Конспект урока по теме Твое здоровье зависит от тебя? (6 класс)

Муниципальное общеобразовательное учреждение
средняя общеобразовательная школа №20
г.о. Орехово-Зуево Московской области












КОНСПЕКТ
ОТКРЫТОГО УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА
в рамках Недели иностранных языков

«ТВОЕ ЗДОРОВЬЕ ЗАВИСИТ ОТ ТЕБЯ?»
(ИКТ, игровые технологии)
(6 класс «А»)












учитель английского языка
Башилова А.С.




4 марта 2011
Цели урока:

Учебный аспект:
контроль усвоения языкового материала, грамматических тем (модальные глаголы must, should; артикль с названиями болезней; Present Perfect Tense);
развитие монологической речи учащихся “Are you a healthy kid?”

Развивающий аспект:
развитие внимания, способности к соотнесению, предположению, интереса к языку;
совершенствование произносительных навыков.

Воспитательный аспект:
воспитание потребности в здоровом образе жизни, уважительного отношения к собеседнику, его взглядам.


Тип урока – обобщающий урок по теме.

Оборудование урока:
Презентация
Раздаточные карточки
Аудиокассета к УМК Кузовлев, 6 класс

План урока:
Приветствие. Орг.момент. Введение в атмосферу иноязычного общения.
Фонетическая зарядка.
Лексические упражнения.
Физкультминутка. Исполнение песни.
Развитие диалогической речи.
Грамматические упражнения.
Чтение текста.
Развитие монологической речи “Are you a healthy kid?”
Подведение итогов урока. Выставление оценок.
Домашнее задание.

Ход урока

1. Приветствие. Орг.момент. Введение в атмосферу иноязычного общения.

Good afternoon, class! Sit down, please. Let’s begin our lesson.
What date is it today?
What day of the week is
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Фонетическая зарядка.

Let’s begin our lesson with the phonetic drill, work at our pronunciation.
1) Look at the screen. The first task is to read the transcription correctly and match it with the right word.
(Слайд 1)
[
·medik
·l] a) consult
[
·medsn] b) surgeon
[k
·n
·s
·lt] c) medical
[
·st
·m
·keik] d) compress
[
·k
·mpr
·s] e) medicine
[
·s
·:
·
·n] f) stomachache

(Key: 1c, 2e, 3a, 4f, 5d, 6b)

2) The second task is “Which word has a different underlined sound?”
(Слайд 2)

ache, choose, much, change.
busy, advise, television, exercise.
tooth, month, both, with.

(Key: ache, television, with)

3. Лексические упражнения.

OK. Now let’s play. I give you a crossword and 5 minutes to complete it.
(Слайд 3)

Консультироваться
Зубная боль
Грипп
Кисть руки
Спина
Зубной врач
Хирург
Рука
Нога
Порезать

4. Физкультминутка. Исполнение песни.

Now let’s have a break and sing a song “Ruth has a toothache”.
(Аудиокассета к УМК Кузовлев, 6 класс)

5. Развитие диалогической речи.

People visit different doctors if they have health problems. Listen to four dialogues, look at the pictures and say what the doctors are.
(Слайд 4. Диалоги разыгрывают заранее подготовленные ученики.)
№1.
You don’t look happy.
My cat has got a stomachache.
Oh, I give you some medicine.

№2.
I don’t feel well.
What’s the matter?
I’ve got a toothache.
I’m sorry to hear that. You must consult a doctor.

№3.
Hi! How are you?
Oh, I feel awful.
What’s the matter?
I’ve got a backache.
I’m sorry to hear that. You must consult a doctor.

№4.
How are you? You don’t look happy today.
I don’t feel well.
What’s the matter?
I’ve got a headache and an earache.
Did you take the medicine I gave to you? You must follow my advice!

(Key: 1 – a veterinarian, 2 – a dentist, 3 – a surgeon, 4 – a pediatrician)

6. Грамматические упражнения.

Now we must repeat using the modal verbs: must/mustn’t, should/shouldn’t. What is the difference between them? Let’s do some exercises.
1) Divide into two groups.
The task for the first group is to make up 5 positive sentences using must or should.
The task for the second group is to make up 5 negative sentences using mustn’t or shouldn’t.
(Раздаточные карточки)

The Smiths tell their children what they must (should) do and what they mustn’t (shouldn’t) do to be healthy. What do they say? Make up 5 sentences.

Mary
Bob
you
must
mustn’t
should
shouldn’t

eat a lot of sweets
play the computer games much
eat fruit and vegetables
wash your hands before you eat
play sports
watch TV much
drink milk for breakfast
eat much ice-cream
consult the doctor
take any medicine without doctor’s advice


2) Look at the photos and answer two questions.
What health problem do these people have?
What should they do? What can you advise them?
(Слайды 5, 6)

7. Чтение текста.

Read the text and answer the questions.
(Раздаточные карточки)

THE LAST TOOTH

Tom liked sweets and ice-cream very much. That’s why he didn’t have all his teeth. Yesterday his last tooth fell out. But Tom wasn’t sorry about that. He said: “That’s very good! Now when I don’t have teeth I can eat ice-cream and sweets every day”.

Who liked sweets and ice-cream?
What did he like to eat?
When did his last tooth fall out?
Why wasn’t Tom sorry about his last tooth?
How often can he eat ice-cream and sweets?
What specialist should he consult?

8. Развитие монологической речи “Are you a healthy kid?”

SB p 97 ex 3.2)

(Учащиеся говорят, считают ли они себя здоровыми, что они делают, чтобы быть здоровыми, что им следует делать)

9. Подведение итогов урока. Выставление оценок.
10. Домашнее задание.
AB p 79 ex 6, p 81 – 82 ex 9.