Методические рекомендации по подготовке учащихся к сдаче Единого Национального Тестирования по предмету английский язык
Пояснительная записка.
Объем знаний и умений по английскому языку, ориентированный на общеевропейский стандарт, требует от выпускников довольно обширные и глубокие знания в области лексики и грамматики, высокий уровень владения навыками аудирования, говорения, чтения и письма.
К окончанию 11 класса у учащихся должна сложиться довольно основательная база знаний, умений и навыков в овладении иностранным языком. Для успешной сдачи ЕНТ возникает необходимость в определенных обобщениях, систематизации усвоенного материала, дифференциации лексических и грамматических явлений языка.
Предлагаемый сборник предназначен для более широкого получения знаний страноведческого характера, вопросов, связанных с историей, культурой страны изучаемого языка, содержит глубокий информационный материал по использованию грамматики.
Содержание стр
Phrasal Verbs__________________________________________________________________3
Conditional Sentences ( Условные предложения)____________________________________15
The Infinitive (Инфинитив)______________________________________________________15
The Gerund (Герундий)_________________________________________________________17
The Participle ( Причастие)______________________________________________________17
Оборот «used to»______________________________________________________________19
Passive Voice (Страдательный залог)_____________________________________________19
Future–in–the–Past ( Будущее время в прошлом)____________________________________19
Word Formation (словообразование)______________________________________________21
Страноведение _______________________________________________________________23
Синонимы___________________________________________________________________33
Антонимы___________________________________________________________________34
Идиомы_____________________________________________________________________36
Пословицы___________________________________________________________________38
Оборот «Объектный падеж с инфинитивом».______________________________________40
Инфинитивный оборот с предлогом for.__________________________________________40
Оборот «Именительный падеж с инфинитивом».___________________________________40
Тест Вариант 1____________________________________________________42
Тест Вариант 2_____________________________________________________45
Phrasal Verbs.
To look
1. to look at – посмотреть на
Don, t look at me so angrily!
2. to look for – искать
I am looking for my glasses and I can,t find them.
3. to look through – просмотреть
Look through the newspaper and tell me about the most important sports matches.
4. to look after – присматривать, ухаживать
Who looks after your cat when you go away?
5. to look up – посмотреть ( в каком-то источнике)
If you don,t know the word look it up in the dictionary.
To take
1. to take after – быть похожим на кого-либо из старших родственников, если речь идет о характере и манерах
Everybody says that I take after my father, but my little brother Paul takes after our mother.
2. to take away – убрать, унести ( прочь), увести ( прочь)
If you are not going to eat the cake, take it away.
3. to take off – снимать, убирать, взлетать( о самолете)
Take your coat and hat off, it’s quite warm in here.
Let’s take the curtains off and wash them.
When is the time for the plane to take off?
4. to take back- отнести на место, вернуть
Don’t forget to take the books back to the library.
We made the girl take the dog back to it’s master.
5. to take down – снимать, записывать( под диктовку)
I hate this picture on the wall up there and I want to take it down.
Would you like to take my telephone number down?
To make
1.to make up – а) сочинять, придумывать b) гримировать, накладывать косметику
to make up oneself – краситься
Come here, children, and listen to my new story. I’ve just made it up.
They made him up as an old man for the last act of the play.
To make up with somebody – помириться с кем-либо
They kissed and made it up.
2.to make out – разобраться, понять с трудом
I can’t make out what he is saying.
3.to make off – быстро уйти, убежать, сбежать
Where is Jack? – He made off soon after dinner.
To get
1. to get on – а) сесть на велосипед, поезд, автобус и т.д.
The boy got on his bike and rode away.
b) делать успехи, двигаться вперед
How is he getting on with his English?
2. to get off – сойти с велосипеда, поезда, автобуса и т. д.
We got off the train in London.
Compare: to get on/ off the bus but to get into/ out off the car
3. to get along – уживаться, ладить с кем-то
My dog and my cat get along with each other.
4. to get out – выйти наружу
Get out of the room now.
5. to get up – подниматься ( с постели)
What time do you get up?
6. to get away – удрать, исчезнуть, сбежать
The thieves got away with our money.
7. to get over – справиться с чем-то, преодолеть
He can’t get over his illness yet.
8. to get down to work/ business – приняться за работу/ за дело
”It’s 11 o’clock.It’s time to get down to work”
To turn
to turn around – повернуться, обернуться
Walk along the road and don’t turn around.
to turn out – оказаться
It turned out that all the children liked the idea of going on a trip.
The comedy turned out to be very funny.
3.to turn over – перевернуть(ся)
Turn the pancake over, please: I smell it burning.
4.to turn up – появиться, очутиться
Soon after the bell he turned up in the doorway of our classroom.
5.to turn into – превратиться
In the winter the water turned into ice.
6.to turn inside out – вывернуть наизнанку
He turned his sweater inside out to show me the labels.
7.to turn upside down – перевернуть вверх тормашками(вверх ногами)
Se turned her room upside down looking for her watch.
8.to turn up – сделать громче
to turn down – сделать тише
to turn on – включить
to turn off – выключить down.
Please, turn off the radio or at least turn it down.
Turn up the television, I can’t hear anything.
Turn off the light.
To rush
to rush at – наброситься, накинуться на кого-либо(что-либо)
As soon as he came to the office he rushed at his work: he knew there was no time to lose.
Mel is afraid of bulls because when he was a child a big bull rushed at him.
to rush in/ into – торопливо войти, ворваться
Please, don’t rush in without knocking.
The firemen rushed into burning building to save the child.
to rush out/off – торопливо выйти/уйти прочь
Why did he rush out of the room without saying goodbye?
The children rushed off as soon as the bell went.
to rush to – броситься, спешно отправить(ся)
We all rushed to the door when the postman arrived.
I’m afraid we’ll have to rush the baby to the doctor, his temperature is too high.
To run
to run away/ off – убегать, удрать
Don’t run away and leave me alone. When I gave him the news, he ran off at once.
оста
2.to run down – а) останавливаться ( о механизмах, часах)
The clock has run down and will stop if not wound.
b) говорить с пренебрежением
He is always running down his sister.
3.to run in – заглянуть, забежать, заехать
Run in and see me this evening.
4.to run out – а) выбежать
The cage was open and the monkey ran out.
b) кончаться, иссякать
The money is running out. My patience has run out.
5.to run over – а) переехать, задавить
Be careful! Don’t run over the dog! A small kitten was run over by the train.
b) перелиться через край, убежать
I forgot to turn off the tap and the water ran over ( the sink).
To set
to set about ( doing ) smth. – приняться за что-то, начать что-то делать
They set about their work at 9.
He set about writing a letter to his son.
I don’t know how to set about it.
to set smb. to smth./ to do smth. – заставить кого-либо приняться за работу
Mother set John to work.
Whom did you set to do this?
to set out/ off – a) помещать, выставлять
The milk can was set out.
They set out vegetables for sale.
b) отправляться ( в путешествие, экспедицию и т.д.)
They set out/of on their journey late in the afternoon.
Bob set out early the next morning.
Let’s set out before it gets dark.
To do
1.to do away with smth. – покончить с чем-то
The government has done away with the law.
to do out – вычистить, хорошенько убрать
I’ll do out the living-room.
to do up – а) застегивать(ся)
Do up your coat, it’s cold. This dress does up at the back.
b) прихорашивать(ся)
Janie did herself up for the party.
to do with – хотеть, нуждаться(often used with «can»)
I could do with a sandwich, I’m hungry.
To hand
to hand down – передать( опыт, знания, что-то по наследству)
The skill of making violins was handed down from father to son.
This bracelet has been handed down in our family for two hundred years.
to hand in – сдать( работу, документ для чтения или проверки)
« It’s time to hand in your works», said the teacher.
When can you hand in your article to the editor?
to hand out – раздать
The teacher handed out colored pencils to the class.
Peter, would you like to hand out the paper plates to all the picnickers?
to hand over – передать
« Hand over that knife!» shouted the policeman.
A lot of people hand over sums of money to hospitals and health centres.
To break
to break away – убежать, освободиться
The criminal broke away on the way to the police station.
It’s time to break away from your old habits.
to break down – а) ломать(ся), рушить(ся)
The police broke the door down.
My bike has broken down, may I use yours?
b) потерять контроль над собой, раскиснуть
When Lucy failed the exam she broke down and cried.
a)to break into – врываться, вламываться
Last night my neighbour’s house was broken into.
b) to break into a run (a smile, laughter, applause, song, tears) – неожиданно начать делать что-то
The child looked at the picture and broke into laughter.
At the sight of the broken toy the little girl broke into tears.
to break out – разразиться, начаться
What’s the matter?- A fire broke out in the hotel
I don’t know what will happen if panic breaks out at the stadium.
To come
to come across – наталкиваться, натыкаться
I came across a letter from Bruce the other day.
Everyone has come across the sort of problem which seems impossible to solve.
to come down with – подхватить болезнь, слечь
He came down with pneumonia.
Why was Bob absent from the lesson?
Oh, he came down with the flu.
to come off – сойти, упасть, оторваться
Come off the grass!
She came off her bicycle.
A button came off my coat.
to come over – найти ( на человека), произойти
What came over you? Why are you so angry?
I don’t know what came over me but I told her everything.
to come round – заглянуть ненадолго
Is Nell coming round? I could come round if you like.
To see
to see smb. around – ( часто) встречаться с кем-то
I’ve seen him around quite a lot recently.
Goodbye, I’ll see you around!
to see through sth.or smb. – видеть что-то/кого-то насквозь
You don’t full me. I can see through your tricks!
3. to see to sth. or smb. – позаботиться о чем-то/ о ком-то
Don’t worry, the house will be cleaned out, I’ll see to it.
See to it that you are not late for your English class again.
Could you see to my pets while I’m away?
to see smb. off – проводить кого-то
My mother always saw me off to school when I was very young.
Will you come to the airport to see me off?
To drop
to drop in( on smb/ at some place) – навестить, зайти, заглянуть( к кому- то/ куда-то)
Let’s drop in on Jim and Mary while we’re in the neighbourhood.
Look who’s just dropped in!
After the game’s over, I may drop in at a small cafй for a cup of coffee.
to drop off – а) выходить, высадить (из машины)
Thanks for the ride, I’ll drop off here.
Drop me off at the corner, and I’ll walk from there.
b) оставить, « забросить» ( вещи) куда-то
I just want to drop the letter off.
I’ll drop my coat off at the cleaner’s on my way to the office.
to drop on smb. – а) набрасываться, нападать на кого-либо
Why drop on me? It’s not my fault.
b) наткнуться, натолкнуться на кого-либо, случайно встретить
We dropped on a perfect house after searching for weeks.
I dropped on this old photograph in the back of the drawer.
to drop out – выбывать, выходить из чего-то, бросать( школу)
James dropped out of the game at the very beginning.
Who has dropped out of the contest?
Conditional Sentences ( Условные предложения)
Условные предложения I типа выражают реальные, осуществимые условия, обычно относящиеся к настоящему или будущему времени. В условных предложениях I типа, относящихся к будущему времени, в придаточном предложении после союза if глагол стоит в Present Simple, а в главном предложении – в Future Simple или в повелительном наклонении.
e.g. If we go to the cinema earlier, we shall be able to get good seats.
If he comes, ask him to wait for me.
Условные предложения II типа выражают маловероятные и нереальные условия, относящиеся к настоящему или будущему времени. В условных предложениях II типа в придаточном предложении употребляется Past Simple, а в главном предложении- сочетание should/ would с первой основной формой смыслового глагола.
e.g. If he knew where we lived, he would send us a letter.
Примечание:
Глагол to be в придаточном предложении употребляется в форме were во всех лицах
единственного и множественного числа.
e.g. If I were you, I should go to the doctor at once.
Условные предложения III типа выражают условия, не реализованные в прошлом и следовательно, совершенно невыполнимые. В условных предложениях III типа в придаточном предложении употребляется Past Perfect, а в главном – сочетание should/ would have с третьей основной формой смыслового глагола.
e.g. If he had seen you yesterday, he would have told you about the meeting.
If it hadn’t rained last Sunday, we should have gone to the country.
The Infinitive (Инфинитив)
Инфинитив- неличная форма глагола, которая только называет действие и выполняет функции как глагола, так и существительного.
Функции инфинитива в предложении.
Инфинитив может служить в предложении:
а) подлежащим:
To travel by see is a pleasant thing.
It’s time to go home.не
b) именной частью составного сказуемого:
Your task is to put up the tent.
в) дополнением:
I want to show you the house where I was born.
г) определением:
He brought me a book to read.
д) обстоятельством:
I have come here to talk to you.
The Gerund (Герундий)
Герундий – неличная форма глагола, которая выражает процесс, происходящий во времени. Действие, обозначаемое герундием, всегда соотносится с каким-либо лицом или предметом, которые это действие выполняют или на которые это действие направлено. В русском языке герундий отсутствует.
Функции герундия в предложении.
Герундий может служить в предложении:
а) подлежащим:
Travelling is a very pleasant and useful thing.
b) именной частью сказуемого:
His hobby is collecting stamps.
в) дополнением:
I enjoy listening to good music.
Thank you for helping me.
г) определением:
I don’t like your idea of walking in the rain.
There is no hope of our getting there before ten o’clock.
д) обстоятельством:
He left the room without saying a word.
Before having dinner you must wash your hands.
The Participle ( Причастие)
Причастие в английском языке представляет собой неличную форму глагола, которая соответствует в русском языке причастию и деепричастию. В английском языке нет отдельной формы, соответствующей русскому деепричастию.
Функции причастия в предложении.
Причастие может служить в предложении:
а) определением:
Watches made in our country are very popular everywhere.
б) именной частью составного сказуемого:
Victor was missing from the last lesson.
с) обстоятельством:
When crossing the street, first look to the left, then to the right.
Not knowing what to do they wrote a letter to their professor asking for information.
Оборот «used to»
Оборот «used to» употребляется для выражения повторяющихся действий в прошлом.
e.g. He used to live in Kursk (but now doesn’t)
She used to have long hair (but now hasn’t)
I used to go to the South every summer (but now I don’t)
Negative form:
e.g. My brother didn’t use to like fish when a child.
He didn’t use to speak loudly.
Questions:
e.g. Did you use to be good friends when you were children?
Did they use to spend summer in the mountains?
Passive Voice (Страдательный залог)
Страдательный залог употребляется, когда мы не знаем, кто совершает действие или нам это не важно.
Образование утвердительной, отрицательной и вопросительной форм.
Время
Утвердительная форма
Отрицательная форма
Вопросительная форма
Present Indefinite Passive
The lett
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· written?
Future–in–the–Past ( Будущее время в прошлом)
Будущее время
Будущее время в прошлом
I say I shall write a letter to him.
I said I should write a letter to him.
She says she will write a letter to you.
She said she would write a letter to you.
Word Formation (Cловообразование)
Суффиксы
Часть речи
Суффикс
Словообразование
Имя существительное
- ance ( ence)
- er
- ing
- (t) ion
- ism
- ist
- (i) ty
- ness
- ment
to perform – performance
to work – worker
to build – building
to decorate – decoration
social – socialism
social – socialist
active – activity
happy – happiness
to develop - development
Имя прилагательное
- able (-ible)
- an (-ian)
- ant (-ent)
- al
- ful
- ic
- ish
- ive
- less
- ous
- y
to enjoy – enjoyable
Russia – Russian
to differ – different
continent – continental
help – helpful
hero – heroic
yellow – yellowish
to act – active
help – helpless
mountain – mountainous
rain - rainy
Глагол
- ize (-ise)
- en
to organize
less – to lessen
Наречие
- ly
nice - nicely
Приставки
Приставка
Словообразование
un-
in- (il-, im-, ir-)
re-
dis-
mis-
pleasant – unpleasant
definite – indefinite
to write – to rewrite
to like – to dislike
to understand – to misunderstand
Страноведение
How many states are there is the USA? (50)
In what book would you meet the following character: Friday? (R.Crusoe)
The oldest part of London is called (The city)
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
In American English “freshmen” means (Первокурсник)
What is the capital of Georgia? (Atlanta)
The Statue of Liberty was a gift from (France)
The safest topic for conversation in England is (Weather)
The national emblem of Scotland is (The thistle)
The vast majority of “students” at the primary and secondary levels go to the public schools (Учащийся)
The famous pop-group “The Beatles” came from (Liverpool)
The British money is (Pounds)
Who was the first man on the moon? (Neil Armstrong)
What is the official language
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·(Первокурсник)
Public schools in the USA are , while in Britain «public school» means secondary school where children usually live as well as study. (Free / private free- paying )
Who discovered America? (Christopher Columbus )
Where is the Statue
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·y for children)
What is the White House? (the residence of President)
What city is famous for its skyscrapers in the USA? (New York)
“England” in translation into Russian means: (Земля англов)
What is the national sport in America? (Baseball)
What is the national symbol of Canada? (The maple tree)
What is the nickname of the flag of the UK? (Union Jack)
What was the first president of the USA? (George Washington)
Выберите подходящий русский эквивалент к слову student’:
The vast majority of students the primary and secondary levels go to the public schools (учащийся)
The famous pop-group “The Beatles” came from( Liverpool)
The battle at Trafalgar was a victory of the British nation.( triumphant)
The founder of the English Fleet was King... (Alfred)
“Nelson’s Column” is a name of a... ( monument)
Прозвище “the smoke” имеет английский город. (London)
A red dragon is symbol of (Wales )
The “Speaker Corner” in London is situated in (Hyde Park)
The traditional clothes for men in Scotland is a (kilt)
The a
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Members of the Parliament gather to make lows in the (Palace of Westminster)
The Queen Residence in London is in (Buckingham Palace)
Who wrote “Hamlet”? (Shakespeare0
A famous American writer who wrote a book about a very clever dog is (J. London)
Lake Huron is situated in (Canada)
The American flag hasstripes.(13)
Which is the longest river in the USA? (Mississippi)
Who is official the head of the state and the government of the USA? (President)
Formally the head of Canada is (Queen of Great Britain)
Which of the following is not a state of the USA? (Washington D.C.)
What is “Big Ben”? (clock)
In whose hands is the state power in Britain? (Parliament)
North America was discovered by Vikings in the century. (10)
America was discovered by Columbus in(1492)
In the north the USA is bordered by(Canada)
What American state situated 50 moles from Russia? (Alaska)
What state of the USA is situated in the Pacific Ocean? (Hawaii)
Who arrived at Plymouth Rock in 1620? (The pilgrims)
In which area have Americans received the most awards? (Science)
What is the nickname of New York? (“The Big Apple”)
Who is Robert Burns? (A poet)
Синонимы
To help
to assist
помогать
Fog
miss
туман
Wages
salary
зарплата
Mistaken
wrong
неправильный
Amusing
funny
забавный
Mistake
fault
ошибка
Satisfied
pleased
довольный, забавный
Believe
suppose
верить, предполагать
Discover
find
открывать, находить
Enormous
huge
огромный
Famous
well-known
известный
Fellow
comrade
парень, товарищ
Novel
story
роман, рассказ
Principal
headmaster
директор
Quiet
calm
тихий, спокойный
Remain
stay
оставаться
Rest
relax
отдыхать
Sad
dull
печальный
Shut
close
закрывать
Smart
bright
умный
Spare
free
свободный
Sportsman
athlete
спортсмен
Stylish
fashionable
модный
To amuse
to entertain
развлекать, забавлять
To influence
to effect
влиять
To worry
to trouble
беспокоить
Occupation
profession
профессия
To be through
to finish
закончить
Deceive
lie
лгать
Boring
dull
скучный
To connect
to join
соединять, связывать
Destroy
to put down
разрушить
Darling
dear
дорогой
Glance
look
взгляд
Rain
shower
дождь
To discuss
to dispute
обсуждать
To happen
to occur
случается
Fantasy
imagination
воображение
Modern
contemporary
современный
Cheerful
merry
весёлый
Brave
fearless
храбрый
To finish
to get over
покончить
To ruin
to destroy
разрушать
Journey
trip
путешествие
Funny
humerous
смешной
To excuse
to forgive
прощать
Achieve
Gain, reach
достигать
Satisfied
pleased
довольный
Common
general
общий
Race
competition
соревнование
brief
short
краткий, короткий
A pair
a couple
пара
Advance
progress
достижение, прогресс
Task
aim
задача, цель
Антонимы
Odd – even
нечётный - чётный
Business – leisure
дело - отдых
Argue – agree
спорить - соглашаться
Joy – grief
радость - горе
Harmful – useful
вредный - полезный
Poor – rich
бедный - богатый
Rise – set
подниматься - опускаться
Difficult – easy
трудный - лёгкий
Enter – leave
входить - выходить
Damp – dry
сырой - сухой
Dream – reality
мечта - реальность
Noise- silence
шум - тишина
Thick – thin
толстый - тонкий
Lend – borrow
давать в займы - одалживать
Serious – funny
серьёзный – смешной
Weak – strong
слабый - сильный
Enjoyable – boring
приятный – нудный
Boring – funny
скучный - весёлый
Dark – fair
тёмный - светлый
Gentle – cruel
мягкий - жёсткий
Forget – remember
забывать - помнить
Wise – silly
мудрый - глупый
Narrow – wide
узкий - широкий
Generous – greedy
великодушный - жадный
Light – heavy
лёгкий - тяжёлый
Perfect – imperfect
совершённый – несовершённый
Excited –bored
волнующий - скучный
Intelligent – stupid
умный - глупый
Absence – presence
отсутствие - присутствие
Connect – divide
связывать - разделять
Lazy – industrious
ленивый - трудолюбивый
Polite – rude
вежливый - грубый
Идиомы
Out of sight, out of mind – С глаз долой из сердца вон.
To roll in money – Купаться в деньгах.
Something is on (at) the tip of somebody’s tongue – Вертеться в голове. На кончике языка.
Little and sweet – Мал золотник, да дорог.
Na gain without pain – Без усилилий нет достижений.
To make the cup run over – Наполнить чашу через край.
To make both ends meet – Сводить концы с концами.
Nothing hurts more than truth – Ничто не ранит больше правды.
To make somebody blush – Ввести в в краску.
It is better to give than to take – Лучше давать чем брать.
War is the sports of kings – Война – развлечение королей.
A bird may be known by its song – Птицу можно узнать по полёту.
As poor as a church mouse – Беден как церковная мышь.
Without a hitch – Без сучка, без задоринки.
As white as a sheet – Белый как полотно.
Side by side – Бок о бок.
Every dog has his day – Будет и на нашей улице праздник.
Make yourself home – будьте как дома.
A storm in a tea-cup – Буря в стакане воды.
On cloud nine – На седьмом небе.
In one ear and out the other – В одно ухо влетает, из другого вылетает.
When in Rome, do as Romans do – В чужой монастырь со своим уставом не ходят.
A big shot – Важная шишка.
Live and learn – Век живи век учись.
As sure as eggs is eggs – Как дважды два.
Hair-boiled - Видавший виды.
All roads lead to Rome – Все дороги в Рим ведут.
A sucked lemon – Выжатый лимон.
The Gordian knot – Гордиев узел.
To teach a lesson – Дать урок.
As green as grass – Желторотый.
The game is not worth the candle – Игра не стоит свеч.
Like talking to a brick wall – Как об стенку горох.
You make your bed, you must lie on it – Как постелешь так и спать будешь.
Like a duck to water – Как рыба в воде.
When pigs fly – Когда рак на горе свистнет.
The picture of health – Кровь с молоком.
A ray of hope – Луч надежды.
A bird in the hand is worth two in the bush – Лучше синица в руках, чем журавль в небе.
A Jack of all trades – Мастер на все руки.
It’s a small world – Мир тесен.
Rome wasn’t built in a day – Москва не сразу строилась.
Every cloud has a silver lining – Нет худа без добра.
Better one small fish than an empty dish – На безрыбье и рак рыба.
The last straw that killed camel – Последняя капля, переполнившая чашу.
To look down one’s nose – Смотреть сверху вниз.
Nothing hurts more than truth – Ничто не ранит больше правды.
Never say die – Не вешай нос.
To pull oneself together – Взять себя в руки.
She has a green thumb – У неё хорошо растут растения.
Пословицы
If you cannot have the best, make the best of what you have.
О человеке судят не по словам, а по делам. Handsome is that handsome does.
There is no time like the present.
Здоровье – лучшее богатство. Health is better than wealth.
Сделал дело, гуляй смело. Business before pleasure.
Every country has its customs.
Wear the old coat and buy the new book.
Лучше поздно, чем никогда. Better late than never.
A change of work is as good as a rest.
Be slow to promise and quick to perform.
На безрыбье и рак рыба. Half a loaf is better than no bread.
Беда не приходит одна. It never rains but it pours.
Сколько голов, столько и умов. So many men, so many minds.
Не откладывай на завтра того, что можешь сделать сегодня.
Never put off till tomorrow what you can do today.
Наперёд не заглядывай. Everything is good in its season.
Голод – лучший повар. Hunger is the best sauce.
Без кота мышам раздолье. When the cat is away, the mice will play.
В гостях хорошо, а дома лучше. There is no place like home. East or West, home is best.
Всё хорошо, что хорошо кончается. All is well than ends well.
Всякому овощу своё время. Everything is good in its season.
В Тулу со своим самоваром (не ездят). Don’t carry coals to New castle.
Голь на выдумку хитра. Necessity is the mother of invention.
Дарёному коню в зубы не смотрят. Don’t look a gift horse in the mouth.
Друзья познаются в беде. A friend in need is a friend indeed.
Занятой (трудолюбивый), как пчела. As busy as a bee.
Как нажито, так и прожитою Easy come, easy go.
Кашу маслом не испортишь. You can't spoil a good thing.
Кому на месте не сидится, тот добра не наживёт. A rolling stone gathers no moss.
Кто рано встаёт, тому Бог подаёт. The early bird catches the worm.
Ложка дёгтя в бочке мёда. A fly in the ointment. The rotten apple spoils the barrel.
Много будешь знать, скоро состаришься. Too much knowledge makes the head bald.
На безрыбье и рак-рыба. Something is better than nothing.
Не всё золото, что блестит. All that glitters is not gold.
Не клади все яйца в одну корзину. Don’t put all your eggs in one basket.
Нет дыма без огня. There is no smoke with our fire.
Ни рыба, ни мясо. Neither fish nor flesh.
О вкусах не спорят. Tastes differ.
От любопытства кошка сдохла. Curiosity killed the cat.
Отсутствие новостей – хорошая новость. No news is good news.
Погонишься за двумя зайцами, ни одного не поймаешь.
If you run after two hares, you will catch neither. Grasp all, lose all.
Последний, но не менее важный. Last, but not least.
Привычка – вторая натура. Custom is a second nature.
При царе Горохе. Since Adam was a boy.
Пришла беда, отворяй ворота. Misfortunes never come alone.
Пуганая ворона куста боится. Once bitten, twice shy.
Раз на раз не приходится. You can’t expect perfection every time.
Рука руку моет. You scratch my back, I'll scratch yours.
Рыбак рыбака видит издалека. Birds of a feather flock together.
Плохая молва летит на крыльях. Bad news travels fast.
Actions speak louder than words.
Лучше иметь хорошее имя, чем быть богатым. A good name is better than riches.
Смелость города берёт. Fortune favours the brave.
A bird in the hand is worth two is the bush.
Оборот «Объектный падеж с инфинитивом».
Инфинитив в сочетании с существительным (или личным местоимением) образует инфинитивный оборот, выполняющий роль сложного члена предложения.
Инфинитивный оборот, выступающий в роли сложного дополнения, включает существительное (или местоимение в объектном падеже) и инфинитив; он называется «Объектный падеж с инфинитивом» (Objective with the Infinitive). Этот оборот употребляется после глаголов: to want, to like, to prefer, to know, to think, to advise, to ask, to tell, to help и некоторых других.
e.g. I want you to help me.-Я хочу, чтобы вы мне помогли.
I ask you not to be late this time.-Я прошу вас не опаздывать на этот раз.
После глаголов: to let, to make, to hear, to see, to watch и некоторых других инфинитив употребляется без частицы to.
e.g. I saw him cross the street.-Я видел, что он переходил улицу.
She watched the children play in the yard.-Она наблюдала, как дети играли во дворе.
Инфинитивный оборот с предлогом for.
Этот оборот состоит из существительного (или местоимения), перед которым стоит предлог, и инфинитива:
e.g. It’s difficult for me to read English technical texts.-Мне трудно читать английские
технические тексты.
Оборот for + существительное (или местоимение) + инфинитив употребляется в качестве сложного подлежащего (с вводным it), именной части сказуемого, сложного дополнения, определения и обстоятельства.
e.g. It’s necessary for me to know her new address.(сложное подлежащее).-Мне нужно
знать ее новый адрес.
This is for you to decide (именная часть сказуемого).-Это вам решать.
The children waited for the performance to begin (дополнение).-Дети ждали, когда
начнется представление.
The father bought two books for his son to read (определение).-Отец купил две
книги для сына, чтобы он читал.
The text is easy enough for you to understand (обстоятельство).-Текст достаточно
легок, чтобы вы могли его понять.
Оборот «Именительный падеж с инфинитивом».
Этот оборот, выступающий в роли сложного подлежащего, состоит из существительного (или личного местоимения в именительном падеже), стоящего перед сказуемым, и инфинитива, следующего за сказуемым. Он называется «Именительный падеж с инфинитивом» (Nominative with the Infinitive). Этот оборот употребляется, когда сказуемое выражено глаголами: to think, to know, to suppose, to hear, to see, to say, to report, to describe, to advise, to ask, to order, to seem, to happen, to appear в действительном залоге.
e.g. She is said to be a very talented ballet-dancer.-Говорят, что она очень талантливая
балерина.
They were asked to come earlier.-Их попросили прийти раньше.
Hе seems to know English.-Он, кажется, знает английский язык.
Тест Вариант 1
Выберите правильный вариант перевода фразового глагола:
« To look for»
А) Заботиться. В) Ожидать. С) Смотреть на. D) Искать. Е) Исследовать.
Выберите неисчисляемое существительное:
А) Body B) Health. C) Concert D) Road E) Brother.
3. Выберите правильный вариант глагола:
your name Pete?
A) Be. B) Is. C) Been. D) Are. E) Am.
4. Антоним слова «Large»:
A) Small. B) Difficult. C) Heavy. D) Tall. E) High.
5. Выберите верный вариант общего вопроса к предложению:
We used to live in a big city many years ago.
А)Use we to live in a big city many years ago?
B) Used we live in a big city many years ago?
C) Did we used to live in a big city many years ago?
D) Use we to lived in a big city many years ago?
E) Did we use to live in a big city many years ago?
6. Выберите предложение с Participle I.
A) He has just written a letter. B) They wrote letters yesterday. C) They usually write letters on weekends. D) Mr.Green looked at the girl writing a letter. E) I enjoy writing letters.
7. Выберите слово с 1 типом слога:
А) Тop. B) Tub. C) Sorry. D) Ham. E) Price.
8. Найдите порядковое числительное:
A) Five. B) Twelve. C) Three. D) A hundred. E) Eighth.
9. Выберите правильный вариант ответа:
Who was the first president of the USA?
А)Thomas Jefferson. B) Christopher Columbus. C) George Washington. D) Franklin Roosevelt. E) Abraham Lincoln.
10. Укажите числительное, имеющее два ударения:
A) sixty B) forty C) ninety D) nineteen E) twelve
11. Для выражения разрешения используется модальный глагол:
A) Must. B) May. C) Could. D) Ought. E) To be.
12. Выберите правильный вариант сказуемого:
There twelve months in a year.
Was. B) Be. C) Been. D) Are. E) Is.
13. Артикль указывает на конкретный смысл существительного в предложении:
A) Bring me an ice-cream, please. B) The ice-cream was very tasty. C) I bought an ice-cream for my little sister. D) Do you like ice-cream? E) I like ice-cream.
14. Окончание читается отлично от других в слоге:
A) Joined. B) Cleaned. C) Lived. D) Helped. E) Played.
15. Выберите слово со II типом слога:
A) Bake. B) Mat. C) Frame. D) Sake. E) Tame.
16.Выберите верное местоимение:
Mrs. White brought up her children by .
A) myself B) themselves C) herself D) itself E) ourselves
17. Выберите правильный вариант множественного числа существительного:
Copy-book
A) Copy-books. B) Copies-books. C) Copys-book. D) Copys-books E) Copy-book.
18. Образуйте прилагательное от глагола «detect »:
A) Detect. B) Detector. C) Detectorise. D) Detective. E) Detectish.
19. Выберите правильную форму глагола в страдательном залоге:
This newspaper (to sell) everywhere.
A) Were selled. B) Sold. C) Is sold. D) Are sold. E) Were sold.
20. Выберите слово, правильно составленное из следующих букв:
e, r, u, t, i, p, c.
A) erutipe. B) tipceru. C) ectipur. D) picture. E) piteruc.
21. Дополните предложение существительным в притяжательном падеже:
Do you know my daughter?
A) Uncle’s B) Uncles. C) Uncles’s D) Uncle. E) Uncles .
22. Выберите правильный вариант предлога:
I have my English class Monday morning.
A) on B) with C) for D) in E) at
23. Выберите правильный вариант чтения количественного числительного:
«255»
A) Two hundred and fifty-five. B) Two hundred fifty-fifth. C) Two hundreds fifty-five
D) Two hundreds and fifty-five. C) Two hundred fifty-five.
24. Найдите правильный вариант употребления оборота « used to »
A) He is used to read a lot at school. B) We used to lived in the country every summer.
C) I used to being interesting in music. D) My sister use to become a doctor.
E) He used to play tennis well.
25. Определите предложение с Participle II:
A) We shall write you as soon as possible. B) I don’t know the words written on the blackboard.
C) Nick wrote a report a week ago. D) She wanted to write a letter to her granny.
E) They are still writing a test.
Тест Вариант 2
1. Дополните пословицу:
East or West, is best.
A) Home. B) Shopping. C) School. D) Rest. E) South.
2. Выберите верное местоимение:
Pete says apples are favorite fruit.
A) Its. B) You. C) Her. D) I. E) His.
3. «To get in» означает:
А) Распространяться.. В)Преодолеть. С) Продолжать. D) Обойти. Е) Входить.
4. Найдите слово с III типом слога:
А) Time. B) Bird. C) Ten. D) Grove. E) Name.
5. Выберите правильную форму глагола в страдательном залоге:
He (to send) for the doctor.
A) Is send. B) Are send. C) Was sent. D) Have been sent. E) Are sent.
6. Закончите предложение:
When I was younger, I play tennis quite well.
A) To be used to. B) To get used to. C) Used to. D) Used. E) Are used to.
7. Выберите глагол в форме Past Progressive:
A) Was doing. B) Has done. C) Is done. D) Doing. E) Done.
8. Выберите правильный вариант притяжательной формы существительного в ед. ч.
A) Students’ choir. B) Inspectors’ idea. C) Actresse’s hat. D) Actor’s voice. E). Spectators’ seats.
9. Определите предложение с Participle II:
A) I don’t know the words written on the blackboard.
B) We shall write you as soon as possible.
C) Nick wrote a report a week ago.
D) She wanted to write a letter to her granny.
E) They are still writing a test.
10. Выберите правильный вариант множественного числа существительного:
Boy-friend
A) Boys-friends. B) Boies-friend. C). Boy-friendes. D). Boys-friend. E). Boy-friends.
11. Обобщающим для данной группы слов является слово:
A). Water. B). Sea. C).Ocean. D). River. E). Lake.
12. Выберите верное местоимение:
He has the habit of talking to .
A) herself B) yourself C) myself D) ourselves E) himself
13. Выберите предложение с Participle I:
A) Ann wasn’t offered the job. B) The delegation answered all the questions. C) He has gone home by that time. D) What is this instrument used for? E) Standing on the bridge he watched the boats.
14. Решите пример:
Seventy minus fifty five is .
A) Fifteen. B) Five. C) Fiveteen. D) Fifty. E) Fivety.
15. Выберите правильный вариант:
Mike, put book here.
A) this. B) I. C) She. D) those. E) these.
16. Образуйте форму Participle II от глагола «go».
A) To go. B) Going. C) Gone. D) Went. E) To gone.
17. Вставьте необходимый предлог в предложении:
I am interested most sports.
A) with B) for C) on D) in E) at
18. Суффикс имеет значение « обладающий в полной мере качеством » в слове:
A) Swimming. B) Scientist. C) Heroic. D) Colourless. E) Colourful.
19. Выберите правильный вариант чтения даты:
« 30/08 »
A) The thirtieth of August. B) The thirtieth August. C) The August and thirty. D) The thirtieth and August. E) The thirty of August.
20. Выберите притяжательную форму существительного в единственном числе:
A) Dogs’ B) Neighbours’ C) Plants’ D) Planes’ E) Aunt’s
21. Найдите правильный вариант сказуемого:
We football after school yesterday.
A) Would play. B) Played. C) Plays. D) Will play. E) Play.
22. Выберите прилагательное в превосходной степени:
A) The harder. B) The better. C) The fattest. D) Less important. E) More important.
23. Переведите « To be well-dressed »
А) Быть полным. В) Быть чисто одетым. С) Быть хорошо одетым. D) Быть чисто выбритым. Е) Быть высоким.
24. Задайте вопрос к предложению:
They used to live in the South of the country.
A) Would they use to live in the South of the country? B) Does they used to live in the South of the country? C) Do they used to live in the South of the country? D) Did they use to live in the South of the country? E) Did they used to live in the South of the country?
25. Укажите числительное, имеющее два ударения:
A) Twelve.
B) Seventeen.
C) Forty.
D) Ninety.
E) Sixty.
13PAGE 15
13PAGE 142415
15