План-конспект урока английского языка в 6 -ом классе на тему Покупки
План-конспект урока,
проведенного в 6 В классе МОБУ СОШ №7
учителем английского языка МОБУ СОШ №10
Кривченковой Миляушой Фирзинатовной
Тема: Shopping for Clothes
Цели и задачи:
1. Образовательные:
развивать слухо-произносительные навыки,
активизировать лексику по теме «Clothes»,
активизировать настоящее простое и настоящее длительное времена;
расширить общий кругозор;
2. Развивающие:
развивать у детей память, внимание, быстроту реакции, языковую догадку,
развивать умение концентрировать внимание.
3. Воспитательные:
развивать умение выслушивать мнение других,
развивать терпимое отношение друг к другу,
способствовать сплочению коллектива, формированию дружеских взаимоотношений в классе.
Языковой и речевой материал:
Песня для организационного момента.
Стихотворение “Boots and Shoes” для фонетической разминки.
Слова с транскрипцией для закрепления лексики по теме: «Одежда».
Предложения на употребление настоящего простого и настоящего длительного времен.
Диалог «В магазине».
Песня для физкультминутки.
Фразы для составления диалогов.
Кроссворд по теме «одежда».
Оборудование:
Доска.
Плакат с изображениями предметов одежды.
Карточки с диалогами.
Карточки с кроссвордом.
Карточки с домашним заданием.
Проектор.
Ход урока:
1. Организационный момент. Речевая разминка.
T: The bell has gone, I hope that you are ready for the lesson. Stand up, please! Now look at me and smile, look at your neighbor and smile, and now look at our guests and smile to them too.
Very nice! I am glad to see you. Thank you, sit down, please.
How are you? Are you in low spirits? Are you in high spirits? If so, let’s sing a song:
(на экране появляются слова песни)
We are in high spirits (2 times)
high, high
We sing and smile all of us you and I
We are in high spirits (2 times) high, high
I don’t know, we don’t know why.
T: Why are you in high spirits? ( на экране высвечиваются варианты ответа)
- The weather is wonderful.
- Spring has come.
- I am well.
- I’ve got an excellent mark in Maths.
2. Фонетическая разминка. Сообщение целей урока.
T: I see, thank you. Now, look at the board. There is a poem here. Now I shall read it, listen to me very carefully. Then you will read it and translate, will you? (на экране появляется стих)
Shoes and boots
Boots and shoes
Come and buy
The size you use
Try them on
Before you choose
Shoes and boots
Boots and shoes
(читаю один раз, затем дети читают сами)
T: Let’s translate this poem very quickly. ( переводим стих)
T: So, ca
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·tousers shorts skirt
T-shirt mittens jeans
tights raincoat jumper
(сначала ученики читают за мной и переводят, затем сами по цепочке; если возникают трудности при переводе, то я показываю рисунки с предметами одежды)
T: Well done, thank you! Now I shall show some clothes on the picture and you are to name them one by one. (ученики отгадывают предметы по плакату, который висит на доске)
3. Повторение Present Simple и Present Continuous. Проверка домашнего задания.
T: Last time you spoke about Present Simple and Present Continuous. And your home task was on the cards. You were to open the brackets, using Present Simple or Present Continuous. Will you please exchange your exercise books and now we shall check your homework. (объясняем грамматику на русском языке)
Well done. And who can explain when we use Present Simple and when Present Continuous?
4. Аудирование диалога « At the shop».
T: Now you will listen twice to the dialogue, then your task will be: to put the pictures on the board in the correct order. Put down only the numbers of the pictures, like this 7,8,2,3,4,5 etc. After that we shall check the task together, ok? Listen to the tape very carefully.
(на экране появляются картинки в неправильном порядке, на кассете звучит диалог)
·
C: How much are these postcards?
A: The small postcards are 10 pence each and the large postcards are 15 pence each.
C: Can I have these four, please?
A: That’s 40 pence, please.
C: And how much is this yellow T-shirt?
A: It’s 5 pounds.
C: I’ll take it, please.
A: That’s 5 pounds 40 pence altogether, please.
C: Here you are.
A: Thank you. That’s 60 pence change.
C: Thank you.
(диалог звучит два раза)
T: Now, Danil, will you please read what you have. Does everybody have the same order? Very nice! I am proud of you!
T: I see you are a little bit tired, let’s have a rest! Stand up, please.
5. Физкультминутка.
T: Listen and repeat after me.
(ребята повторяют за мной движения и фразы, которые они произносят в той же интонации: 3 фразы - с повышающейся интонацией, а 4-ая - с понижающейся)
Say “Hello!” - “Hello!” (4 times)
Touch your knees. - Touch your knees. (4 times)
Stamp your feet. - Stamp your feet. (4 times)
Turn around. - Turn around. (4 times)
Wash your face. - Wash your face. (4 times)
Wash your hands. - Wash your hands. (4 times)
Now we shall become animals
Be a duck. - Quack - quack - quack. (4 times)
Be a dog. - Baw - waw - waw. (4 times)
Be a chick. - Chick - chick - chick. (4 times)
Be a pig. - Oink - oink - oink. (4 times)
Be a cow. - Moo - moo - moo. (4 times)
Be a turkey. - Gobble - gobble - gobble. (4 times)
And the last one:
Clap your hands. - Clap your hands. (4 times)
Ok, thank you! Sit down, please.
6. Составление диалогов. Запись домашнего задания.
T: Let’s return to our dialogue and find here some useful phrases which you can use in the shop. Translate, please.
сколько стоит?
могу я купить?
вот возьмите
я это возьму
фунты
(ребята называют фразы на английском с опорой на диалог)
T: Very nice. Now I shall give you the cards, you are to complete the dialogues between the shop assistant and the customer. Then you will read them in roles. Don’t forget to use the phrases from the dialogue. You may have a look at the board. There are some phrases for you to use.
(раздаю карточки с диалогами, на экране появляются фразы, полезные для составления диалога)
Can I help you?
Here you are.
Anything else?
How much is it (are they)?
I’d like to
No, that’s all.
Can I have?
(ученики составляют диалоги)
T: I hope that you are ready. Let’s listen to you. Who would like to be the first? Girls, start please. The rest, listen to them attentively, will you?
(прослушиваем все диалоги и оцениваем вместе)
T: Thank you for your dialogues, they were really nice. Now you can easily buy something abroad. Try to remember these phrases, because at home your task will be to make up your own dialogues and learn them by heart. So, open your diaries and put down the home task. (объясняю Д/З, которое записано на доске заранее; ученики записывают в дневники)
7. Решение кроссворда.
T: Now, I would like you to divide into two teams and do the crossword. We shall see how you have understood today’s topic.
(ученики решают кроссворд, разделившись на две команды)
8. Подведение итогов урока. Выставление оценок.
T.: Thank you for your work. You were active today. We have done a lot. What have we done? ( спрашиваю у детей, чем мы сегодня занимались на уроке на русском языке)
we have revised the names of clothes
we have listened to the dialogue
we have made up the dialogues
we have done the crossword
T: Do you know any proverbs in Russian about clothes?
(вместе с ребятами вспоминаем пословицы об одежде, я перевожу)
Good clothes open all doors.
Fine feathers make fine birds.
Clothes make the man. etc.
T.: Well done, I liked the way you’ve worked today.
I give “a five” to because
I give “a four” to because
The lesson is over you may be free. Good bye!
15