Конспект урока на тему: «Формирование навыков и умений диалогической речи, формирование грамматических навыков использования оборотов have to – don’t have to / needn’t.»


Конспект урока на тему: «Формирование навыков и умений диалогической речи, формирование грамматических навыков использования оборотов have to – don’t have to / needn’t.»
Смирнова Татьяна Алексеевна
ГОБУ «Физтех-лицей» им. П.Л. КапицыКласс: 6 «б»
12.09.16
Практическая цель урока: формирование навыков и умений диалогической речи; навыков работы с графическим текстом; формирование грамматических навыков использования оборотов have to – don’t have to / needn’t.
Образовательно-воспитательная: воспитание чувству успешности, коллективной ответственности, воспитание чувства уверенности в себе.
Развивающая: развитие логического мышления, памяти, догадки, речевого слуха, навыков аудирования.
Сопутствующие задачи: развитие и совершенствование навыков аудирования, совершенствование навыков разговорной речи.
Средства обучения: учебник, рабочая тетрадь, распечатки с упражнениями.
Тип урока: комплексный речевой урок
Этапы t Деятельность учителя Деятельность учеников
Приветствие. Орг. момент Good morning, children! Sit down, please.
What is the date today?
What day is it today?
Who is absent today?
The 25th of February.
Today is Tuesday.
____ is absent today.
Активизация ранее изученного материала, проверка дом. задания 1. Ok let’s begin our lesson. Are you ready with your home work?
Ex. 4 p. 48 W.B.
Complete the exchanges with phrases and sentences from the list.
Yes
Отвечают упражнение
Введение в тематику урока, мотивация, прогноз 2. Please open your Text Book p. 80.
Do you think what rules are?
Ok. Tell me please have you got any house rules for your guests at home.
Look at ex. 1. Here are some words.
rent, rules, address, phone number
??? ex.1
It’s a list of what you must do or mustn’t do.
Mr. Cox
Daniel
How much the rent is?
AудированиеNow we’ll listen the dialogue between Mr. Cox and Daniel. Listen to it attentive to ask my questions later.
3. Now please answer my questions. Say yes or no.
- Does Daniel want to rent the room?
- He doesn’t like the room.
- There are no rules for Daniel?
Tell me please what are Mr. Cox rules?
Find the answers in the dialogue.
Nice of you! Now read the text in the frame.
Ok. Look at the dialogue and find such words, which show:
surprise
hesitation
introducing a remark
Слушают диалог, следят за ним по учебнику
Yes
No
No
Daniel has to keep the room tidy. He mustn’t make a noise. He can only invite other students from that school…
Читают study skills в рамке
Ah, Oh
Erm…
Well
Введение нового грамм. материала Look at the board.
I have to walk the dog once a day.
I don’t have to do my homework on Saturdays.
Сегодня вы узнаете еще один модальный глагол have to.
Модальный глагол have to также носит оттенок долженствования, но в отличие от must он не "приказывает", а обязывает. Это обязательство можно выразить такими словами, как "надо", "нужно", "приходиться" - то есть, когда действие совершается под влиянием обстоятельств, употребляется have to.
I have to do a lot of work today.
Отрицание этот глагол образует при помощи вспомогательного глагола don’t have to / needn’t.
I don’t have to / needn’t come in time today.
Тренировка Now I’ll hand out some copies to you. Let’s do some exercises.
ex.1 . Use have to/don’t have to/needn’t
He _______ keep the room tidy.
You ________ buy tomatoes, we have lots of them.
The car park is free here, so you _______________ pay for it.
You _________ speak louder, I can hear quite well.
We have got plenty of time, so we _________ hurry.
They ______________ wear a school uniform on Fridays, but they usually do.
ex. 2. Use have to/don’t have to/needn’t
You________ go to the Zoo with me.
I have a strongly toothache. I__________ go to the dentist.
We don’t have English lesson tomorrow. I __________do my home task today.
We__________ wear uniforms at school.
I___________ wake up early to go to school.
My mother works every day. I________ help her at home.
I____________ go to bed early on Sunday. I can watch TV.
ex. 3. Have to or Must
I____________ speak English well. I need it in my job.
I____________ speak English well. I love it.
I _____________ get up at 5:00. I want to go fishing.
I _____________ get up at 5:00. I commute to work.
I ____________ wear a suit. It's a formal party.
I_____________ wear a suit. I want to look good.
I_____________ follow the procedures. I don't want to be wrong.
I______________ follow the procedures. It's my duty.
I_______________ earn money for the company.
I _______________ earn a lot of money. I want to buy a house.
have to
don’t have to
needn’t
have to
have to
don’t have to
needn’t
have to
don’t have to
have to
have to
have to
don’t have to
have to
must
must
have to
have to
must
must
have to
have to
must
Применение Представьте, что к вам в гости приехал ваш друг из Англии. Он хочет учиться с вами в школе, и вы ему рассказываете про правила вашей школы, что вы можете делать, а что нет. Используйте модальные глаголы must, can, have to. Составляют диалог
H/t упражнение на перевод
ex. 2 p. 49 W.B.