Научная работа:Организация обучения на родном башкирском языке и изучение башкирского языка в условиях внедрения новых федеральных образовательных стандартов

Министерство Образования Республики Башкортостан












Межрегиональная научно-практическая конференция
«Организация обучения на родном башкирском языке и изучение башкирского языка в условиях внедрения новых федеральных образовательных стандартов»








Выполнила: Даутова Ляйля Радифовна,
учитель башкирского языка
и литературы




2011
Критик фекерл972е 76тере7
*9р у3ытыусы 72ене4 д9рест9ренд9 ижади атмосфера булыуын тел9й. У3ыусылар д9рест9 актив эшл98ен, 7229рене4 уй-фекерл9729рен белдер8енд9р 5с5н, гел д9ресте4 барышын уйлар1а к9р9к. Икенсе 87229р мен9н 9йтк9нд9, у3ыусы балалар2ы4 ижади фекерл97ен 76тере7 мотла3. Нисек м9кт9п ижади фекерл972е 76тер9 ала ик9н? (леге ва3ытта был 8орау дискуссион булып 3ала. С5нки кешел9р2е4 т5п ижади м5мкинселект9ре бала са3тарынан ниге2 8алына, шунлы3тан, был я3тан, м9кт9п «92ер продукт»ты ала. (мм9 у3ыусылар2ы4 критик фекерл97ен 76тере729 - м9кт9пте4 к5с5 етерлек.
Рациональ, критик фекерл97 76тере7 – сит ил педагогика8ыны4 к9р9кле тип таныл1ан у3ытыу ма3саттарына ин9. Ул социаль-педагогик планда, м58имлелеге буйынса й9м1и9тт9 теге й9ки был проблеманы критик фекерл97 аша сисе7 – у3ыусы балалар2ы4 интелектуаль я3тан 76к9нен к7р89т9. А2а33ы йылдар2ы оло и1тибар2ы специаль фекерл972е формалаштырыу1а, ма3саты я1ынан интелектуаль ш9хес 76тере7 бурысы куйыла. Шу1а ла централь урын1а критик фекерл97 сы1а.
Ошо теманы4 актуальлелеге шунда тора, м9кт9пт9 урта звенола ма3саты билд9л9нг9н практик эшт9р29 у3ыусылар2ы4 фекерл97 76тере7ен9 2ур урын бирелм9й. Балалар2ы4 уй-фекерл97 89л9те д9рест9 алын1ан белемг9 б9йл9неп 769, 9г9р 29 белем булма8а, фекерл972е4 ниге2е ю3 тиг9н 872.
Тарал1ан к7ренеш булып 72л9штерелг9н белемде ны1ытыу 5с5н к7неге729р 3улланыла, 9мм9 улар бары8ы ла тип 9йтерлек аналогик р97ешт9 т525лг9н булыу с9б9пле, у3ыусылар2ы4 у2 аллы фекерл97ен талап итм9й. Y2аллылы3 билд98е булып 8анал1ан уй-фекерл9729 т9р9нлелек, т9н3итлелек 89м 8ы1ылмалылы3 сифаттары талап ителм9й 3ала.
!илми-тикшерене7 эште4 проблема8ы: баш3орт телен 89м 929би9тен х92ерге заман технологиялары й9ки критик фекерл97 76тере7 буйынса у3ытыу тора.
Ма3саты: урта звенола критик фекерл972е 76тере7 буйынса методикалар мен9н танышыу 89м улар2ы пра3тикала 3улланыу.
Ошо ма3сат3а иреше7 5с5н т7б9нд9ге бурыстар2ы сисерг9 к9р9к буласа3:
!илми-тикшерене7 эште4 проблема8ы буйынса методик 89м теоретик 929би9тте анализлау.
Педагогик ф9нд9 критик фекерл97 76тере7ене4 асылын асып бире7.
Х92ерге заман м9кт9пт9ренд9 критик фекерл97 буйынса форма 89м методтарын 3арау.
Критик фекерл97 аша теге й9ки был проблеманы сисе7 ва3ытында я4ы идеялар 89м я4ы м5мкинселект9р тыуа. Шу1а к7р9 л9 ошо типта1ы т525лг9н д9рест9р III стадиянан тора: са3ырыу, реалл9ше7 89м рефлексия. I стадия – са3ырыу. Был стадияны4 булыуы м58им.
Са3ырыу стадия8ы т7б9нд9гел9р29 яр2амлаша:
-тема й9ки бирелг9н проблема буйынса у3ыусылар2ы4 бул1ан белем ким9лен актуалл9штере7, д5й5мл9штере7;
-у3ыусылар2ы4 7тел9с9к тема буйынса 3ы2ы38ыныу2арын уятыу;
-д9рес барышында 89м 5й29 актив эшм9к9рлекк9 й7н9лте7.
II стадия – реалл9ше7(фекер й5р5т57). Уны4 бурыстары у3ыусылар1а булыша:
-я4ы м91л7м9тте алыу;
-уны фекерл97;
-бул1ан а4-белемд9ре мен9н 7телг9н теманы са1ыштырыу.
III стадия – рефлексия. Был стадияны4 т5п бурыстары:
-б5т5нлек фекер ите7, алын1ан м91л7м9тт9р2е д5й5мл9штере7;
-у3ыусылар я4ы белемде, м91л7м9тте 72л9штере729ре;
-89р бер у3ыусы балала 7телг9н материал1а 3арата 7229рене4 м5н9с9б9тт9рен формалаштырыу.
(ле 8анап 7телг9н д9рес стадиялар2ан сы1ып, традицион д9ресте4 к72леген9н сы1ып 3ара8а3, к7р98е4, критик фекерл972е 76тере7 т5ш5нс98е у3ытыусы1а инновацион к7ренеш т7гел. Традицион д9рест9р29н критик фекерл972е 76тере7 д9рест9ре ним9 мен9н айырыла 8у4? Принципиаль я3тан критик фекерл972е 76тере7 нинд9й я4ы 72г9решт9р индер9? Ошо 8орау2ар1а яуап бирер 5с5н бер нис9 методик эш алымдарын 3арап 7тербе2.
Бер нис9 т5п методик алымдар:
Кластер2ар1а б7ле7. Был алымды4 м919н98е теге й9ки был проблема буйынса бул1ан белемд9р2е система1а 8алыу. Кластер – ул материалды график ойоштороу, теге й9ки был т5ш5нс9не4 м919н98ен к7р89т9[5слайд].
Рефлексия стадияны4 ижади форма8ы-синквейн. Синквейн(«с9нк» 872е француз телен9н «биш» тиг9нде а4лата; шулай итеп, синквейн – ул биш юллы3 ши1ыр) – был т525л9с9к ши1ыр2а, м91л7м9тте 89м материалды синтезлауын, 3ы63а 9йтемд9р29 бире7ен талап ит9. Синквейнны я2ыу2ы4 д5й5м 3а1и29л9ре бар.
Эссе я2ыу. Был алымды4 м919н98е ошондай 87229р мен9н биреп була: «Мин эссене шуны4 5с5н я2ам – 7телг9н тема буйынса ним9л9р а4ла1анымды белер 5с5н». Был ирекле я2ыу, 9мм9 айырым бер теме1а бирел9. Эссела у3ыусы к7р89тк9н индивидуаллелеге, дискуссиялы1ы, оригиналлылы1ы ба8алана. Был эш т5р5 класта 7тк9рел9, 5 минут ва3ыт талап ит9.
Лекция алымы. Был у3ытыу методында и4 ки4 тарал1ан алым. (мм9 ул традицион д9рест9р29 7тк9релг9н лекциялар2ан ошоно4 мен9н айырыла: 89р бер белем бире7 булеген9н 8у4, й9 проблематик 8орау 3уйыла, й9 коллектив э2л9не7 тыу2ырыла 89м был эште индивидуаль, т5рк5мд9р29 баш3арыу эше 7тк9рел9.
Был 1илми эшт9 критик фекерл972е 76тере7 буйынса бер нис9 методик алымдар к7р89телде. У3ыусылыр2ы4 фекерл97е 56т5нд9 эшл97, традицион д9рест9р29 ген9 т7гел, инновацион технологиялар 3улланып эшл97 оло 989ми9тк9 эй9.
Л9йл9 Дауытова, студент-практикант