Урок английского языка в 10 классе по теме «Talking turkey»

Урок английского языка в 10 классе
по теме «Talking turkey»

Цели и задачи урока: формирование знаний обучающихся по теме «Праздники» и умений оперировать ими, расширение активного словаря английского языка, реализация межпредметных связей.                                      
Образовательные   задачи:
- совершенствование практических навыков вледения лексикой по изучаемой теме путем привлечения дополнительного метериала;
- развитие навыков восприятия речи на слух и навыков чтения с целью основного понимания прочитанного;
- развитие навыков аудирования и говорения, ассоциативной памяти, внимания и быстрой реакции,
- формирование умения сопоставлять, давать оценку, выражать свое отношение к обсуждаемой теме;
- формирование навыков письменной речи.                          
Воспитательные задачи:
- создание условий для формирования у обучающихся уважения и интереса к учению;
- развитие интереса у обучающихся к изучению иностранного языка, культуре и традициям нашей страны и зарубежных стран;
- формирование у обучающихся положительного отношения к традициям и праздникам;
- расширение общего кругозора.
Развивающие задачи:
- развитие оперативной памяти и способности к функционально-адекватному восприятию изученной лексики;
- формирование общеучебных умений и навыков.
Оснащение урока: компьютер, мультимедийный проектор, экран.
   



Ход урока
The beginning of the lesson
Good morning, dear pupils! I’m glad to see you today. I hope you are fine and are read
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· еat special food. Relatives usually meet for the big Christmas dinner of turkey and Christmas pudding. And everybody gives and receives presents.
People decorate Christmas trees with toys and coloured lights, buy Christmas cards and send them to their frie
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·.
Look at the picture of a roast turkey and note down as many associations as you can.
Pupils (one by one) come to the blackboard and write the words.


- Try to guess what talk turkey’ might mean. (Учащиеся дают свои варианты ответов. Учитель подводит их к смысловому значению выражения: talk turkey – to speak frankly and get down to the basic facts of matter.)

Reading
A. - Read two interviews about Christmas (Ex.2 p.43). Decide which bits belong to Lydia, and which to Roy. Put the numbers into the appropriate column and express the main idea.
Lydia
(the case against turkey, toys and trees)
Roy
(the case for Santa, stockings and sleigh bells)





(Учащиеся выполняют задание)
- Having read the texts for the second time, fill in the table with the mai
·n points of each paragraph. They all are about attitudes.
(Учащиеся работают индивидуально, затем сравнивают свои ответы в парах. Слайд.)
B. - Let’s work in pairs putting questions about each paragraph. Then compare questions and try to change them if necessary.
1. What/ attitude...?
2. What/ (dis)like/ about...?
3. What/ think/ commercialization...........?
4. How/ feel/ about/ Santa Claus..?
(Учащиеся составляют вопросы по содержанию текста)
C. - Answer the questions from Ex.2B and try to express your ideas in four or five sentences. It helps you to start thinking about your attitude to Christmas.
(Учащиеся отвечают на вопросы с опорой на слайд)

Vocabulary
A. - Find the expressions given in bold in the text (Ex.2A) and match them with their equivalents. Draw you attention to the information about colloquial language in the box. Is it more formal or informal style?
(Учащиеся выполняют задание 3А по учебнику)
B. - What is special about Roy’s choice of words?
(фронтальный режим работы, в итоге – подвести к ответу: being a rock musician, Roy uses words in his speech that may be more typical for younger generation).
C. - How do you understand whether they love Christmas or hate it? Which particular words and phrases help to understand it?
(Учащиеся дают ответы на вопросы с опорой на конкретные примеры из текста)
Place Lydia and Roy on the scale and prove your opinions. Use the following expressions (cлайд)
Totally negative______________________________________Totally positive
indifferent

Speaking
Let’s practice asking and answering questions about your attitudes to Christmas. The chart of exercise 4 will help you. Don’t give short answers, develop your ideas! You may use the following words expressing attitudes (слайд).
(Учащиеся выполняют задание в микрогруппах)

6. Reflection
1. So now it’s time to come to a conclusion. I hope you have learned a lot of interesting information. What was interesting for you? What have you done at the lesson? What have you learned today?
(Обучающиеся высказывают свои мнения)

Homework
Now open your diaries and write down your homework. You are to prepare a report for the radio programme summarizing the results of you survey.

The end of the lesson
Your marks for the lesson are Now you may have a break. The lesson is over. I wish you good luck! Goodbye!


15