Теоретический материал Present Continuous. Правила построения утвердительных, отрицательных и вопросительных предложений (4-6 классы)
Present Continuous (настоящее длительное время)
Мы используем это время, чтобы говорить о том, что происходит в момент речи, в данный момент, сейчас.
Маркеры:
now - сейчас
right now – прямо сейчас
at the moment – в данный момент
today - сегодня
tonight – сегодня вечером
nowadays – в наши дни, теперь, в наше время
this week/month/year – на этой неделе/ в этом месяце, году
+ I am I’m
He, she, it is Ving. He’s she’s it’s We, you, they are We’re you’re they’re
The children are watching TV now. She is playing football at the moment.
- I am not
He, she, it is not (isn’t) Ving.
We, you, they are not (aren’t)
The children aren’t watching TV now. She isn’t playing football at the moment.
General questions (общие вопросы да/нет)
Am I
Is he, she, it Ving?
Are we, you, they
Are the children watching TV now? Is she playing football at the moment?
Short answers (краткие ответы)
Yes, I am. No, I am not.
Yes, he/she/it is. No, he/she/it isn’t.
Yes, we/you/they are. No, we/you/they aren’t.
Special questions (специальные вопросы)
Why am I
With whom is he/she/it Ving?
Where are we/you/theyWhat
What are the children watching now? With whom is she playing football now?
Subject questions (вопрос к подлежащему, ответ – само подлежащего)
Who (кто) is Ving?
What (что)
Who is watching TV now? What is happening at the moment?