Программа мероприятий направленная на формирование коммуникативной компетентности у учащихся 7 классов на уроках английского языка


Программа мероприятий по формированию коммуникативной компетентности на уроках английского языка у учащихся 7 класса.
№ п/пНазвание мероприятия Сроки выполнения Ответственный Планируемый результат
Тема1. Прекрасная планета, на которой мы живем!
1 У природы нет плохой погоды. 13.01.2015 Зуева А.А Сформированность и развитие лексических и коммуникативных навыков по заданной теме
2 Типичная погода в англо-говорящих странах 15. 01.2015 Зуева А.А Владение навыками диалогической и монологической речи по заданной теме
3 Прогноз погоды 16. 01.2015 Зуева А.А Владение навыками аудирования и монологического высказывания по заданной теме
4 До встречи в России 20. 01.2015 Зуева А.А. Владение навыками поискового чтения и навыками монологической речи по заданной теме
5 Стихийные бедствия 22. 01.2015 Зуева А.А. Владение навыками аудирования и умением использовать необходимую лексику в речи по заданной теме
6 Осторожно! Угроза стихийного бедствия 23. 01.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
7 Богатства планеты Земля 27. 01.2015 Зуева А.А. Владение навыками аудирования и монологического высказывания на основе текста по заданной теме
8 Природа в разных уголках света 29. 01.2015 Зуева А.А. Владение умением просмотрового чтения и умением использовать лексику по теме в речи
9 Природа родного края 30. 01.2015 Зуева А.А. Владение навыками письменной речи по заданной теме
10 Телешоу «Земля. Наша планета» 03. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками монологической речи по пройденному разделу
Тема 2. Средства массовой информации: хорошо или плохо.
11 Виды СМИ 05. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками аудирования и навыками использования лексических оборотов по заданной теме в речи
2 Радио, как средство массовой информации 06. 02.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
3 Телевидение, как средство массовой информации 10. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками аудирования и навыками использования лексических оборотов по заданной теме в речи
4 Почувствуй себя корреспондентом 12. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками письменной и диалогической речи по заданной теме
5 Периодика в нашей жизни 13. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками аудирования и навыками использования лексики по заданной теме в диалогической речи
6 О чем вы читаете в газетах и журналах 17. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками языковой догадки и просмотрового чтения
7 Роль книг в нашей жизни. Почему книги до сих пор популярны? 19. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками использования лексики по заданной теме в речи
8 Книги как часть СМИ 20. 02.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
9 Читать или не читать? 25. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками письменной и диалогической речи по заданной теме
110 Герои книг британской литературы. Любимый писатель 27. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками монологической речи по заданной теме
111 Ток – шоу «СМИ» 28. 02.2015 Зуева А.А. Владение навыками изучающего чтения, диалогической и монологической речи
Тема 3. Как стать успешным человеком?
1 Успешная личность. Это о тебе? 03. 03.2015 Зуева А.А. Владение умением использовать лексические единицы по заданной теме в речи
2 Что необходимо для достижения успеха? 05. 03.2015 Зуева А.А. Владение произносительными навыками и навыками изучающего чтения по заданной теме
3 Моя семья – мой путь к успеху 06. 03.2015 Зуева А.А. Владение навыками диалогической речи по заданной теме
4 Семейные традиции 10. 03.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
5 Британские, американские и русские праздники 12. 03.2015 Зуева А.А. Владение аудитивными навыками и навыками использования лексики по заданной теме в речи
6 Насколько ты независим? 13. 03.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
7 Как заработать на карманные расходы? 17. 03.2015 Зуева А.А. Владение навыками просмотрового чтения коммуникативными навыками по заданной теме
8 Как стать независимым? 19. 03.2015 Зуева А.А. Владение коммуникативными навыками по заданной теме
9 Викторина 20. 03.2015 Зуева А.А. Владение навыками монологической речи по заданной теме
Итог 30 часов
Конспекты мероприятий
Тема1. «Прекрасная планета, на которой мы живем!» (10 занятий).
Занятие 1: «У природы нет плохой погоды».
Цель данного занятия: формирование и развитие лексических и коммуникативных навыков по теме.
Тип занятия: урок – изучение нового.
Ход занятия.
Организационный момент.
Good morning, dear friends! Today we are going to study new textbook, to speak about the typical weather in our country and abroad and to learn to have a talk about the weather.
Фонетическая разминка.
Now let’s pass over to our today’s topic “After rain comes fine weather”.
Запись на доске:
Whether the weather be fine
Or whether the weather be not,
Whether the weather be cold
Or whether the weather be not,
We’ll weather the weather
Whatever the weather
Whether we like or not.(Учащиеся повторяют стихотворение по строчкам за учителем, затем работая в парах, ученики слушают друг друга и исправляют возникающие ошибки).
Активизация лексики в речи.
I see that you can pronounce sounds really well. As you know we are going to speak about the weather. Look at the photos and see seven different symbols. What do they mean?
The first symbol means…weather.
(Ученики смотрят на картинки, на которых изображены символы погоды, используя речевой образец, называют, что обозначает каждый символ).
Now we shall discuss the typical Russian weather. (Ученики делятся на группы и описывают погоду в России. Учитель заранее готовит условные изображения погодных условий. Карточки с изображениями раздаются учащимся).Развитие коммуникативных навыков.
Are you sad or angry when the weather is bad? I would like to know what you usually do on different days. Answer the questions.
(Ученики в парах отвечают на вопросы, тем самым подготавливая высказывание о том, чем они занимаются в различные погодные условия, готовое высказывание ученики представляют классу).
Примерное высказывание: when the weather is fine and warm I usually go for a walk, play football, go to the park, go to the river or play at the playground with my friends.
Подведение итогов.
We have done a lot today. We have discussed the kinds of weather, the typical Russian weather. What have we learnt to do?
Занятие 2: «Типичная погода в англо-говорящих странах».
Целью данного занятия являлось формирование навыков диалогической и монологической речи.
Тип занятия: урок – комплексного применения знаний (урок - телепередача).
Ход занятия.
Организационный момент.
Today you will learn to talk to each other about weather using the structure “It’s…”, to speak about the typical weather in our country and find out what weather is typical of Britain. Besides we are going to listen to your reports about the weather in Europe.
Фонетическая разминка.
Запись на доске:
Whether the weather be fine
Or whether the weather be not,
Whether the weather be cold
Or whether the weather be not,
We’ll weather the weather
Whatever the weather
Whether we like or not.(Учащиеся повторяют стихотворение по строчкам за учителем, затем работая в парах, ученики слушают друг друга и исправляют возникающие ошибки).
Речевая разминка.
Must we fret when the weather is wet?
Must we scold when the weather is cold?
Must we storm when the weather is warm?
What must we do then?
Now let’s play the game. You are the presenter on the TV program. Your task is to look at the screen and tell us about the weather.
(Ученики отвечают на вопросы учителя, опираясь на содержание стихотворения, комментируют погоду, появляющуюся на экране, исполняя роль телеведущего).
Формирование коммуникативных навыков.
Well, now we must continue to play the role of the presenter on the TV program and your task is to study the information from the text about Britain’s weather and make the report.
(Ученики читают текст, переводят и на основе текста готовят доклад об особенностях погоды в Великобритании).
Подведение итогов.
What we done today? What we discussed at the lesson?
Занятие 3: «Прогноз погоды».
Целью данного занятия являлось развитие навыков аудирования и формирование навыков монологического высказывания по теме.
Тип занятия: урок – комплексное применение знаний.
Ход занятия.
Организационный момент.
Today we will learn to forecast weather. That’s why we need to pronounce some new words correctly.
Look at the blackboard. Learn to pronounce these words. Read them after me, please. Now you do it in pairs.
Фонетическая разминка.
Centigrade – шкала температур
Celsius – Цельсий
Fahrenheit – шкала температур по Фаренгейту
Temperature – температура
Above zero – выше нуля
Below zero – ниже нуля
Degree – градус
Forecast – прогноз погоды
(Ученики проговаривают новые слова за учителем, затем работают в парах).
Речевая разминка.
Make some groups. Read the information about the temperature. Remember it. What scale is used in Russia, Britain, the USA?
(Ученики читают текст, обсуждают информацию в группах и представляют результаты обсуждения классу).
Обучение аудированию.
Learn to use the information. Study the table on you cards. Repeat the names of the cities after me. (Ученики знакомятся с содержанием таблицы и повторяют названия городов за учителем).
Now listen to the tape and fill in the table in your groups.
Let’s check up the task. Look at the blackboard. One of you in the group asks the question, another one gives a full answer.
(Ученики слушают запись, в группах заполняют таблицу, задают вопросы друг другу, для выяснения полученной информации).
Запись на доске для примерных вопросов и ответов учащихся:
What was the weather like last Christmas in…?
It was…and…in… . It was … degrees above (below) zero.
Обучение монологической речи.
As you know how to say the temperature and what kind of weather there can be learn to forecast weather. Work in pairs now. Discuss the weather in our place yesterday, today and tomorrow. Use the examples.
(Ученики в парах обсуждают и описывают погоду в разные периоды времени, используя при этом примеры и опорные вопросы, подготовленные учителем).
Вопросы на доске:
What is the weather like…?
What was the weather like…?
What will the weather be like…?
Try to forecast weather yourselves. Write and say to your classmates about the weather forecast for tomorrow.
(Ученики индивидуально составляют прогноз погоды на следующий день и рассказывают классу).
Подведение итогов.
What have we done today at the lesson? Was it difficult for you? Thank you for the lesson.
Занятие 4: «До встречи в России».
Целью данного занятия являлось формирование навыков поискового чтения и обучение монологической речи.
Тип занятия: урок – применение новых знаний.
Ход занятия.
Организационный момент.
We are going to read about English-speaking countries and learn to write our oun postcards.
Фонетическая разминка.
What types of scales do people use? What scale is used in the USA?
Look at the cards and work out the temperature in another scale. Say what temperature was yesterday, what is today and what it will be tomorrow.
(Ученики, используя вспомогательные речевые образцы, составляют высказывания, выражая предположения о погоде в разные отрезки времени).
Речевые образцы:
Yesterday it was…
Today it is…
Tomorrow it will be…
Речевая разминка.
Well, now you will role play your weather forecast one by one. Other pupils will be judges. Imagine that you are going to take a TV hosts to your TV channel. Listen to the weather forecasts and choose the best TV host.
(Ученики представляют свои прогнозы погоды, представляя, что они находятся на кастинге, где выбирают телеведущего. После выполнения задания определяется лучший ученик на роль телеведущего).Речевые образцы:
In my opinion…To my mind…As I see it…
Frankly speaking…
I must confess…
Обучение чтению.
You know that good weather is important for tourists, because their rest depends on it. You can read the postcards people sent home while visiting English-speaking countries.
(Ученики читают содержимое открыток, которые туристы, отдыхающие в англо-говорящих странах, присылают домой)
Формирование коммуникативных навыков.
I would like you to work in pairs or by yourself. Then make up your own sentences with these words.
Запись на доске:
Nouns: temperature, sun, weather.
Verbs: begin, change, start.
Adjectives: sunny, warm, wonderful.
Adverbs: surprisingly, hardly, quickly.
(Ученики составляют высказывания, опираясь на речевые образцы).
Now you try to have a talk about weather in your country. Study the situations and make up the dialogues.
(Ученики в парах обсуждают ситуации, дополняют и обыгрывают диалоги).
Примерный диалог:
- It looks like rain.
- Yes, it’s a terrible day today.
- You can never be sure of a dry day in London.
- I have no umbrella with me.
- Well, take mine then.
Imagine that you have visited an English-speaking country, and you’ve got a new friend now. Make up the presentation and describe the climate and weather in your town.
(Ученики создают электронные презентации, описывая климат и погоду родного города, представляют полученные результаты классу. Оценивают работы).Подведение итогов.
So, we have done a lot today. Which of the activities do you find the most interesting? What new information have you learnt?
Занятие 5: «Стихийные бедствия».
Целью данного занятия являлось развитие навыков аудироваия и навыков использования лексики по заданной теме в речи.
Тип занятия: изучение нового материала и проверка усвоения знаний
Ход занятия.
Организационный момент.
We have already spoken about space and discoveries. Now it’s time to have a talk about the Earth. What shall we begin with? Look at the pictures. These are disasters. Repeat the word after me: a disaster – disasters. (Ученики просматривают картинки и высказывают свои предположения об увиденном).
Фонетическая разминка.
As you see, there a lot of different kinds of disasters on the Earth. Learn to pronouns their names. (Один ученик читает слова, остальные за ним повторяют).
The next task you will do in pairs. You need label the pictures and give the full answer.
(Ученики в арах обсуждают картинки и соотносят их с названиями, составляют предложения).
Примерный ответ: Number two is a volcano.
Речевая разминка.
Try to explain the meaning of the names of disasters in English. (Ученики в парах дают определения стихийным бедствиям на английском языке).
Примерный ответ: We think that an earthquake is sudden shaking of the ground. A hurricane is a very violent storm or wind. A tornado is a violent wind in the form of a funnel of air that spins at great speed.
Обучение аудированию.
Learn to use the new words. Listen to the tape and try to complete the table. Prepare to report about the disasters in the world. Use the structures from the blackboards.
(Ученики прослушивают аудиозапись о стихийных бедствиях, заполняют таблицу и обсуждают полученные результаты).
Речевые образцы:
Earthquakes are common in…
They happen in … more often.
Работа с лексикой.
Learn to use some new words. On your cards you see several words and word combinations with them. Work in pairs. Read then and translate into Russian.
(Ученики переводят слова на русский язык)
Примерный ответ:
A terrible disaster – ужасное несчастье
A disaster area – территория бедствия
To do a lot of damage – причинить много вреда
To damage – повредить
To shake with laughter – трястись от смеха
To shake with anger – трястись от злости
To shake like a leaf – дрожать как лист
To shake a head – мотать головой
Make up your own sentences with the new words. (Ученики составляют предложения с новыми словами)
Примерные предложения:
The hurricane was a terrible disaster. A terrible disaster happened to the citizens of the city.
Подведение итогов.
What new words have you remember? What new information do you like best?
Занятие 6: «Осторожно! Угроза стихийного бедствия».
Целью данного занятия является формирование коммуникативных навыков по заданной теме.
Тип занятия: урок – презентация.
Ход занятия.
Организационный момент.
Today you will work in groups and prepare the presentation your poster warning people about disasters to present them to the class.
Речевая и фонетическая разминка.
Let’s start with a tongue twister. Look at the blackboard.
Запись на доске
Moses supposes his toeses are roses,
But Moses supposes erroneously;
For nobody’s toeses are posies of roses
As Moses supposes his toeses to be.(Ученики читают стихотворение за учителем, в парах)
Работа с текстом.
Read the text about tornadoes. Look at your cards. Discuss what sentences are true. Prove your answers with the examples from the text.
(Ученики читают текст и отмечают верные утверждения, подтверждая свое мнение информацией из текста)
Примерный ответ: It’s true, because it is said in the text that “tornadoes are the most violent of all storms”.
Обучение говорению.
As you know, the disasters usually break something, damage buildings or even destroy towns. Now it’s time for you to make the presentations (posters) warning people about disasters. Choose one of the disasters. Work in groups.
(Ученики делятся на группы, выбирают одно из стихийных бедствий, создают электронную презентацию, представляют результаты, класс оценивает работу каждой группы)
Подведение итогов.
Was it difficult to make a poster? What have you learned about different disasters?
Задание 7: «Богатства планеты Земля».
Целью данного занятия является развитие навыков аудирования и формирование навыков монологического высказывания на основе текста.
Тип занятия: комбинированный
Ход занятия.
Организационный момент.
Today you will prepare the retelling of the text. Then you will listen to and discuss the information about world records in nature.
Фонетическая и речевая разминка.
Look at the blackboard. Complete the sentences.
(Ученики составляют предложения, опираясь на речевые образцы)
Речевые образцы:
A big black…bit a big black…
A big…bear bit a big black…
It’s time to discuss the text you have read. Who are the main characters of the story? Is it a humorous story? Why? Could you live like the main hero? Why?
(Ученики отвечают на вопросы по тексту)
Работа с текстом.
Take the cards on your tables. You see the sentences. Read them and say if you agree, disagree or don’t know. Prove that you are right.
На карточке:
The island of Ata is uninhabited.
The island of Ata is in the North Sea.
It is summer all year round on the little island of Ata.
There were seven people on the island.
The boys were very happy to see the ship.
Примерный ответ: I agree. It is said in the text that “nobody lives on the little island of Ata”
Обучение аудированию.
The Earth is unique place where there are a lot of oceans, seas, islands, mountains, rivers and lakes. The Earth is rich in animals and planes. But in different parts of our planet there are some special places which can’t be found in other parts. Listen to the information and prepare to introduce the information to the class. Work in groups.
(Ученики прослушивают записи о богатствах нашей планеты и, работая в группах, представляют услышанную информацию в свободной форме, оценивают друг друга)
Подведение итогов.
What new information about Russia have you learnt? Was it difficult to understand the information?
Занятие 8: «Природа в разных уголках света».
Целью данного занятия является введение, первичное закрепление и использование новой лексики в речи, развитие навыков просмотрового чтения.
Тип занятия: урок – путешествие.
Ход занятия.
Организационный момент.
Today you will learn some new words and learn to use them. Besides, you will read small texts about different parts of the world and learn to express your opinion about them.
Фонетическая разминка.
We are going to start with pronunciation as usual. Look at the cards, pronounce the new words correctly. (Ученикам предлагается прочитать слова на карточке)
Запись на доске:human, amaze, attract.
Repeat the new words after me. Now read them yourselves.
Речевая разминка.
Read the word expressions in your book and translate them.
Work in pairs and make up your own sentences with the new words. Please, ready our sentences for others to translate.
(Ученики составляют предложения в парах и зачитывают их классу)
Обучение чтению.
We are going to go travelling in different countries. You are going to read the text about different countries. Match the names of the countries and the titles of the text. Read the text and check your answers. (Ученики готовятся отправиться в путешествие по разным странам посредством чтения текстов. Ученики на данном этапе работают с заголовками текстов и соотносят их с содержанием)Примерные ответы:
Kingdom of Birds – New Zeeland
The roaring Waters – The USA
The Peak District – Great Britain
Where the North Begins – Russia
Hot and Dangerous – Australia
Работа с текстом.
Now let’s divided into groups and prepare to the presentation of the information from different countries. Your task is to tell us about different countries using some words and words combinations.
(Ученики делятся на группы и, работая в группах, составляют пересказ текстов и представляют информацию одноклассникам)
Речевые образцы:
The … text associated/doesn’t associate with…
Подведение итогов.
What new information have you learnt today? Would you like to visit any of these places? Why or why not? What new words can you name? What do they mean?
Занятие 9: «Природа родного края».
Целью данного занятия является формирование письменной речи .Тип занятия: усвоение новых знаний.
Ход занятия.
Организационный момент.
As you know, much useful information about different popular parts of the world you will write your own stories about the places you live in.
Фонетическая разминка.
Firstly, let’s revise the tongue twister. Look at the blackboard. Complete the poem.
Запись на доске:
Little…lost her…,
Lovely, lucky,…Lately…found her…
Lying still in … pocket.(Ученики дополняют и читают стихотворение)
Речевая разминка.
To write a story you will need some word expressions. Look at your book and read the words. (Ученики читают и переводят новые слова)
Find these expressions in the text and translate the sentences with them. (Ученики работают с текстом. Задание: найти в тексте словосочетания, прочитать и перевести предложения с новыми словосочетаниями и словами)Примерный ответ:
America’s climate and geography are amazingly varied. – Климат и география Америки удивительно разнообразны.
The Niagara Falls is one of the most amazing American sights. – Ниагарский водопад – одна из самых удивительных американских достопримечательностей.
Обучениеписьменнойречи.
Let’s make a plan of your future story. I ask you to work in pairs and discuss the plan of you’ve written. Now share your ideas with the class.
Let’s discuss it all together. Look through the texts again and say what you must start with. What will you write then? Say what you can about the weather in your place. Don’t forget to finish your text with the information about what attracts people to this place.
(Ученики сначала в парах, а затем совместно с учителем обсуждают пункты написания рассказа и составляют план)
Обучениеписьму.
It’s time to you to start writing. Look at the blackboard. You can see the plan of the story. (Ученики утверждают единый план рассказа и, пользуясь планом, создают письменный вариант своего рассказа)
План:
Beginning
Weather
Attractions
Итоговый этап.
Was it difficult to create a story about the place you live in? Hand in your papers. That is all for today.
Занятие 10: «Телешоу: Земля – наша планета».
Целью данного занятия является обобщение изученного лексического материала по теме раздела, закрепление навыков аудирования и монологической речи.
Тип занятия: урок – телешоу.
Ход занятия.
Организационныймомент.
Let me invite you to the TV game show “Our Planet the Earth”. First of all let’s divide into three teams. Think of the name of your team. Are you ready?
Фонетическаяразминка.
The first task for you is connected with the tongue twister recite any of the tongue twisters you know as quickly as you can. (Ученикам предлагается вспомнить одно из стихотворений и проговорить его)
Речевая разминка.
Say everything you can about space. Give your answers you the questions. (Ученики отвечают на вопросы подготовленные учителем)
Примеры вопросов:
What color is the Earth if you watch it from space?
What helps our planet to keep warm?
How many main planets are there in the Solar System?
Where are stars and planets?
How do people get into space?
Закреплениеприобретенныхнавыков.
Work in your teams and do the quiz. Listen to the sentences and answer very quickly. (Каждая команда по очереди отвечает на вопросы и получает баллы за правильные ответы)
Примерные вопросы викторины:
The first man on the moon? (N. Armstrong)
A sudden shaking of the ground? (An earthquake)
Tornadoes are most often in…? (the USA)
The deepest lake in the world. (Lake Baikal)
The hottest place in the world. (Sahara Desert)
Закрепление аудитивных и коммуникативных навыков.
Work in groups. Make up a weather forecast in different parts of Russia. Now imagine that one of you is a weatherman. Present the weather forecast. (Ученики в группах составляют прогноз погоды и, выбрав свободную форму, представляют свою работу)
Итоговыйэтап.
That is all for today. While the jury counts the balls sat which of the task you found more difficult? Why?
So, we have the winners today. They are…they get a diploma. (Ученики подсчитывают баллы каждой команды и, определив победителя, награждают дипломом)
Изучение темы: «Средства массовой информации: хорошо или плохо» осуществлялось в ходе 11 занятий.
Занятие 1: «Виды средств массовой информации».
Целью данного занятия является формирование навыков аудирования по теме, активизация в речи лексических единиц по заданной теме.
Тип занятия: изучение нового материала.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
We start a new theme “Mass Media: good or bad”. What do you think we are going to discus? Is this theme interesting for you? What types of mass media do you know? Which of them do you like most? So, today we will discuss the types of mass media.
Фонетическаяразминка.
As usual, we begin with a. Look at the blackboard. Translate the tongue twister, read it as quickly as you can. (Ученики читают, проговаривают и переводят пословицу)
Запись на доске: Thisnetisneat. This is a neat net.
Речеваяразминка.
Listen to the tape, read the list of the media. Match the words and their definitions.
(Ученики прослушивают запись и соотносят названия СМИ и определения)
Примерныйответ: 1. Newspaper. 2. Radio. 3. Television. 4 Tabloid. 5. The Internet.Say which of them you prefer? Why? (Ученики называют СМИ которое они предпочитают, используя речевые образцы)
Речевыеобразцыдляответа: As for me, I prefer….
Обучениеречи.
Work in pairs. Discuss the mass media. You must name the mass media and explain your choice. Thenreporttotheclasswhatyourpartnerthinks. (Ученики в парах обсуждают свои предпочтения в СМИ и представляют классу точку зрения собеседника)
Примерныйответ: Vova thinks that radio is the most interesting mass media.
Ознакомлениесаббревиацией.
In the media we can meet shortened forms of words. They are called abbreviations. Can you give the examples in Russian? Read the important information and remember it. Make up your own sentences with the words. (Ученики, проработав информацию текста о СМИ, составляют собственные высказывания)
Примерное высказывание:Adisshortforadvertisement. Paper is short for newspaper. Telly is short for television.
Подведениеитогов.
Do you often use the mass media? Which of them do you prefer? Why? What types of newspapers have you learnt?
Занятие 2: «Радио, как средство массовой информации».
Целью данного занятия является формирование коммуникативных навыков.
Тип занятия: урок – интервью.
Ход занятия.
Организационныймомент.
Let’s talk about radio and television today. We are going to discuss what TV and radio pogrammes you and your relatives like. You will learn the difference between American and British English.
Фонетическаяразминка.
We start with the pronunciations. Look at the words, listen and read them. Now read the words one by one. (Ученикислушаютичитаютслова)
Речеваяразминка.
You know some words in British English should like the same words in American English. But they differ in spelling. Read them ad compare. Make up your own sentences with them. (Ученики читают лексику британского и американского варианта, сравнивают их и составляют собственные предложения)
Обучениеречи.
Now talk to each other about radio and television. Imagine that one of you is a journalist, another one is a pupil from Russia, and another one is from America. Makeupthedialogueandplaythesituation. (Ученики делятся на пары и, распределяя роли журналиста и другого рода представителя общественности, обыгрывают встречу, составляя для этого диалог)
План диалога:
The most popular media in our family…
Yes, we have/No we have not.
It is color television.
I like … television/radio program best.
We have …radio/TV channels in our area.
Обучениеречи.
It would be interesting to us to know what kind of the media you prefer and why. I give you two minutes to think. Now you are welcome. Tellusaboutyourfavoritemedia. (Ученики, используя информацию текста, готовят высказывания и представляют классу)
Примерныйрассказ: As for me, I like the Internet best of all. I always get news over the Internet. Besides, I can chat with people online, discussing different questions. I can send or get messages by the Internet.
Подведениеитогов.
What new information about radio have you learnt? What media does Vova prefer? Wasitinterestingtolistentoyourclassmates?Занятие 3: «Телевидение, как средство массовой информации».
Целью данного занятия является введение и тренировка новых лексических единиц по теме, формирование навыков аудирования и диалогической речи.
Тип занятия: изучение нового материала, решение проблемных ситуаций.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
We need to learn some more new words to speak about the media. Then you will learn to differentiate the words that sound similar and to make your own dictionaries.
Фонетическаяразминка.
Learn to pronounce the new words. Look at the words and repeat them after me. (Ученики читают и повторяют новые слова за учителем)
Речевая разминка.
Learn to use the new words. (Ученики учатся использовать новую лексику в речи, составляя предложения)
Примерныйответ: Teenagers are hard to manage. But our teacher does it quite successfully. Radio proved to be the most common mass media. My mom is always at home. She quitted working last year.
Обучениедиалогическойречи.
Read the conversations. Translate them into Russian. Choose one of the dialogues and act it out in pairs. Add your own phrases in you dialogue if it is necessary. (Ученики читают представленные диалоги, обыгрывают одну из ситуаций, дополняя диалог собственными высказываниями)
Обучениелексике.
Now listen to the sentences. Tick the words which you have heard in the sentences. Make up your own sentences with these words. And then in groups make up your own mass media advertisement. (Ученики прослушивают предложения, выписывают слова и составляют собственные высказывания, затем, поделившись на пары, создают рекламу одного из СМИ)
Подведениеитогов.
What new words have you learnt at the lesson? Name the pairs of the words that sound similar. That’sallfortoday.
Занятие 4: «Почувствуй себя корреспондентом».
Целью данного занятия является формирование навыков письменной, монологической и диалогической речи.
Тип занятия: урок – выпуск новостей.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
We will start our lesson with the test. Then you will learn to make up the quiz and use in the dialogue.
Фонетическаяиречеваяразминка.
We begin with pronunciation to repeat the words you learnt. Look at the blackboard. Read and translate them into Russian. Makeupsomewordscombinationsandsentences. (Ученики читают и переводят ранее изученные слова, составляют собственные словосочетания и предложения)
Актуализациялексическихединиц.
Now your task is to divide in pairs and make up the sentences on your cards.
(Ученики делятся на пары и дополняют предложения на карточках)
Примерное задание на карточке:
If you worked hard you would…to do the test.
…the room when you hear the bell.
A…is a newspaper with rather small pages, many pictures and little serious news.
A…is a paper printed and sold usually daily or weekly with news.
The…is a way to communicate with someone using the computer.
…is broadcasting programmers for people to listen to.
Does your theory…to be true.
Обучениеречи.
Now let’s prepare for the TV news. Your task is to divide into groups. One of you will be journalists and the others will be listeners. You task will be to discuss the listener’s preferences in mass media and prepare the TV News. (Ученики делятся на группы, перед ними ставится задача взять интервью у участников группы и представить информацию в виде доклада для телевизионного выпуска новостей.После подготовки в классе обыгрывается выпуск теленовостей)
Итоговый этап.
Whichreportdoyoufindthemostinteresting? Would you like to answer the questions according our theme?
Занятие 5: «Периодика в нашей жизни».
Целью данного занятия является развитие навыков просмотрового чтения и активизация лексического материала в диалогической речи.
Тип занятия: комплексное применение знаний.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
Our theme today is “Do you read newspapers on Sundays?” What do you think we are going to speak about? You will read the text and learn what types of newspapers there are. You will learn to speak about your favorite newspapers.
Фонетическаяразминка.
Let’s begin with the tongue twister. Lookattheblackboard. (Ученики читают стихотворение)
Запись на доске:
When a twister twisting would twist him a twist,
For twisting a twist three twists he will twist;
But if one of the twists untwists from the twist,
The twist untwisting untwists the twist.
Речеваяразминка.
As for the newspapers I would like you to answer the question of our lesson: Do you read newspapers on Sundays?
(Ученики отвечают на вопрос учителя, высказывая свою точку зрения)
Обучениеречи.
Give the examples of every kind of newspapers in Russia. Which of them do you prefer reading? What kind of information are you interested in? Continue the discussion in pairs. Reporttotheclass. (Ученики называют известные печатные издания в России, выражают свои предпочтения, ведут обсуждение в парах и представляют свое высказывание классу)
Примерноевысказывание: Some people disapprove of tabloids because they contain not very important information. Besides, they often have articles about private lives of famous people. This irritates people.
Обучениедиалогическойречи.
Learn to use the new information in your speech. First read the dialogues. (Ученикичитаютдиалоги) Look through the dialogue again and offer your changes. Whatcanyouchangeintheconversation? (Ученики делятся на пары, дополняют диалог и обыгрывают информацию) Now divided into groups and watch the video about periodicals. Discusstheinformation. (Ученики просматривают видео и обсуждают услышанную информацию в группах)
Итоговыйэтап.
What new information have you learnt from the text? Was it easy to understand the conversation watching the video? Thankyouforyourwork.Занятие 6: «О чем вы читаете в газетах и журналах».
Целью данного занятия является развитие навыков языковой догадки и просмотрового чтения.
Тип занятия: комплексное применение знаний.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
Today you will learn to read the articles and try to guess the contents of the articles looking at their headings.
Фонетическаяразминка.
Let’s begin with the previous tongue twister. Look at the blackboard. Complete it with the necessary words. (Ученики читают стихотворение и дополняют необходимой информацией)
Запись на доске:
When a twister twisting would twist him a twist,
For twisting a twist three twists he will twist;
But if one of the twists untwists from the twist,
The twist untwisting untwists the twist.
Речеваяразминка.
I remind you that we speak about the media. What types of media do you know? Which of them do you prefer? Why? (Ученикиотвечаютнавопросыучителя) Now look at the photo and say if you are agree with my sentences. (Ученики просматривают фото и выражают согласие или несогласие с утверждением учителя)
Примерные высказывания учителя:
The main is reading a newspaper.
He is reading a tabloid.
The man reading the newspaper at home.
The man is interested in the information he is reading.
The man reads newspapers very often.
Примерныеответыучеников:
You are perfectly right/I’m afraid you are not right.
Обучениеречи.
What do you usually write about in newspapers? What types of information do you prefer? Study the list of news. Here you see the headlines. Guesswhichofthemtheyare. (Ученики знакомятся с заголовками статей и пытаются перевести)
Now try to predict what each article is about. Work in groups and compare your predictions. (Ученики в группах обсуждают заголовки и примерное содержание статей)
Примерный ответ:
“Home and Away” may be about a journey made by one of the students to another country.
Now read please the articles and compare your own points of view and the real information. (Ученики читают тексты статей и сравнивают свои предположения с реальной информацией)
Подведениеитогов.
What new information have you learnt today? Have you ever tried to write an article? Would you like to? Thank you for your work.
Занятие 7: «Ролькнигвнашейжизни.Почему книги до сих пор популярны».
Целью данного занятия является введение и закрепление новой лексики, активизация навыков использования лексического материала в речи.
Тип занятия: решение проблемных ситуаций.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
Today you will learn to use more new words in your speech. Then we will discuss why books are still popular and what books you prefer.
Фонетическаяразминка.
Let’s start with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading first. (Ученики слушают стихотворение и повторяют)
Запись на доске:
Hey, diddle, diddle!
The cat and the fiddle
Hey, diddle, diddle!
Play, little fiddle!
Niddle - naddle, naddle – niddle,
Hey, diddle, diddle!
Речеваяразминка.
What type of the media did we discuss last lesson? What genres of books do you know? You know that books are still popular. Why do you think books are still popular? (Ученики отвечают на вопросы учителя, выражая свою точку зрения)
Введение новой лексики.
To speak about books and express your opinion you must learn more new words. Read and translate the word combinations. (Ученикичитаютипереводятновыеслова)
Слова и словосочетания:
Amanofgreatwisdom – очень мудрый человек
The wisdom from five centuries – пятивековаямудростьThe wisdom of the ancient – древняямудростьWisdomtooth – зуб мудрости
Ihavenoconfess – я вынужден признаться
Toconfessto – признаться в чем-то
To confess that – признаться, что…Use the new words and translate the sentences. (Ученики переводят предложения на русский язык, используя новые слова)
Развитиеречевыхнавыков.
Look at the picture and say what you see. (Ученики просматривают картинку и обсуждают увиденное)
What would you do if you were on a desert island? Work in pairs. Discuss what books you would take with you to a desert island. Thenreporttotheclassaboutyourchoice. (Ученики в парах разбирают ситуацию:Какую книгу можно взять, отправляясь в пустыню; полученный результат представляется классу)
Примерныйответ: I would take a reference book with information about how to behave in dangerous situations.
Now, listen to the dialogue and discuss the situation. (Ученики прослушивают диалог, обсуждают услышанное и выражают свою точку зрения)
Итоговыйэтап.
What new words have you learnt today? Give the examples of your sentences with the new words. Thankyouforyourwork.Занятие 8: «Книги как часть СМИ».
Целью данного занятия является совершенствование коммуникативных навыков.
Тип занятия: урок – посещение библиотеки.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
Today you will have an opportunity to express your opinion about books as a part of the media. Besides, you will find out who in your class likes to read very much.
Фонетическаяразминка.
Let’s start with a tongue twister. Look at the blackboard. Listen to my reading first. (Ученики слушают стихотворение и повторяют)
Запись на доске:
Hey, diddle, diddle!
The cat and the fiddle
Hey, diddle, diddle!
Play, little fiddle!
Niddle - naddle, naddle – niddle,
Hey, diddle, diddle!
Речеваяразминка.
Whom can you name a man of a great wisdom? Have you got wisdom teeth? Can you confess what you have done wrong? Do people learn from the wisdom of the ancient? (Ученикиотвечаютнавопросыучителя)
Велениелексики.
Last lesson you told me about genres of books. Let’s speak about different types of books. What types of books are mentioned in the interview? Learn to pronounce the words correctly. Lookattheblackboard. (Ученики отвечают на вопрос учителя и работают с новыми словами)
Слова:
Encyclopedia
Bible
Dictionary
Handbook
Обучение речевому взаимодействию.
You are in the library. You task is to ask each other five questions. Be polite beginning the conversation. Make notes while listening to the answers. Preparethereportforyourclassaboutyourresults. (Ученики обыгрывают ситуацию в библиотеке – задают гостям вопросы и обсуждают полученные результаты за круглым столом)
Итоговыйэтап.
Today you know about your friend interests and show your point of view to the class during the discussion. Thankyouforyourwork.Занятие 9: «Читать или не читать».
Целью данного мероприятия является совершенствование монологической и диалогической речи.
Тип занятия: урок – дебаты.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
Well, children, today we are going to discuss advantages and disadvantages of periodicals. At home you prepared material. Your task now is to divide into two groups. (Ученики делятся на две группы и готовятся к дебатам)
Обучение речи (дебаты).
Now you are ready to take parts of debates. During this work you should be polite. Ask questions and show your knowledge in this theme. I will play the leading role.
(Учитель объясняет правила ведения и поведение учеников во время дебатов)
So, I see you are ready. Let’sbegin. (Ученики начинают обсуждение)
Итоговыйэтап.
So, let’s discuss our work. Was it difficult for you to make arguments and listen to the opponent’s point o view?
Занятие 10: «Герои книг британской литературы. Любимый писатель».
Целью данного занятия является развитие навыков монологической речи.
Тип занятия: урок – презентация.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
Today you will discuss different kinds of books, the authors and learn to describe your favorite writer.
Фонетическая и речевая разминка.
Beginwithpronunciation. Look at the blackboard. Read the words and repeat them after me. Readtheminachain. (Ученики читают и повторяют слова)
Слова:
Apologize, education, approval, suggest, conclude, broadcast, celebrate, explanation, review.
Развитиеречевыхнавыков.
Today we speak about kinds of books. You already know many of them. Let’s read them again. (Ученикичитаютслова)
Слова: novels, poems, short stories, science fiction, encyclopedias, dictionaries, textbooks, scripts, plays, love stories, adventure.
Look through the reasons why you may want to speak about this or that type of book. Makeyourownsentences. (Ученики высказывают свое мнение о любимом жанре книг)
Примерныйответ:
I would speak about novels because they are interesting and have a long plot of characters so the reader can observe the life lines of different people.
Обучениеречи.
Let’s discuss the outstanding Russian and foreign writers. What famous writes do you know? Do you know their works? Work in pairs and match the writers with their books. (Ученики соотносят писателей и их произведения, составляют предложения)
Примерный ответ:
Mark Twain wrote adventure stories. Jack London wrote short stories. Lewis Carroll wrote fairy tales. Alexander Pushkin wrote novels, fairy tales and poems.
Now your task is to divide into groups, make the presentation and say about your favorite writer. YoucanusetheInternetandthecomputer. (Ученики, работая за компьютерами, создают презентации о любимых писателях и защищают перед одноклассниками)
Итоговыйэтап.
We have done a lot today. Let’s finish. Your marks for the lesson are…
Занятие 11: «Ток-шоу: СМИ».
Целью данного мероприятия является совершенствование навыков монологической и диалогической речи.
Тип занятия: урок - ток – шоу.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
Today we have an unusual lesson. We are at the TV studio. Let’s meet the host/hostess of today’s TV show.
2853690263525-794385262890
Итоговыйэтап.
Whose opinion do you find the most convincing? Do you like today’s TV show? Did it sound real? Was it interesting to take part in the TV program?
Тема: «Как стать успешным человеком» осуществлялось в ходе 9 занятий.
Занятие 1: «Успешная личность. Это о тебе?».
Целью данного занятия является введение новой лексики и формирование умений использовать новый лексический материал в речи.
Тип занятия: изучение нового.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
We begin to study one more theme “Trying to become a successful person”. So, as you may understand we are going to discuss famous people and the secret of their success. Today we are going to find the answer to the question “Who is a successful person?”
Фонетическаяразминка.
As usual, we begin with pronunciation. Look at your cards. Read the words in transcription and complete the last column. Usethedictionaryifyouneed. (Ученики читают, переводят и прочитывают слова)
Слова:
Ambitious, congratulate, invite, inform, classify
Речеваяразминка.
Look at the photos. Here are very famous people. What are they famous for? UsetheLinguisticandCulturalGuideifyouneed. (Ученики просматривают фотографии и составляют высказывания о том, чем известны эти люди)
Примерныйответ:
Alla Pugacheva is famous for singing. Walt disney is famous for being a film produser. Mother Teresa is famous for helping the poor and the sisk.
Обучениеречи.
Ok, I see that you know these people quite well. All of them are famous and successful. Whatmakesasuccessfulperson? (Ученики высказывают мнение о том, что делает человека успешным)
Примерныйответ:
I think that a successful person is a person who is independent in these relations with other people, who share everything he has with other people.
Let’s learn some new words to speak about a success in career. Read and translate word combinations. (Ученики работают с лексическими единицами)
Слова:
Hisownidea – его собственная идея
With my own eyes – своимиглазамиMind your own business – займисьсвоимделомEqual opportunities – равныевозможностиThink about your own sentences with these word combinations. Otherpupilwilltranslate. (Ученики составляют собственные предложения с новыми словами)
Примерныйответ:
You have to do it on your own. You are a big boy. Though we had equal opportunities, Peter became the winner.
Обучениечтению.
What is a successful person for the people from the West? Divide into groups and read the text about it. Your task is to make questions to know what other pupils understand. Discussyouranswers. (Ученики делятся на группы, читают текст, составляют вопросы и задают одноклассникам)
Примерныевопросы:
What are American people proud of?
Can you name famous Americans?
Итоговыйэтап.
What qualities must a successful person have? Are you successful? How does it happen? What new words do you remember? You were very active today.
Занятие 2: «Что необходимо для достижения успеха».
Целью данного мероприятия является совершенствование произносительных навыков, навыков монологического высказывания и изучающего чтения.
Тип занятия: урок – беседа.
Ход занятия.
Организационныймомент.
We continue talking about famous successful people. You will discuss what you should do to be successful. Besides, you will have real examples of such people.
Фонетическаяиречеваяразминка.
Let’s revise the new words we learnt at the previous lesson. Look at the blackboard. Match the two columns to make up word combinations. (Ученикисоотносятсловоипереводисоставляютсловосочетания)
Примерныйответ: his own idea, on my own, to own a house, equal rights, to share equally, unequal chances.
Развитиеречи.
Finish the sentences on your cards. (Ученики дополняют предложения)
Задание на карточках:
1.I have my own… 2. My father is the owner of… 3. All people have equal … 4. The competitors had unequal… 5. Bob and Nick shared the cake… 6. Mr Brown owns a …
Well, I see that you can use the new words. What can you say about successful people? What qualities do they own? Write down the list of the words which characterize a successful person. Do it in pairs and report it to the class. (Ученики составляют характеристику успешного человека и представляют свой вариант классу)
Примерныйответ: We believe that a successful person should be ambitious, smart, intelligent, creative and hard-working.
Обучениечтению.
Let’s read about really successful people. Look at the photos. Do you know them? Can you say what they are famous for? Then you have an opportunity to do it now. Divide into groups and choose one of the texts and read it. Bereadytoanswerthequestionsofyourclassmates. (Ученики просматриваю фото успешных людей, делятся на группы, выбирают один из текстов и читают информацию, готовятся к ответам на вопросы одноклассников)
Примерныевопросы:
Where she/he born?
What was she/he?
What did he/she do?
What is he/she famous for?
Примерныйответ:
We think Walt Disney was successful person because his work is famous all over the world, he worked for the people and even after his death people still remember them.
Итоговыйэтап.
Do you think it is difficult to become successful? What should or shouldn’t you do for that? You have done much work today. You were very active.
Занятие 3: «Моя семья – мой путь к успеху».
Целью данного занятия является развитие навыков диалогической речи и совершенствование произносительных навыков.
Тип занятия: урок - презентация.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
Today we have another problem to discuss. Before people become successful they live an ordinary life with their relatives and friends. If their relationships are good it is easier for them to be a success.
Основнойэтап.
You prepared the information at home about your family and relationships. Your task is to present your information to the class. Afteryourpresentationyourclassmatesgiveyouamark. (Ученики представляют подготовленные презентации с информацией о том, как семья влияет на успешную личность, после выступления всех участников класс оценивает работу)
Итоговыйэтап.
Why do you think our theme is “Family is a good start”? How is it connected with a success? The lesson is over. Your marks for today…
Занятие 4: «Семейныетрадиции».Целью данного занятия является формирование коммуникативных навыков по теме занятия.
Тип занятия: комплексное применение знаний.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
Today we will continue speaking about the traditions of having a family party. You work in pairs and find out what traditions your friend’s families have.
Фонетическаяиречеваяразминка.
What attributes of different holidays can you name? Do you usually have a birthday cake with candles? Do you make a wish while blowing the candles? Have you ever been to a wedding party? What was the wedding dress like? Do you usually decorate New Year tree? What presents do you get from your parents? What would you like to get as a New Year present? (Учитель задает вопросы о традициях, ученики высказывают свое мнение)
Развитие речи.
Do you want to learn more about family life in Britain? Then complete the sentences on your cards. Workinpairs. (Ученики дополняют предложения о традициях в Великобритании)
Предложения на карточке:
Christmas is a traditional season…
Children have more freedom…
More than half of all old people…
The family holidays usually taken in August…
…are looked after at home.
…for members of the family to see each other.
…is still an important part of family life.
…to make their own choices.
Развитие коммуникативных навыков.
Let’scontinue. It’s time for you to tell us about any traditional family holiday you like. On your cards you see questions. You may use them as a plan. (Ученики, пользуясь планом, составляют рассказ о традициях своей семьи и представляют классу)
Примерные вопросы:
When is it celebrated?
Who is usually invited for the holidays?
What is the traditional for that holiday?
Do people give each other presents on that day?
What kind of presents are they?
What do people usually do?
Примерныйответ: One of the traditional family holidays celebrated in Russia is New Year’s Eve. It is celebrated on the 31st of December. Close friends and relatives are usually invited for the holiday. The traditional food for that holiday is different salads. On that day people give each other presents. Those may be books, clothes.
Итоговыйэтап.
Have you learnt anything new about your classmates’ family? Have you got the same family traditions? What are your favorite holidays? That is all for the lesson.
Занятие 5: «Британские, американские и русские праздники».
Целью данного занятия является формирование аудитивных навыков и навыков монологической и диалогической речи.
Тип занятия: урок – путешествие.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
Today we will continue speaking about the main British, Russian and American holidays and traditions. Today we are going to travel abroad.
Основнойэтап.
At home you prepare presentations about different countries. Your task is to present your information about holidays and traditions to your classmates. After your presentation your classmates will ask you questions and give you a mark. (На данном этапе ученики отправляются в путешествие по странам изучаемого языка, представляют традиции и праздники выбранных стран, после выступления каждой группы ученики задают вопросы и оценивают работу)
Итоговыйэтап.
What new information have you learnt today? What attributes do people usually have for the holidays? What is your favorite holiday? That is all for today. Youwereveryactive.Занятие 6: «Насколько ты независим».
Целью данного занятия является формирование коммуникативных навыков по указанной теме.
Тип занятия: комплексное применение знаний.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
Today we will discuss the problem of independence. We will see if it is easy to be independent.
Фонетическаяиречеваяразминка.
We’ll begin with pronunciation. Look at your cards. There are some words connected with the theme. Try to read, translate and remember these words.(Ученикичитают, переводятизапоминаютслова)
Слованакарточке: depend, reliable, possible, important, successful, sociable, equal, fair, educated, human.
Which of these characteristics should a successful person have? Which of them shouldn’t he have? Usethenewwordsandmakeyourownsentences. (Ученики составляют собственные предложения с новыми словами)
Примерныйответ: My elder brother is very independent. He always solves the problems himself.
Обучениеречи.
Can an independent person have any of these qualities? Let’s discuss what you think about being independent. (Ученикисоставляютсобственноевысказываниенавопросучителя, обсуждаянезависимость)
Примерноевысказывание: I think, being independent means taking serious decisions by yourself, taking care of your pets and of your room, earning pocket money for the things you want.
Read the text about what Americans think about being independent. Answer the questions. What do Americans think about being dependent? (Ученики читают текст и отвечают, что думают американцы о независимости)
Примерныйответ: They believe that a person should have the freedom to decide what should be done today and in the future.
Формированиеречевыхнавыков.
Now your task is read the article in groups. Discuss the information and present your point of view to the class. (Ученикивгруппахчитаютстатьюивысказываютсвоемнение)
Примерныйответ: American parents believe strongly that a person should have the freedom to decide what to do today and in the future. Children decide themselves how to spend the money they have earned.
Итоговыйэтап.
What new information have you learnt from the text? Can you call yourself an independent person? Thatisallfortoday. Thelessonisover.Занятие 7: «Как заработать на карманные расходы?»
Целью данного занятия является введение и закрепление новых лексических единиц по теме, формирование навыков просмотрового чтения и монологического высказывания.
Тип занятия: комплексное применение знаний.
Ходзанятия.
Организационныйэтап.
As you know independent children try to earn money themselves. That is why we will discuss how you can earn money.
Фонетическаяиречеваяразминка.
As usual we begin with pronunciation. You have learnt two verbs – to do and to make. Look at your cards. Read the verbs in word combinations. Translatethem. (Ученики читают, переводят слова и словосочетания)
Слова на карточке:
To do your homework, to do the housework, to do an exercise, to do the shopping, washing, to do your best…
To make a mistake, to make tea, coffee, to make a phone call, to make a bed, to make money, to make friends…
Развитиеречи.
Now make up your own sentences with the verbs to do and to make. (Ученики составляют в парах предложения и предлагают одноклассникам перевести)
Примерный ответ:
My parents make me to do my homework because it helps us to remember the material better. The teacher asked us to do three exercises at home. You must do your best to become a successful person. Nick made a lot of mistakes in his last dictations.
Обучениечтению.
Read about how you can earn your pocket money. Look at the pictures and say what British teenagers usually do to earn their pocket money. (Ученикипросматриваюткартинкиивысказываютсвоемнение)
Примерныйответ:
British teenagers usually teach computing, care for domestic animals, train dogs, babysit or walk dogs to earn their pocket money.
Now your task is to make up the report about your own preferences in jobs. (Ученики составляют собственные высказывания о том, какую работу выбрать для получения карманных денег и представляют свой рассказ классу)
Итоговыйэтап.
How do British teenagers earn their pocket money? What do they usually do? What traits of character must they have to teach computing? That is all for today. The lesson is over.
Занятие 8: «Какстатьнезависимым?»Целью данного занятия является совершенствование коммуникативных навыков.
Тип занятия: урок – научный совет.
Ходзанятия.
Организационныймомент.
Today you will express your opinion about what independence is.
Основнойэтап.
Your task now to remember your material prepared at home and prepare for the discussion. During this work you should be polite. Ask questions and show your knowledge in this theme. (Ученики распределяют материал, подготовленный дома и готовятся к обсуждению темы независимости, представляя подростков из разных стран)
Nowlet’sbegin…(Давайте начнем)
Итоговыйэтап.
Are you independent? Do your parents encourage your independence? Do you earn a pocket money? Thank you for your work.
Занятие 9: «Викторина. Я – независим!».
Целью данного занятия является формирование навыков монологической речи и аудитивных навыков.
Тип занятия: урок – викторина.
Ход занятия.
Организационныйэтап.
Today you will have a quiz. Doing it you will show if you are good at English and have a progress having studied it this theme.
Основной этап.
Воображаемое место проведения, исходя их темы раздела – читальный зал. Каждый ученик занимает свое место и в ходе мероприятия работает индивидуально. Ученикам необходимо отвечать на вопросы викторины развернутым ответом, используя при этом все изученные лексические единицы по теме и подходящие речевые образцы.
Примерные вопросы викторины:
How many Russian spacemen have worked in space since the space era began?
Do you listen to music?
What did you do at 3 o’clock yesterday?
What book would like to read and why?
What mass media do you prefer?
What are the main characteristics of a successful person?
What is the most terrible disaster?
What kind of traditions America has?
Do American parents encourage their children to be independent?
How do you think, are you a successful person? Why?
Итоговыйэтап.
Was it difficult to answer the questions? What themes were presented in the quiz? Let’s count your balls and give marks for everybody.