Открытый урок по английскому языку Speech is silver but silence is gold

КГУ «Городской Центр Обучения Языкам» акимата г.Рудного

Открытый урок,
посвященный «НЕДЕЛЕ ЯЗЫКОВ»


Speech is silver
but silence is gold

Слово – серебро,
молчание - золото
















Буньковская Д.В., преподаватель английского языка сентябрь 2016г.
Plan

Topic: Speech is silver but silence is gold
Тема: Слово – серебро, молчание - золото

Aim: 1) Educative aspect:
Development of untrained monologue on the basis of the given statement and of the read text;
Understanding of the teacher a
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·ological climate;
Aid development of creative activity.
Цель: 1) Образовательный аспект:
 развитие неподготовленной монологической речи на основе предложенного высказывания и прочитанного текста;
 понимание высказываний преподавателя и собеседника в различных ситуациях общения, в том числе при наличии незнакомых языковых средств.
2) Воспитательный аспект:
повысить мотивацию к изучению иностранного языка;
воспитание уважительного отношения к культуре и традициям страны изучаемого языка.
3) Развивающий аспект:
развитие способности к обобщению, логичности и доказательности;
развитие умений участвовать в индивидуальной и коллективной познавательной деятельности,
создание благоприятного психологического климата;
способствовать развитию творческой деятельности.

Problems:
To develop skills of monologue and dialogue;
To develop skills of reading, listening, lexical and grammatical skills;
To increase the students’ lexical resource and outlook;
To bring up the students’ cognitive interest for the environment.
Задачи:
развивать навыки монологической речи и диалогической речи;
развивать навыки чтения, слушания, лексические и грамматические навыки;
расширять словарный запас и кругозор слушателей;
воспитывать у слушателей познавательный интерес к окружающему миру.
Methods of teaching: principles of module and information and communication technologies
Методы обучения: принципы модульной и информационно-коммуникационной технологий

Type of the lesson: combined
Тип урока: комбинированный

Visual aids: slides, cards
Вспомогательный материал: слайды, карточки









































Stage
Activate

Greeting
Приветствие



Warming up
Разминка







Working with the proverbs Работа с пословицами



















Translation Перевод








Writing – filling in the letters
Письмо – вставить буквы



Writing – filling in the sentences Письмо – заполнение предложений






Speaking – answering the questions Говорение – ответы на вопросы


Working with the text - reading, translation Работа с текстом – чтение, перевод








Speaking – answering the questions Говорение – ответы на вопросы
Today our lesson will be dedicated to the Day of languages. Сегодня наше занятие будет посвящено Дню языков. But the topic we’ll learn a little bit later thanks to one of our tasks. Но тему мы узнаем немного позже благодаря одному из наших заданий.

Maybe let’s start with this task so that to see the topic as quicker as it’s possible. Может быть, давайте начнем с этого задания, чтобы узнать тему как можно быстрее. Find only English (Latin) letters so that to see the proverb. Выберите только английские (латинские) буквы, чтобы узнать пословицу.
SҐPЈ
·EE
·CH I
·S SЛIЧ LДV
·ER
·B
·
·UT
·S
·ЖIБL
·
·EЙЫNФCE I
·S ЪGЦ
·O
·
·LЈ
·D.
So what do you have? Итак, что у вас получилось? I think it should be the following Я думаю, она такова: SPEECH IS SILVER BUT SILENCE IS GOLD. How would you translate this proverb? Как бы вы ее перевели? Слово – серебро, молчание – золото.

So this is the topic of our lesson. Итак, это тема нашего занятия. Because of the fact that we have the proverb let’s at first full fill the task with the proverbs. Из-за того, что нам дана пословица, давайте сначала выполним задание с пословицами. Match the English variants with their Russian equivalents. Сопоставьте английские пословицы с их русскими эквивалентами.
Learn to say before you sing. Легок на помине.
Least said, soonest mended. Скоро только говорится, а не скоро дело делается.
Saying and doing are two things. Не все сразу.
Silence gives consent. Молчи – за умного сойдешь.
Speak of the devil and he will appear. Меньше говори, больше слушай.
Keep your mouth shut and your ears open. Меньше говоришь, меньше согрешишь.
A close mouth catches no flies. Молчание – знак согласия.

Learn to say before you sing. Не все сразу.
Least said, soonest mended. Меньше говоришь, меньше согрешишь.
Saying and doing are two things. Скоро только говорится, а не скоро дело делается.
Silence gives consent. Молчание – знак согласия.
Speak of the devil and he will appear. Легок на помине.
Keep your mouth shut and your ears open. Меньше говори, больше слушай.
A close mouth catches no flies. Молчи – за умного сойдешь.

What is speech? Что такое речь? Speech is a man’s know-how to use the natural language. Речь – это знание и умение человека пользоваться естественным языком. And what is language? А что такое язык? It is a system of phonetic, lexical and grammar means which is the way to show the thoughts, feelings and so on, and which is the main means of people’s communication. Язык – это система фонетических, лексических и грамматических единиц, что является способом отображения мыслей, чувств и т.д., и что считается главным способом общения людей. Translate please these notions. Переведите, пожалуйста, эти понятия.

So the next task is connected with the names of the languages. Итак, следующее задание связано с названиями языков. You see some languages; fill in the missing letters so that to have the names of the languages. Вы видите несколько языков, дополните пропущенные буквы, чтобы получить названия языков.
J_p_ne_e Ge_ma_ S_a_is_ E_gl_sh I_a_i_n Ch_nes_ Fr_n_h P_li_h

Japanese German Spanish English Italian Chinese French Polish

Now use these names of the languages to complete the sentences. Теперь используйте эти языки, чтобы дополнить пред
·ложения.
1. _________ is spoken in Japan. (Japanese)
2. _________ is spoken in Italy. (Italian)
3. _________ is spoken in Germany. (German)
4. _________ is spoken in Poland. (Polish)
5. _________ is spoken in Spain. (Spanish)
6. _________ is spoken in New Zealand. (English)
7. _________ is spoken in France. (French)
8. _________ is spoken in China. (Chinese)

Answer please the following questions telling only the language. Ответьте на вопросы, называя только язык.
The international language of communication. (English)
The international dancing language. (French)
The international language of the opera. (Italian)
The international language of science and literature. (Latin)
The language spoken by 1 milliard 300 million people. (Chinese)
The language which was spoken by the people of the Soviet Union. (Russian)

Now we are going to work with the text. Теперь мы будем работать я текстом. At first we’ll read and translate it. Сначала мы его прочитаем и переведем его. You will meet only some new words Вы столкнетесь только с несколькими новыми словами: ORDINARY [o:din‰ri] – обычный, повседневный, неизменный INFLUENCE [influ‰ns] – влияние, влиять
It is an Ordinary Language but
Britain’s influence on the world has been great. Take for example the influence of the English language around the world. Today we can call English the language of the world. Over 300 million people speak it as a mother tongue. The native speakers of English live in Great Britain, Australia, New Zealand and the United States of America. English is one of the official languages in the Irish Republic, Canada and the South African Republic. As a second language it is used in the former British and US colonies. It is one of the official languages of the United Nations Organization and other political organizations. English has become the standard language of international communication and culture.

Answer the following questions so that to see how you’ve understood the read text: Ответьте на вопросы, чтобы проверить, как вы поняли прочитанный текст:
1. Britain’s influence on the world has been great, hasn’t it?
2. How can we call the English language?
3. Name the countries where English is a native tongue.
4. Where is English used as one of the official languages?
5. Has English become the language of international communication and culture?


Conclusion
Заключение

Today we have spoken about the speech and language and their important role in the life of people. Сегодня мы говорили о речи, языке и их роли в жизни людей. We’ve learnt some proverbs, names of the languages and read an interesting text about English. Мы узнали некоторые пословицы, названия языков, прочитали текст об английском языке. Your home task is to retell the text about English. Ваше домашнее задание – пересказать текст про английский. Thank you for your work. Спасибо за вашу работу. The lesson is over. Урок закончен. Good bye! До свидания.


This is the variant of the cards where all the necessary task which should be read, translated or matched are shown. Это вариант карточек, где показаны все необходимые задания, которые нужно прочитать, перевести или исправить.
Приложение №1
Task #1
Find only English (Latin) letters so that to see the proverb.
SҐPЈ
·EE
·CH I
·S SЛIЧ LДV
·ER
·B
·
·UT
·S
·ЖIБL
·
·EЙЫNФCE I
·S ЪGЦ
·O
·
·LЈ
·D.

Task #2
Match the English variants with their Russian equivalents.
Learn to say before you sing. Легок на помине.
Least said, soonest mended. Скоро только говорится, а не скоро
дело делается.
Saying and doing are two things. Не все сразу.
Silence gives consent. Молчи – за умного сойдешь.
Speak of the devil and he will appear. Меньше говори, больше слушай.
Keep your mouth shut and your ears open. Меньше говоришь, меньше
согрешишь.
A close mouth catches no flies. Молчание – знак согласия.

Task #4
Fill in the missing letters so that to have the names of the languages.
J_p_ne_e Ge_ma_ S_a_is_ E_gl_sh
I_a_i_n Ch_nes_ Fr_n_h P_li_h

Task #5
Use these names of the languages to complete the sentences.
1. ______ is spoken in Japan.
2. ______ is spoken in Italy.
3. ______ is spoken in Germany.
4. ______ is spoken in Poland.

5. ______ is spoken in Spain.
6. ______ is spoken in New Zealand.
7. ______ is spoken in France.
8. ______ is spoken in China.
Task #7
Read and translate the text
ORDINARY [o:din‰ri] – обычный, повседневный, неизменный
INFLUENCE [influ‰ns] – влияние, влиять

It is an Ordinary Language but
Britain’s influence on the world has been great. Take for example the influence of the English language around the world. Today we can call English the language of the world. Over 300 million people speak it as a mother tongue. The native speakers of English live in Great Britain, Australia, New Zealand and the United States of America. English is one of the official languages in the Irish Republic, Canada and the South African Republic. As a second language, it is used in the former British and US colonies. It is one of the official languages of the United Nations Organization and other political organizations. English has become the standard language of international communication and culture.
Приложение №2



13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415

13 SHAPE \* MERGEFORMAT 1415














Приложение №3

















Рисунок 115