План-конспект урока английского языка по теме «Особенности русской национальной кухни»


План-конспект урока английского языка по теме «Особенности русской национальной кухни».
Мацкуляк Наталья Ивановна – учитель английского языка
Класс: 8 класс
УМК: Spotlight 8, автор В. Эванс, Дж. Дули, Ю. Ваулина, О. ПодолякоТема урока: «Traditional Russian Food»
Тип: урок усвоения новых знаний
Цель урока: развитие и закрепление умений в устной речи по теме «Traditional Russian Food»
Задачи:
Обучающие – освоить новые лексические единицы и речевые конструкции по указанной теме; развивать фонетические, лексические и диалогические навыки.
Развивающие – развивать умения строить самостоятельные устные высказывания на основе первичного усвоения учебного материала, логическое мышление.
Воспитательные – воспитывать чувство уважения к собеседнику, индивидуальную культуру общения, любовь к традиционной русской кухне.
Форма работы: фронтальная, групповая, индивидуальная, парная.
Оснащение: УМК «Spotlight», интерактивная доска, презентация, аудио сопровождение.
Ход урока:
1 этап – организационный.
Цель – психологически настроить учащихся на учебную деятельность.
T: Good morning students!
P: Good morning teacher!
T: Seat down please!
2 этап – мотивационный. Постановка целей и задач урока.
T: What have you had for breakfast this morning? What do you usually have for breakfast (dinner, supper)?
Is fast food good for you?
What do you know about traditional Russian food?
Слайд 1. Look at the screen! What can you say about this food? Where can we taste this food?
Tell me please. What is the topic of our today’s lesson?
3 этап – первичное усвоение новых знаний.
Цель – первичная систематизация полученных знаний.
T: Look at the screen. Match the equivalents. Write down unknown words in your copy books.
Read and translate. (Cлайд 2,3)
4 этап – развитие навыков чтения. Навыки работы с текстом.
Цель – работа с чтением в группах. Фронтальное чтение текста вслух.
T: Open your books at page 4.
Take your red card. You’ve got sentence in Russian. Look through the text and find the same sentence in English. (Приложение 1)
5 этап – физкультминутка.
Цель – снять усталость и напряжение; внести эмоциональный заряд; выработать четкие координированные действия во взаимосвязи с речью.
Imagine please that we are cooking an apple cake. We need apples for it.
Please stand up! This is a tree. We must stretch and pick up one apple. Then put it on the plate. Pick up the second apple and put and put it on the plate too. And now take an apple, wash and peel it. Then we must knead the dough. (замесить тесто). Put it into the oven. That’s all. Good job. Sit down please.
Our cake is ready. Do you like cooking. Now we check if you know the recipes of national food.
Take your blue card. What is the name of the dishes? You have got (Приложение 2)
6 этап – развитие навыков диалогической речи.
Цель – Определить наиболее типичные ситуации диалогического общения в рамках изучаемой темы; проиграть запись, составить диалог, а затем прочитать его.
(Слайд 5) Do you like to go to the restaurant? There are many kinds of national food. For example: Japanese, Italian, Spanish, English and so on.
(Слайд 6) Take please your green cards. You have parts of the dialog. Listen please attentively to the dialog. Put sentences in right order. Now listen the dialogue again and check yourself. (Приложение 3)
7 этап – заключение
(Cлайд 8) That’s all for today. Thank you for your work. Please write down your homework.
Your marks:
The lesson is over. Goodbye.
Приложение 1
Да, борщ готовят из свеклы и капусты и он очень популярный.
Мы предлагаем широкий выбор традиционной русской еды.
Годубцы – это фарш из телятины, свинины и риса.
Россияне в основном едят богатую и разнообразную пищу.
Потом солянка, которая может быть приготовлена из мяса, рыбы или грибов.
Запеченые яблоки – это популярный десерт так же, как и фруктово-ягодный кисель, который является видом фруктового желе.
Приложение 2
Recipe of ________________
flourwatereggbeefporkoniongarlicsaltpepperRecipe of ________________
beef or veal
cabbageonionoileggriceRecipe of ________________
a tin of peas
meat or sausage
eggscooked potatoes
pickled cucumbers
onionsaltmayonnaiseRecipe of ________________
beefwatervegetable oil
beetonioncabbagecarrotparsleygarlicbay leaves
salttomato paste
Recipe of ________________
cooked potatoes
onionpickled cucumbers
cooked beet
vegetable oil
beansRecipe of ________________
liter of milk
5 eggs
saltsugarflouroilПриложение 3
Do you want to go and get something to eat?
Yeah. Do you have anywhere in mind?
We could try that new sushi place, next to the post office.
Sorry, but I don’t really feel like sushi. Do you know anywhere else?
What about Italian restaurant opposite the university?
Right. Have you been there before?
Yes, we went after class the other day and I ate a horse!Really?
Yes. First of all there were so many dishes to choose from. The food was great and the portions were huge! I was really full when we finished. Plus, the stuff are friendly and fun!
Why waste another minute then? Let’s get going!