Методическая разработка открытого занятия по теме The Degrees of Comparison of Adjectives (тема Travelling)


Министерство образования и науки Волгоградской области
ГБОУ СПО Новоаннинский с\х колледж
Методическая разработка открытого занятия
Тема: The Degrees of Comparison of Adjectives
Автор: преподаватель
иностранного языка
ГБОУ СПО Новоаннинский с\х колледж
Чайкина Ольга Николаевна
2015
Содержание методической разработки открытого занятияпо теме
«The Degrees of Comparison of Adjectives»
Аннотация
Развернутый конспект занятия
Приложение
Аннотация
Методическая разработка открытого занятия английского языка на тему «The Degrees of Comparison of Adjectives» рассчитана на обучающихся первого года обучения.
Данная методическая разработка составлена в соответствии с рабочей программой по дисциплине и рассчитана на 45 минут. На занятии осуществляется знакомство обучающихся с новым грамматическим материалом по теме «The Degrees of Comparison of Adjectives», его тренировка и употребление, совершенствование умений читать с извлечением основной информации, формирование умений активизировать и применять на практике изученный лексико-грамматический материал.
Во время проведения занятия на вышеуказанную тему рекомендуется применять раздаточный материал с текстом «Traveling», лексические, фонетические и грамматические упражнения, словари, технические средства: компьютер, мультимедиапроектор, экран, компьютерную презентацию.
Дисциплина:английскийязык
Курс: 1
Тема: «The Degrees of Comparison of Adjectives» (Topic: "Travelling")
Тип занятия: предъявление нового материала.
Вид занятия: практическоеЦели урока:
Обучающая: обучающиеся будут знать способы образования степеней сравнения английский прилагательных, сравнительные конструкции, лексику по теме Travelling.
обучающиеся будут уметь: находить и распознавать различные типы степеней сравнения прилагательных и сравнительные конструкции, употреблять их в устной и письменной речи; сравнивать различные виды транспорта.
Развивающая: способствовать формированию положительного интереса к изучению английского языка; способствовать развитию творческой активности учащихся; развивать внимание, память, мышление; развивать коммуникативные способности, умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с преподавателем и сверстниками; работать в группе и индивидуально; способствовать повышению интеллектуального уровня учащихся
Воспитательная: формировать способность работать самостоятельно; формировать уважение к языку и культуре носителей языка; воспитывать уважительное отношение к собеседнику.
Используемые современные образовательные технологии:
1) информационные технологии;
2) технология групповой работы;
3) технология коммуникативного обучения иноязычной культуре.
Формы обучения:
фронтальная работа;
групповая работа;
индивидуальная работа.
Оборудование:
Компьютер, проектор, презентация по теме «The Degrees of Comparison», раздаточный материал.
Используемая литература:
1.Английский язык./И. П. Агабекян– Ростов н/Д: Феникс, 2010
2. Нескучная грамматика английского языка в схемах и таблицах. / Л.И. Здановская, И.А. Муратова - Ростов н/Д: Феникс, 2007
3.Top Grammar./ Rachel Finnie, Carol Frain – Helbling Languages, 2010 ISBN 978-3-85272-225-2
1) Организационныймомент
Teacher: Good morning students, I am glad to see you. I hope you are fine today. Sit down, please.
Teacher: First, let me introduce myself. My name is Olga NikolaevnaChaykina and we will work with you together here.
Teacher: Let`s get to know each other. I`ve got some felt-tip pens and badges for you. Will you please write your names on the badges for me to address you.Thank you, friends.
Teacher: And now let`s warm-up. Look at slide 1, listen to the tongue twisters and then repeat them after me.
Betty Blue blows big black bubbles.
On a lazy laser raiser lies a laser ray eraser.
2) Основная часть урока: объяснение нового материала, первичное закрепление, представление новой лексики, работа с текстом.
Teacher: You did a great job, thank you. And now look at the picture. How do you think what topic shall we learn today?
Предполагаемыйответобучающихся: The degrees of comparison of adjectives.Teacher: Right you are. And what are adjectives? What are their questions? What do we use adjectives for?
Предполагаемыеответыобучающихся: We use adjectives to describe things. The adjective questions are “which”, “what kind”.
Teacher: You are quite right. To make our speech more expressive we use the degrees of comparison of adjectives. So, let`s study the material. (Работаспрезентацией)
Absolute
(Positive) Comparative Superlative
A. - -er-est1. Односложные прилагательные low
nice
hot lower
nicer
hotter the lowest
the nicest
the hottest
2. Двусложные прилагательные на:
1) -у
2) -ow3) -le
4)-erpretty
narrow
simple
clever prettier
narrower
simpler
cleverer the prettiest
the narrowest
the simplest
the cleverest
3.Двусложные прилагательные с ударением на втором слоге severe
severer the severest
4.Трехсложные прилагательные с приставкой un- unhappy
untidy unhappier
untidier the unhappiest
the untidiest
B. - more most
1.Bce остальныедвусложные прилагательные modern
useful more modern
more useful the most modern
the most useful
2. Многосложные
прилагательные (трии более слогов) terrible
comfortable
more terrible
more comfortable
the most terrible
the most comfortable
C Исключения good
bad
little
much\many
far (далекий)
far (далеко) better
worse
less
more
farther
further the best
the worst
the least
the most
the farthest
the furthest
All adjectives are different. They may consist of one or more syllables that`s why the degrees of comparison can be formed differently. There are there of them: positive, comparative and superlative.
1 syllable or 2 syllable adjectives ending on -y, -ow, -le, -ertake suffix - er to form the comparative degree and suffix -est to form the superlative form. Notice that -y is replaced by -i in the comparative and the superlative forms.
The rest 2 syllable adjectives and all multisyllabic adjectives do not change their form. We put the word more before the adjective in the comparative form and the word the most in the superlative form.
Some adjectives are exceptions. They must be learned by heart.
You can use special constructions to compare things. For example as…as, not so…as, than… .And now we shall work in two teams. Choose leaders and names for your teams.
Предполагаемыеответыобучающихся: We are ….and our leader is…
Teacher: You will have some tasks. For each task you will get smiles of different colour. We shall count them at the end of the lesson and find out the best students. The motto of our competition is:
Good, better, the best.
Let us never rest
Till our good is better
And better is the best
So, let`s begin our competition. The 1st task. Fill in the blanks with the correct comparative and superlative degrees of following adjectives.
hard _____________ ______________
good _____________ ______________
popular_____________ ______________
slow _____________ ______________
bad _____________ ______________
little _____________ ______________
funny _____________ ______________
big _____________ ______________
nice _____________ ______________
expensive_____________ ______________
Teacher: Now check your answers and count the mistakes. How many mistakes have you made? (получаютсмайликивзависимостиотколичестваошибок)
Task 2.Translate from English into Russian paying attention to the comparative constructions.
Card 1.1. John is as good at banking as you are.
2. The weather today is colder than it was yesterday.
3. This computer is as expensive as your mobile phone.
4. Your bank manager is more intelligent than ours.
5. This hotel is not so comfortable as Hilton.
Card 2.1.I think English is not so easy as Maths.
2. The economic situation in Russia isworse now than it was last year.
3. Mary is more beautiful than Stacy.
4. This company makes as much money as his company.
5. This business project is as interesting as yours.
Task 3.There are many proverbs and sayings with the comparatives. Match the English proverb with the Russian translation.
Card 1.1. Better an open enemy than a false friend.
2. East or West, home is best.
3. The busiest man find the most leisure.
4. The pen is mightier than the sword.
5. He is the best general who makes the fewest mistakes.
6. A good name is better than riches.
7. One’s bark is worse than one’s bite.
8. Blood is thicker than water. 1. Самый занятой человек находит больше досуга.
2. Умен тот, кто редко ошибается.
3. Лучше явный враг чем лживый друг.
4.Добрая слава лучше богатства. (Денег ни гроша, да слава хороша).
5. Не бойся собаки, которая лает.
6. Кровь не вода. (Свой своему поневоле брат).
7. В гостях хорошо, а дома лучше.
8. Перосильнеемеча.
Card 2
1.Two heads are better than one.
2.Honesty is the best policy.
3.As the days grow longer, the storms are stronger.
4.Truth is stranger than fiction.
5.Better die standing than live kneeling.
6.Better a glorious death than a shameful life.
7.Better late than never.
8.Bestdefence is offence. 1. Чем дальше в лес, тем больше дров.
2. Честность- лучшая политика.
3. Лучше славная смерть чем позорная (постыдная) жизнь.
4. Нападение лучший вид защиты.
5. Иногдаправдадиковиннеевымысла.
6.Ум хорошо, а два лучше.
7. Лучше поздно чем никогда.
8. Лучше умереть стоя, чем жить на коленях.
Task 4.“Guess who it is”.Make sentences using the idioms with the comparative construction as…as and adverbs sometimes, from time to time, never, usually, oftenand describe your rivals.Don`t use any names.
Example: She is so sunny. She is always as merry as a cricket.
He is a shy boy. He often becomes as red as a lobster.
As merry as a cricket
As meek as a lamb
As cool as a cucumber
As red as a lobster
As cunning as a fox
As strong as a horse
As good as gold
As slippery as an eel
As hungry as a hunter
As busy as a bee
As brown as a berry
As bright as a button
As happy as Larry
As fresh as a daisy Жизнерадостный, как кузнечик
Кроткий, как ягненок
Совершенно невозмутимый
Красный как рак
Хитрый, как лиса
Силен, как бык
Очень хороший, «золотой» человек
Скользкий, как угорь; увертливый
Голодный как волк
Трудолюбивый
Очень загорелый
Толковый, умный; «светлая голова»Очень счастливый
Цветущий; бодрый; полный задора
Task 5
Now we`ll work on the text Travelling.First let`s read and translate some new words.
New words.to travel - путешествовать
either…or - или…или
train - поезд
air - воздух
fast - быстрый
convenient - удобный
way - способ
slow - медленный
advantages - преимущества
plane - самолет
expensive - дорогой
sleepingcar - спальный вагон
diningcar - вагон-ресторан
journey - путешествие, поездка
kind -вид, род, сорт
pleasant - приятный
mostly- главным образом
voyage - путешествие (по воде)
trip - путешествие
toprefer - предпочитать
tickets - билеты
Your task now is to find all sentences with the comparatives. Be ready to translate them into Russian. You have got 5 minutes to do the task.
Travelling
Travelling became a part of our life. Thousands of people travel everyday either on business or for pleasure. They travel by road, by train, by air or by sea.
Of course, travelling by air is the fastest and the most convenient way, but it is the most expensive, too. Travelling by train is slower than travelling by plane, but it is less expensive. You can see many interesting places of the country through the window. Modern trains have more comfortable seats. There are also sleeping cars and dining cars that make even the longest journey more pleasant. Speed, comfort and safety are the main advantages of trains and planes. That is why many people prefer them to all other kinds of travelling.
Travelling by sea is popular mostly for pleasure trips. Tourists can make voyages on large ships to foreign countries. The trips on the Volga, the Don and the Black Sea are very popular today.
As for me I prefer travelling by car. I think it is more convenient because you don't buy tickets, you can stop any place and spend as much time as you like at any place.
Проверка понимания прочитанного.
Teacher: The time is up. What sentences contain the comparatives? Let`s read them and translate.
(Students give their answers).
Teacher: And what is your favourite means of transport? How do you usually travel?
Предполагаемыеответыобучающихся: I usually travel by car. It is convenient and faster than travelling by train.
I like travelling by train. It`s very comfortable and cheaper than by plane.
Teacher: You were great. Thank you.
3) Заключительная часть урока (объяснение домашнего задания, рефлексия)
Hometask.Imagine that your friend is going to travel abroad. Give him\her a piece of advice on which means of travelling to choose. Use text Travelling at page 198 or internet resources for help.
Рефлексивно-оценочныйэтапOur lesson is coming to its end. Let`s evaluate our work today. Leaders of the teams, how do you find your teams work today? These expressions will help you.
Предполагаемыеответыобучающихся:
… was good but … was better.
And … was the best of all.
… was more active than …
And … was the most active today.
Teacher: I think everyone worked wonderful today. Look at your smiles. If you have more pink smiles you did everything very good. If you have more green smiles, you should work a little harder. If you have many blue smiles work as hard as possible to master your English. And do not forget our motto.
The lesson is over. Good bye and good luck.
Приложение
Содержание презентации.
слайд 1.
Презентация по английскому языку для I курса по теме
«The Degrees of Comparison of Adjectives»
Chaykina Olga Nikolaevnaслайд 2
Tongue Twisters
Betty Blue Blows Big Black Bubbles.
On a lazy laser raiser lies a laser ray eraser.
слайд 3
The Degrees of Comparison of Adjectives
слайд 4
Adjectives.Degrees of Comparison
Absolute
(Positive) Comparative Superlative
A. - -er-est1. Односложные прилагательные low
nice
hot lower
nicer
hotter the lowest
the nicest
the hottest
2. Двусложные прилагательные на:
1) -у
2) -ow3) -le
4)-erpretty
narrow
simple
clever prettier
narrower
simpler
cleverer the prettiest
the narrowest
the simplest
the cleverest
3.Двусложные прилагательные с ударением на втором слоге severe
severer the severest
4.Трехсложные прилагательные с приставкой un- unhappy
untidy unhappier
untidier the unhappiest
the untidiest
B. - more most
1.Bce остальныедвусложные прилагательные modern
useful more modern
more useful the most modern
the most useful
2. Многосложные
прилагательные (трии более слогов) terrible
comfortable
more terrible
more comfortable
the most terrible
the most comfortable
C Исключения good
bad
little
much\many
far (далекий)
far (далеко) better
worse
less
more
farther
further the best
the worst
the least
the most
the farthest
the furthest
слайд 5
Сравнительные конструкции
Not so… as – не такой…как
As…as – такой же, как
As tall as Bill
Not so strong as you
As busy as a bee – трудолюбивый, занятой
as dry as a bone – сухойкакспичка
Than - чем
The train is faster than the car.
Better late than never – Лучше позже, чем никогда
слайд 6
OUR MOTTO
Good, better, the best.
Let us never rest
Till our good is better
And better is the best
слайд 7
Task 1. Fill in the blanks with the correct comparative and superlative degrees of the following adjectives
hard _____________ ______________
good_____________ ______________
popular_____________ ______________
slow_____________ ______________
bad _____________ ______________
little _____________ ______________
funny _____________ ______________
big _____________ ______________
nice _____________ ______________
expensive_____________ ______________
слайд 8
Task 1. Fill in the blanks with the correct comparative and superlative degrees of following adjectives
hard - harder -the hardest
good- better – the best
popular - more popular - the most popular
slow- slower – the slowest
bad – worse – the worst
little – less – the least
funny – funnier- the funniest
big - bigger – the biggest
nice – nicer – the nicest
expensive- more expensive - the most expensive
слайд 9
New words
to travel - путешествовать
either…or - или…или
train - поезд
air - воздух
fast - быстрый
convenient - удобный
way - способ
slow - медленный
advantages - преимущества
plane - самолет
expensive - дорогой sleeping car - спальный вагон
dining car - вагон-ресторан
journey - путешествие, поездка
kind -вид, род, сорт
pleasant - приятный
mostly- главным образом
voyage - путешествие (по воде)
trip - путешествие
to prefer - предпочитать
tickets - билеты
слайд 10
… was good but … was better.
And … was the best of all.
… was more active than …
And … was the most active today.
слайд 11
Hometask.Imagine that your friend is going to travel abroad. Give him\her a piece of advice on which means of travelling to choose. Use text Travelling at page 198 or internet resources for help.
слайд 12
Использованные источники
1.Английский язык./И. П. Агабекян– Ростов н/Д: Феникс, 2010
2. Нескучная грамматика английского языка в схемах и таблицах. / Л.И. Здановская, И.А. Муратова - Ростов н/Д: Феникс, 2007
3.Top Grammar./ Rachel Finnie, Carol Frain – Helbling Languages, 2010 ISBN 978-3-85272-225-2
4. http://www.englishclub.com/grammar/
Ключи к заданию 3
Карточка 1
1. Better an open enemy than a false friend.-Лучше явный враг чем лживый друг.
2. East or West, home is best.-В гостях хорошо, а дома лучше.
3. The busiest man find the most leisure.-Самый занятой человек находит больше досуга.
4. The pen is mightier than the sword.-Перо сильнее меча.
5. He is the best general who makes the fewest mistakes.-Умен тот, кто редко ошибается.
6. A good name is better than riches. – Добраяславалучшебогатства. (Денегнигроша ,даславахороша).
7. One’s bark is worse than one’s bite.-Не бойся собаки, которая лает.
8. Blood is thicker than water.-Кровь не вода. (Свой своему поневоле брат).
Карточка 2
1.Two heads are better than one.-Умхорошо, адвалучше.
2.Honesty is the best policy.-Честность- лучшаяполитика.
3.As the days grow longer, the storms are stronger.-Чемдальшевлес, тембольшедров.
4.Truth is stranger than fiction.-Иногдаправдадиковиннеевымысла.
5.Better die standing than live kneeling.-Лучшеумеретьстоя, чемжитьнаколенях.
6.Better a glorious death than a shameful life.-Лучше славная смерть, чем позорная (постыдная) жизнь.
7.Better late than never.- Лучше поздно, чем никогда.
8.Best defense is offence.- Нападение лучший вид защиты.