План открытого занятия по проф-ориентированному английскому языку, специальность ФИНАНСЫ


ПЛАН – КОНСПЕКТ
открытого урока по английскому языку на 1 курсе неязыковой специальности (финансы – ФнР-52)
по теме«Money and financing management»
ст. преподавателя Русол Ирины Григорьевны
Дата проведения: 31 марта 2016 года
Время проведения: 10.30
Местопроведения: ауд. 212 (корпус № 4)
TITLE:“Money and financial management.”
LEVEL: Upper-Intermediate
LENGTH: 50 minutes
OVERVIEW:“Before borrowing money from a friend decide which you need most.”
Ralph Waldo Emerson (1803-1882), American poet, essayist
PURPOSE:
Students are the leaders of tomorrow, educating them today to become responsible specialists in finance, will result in a more positive future for our country.
To form skills of reading, writing, listening and speaking on the basis of the subject.
OBJECTIVES:
- Activation of vocabulary on the subject;
- Formation and development of communicative skills;
- Summarize passed lexical material, to deepen and expand their vocabulary on «Money and financial management»
- To systematize the knowledge and skills of debate, analysis
CONTENT OF TEACHING:
1. language and speaking material;
2. speaking practice skills;
3. extra-lingual knowledge.
WAYS OF TEACHING:
1. communicative way of teaching, discussion, analysis;
2. interaction of the teacher and students.
MEANS OF TEACHING:
1. basic means (video, official site of Chrysler, Internet articles);
2. auxiliary means (laptops, the interactive whiteboard, Internet).
PRINCIPALS OF TEACHING:
1. activity;
2. speaking, writing and listening only in English, no use of Russian;
3. integration and differentiation.
ACTIVITIES AND PROCEDURES:
Темазанятия: «Money and financial management»
Тип урока: комбинированный, case-study
3. Цели:
-Совершенствование навыков подготовки и проведения презентации.
-Совершенствование и закрепление навыков понимания и употребления лексики по теме «Money and financial management» Большой Бизнес: альянсы, слияния и поглощения», а также навыков орфографии.
-Закрепление навыков выявлять задачи объяснительного текста, комбинировать отдельные факты из текста в соответствии с коммуникативным намерениемЗадачи занятия:-Развивать у будущих специалистов когнитивно-синергический потенциал в рамках работы над кейсом.
-Активизировать и закрепить лексику по теме в различных видах речевой деятельности (аудирование, чтение, говорение, письмо).
-Создать речевую ситуацию для устного монологического и диалогического высказываний по теме кейса "ChryslerinTrouble? Or How to Cope with Credit Crunch Aftereffects?".
-Воспитывать культуру общения, умение выслушивать собеседника, формировать потребность в коллективной работе. Прививать чувство причастности к мировой истории (в широком смысле).
Работа с кейсом требует от студентов максимальной концентрации, желание взаимодействовать друг с другом, эффективно работать «в команде», прислушиваться к мнениям других, ценить и уважать их. Обсуждение кейса происходит только на английском языке; функция преподавателя сводится к наблюдению, фасилитации и, по необходимости, направлению дискуссии в «нужное русло», вовлечению всех студентов группы в разноплановый анализ и интерпретацию кейса.
Образовательная:
- активизация слухового восприятия иноязычного текста и речи;
- практика речевой деятельности (монологической и диалогической);
- активизация лексики по теме;
- формирование и развитие коммуникативных умений;
- обобщить пройденный лексический материал, углубить и расширить лексический запас по теме «Money and financial management»
- систематизировать знания и навыки ведения дискуссии, выполнение анализа
Образовательная:
- активизация слухового восприятия иноязычного текста и речи;
- практика речевой деятельности (монологической и диалогической);
- активизация лексики по теме;
- формирование и развитие коммуникативных умений;
- обобщить пройденный лексический материал, углубить и расширить лексический запас по теме «Money and financial management»
- систематизировать знания и навыки ведения дискуссии, выполнение анализа
Развивающая:
- развивать навыки диалогической и монологической речи, умение логически излагать полученные знания
- развивать фантазию, воображение
- стимулировать студентов к самостоятельной работе
Социо-культурная:
- развитие глобального мышления;
- расширение кругозора.
Воспитательная:
- формирование интереса к изучению английского языка;
- воспитание культуры общения;
- формирование умения работать в парах, помогать друг другу.
Оборудование:
Учебник «АНГЛИИСКИИ ЯЗЫК для экономистов», Ж.Г. Аванесян.
мультимедийный проектор
компьютер, Internet
LESSONPLAN:
1. Орг. момент. (3 мин)
T.: Good morning dear students and colleagues. I am glad to see you. Takeyourseats, please. Let’sbeginourlesson.
T.: Today we are going to speak about «Money and financing management». This topic is very actual nowadays, everybody knows about the globalfinancialcrisis and the consequences of this.
I like this quote by an American poet Ralph Waldo Emerson
“Before borrowing money from a friend decide which you need most.”
Ralph Waldo Emerson (1803-1882), American poet, essayist
I think that money doesn’t buy happiness but, of cause, it helps.
2. Речеваязарядка. (5мин)
Before money appeared there had been Commodity.
What is Commodity?(students’ answer)
Name the forms of Commodity. (students’ answer)
Commodity has its properties – so it has the cost….

When did money first appear?
Money, with its special characteristics, serves many important economic functions.
Money is anything that people commonly accept in exchange for goods and services. Money has three basic functions.

To be used as money, an item must have certain characteristics. The five major characteristics of money are durability, portability, divisibility, stability in value, and acceptability.
долговечность, портативность, делимость, стабильность в стоимостном выражении, и приемлемость
Money comes in all shapes and sizes. The items used as money are a reflection of the society in which they are used. Money as a rule includes coins, paper money, checks and near money.(субститут денег)

Money must have and retain value. All money falls into three categories according to what gives the money its value. (удерживать, сохранять)
The three categories of money are commodity money, representative money, and fiat money.
Give examples of commodity money, representative money, and fiat money
(1. Precious metals such as gold and silver, and gems such as rubies, emeralds, and diamonds, have often been used as money; 2. Checks are representative money because they can be exchanged for currency as long as the check writer has sufficient funds on account; 3. coins and paper money)
3. Ознакомление с кейсом (11 мин)
But a lot of money and commodity causes a lot of troubles.
Now you are to study the given case.
■ Работа над кейсом в группе начинается с разбора названия кейса: "Chrysler in Trouble? Or How to Cope with Credit Crunch Aftereffects?" («Крайслер» в беде? Или как бороться с последствиями экономического кризиса»).
■ Далее студентам предоставляется краткая «история» кейса, происходит постановка цели, озвучивается проблема (дилемма), которую необходимо решить.
INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image1.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image1.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image1.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "F:\\..\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image1.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image2.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image2.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "C:\\Users\\user\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image2.jpeg" \* MERGEFORMATINET INCLUDEPICTURE "F:\\..\\AppData\\Local\\Temp\\FineReader10\\media\\image2.jpeg" \* MERGEFORMATINET
Для удобства интерпретации кейса студенты снабжаются ключевыми словами по обсуждаемой теме. Они содержат минимальный вокабуляр, необходимый для дальнейшего обсуждения кейса.

Студенты обеспечиваются разноплановой информацией о событиях, предшествовавших и сопутствующих событиям кейса. Для изучения приводятся различные источники.

Для принятия студентами адекватного решения в ходе изучения кейса приводятся мнения авторитетных лиц по анализируемой проблеме.

Студенты получают ряд вопросов для «мозгового штурма», а также обращаются к различным информационным источникам в сети (сайт компании, аналитические онлайн-издания и т.п.).

Для разностороннего и полноценного анализа ситуации изучается то, каким образом проблема нашла отражение в массовой и поп-культурах. Предлагаются вопросы для обсуждения
Приводятся аудио- и видеоматериалы, содержащие мнения авторитетных лиц (экономистов, топ-менеджеров и т.п.) Происходит анализ ситуации и поиск возможных путей решения проблемы.

Заключительный этап кейс-стади предполагает «рассказывание истории», когда студент делится приобретенным опытом, знаниями с другими. Происходит обобщение материала, предлагаются конкретные пути решения проблемы. Нестандартный формат изложения материала также приветствуется. Это могут быть ежегодный отчет, презентация, социологическое исследование, статья в газете или журнале, сравнение трендов и т.п.

Выводы:
Дорогие друзья!
Подводя итог, хотелось бы еще раз обратить внимание на то, что метод кейс-стади предоставит Вам отличную возможность творчески применять пройденный англоязычный материал с учетом Ваших профессиональных знаний и позволит Вам адаптироваться к реальным и потенциально возможным жизненным ситуациям. Как интерактивный метод обучения профессионально ориентированному английскому языку он, несомненно, завоюет позитивное отношение с Вашей стороны. Студенты, уже работавшие с этим методом, видят в нем возможность проявить инициативу, креативность в освоении теоретических положений и овладении практическими навыками. Еще одна причина использовать «кейс-стади» - это то, что он окажет положительное влияние на Вашу профессионализацию и сформирует интерес и позитивную мотивацию к учебе.
Последний этап занятия – РЕФЛЕКСИЯ – заполнить ассоциограмму «+» и «-» союза Chrysler & Fiat

Brand signs of the Chrysler & Fiat alliance.
8. Подведение итогов урока, выставление оценок, объяснение домашнего задания. (3 min)
Well, today we spoke about one of the most vital problems – money and financing; learned to work in group and discuss and analyze. All of you were active enough and did your best to be the best , thank you. All of you will be put marks. Your home task: To write a topic “Future money – my opinion”.
Contents:
Chrysler Files for Bankruptcy 1
About Chrysler 2
The Failed Merger with Daimler-Benz 4
Chrysler asks for Financial Aid 6
The Bankruptcy 7
The Chrysler-Fiat Alliance 9
What Went Wrong?10
The Challenges11
ExhibitsAbout Chrysler
The history of Chrysler can be traced back to the 1920s. In 1921, Walter P Chrysler (Walter) joined as Chairman of Maxwell Motor Corporation (Maxwell). During that time, Maxwell had high debts because of its declining sales after World War I...
The Failed Merger with Daimler-Benz
In May 1998, Chrysler Corporation and Daimler-Benz AG (Daimler), a German automobile manufacturing company founded in 1926, agreed to combine their businesses in what they called a "merger of equals." On November 12, 1998, the merger process was completed...
Chrysler asks for Financial Aid
In 2007, Chrysler reported a net loss of US$ 1.6 billion. The company's financial problems continued in 2008, due to declining sales (Refer to Exhibit I for Chrysler's annual US Sales between 2000 and 2008). In October 2008, Cerberus and General Motors Corporation (GM) engaged in discussions regarding the merger of GM and Chrysler...
The Bankruptcy
On April 30, 2009, Chrysler and its 24 wholly-owned US subsidiaries, filed for bankruptcy. However, Chrysler's Mexican, Canadian, and other international operations were not part of the bankruptcy filing. The company filed the bankruptcy under Section 363 so that it would be able emerge from bankruptcy within 30 to 60 days...
The Chrysler-Fiat Alliance
On May 05, 2009, Chrysler filed for bankruptcy. The company announced that it had reached an agreement to establish a global strategic alliance with Fiat (Refer to Exhibit III for logos of Chrysler and Fiat)...The ChallengesSome analysts expressed doubts over the success of the Fiat-Chrysler alliance. They believed that one of the major reasons for Chrysler's declining market share before its bankruptcy filing was lack of appealingпривлекательный and innovative models, which would continue even after the alliance with Fiat...
Exhibits
Exhibit I: Chrysler's Annual US Sales (2000-06)
Exhibit II (A): Highlights основной момент of the Three Alternatives Mentioned in the Chrysler's Restructuring Plan for Long-Term Viability
Exhibit II (B): Highlights of Chrysler Restructuring Plan for Long-Term Viability
Exhibit III: Logo of Chrysler and Fiat
Exhibit IV: Synergies of Chrysler-Fiat Alliance Mentioned in Chrysler's Restructuring Plan for Long Term Viability совместная деятельностьExhibit V: Chrysler US Sales in April 2009
What Went Wrong?
According to the analysts, the major reasons for Chrysler's present financial problems were its poor business strategy, lack of innovation, and the global financial crisis. According to David Lewis, Professor at University of Michigan's Ross School of Business, "In recent decades, it's had a more turbulent time, with more ups and downs than other automakers. Each decade, it seemed that Chrysler had a crisis."...
Exhibit VI: Screenshots of Chrysler's Global Corporate Advertising Campaign
Chrysler Files for Bankruptcy Contd...
As part of its bankruptcy filing, Chrysler announced that it would establish a global strategic alliance with Fiat SpA (Fiat) HYPERLINK "http://www.icmrindia.org/casestudies/catalogue/Business%20Strategy/Chrysler%20in%20Trouble-Case%20Study.htm" \l "6]" 6. It would create a new company in which Fiat would initially have a 20 percent stake ставка, which would later be increased up to 35 percent.
The Voluntary Employees' Benefit Association (VEBA) HYPERLINK "http://www.icmrindia.org/casestudies/catalogue/Business%20Strategy/Chrysler%20in%20Trouble-Case%20Study.htm" \l "7]" 7 would have a 55 percent stake in it and the US Treasury Department (US Treasury) an 8 percent stake. The Canadian and Ontario governments would have a combined 2 percent stake, with the Canadian government holding 1.33 percent and the Ontario government the remaining 0.67 percent stake.
Chrysler was struggling to stay afloat наплаву even after receiving financial aid in the form of a federal loan. The company had got a federal loan of US$ 4 billion in January 2009 out of the requested amount of US$ 7 billion...