it isn’t easy, because one English word may have many different meanings, for example: introduction – 1) вступ; 2) знайомство.
As for me, English is difficult, because, one preposition can change the whole translation of the word: to get off – зійти
to get up – прокидатися
to get together – зібратися разом
Right you are! Thank you! I quite agree with you!
Усовершенствование техники чтения:
Впр. 1, с. 44.
а) Pre-reading activity. Этап подготовки к чтению:
- введення нових ЛО, New Vocabulary (с. 45).
Foreign – from another country;
Travel – to make a trip, to go to another place;
To improve – to make better.These are the international words. Their pronunciation in different languages is almost the same.
b) повторение правила об использовании суффикса –ion:
- Look at the word international, please! Let’s remember the rule about the suffix –ion:

+- t, +-ss = : dictation.
-ion

+ -s = : revision.
Now, repeat after me: (New Vocabulary).
c) Reading. Этап чтения текста. ( Впр. 1, с. 44).
3. “ Brainstorm”(Post-Reading Activity). Now, please, try to complete the sentences from the text:
1) Different languages can be…
2) English is very…
3) Many English words are…
4) English has got many words…
5) People want…
6) That’s why…
7) English is the language…
4. Развитие навыков письма:
1. Отработка употребления предложений с модальным глаголом to have to: (повторение правила - с. 43).
2. Работа с карточками.
Учитель раздает карточки детям. На карточках предложения, в которых есть модальный глагол to have to. Ученики должны найти ошибки в предложениях и исправить их. Потом дети меняются карточками и проверяют друг друга, наскольки успешно они справились с заданием. Учитель читает правильные варианты ответов.
ІІІ. Заключительная часть урока:
Обобщение выполненной работы:
Today, at our lesson, we’ve recognized, that many words in different languages are international. And, nowadays, learning English is very important for us!
Домашнее задание: словарная работа (с. 45), упр. 2, с. 45.
Подведение итогов урока. Комментирование и выставление оценок.
Dear pupils! I want you to look at the text “English Bridge” again. Please, read the last two sentences. Let’s study English! Let’s make it our bridge, not a wall!
Lesson is over! Have a rest! Good-bye!

ПРИЛОЖЕНИЯ:
Find mistakes and correct them.
He has not to translate the text. He doesn’t have to translate the text.
I has to find her. She’s got my calculator.__________________________________________________________________________________________________________________
They doesn’t have to use a computer. _____________________________________________________________
Do she have to stay after classes? _____________________________________________________________
Find mistakes and correct them.
He has not to translate the text. He doesn’t have to translate the text.
I has to find her. She’s got my calculator.__________________________________________________________________________________________________________________
They doesn’t have to use a computer. _____________________________________________________________
Do she have to stay after classes? _____________________________________________________________
Find mistakes and correct them.
He has not to translate the text. He doesn’t have to translate the text.
I has to find her. She’s got my calculator.__________________________________________________________________________________________________________________
They doesn’t have to use a computer. _____________________________________________________________
Do she have to stay after classes? _____________________________________________________________
I think, it isn’t easy, because one English word may have many different meanings, for example: introduction – 1) вступление; 2) знакомство.
As for me, English is difficult, because, one preposition can change the whole translation of the word: to get off – сойти to get up – просыпаться to get together – собираться вместе