Конспект урока. Конспект урока Мое представление о счастье 10 класс. УМК под ред Афанасьевой О.В.


Урок
«Мое представление о счастье»
Урок «Мое представление о счастье» был проведен в 10Б классе с углубленным изучением английского языка (УМК «Английский язык. 10 класс. Афанасьева О.В.») учителем английского языка Зайчиковой В.И. в соответствии с планом работы лицея по реализации стандартов второго поколения и внедрению активных форм обучения в рамках «Дня открытых дверей» в Декаду филологического профиля 17.04 2015 г.
Урок был дан в соответствии с требованиями Федерального государственного образовательного стандарта, «Программы для гимназий, лицеев, и школ с углубленным изучением английского языка» под ред. О.В.Афанасьевой, а также в соответствии с рабочей программой к УМК «Английский язык.10класс.. О.В.Афанасьева» и календарно-тематическим планированием.
Данный урок являлся итоговым, обобщающим уроком раздела «Человек в поисках счастья» УМК «Английский язык. 10 класс. О.В. Афанасьева».
Конспект урока «Мое представление о счастье».
Цели и задачи:
- развитие коммуникативной компетенции, а именно: развитие
коммуникативных умений в говорении (подготовленная и неподготовленная монологическая и диалогическая речь);
- развитие учебно-познавательной компетенции , в частности, умения
использовать новые информационные технологии;
- развитие личности учащихся , а именно: формирования у учащихся
умения самореализации и социальной адаптации в современном
обществе.
В ходе урока учащиеся:
Этап 1 - демонстрировали свои презентации под названием «Мое представление о счастье»;
этот этап урока был глубоко личностно-ориентирован;
Этап2 - приняли участие в игре «Попроси золотую рыбку» выполнить твое
самое заветное желание, целью которой было определение соотношения
этого этапа урока было вовлечение в игру представителей
администрации, учителей и родителей, присутствовавших на уроке ;
Этап3 - обсуждали в группах значение материальных и духовных ценностей
для счастья человека и представляли результаты обсуждения;

Этап4 - делились своими мыслями о том, изменилось ли их представление о
счастье после обсуждения и дискуссии.
Подробный ход урока.
Этап2. В ходе второго этапа использовались два оригинальных приема,
которые я условно назвала «Золотая рыбка» и «Секретный агент».
Использование этих приемов обеспечивает логичный переход от
предыдущего этапа урока (показ презентаций по теме «Что такое счастье в моем понимании») ко второму этапу.
После показа презентаций учитель говорит:
People are happy if their dreams come true. Ask Goldfish make your inmost
dream come true. (На зкран проецируется изображение Золотой рыбки, к которой ребята обращаются).
Eg. I wish I had 1,000,000 dollars.
If I had 1,000,000 dollars I would buy a yacht and make a round-the-world trip.

После того, как все ( включая родителей и администрацию) попросили Рыбку выполнить и желания, учитель говорит:
Thank you. While you were asking Goldfish to make your dreams come true I think I’ve spotted a secret agent!
There is a young lady among you who was closely watching you , listening to you attentively and making notes.
She is surely spying into you secret dreams!
(К доске выходит ученик, которому перед уроком было дано специальное задание) и говорит:

Hi!
My name is Mrs. Fletcher. I am a psychology expert from the University of Massachusetts, the USA.
I’ve been carrying out a research into the problems of teenagers.
I’ve just overheard students of the 10th form asking Goldfish for their dreams to come true.
Three students asked Goldfish to help them enter a University and find prestigious job after leaving school.
Three students want to travel round the world, to buy CDs with favourite music, be happy and successful in life.
Six students would like to have smart gadgets and expensive cars, wear fashionable clothes made by well-known designers, have much money and possessions.
It means that they put material values first.
So, I can draw a conclusion that students of the 10 form are materialistic but to a reasonable extent.
As for parents, they are less materialistic because, first and foremost, they would like their children to be healthy, to have good friends who can give them a helping hand in a difficult situation, to live in peace.
Этап3. Teacher: Well, according to Mrs. Fletcher’s observations, most of the
students put material values first. Do you think
Being materialistic is a key to happy and suсcessful life?
Split into groups of 4-5. Hold the discussion. Go through these stages:
share your ideas with your classmates ;
listen to the others; avoid being judgmental, be positive and
friendly;
make notes;
choose a spoksman , help him/her to make a plan/write a
summary of the discussion
report the results of your group discussion to the class.
discussed the problem and came to the following conclusions.
Пример ответа одной из групп :To be materialistic or not to be? Do material values make people happy and successful? We discussed the problem and came to the following conclusions.
To start with, I should state that being materialistic is not evil, as some people, especially the elder generation, think. The fact is that life itself make people think about material values. People can’t but think about food to eat, clothes to wear, accomodations to live in, gadgets to communicate and so on. Moreover, they want food to be delicious, clothes to be fashionable, accomodations to be comfortable, gadgets to be cool and up-to-date. And it is quite natural. The problems arise if people put too much importance to it, make buying new things the main goal in their life. Why does it happen? Well, people might want to self-assert, to draw attention to themselves. They may want to keep up with the Joneses, that is, not to be worse than the neighbours, the classmates. But sooner or later fashionable clothes and up-to-date gadgets become out-of-date and what next? You have to buy new ones and keep on buying, buying, buying… and can’t stop. Strangely enough, but being too materialistic makes people unhappy rather than happy because it takes much money and efforts.
On the contrary, moral values, if you have them, are always with you, they can’t become out- of-date. You have to develop the best qualities of you character, to be positive while communicating with your friends and learn to be a true friend, to improve your health, to keep your word and never break your promises.
In conclusion, I’d like to say that to buy a new thing is much easier than to stick to moral values, but if we want to be really happy and successful instead of having a false illusion of being happy, we must do it.
Заключительное слово учителя.
Well, to sum it up, I should say that there should be a reasonable balance
between material and moral values, you should stick to the golden middle,
and have a sence of proportion in everything you do.