Конспект урока по молдавскому языку и литературе на тему Ион Друцэ. Драма «Каса маре».Психоложизмул аутентик ал драмей.
ПРОЕКТ ДИДАКТИК
Субектул лекцией: Ион Друцэ. Драма «Каса маре».
Психоложизмул аутентик ал драмей.
Типул лекцией:
Де предаре а ноилор куноштинце.
Обьективеле де реферинцэ:
Сэ дескопере ши сэ ынцелягэ концинутул драмей прин месажул ши мижлоачеле фолосите.
Методе:
Конверсация еуристикэ
Проблематизаря
Дескопериря
Лукрул ын груп
Анализа
Студиул де каз, креативитатя
Диаграма Венн
Брайнстормингул
Лукрул ку картя
Мижлоачеле де ынвэцэмынт:
Викторина ку Волуме дин опера скрииторулуи.
Фотография ауторулуй.
Мануалул.
Фише пентру лукрул ын груп.
Драма «Каса маре».
Каптаря атенцией.
Активитатя професорулуй Активитатя елевилор
1.Моментул организаторик.
(Ынтродук дискул ку мелодия,речит о строфэ
« Пе малул верде таче
О пасэре мэястрэ
Ку драг ши ку мираре
Аскултэ лимба ноастрэ».
2.Пропун урмэтоареле фрагменте(пе таблэ скрисе)
а) «Ион се аплякэ, луэ ын мынь ун булгэре ши-л фэрымэ ынтре дежете. Апой се ласэ ын женункь ышь коборы фрунтя ши-шь липи бузеле де пэмынтул уд… Суспина прелунг умилит ши ынфрикошат ын фаца уриашулуй: « кыт пэмынт доамне!...»б)Цэрына ера чя май маре драгосте а луй Кэрэбуш, ера чел май фрумос кынтек ал луй,ун кынтек че се черя кынтат ку мэсурэ ши требуя цинут минте квынт ку кувынт… норокул омулуй сунт челе доуэ браце че штиу а пуне ла кале о роадэ бунэ…»
(Чер сэ гэсяскэ асемэнэтуриле ынтре челе доуэ фрагменте; Сэ стабиляскэ ауторул ши денумиря лукрэрий де унде сынт селектате кувынт ку кувынт… норокул омулуй сынт челе доуэ браце че штиу а пуне ла кале о роадэ бунэ…)
1.Аскултэ мелодия ши версуриле.
2.Читеск фрагментеле пропусе. Фак компараций ынтре челе2 фрагменте. Гэсеск асемэнэрь. Ын амбеле тексте се деспринде патина пентру пэмынт а персонажелор. Драгостя ши доринца де а авя ши прелукра ачест пэмынт. Амбеле репрезинтэ о нарациуне ( модул де експунере).Дескрияу вяца сатулуй ку тоате аспектеле луй. Вяца цэрэняскэ традиционалэ,сунт романе.се деосебеск прин фаптул кэ персонажул динтре примул фрагмент тинде де а обцине пэмынтул пе кынд чел дин ал 2-ля фрагмент че аре ын посесие. Сунт фрагменте але диферитор скрииторь («Ион» де Ребряну ши « Повара бунэтэций ноастре» де Ион Друцэ).Асемэнэрь, деосебирь при метода Диаграма Венн
«Ион» «Повара бунэтэций ноастре»
Деосебирь Асемэнэрь Деосебирь
Персонажул тинде спре а обцине пэмынт;
Аут.Л.Ребряну;
Дорник дар непутинчос. -романе.
-дескрияу вяца цэрэняскэ.
-сатул ку аспекте.
-драгостя де пэмынт.
-репрезинтэ о нарациуне.
-ероий персонаже принчипале. Поседэ пэмынт;
Аут.И. Друцэ;
Ынкрезут;
Атитудине фермэ.
3.Актуализаря куноштинцелор кэпэтате антериор
Пропун сэ спунэ че штиу деспре скрииторул Ион друцэ алкэтуинд ун пеизаж(Брайстор-мингул)
Комплетез рэспунсуриле:
-а дебутат ку ревиста «Октомбрие» ку доуэ скице деспре осташь.
-Картя «Повесте де драгосте».
-Е куноскут прин: повестиря «Фрунзе де дор», «Клопотница».
-Нувеле : « Дор де оамень», «Тоягул пэсторией «, « Сания», «Пепт ла пепт».
-Романе: «Повара бунэтэций ноастре».
-Драме: «Пэсэриле тинереций ноастре», « Хория», « Каса маре».
4.Анунцаря темей ной ши обьективеле лекцией(пропун сэле читяскэ).
Тема:Ион Друцэ « Каса маре»(ши обьективе нумите май сус)
-ымпэрциря фишелор ку ынсэрчинэриле (пе групе).
1.Проблеме ши валорь етиче ын драмеле луй И. Друцэ.
2.Каса маре-о оперэ профунд поетикэ.
3.Семнификация симболикэ а титлулуй драмей.
4.Субьектул ши моментеле луй принчипале,спечификул композицией драмей «Каса маре».
- Вой урмэри активитатя елевилор, вой да индикацииле нечесаре. Вой чере сэ се експунэ материалул ын база челор пропусе ши читите дин тимп (драмеле « Каса маре», «Пэсэриле тинереций ноастре», «Фрумос ши сфынт»-Вой аскулта информация фэкутэ де фиекаре групэ, вой чере сэ илустрезе прин екземпле луате дин драмэ ши каре вор чити.
- Пропун лидерилор дин групурь сэ коментезе челе експусе. Чейлалць мембри вор партичипа прин лектура фрагментелор (селектив). Ла карактеризаря персонажулуй принчипал вой акорда атенцие ла:
-драгостя Василуцей пентру Пэвэлаке;
-сетя де ымплинире персоналэ;
-дрептул ла вяцэ интимэ фуратэ де рэзбой;
-конштиинца вырстей инаинтате;
-конштиинца уней рындуель пэмынтешть;
«Куноштинца адевэрулуй кэ ну поць фи феричит дакэ прин жестуриле ши акциунеле тале пуй ын перикол феричиря алтуя…»( сынт скрисе пе таблэ)
-Прпун сэ-шь имажинезе ун алт финал ши сэ скрие ун мик есеу.
-Пропун елевилор пе скурт сэ:
Сэ семнифиче титлул;
Василуца ши конфликтул дин суфлетул ей.
Челелалте персонаже.
5.Женерализаря:
А)Че ам афлат ноу астэзь ла лекцие?
Б)Каре е тематика креацией
луй Ион Друцэ ?В)Прин че в-а импресионат драма « Каса маре»?
-Пропун елевилор сэ апречиезе ши аутоапречиезе активитатя лор дин кадрул лекцией.
6. Нотаря.
7.Лукрул пенту акасэ.
Сэ алкэтуяскэ коментариул драмей « Каса маре».
(Алкэтуеск пе таблэ)
Прозатор
Скриитор
Романчиер
Драматург } Друцэ
Реалист
Нувелист
Публичист
Тематичь вариате
Активязэ ын презент
Нэскут ын 1928(ж. Сорока)
( Нумеск лукрэриле куноскуте, ле скриу ын каете).
Скриу тема ын каете.
-Формязэ 4 групе ши алег лидерул групей. Лидерул траже о фишэ ,се ашазэ реализазэ ын груп ынсэрчинаря де пе фишэ.
-Нотязэ рэспунсуриле пе фой.
Фиша№1. Драма луй И. Друцэ есте о комплекситате етикэ авантажатэ.Симболул титлурилор «Фрумос ши сфынт», «Каса маре», «Пэсэриле тинереций ноастре»,персонажеле сынт пэстрэторий меморией, а крединцей а фрумусецей сатулуй, оамений ну уйтэ челе сфинте, челе фрумоасе сунт пэстрэторий де традиций ши обичее.
Фиша №2.
Драма «Каса маре» есте о оперэ поетикэ, аре ун субьект богат, ворбеле Василуцей, ка ши але бэтрынулуй ей татэ, компортэ семнификаций адынчь ын контекст, виориле дин аминтириле Елеонорей ши алте деталий формязэ ун ал дойля план ал текстулуй ка ши реплика финалэ а Василуцей: « Че пэкат кэ авем ун сингур пэмынт ши ун сингур чер чер деасупра луй…» Тотик ынтемеятэ пе симболурь сужестиве, аксатэ пе мотиве сакре, плинэ де драматизм есте драма «Каса маре» (екз. дин драмэ се читеск).
Фиша№3.
Атыт титлул драмей кыт ши персонажул ей, Василуца се афирмэ ка елименте де адынкэ семнификацие атыт ын драматуржие кыт ши ын ынтряга литературэ а ноастрэ. «Каса маре» се умпле де о семнификцие етикэ бине дефинитэ еа симболизязэ ачел колцишор ал суфлетулуй ын каре омул пэстрязэ тот че аре май курат, май нобил, май сфынт ши май д прец. Персонажеле драмей апар апар ка оекспресие вие а сентиментелор курате ши а акциунелор кореспунзэтоаре унор кутаре сентименте.
Фиша№4. « Каса маре» драмэ адынк психоложикэ ши де маре рафинамент суб диверсе аспекте.Драмэ ын доуэ планурь.
Ворбеле Василуцей ши але татэлуй ей.
Валориле дин аминтиреле Елеонорей.Се терминэ ку реплика финалэ а Василуцей.
-Фиекаре лидер есе ын фаца касей ши коментязэ илустрынд прин екземпле челе скрисе. Колежий дин груп читеск фрагментеле нотате суб формэ де анализэ ши дебатерь, карактеризязэ персонажеле (Василуца, Пэвэлаке,Елеонора). Май детайлат ла Василуца.
А) Вор адуче аргументе про ши контра афирмаций скрисе пе таблэ.
Б) Вор стабили каузеле конфликтулуй дин суфлетул Василуцей ши ал Василуцей ку Пэвэлаке сау василуца ку Елеонора.
В)гындеск ун алт сфыршит ал драмей
Екз.
Василуца ну ар фи чедат с-ар фи ынчепут ун конфликт ынтре еа ши Елионора, с-ар фи кэсэторит ку Пэвэлаке, Елионора ар фи плекат ыт алтэ парте…( ын скрис релатязэ ачастэ ынсэрчинаре)
-(читеск есеул алкэтуит, колежий анализязэ есеул аскултат, ыл апречиязэ)
«Каса маре»-колцул чел май курат ши май фрумос ытр-о касэ де цэран. Каса маре-експресие а сентиментелор курате ши акциунеле кореспунзэтоаре.
Василуца- ероина принчипалэ ку суфлет курат, ку акциунь рецинуте, ренунцэ ла феричиря персоналэ респектынд нормеле естетиче.
Фиекаре персонаж аре ролул сэу детерминат; Елеонора нунта имажинарэ;Петре- скрисоаря компусэ пентру василуца.Татэл Василуцей-читате дин библие.
А) Ам комплектат куноштинцеле деспре скрииторул Ион Друцэ.
Б) Тематика вариятэ:
-вяца реалэ а сатулуй молдовенск;
-проблемеле етиче ши импортанца ло виталэ;
-адевэрурь дурероасе деспре ом, драгостя, рэзбоюл.
В) Драма импресионязэ прин карактерул сентиментелор курате лупта ку сине ынсэ-шь а ероиней причипале.Не-а плэкут кум а прочедат Василуца (сау ну мь-а плэкут пентру кэ…)
-Партичипэ ла еволуаря резултателор, мотивязэ.
Семнязэ ын аженде.