Сценарий урока по теме The Pleasure of Reading 7 класс


Методическая разработка по английскому языку (7 класс) по теме: Открытый урок по теме: "The Pleasure of Reading"
Цели урока:
- активизировать речемыслительную деятельность учащихся;
- закрепить лексический материал по теме “Книги”;
- развивать навыки аудирования;
- воспитывать художественный вкус у учащихся;
- прививать вкус к чтению;
- расширить знания об английской и американской и русской литературе.
Задачи:
Учебные:
- обучение рецептивным видам деятельности;
- формирование и развитие коммуникативных умений учащихся.
Познавательные:
-расширение эрудиции учащихся, их общего кругозора.
Воспитательные:
- формирование уважения и интереса к стране изучаемого языка;
- воспитание интереса к учению;
- формирование потребности в практическом использовании языка
Оснащение урока:
Интерактивная доска
Книги зарубежных авторов
Раздаточный материал (кроссворды, тексты, таблицы)
Этапы урока:
Организационный момент.
Языковая разминка
Активизация ранее изученной лексики по теме
Проверка литературных знаний
Развитие лексических навыков
Развитие навыков аудирования.
Развитие навыков диалогической речи
Обобщение полученных знаний
Подведение итогов, выставление оценок и комментарии, домашнее задание.
Ход урока.
Teacher: Hello! I’m glad to see you! Today we’ll continue speaking about books. What do you think is more popular nowadays – reading books or surfing the internet? Look at the board and read what young people think about reading today. (Презентация 1 слайд)Who can translate it? What do you think about these words?
Учащиеся отвечают на вопросы учителя (Т-Сl)
Teacher: Thank you. Now let’s see what Lora Dunet, an English poetess, thinks about books. Read her poem and say if you agree with her. (слайд2)
What is a Book?by Lora DunetaA book is pages, pictures and wordsA book is animals, people and birdsA book is stories of queens and kingsPoems and songs- so many things!Curled in a corner where I can hideWith a book I can journey far and wideThough it's only paper from end to endA book is a very special friend.
What books do you like? What genres do you know? What genres do you prefer? (слайд3)
Now look at these four short passages from different books. Read them and name their genre.
Учащиеся читают отрывки из книг и называют жанр произведений, в котором они написаны.(T-Pl) (распечатки)
Teacher:Well done! And do you remember how people express their impressions of books? What adjectives are usually used? This game will help us. (4 cлайд)
Все учащиеся выполняют это упражнение на распечатках, один из учеников выполняет его у доски.(T-Cl. T-Pl)
S F E N J O Y A B L E
P I X E T U N M R O M
O A C R E X E U C R E
W I I T Y A O S E I R
E A T Y B O R I N G H
R M I R T A E N Q I A
F U N N Y A O G A N Z
U F G E J H G E T A E
L S H A L L O W E L X
Y D E P R E S S I N G
Teacher: Now I want to check if you are good readers or not. Let’s complete this chart. (слайд5)
Учащиеся заполняют таблицу вместе с учителем (Т- Cl)
№ AUTHOR BOOK CHARACTERS
1 Robinson Crusoe Friday
2  John Ronald Reuel Tolkien 3 Alice’s Adventures in Wonderland The Cheshire Cat,
Mad Hatter
4 William Shakespeare Juliet
5 Treasure Island Jim Hawkins,
Captain Alexander Smollett
6 Roald Dahl Miss Honey,
Miss Trunchbull
7 The Adventures of Sherlock Holmes
8 Jules Gabriel Verne Fogg, Jean Passepartout
Teacher: I see that you read a lot. And reading plays a big role in your life. Let’s read some sayings of wise people about reading and books and try to find their Russian equivalences (слайд6-7)
Учащиеся по очереди читают высказывания и переводят на русский язык. Учитель просит их прокомментировать высказывания, дать свое мнение по поводу них. (T-Pl)
1. A room without books is a body without a soul.
2. Choose an author as you choose a friend.
3. Don’t  judge a book by its cover.
4. Reading is to the mind what exercise is to the body.
5. We are what we read
6. Tell me what you read and I will tell you what you are.
Teacher: Do you often recommend books to your friends and relatives? In what case do you do it? Now we are going to visit one British bookshop and its shop-assistant will recommend us three books. Your task is to listen to her attentively and answer the questions:
What books does she recommend?
Why does she recommend these books?
Учащиеся смотрят видео и отвечают на вопросы. ( HYPERLINK "https://www.youtube.com/watch?v=IFbk019Leew"https://www.youtube.com/watch?v=IFbk019Leew ) (T-Pl)
Teacher: And now let’s look at a dialogue in the same book shop. Look, the phrases are mixed. Put them in the correct order.
Учащиеся расставляют реплики из диалога в правильном порядке. Один из учащихся выполняет задание у доски. (http://www.tolearnenglish.com/exercises/exercise-english-2/exercise-english-42214.php ). После завершения работы, пара учащихся зачитывает диалог по ролям. (T-Cl, Pl-Pl)

Teacher: Great! Now we have an example of a dialogue in a bookshop. Try to make up your own dialogues on the same topic.
Учащиеся в парах составляют свои диалоги и разыгрывают их по ролям. (Pl-Pl)
Teacher: Thank you! Your dialogues were very good. And now let’s sum up your knowledge of different writers and their works. Look at the board and name people whom you will see and some of their books. You will also see some characters from books and the task is to name the book and its author.
Учащиеся смотрят слайды с портретами известных писателей и персонажей книг, называют их и говорят все, что о них знают. (T-Pl, T-Cl) (слайд 8-9)
Teacher: Unfortunately our lesson is over. You all worked rather well today and were very active. Your home task is to make a recommendation of your favorite book to your classmates. Thank you all, goodbye!