Кает де екзерчиций ла лимба молдовеняскэ, класа а 2, пентру школиле алолингве


-54722172085Лекция 1
00Лекция 1

Формуле де салут ши адресаре

Вокабулар

112014091440Кум салутэм
0Кум салутэм

Бу́нэ диминя́ца доброе утро
Бу́нэ зи́уа добрый день
Бу́нэ ся́ра добрый вечер
Норо́к! привет
Салу́т! привет
Би́не ай (аць) вени́т! добро пожаловать
Би́не те-ам (в-ам) гэси́т
диминяца зиуа
25280472588200039801801651000
211118921287400 сяра Бунэ ноаптя
390121671008
ноапте
1110172104465Формуле де политеце
0Формуле де политеце

Че май фачь (фачець)? Что делаешь?
Кум ыць (вэ) май мерг тре́буриле? Как дела?
– Би́не, мулцуме́ск. Спасибо, хорошо.
Че май е но́у? Что нового?
Мэ бу́кур кэ те (вэ) вэд дин но́у. Рад(а) снова тебя(вас) видеть.
854991157893Кум не луэм рэмас-бун
0Кум не луэм рэмас-бун

Ла реведе́ре! До свидания!
Ыць (вэ) доре́ск о зи бу́нэ! Хорошего дня!
Пе мы́не! До завтра!
Мерщь ку би́не! Хорошего пути!
Спер сэ не веде́м ын куры́нд! Надеюсь ещё увидемся!
Ади́о! Пока!
Читиць диалогул пе ролурь
- Бунэ зиуа!
- Бунэ зиуа!
- Бине ай венит ла ной ын класэ! Сэ фачем куноштинцэ! Кум те кямэ?
- Мэ нумеск Елена Бодиул.
- Яр еу мэ нумеск Ана Николаевна, сынт ынвэцэтоаре де лимбэ молдовеняскэ. Яр ачештя вор фи колещий тэй де класэ.
- Ымь паре бине! (мне очень приятно)
Алкэтуиць ун диалог ынтре дой колещь, утилизынд формуле де салут ши рэмас-бун.
4316506490440040322535560
00



-184785175260Лекция 2
00Лекция 2

Рекизителе школаре.
(1)
1.Вокабулар:
ун один, какой-нибудь (неопределённый артикль мужского и среднего рода).
о одна, какая-нибудь (неопределённый артикль женского рода).
ни́ште одни, какие-нибудь (неопределённый артикль множественного числа).
на (я) возьми.
луа́ць возьмите.
ши и (союз)

ун стило́у =пикс до́уэ стило́урь

о ка́рте доуэ кэрць

ун кае́т тетрадь доуэ кае́те


ун крейо́н доуэ крейоа́не

о радие́рэ доуэ радие́ре


о ри́глэ доуэ ри́гле

ун пена́р доуэ пена́ре

о аскуцитоа́ре доуэ аскуцито́рь

о фоа́рфекэ доуэ фоа́рфече

о периу́цэ доуэ периу́це
2. ! Граматикэ
Артиколул нехотэрыт
(Неопределённый артикль)
В молдавском языке перед словами, которые обозначают предметы, употребляются особые слова. Они называются неопределённым артиклем.
Ун стилоу
О карте
Ниште кэрць(стилоурь)
Артикль ун значит один, какой-нибудь, артикль о одна, какая-нибудь, ниште-одни, какие-нибудь.
Я ун стилоу - возьми ручку (одну какую - нибудь).
3. Читиць:
Ун стилоу, о карте, на (я) ун стилоу, луаць ун стилоу, луаць о карте, на (я) ниште стилоурь, на (я) ниште кэрць, луаць ниште стилоурь, луаць ниште кэрць.
4. Читиць ши традучець:
ун стилоу ши ун кает
ун крейон ши о фоарфекэ
о карте ши ун пенар
о радиерэ ши о риглэ
ниште радиере ши ниште ригле
ниште кэрць ши ниште периуце
ниште крейоане ши ниште каете
5. Читиць ши традучець.
283732936046На (я) ун стилоу.
На (я) ун кает.
Возьмите (какие- нибудь) книги.
Возьми (какую- нибудь) точилку.
3160059-134470Луаць ниште фоарфече.
На (я) ун крейон.
Луаць ниште периуце.
На (я) ниште кэрць.
Луаць о радиерэ ши ун пенар.
На (я) ниште стилоурь.
Возьмите (какие-нибудь) тетради и (какие- нибудь) карандаши.
Возьми (какие-нибудь) линейки.
Возьмите (какую -нибудь) точилку и пенал.
Возьми (какие- нибудь) книги.
234795814042600
Сэ кынтэм!
126365539750016637005270500
Бате вынтул фрунзеле
Се-нвыртеск мориштеле
Аша рындуника збоарэ
Яр еу траг змеул де сфоарэ
517461524892000
3871595342900023463252857500
Мама ла плэчинте коаче
Буникуца лынэ тоарче
Тата траще ла рындя
Яр еу бат дин палме-аша
32321501447800020129501479550090106514414500-28003512763500
Мошул тае лемнеле
Еу адун сурчелеле
О фетицэ дэ ла пуй
Яр еу ын копак мэ суй
(2)
1.Вокабулар:
а да давать
дэ дай
-мь мне
дэ-мь (мие) дай мне
да́ци-мь дайте мне
я-мь возьми мою (моё), возьми (купи) мне
! В молдавском языке есть буква щ которая произносится джь

ун гьозда́н доуэ гьозда́не
о щя́нтэ доуэ щенць

о аще́ндэ дневник доуэ аще́нде


2. Пронунцаць:
щянтэ щенць щенту́цэ (сумочка)
3. Формаць ымбинэрь де кувинте:

на ун стилоу, о радиерэ ун гьоздан
9201156604003453765179705луаць о _______ _________
дэ-мь ун ______ ши _________
даци-мь ун ___________ _________
я -мь ун ___________ _________
о ____________ _________
на ниште ригле _________
40062152724157486658255000луаць ниште_________ ________
дэ-мь ниште ________ ши ________
даци-мь ниште _________ _________
я ниште _________ _________
4.Читиць ши традучець:
31735061029820Дэ-мь ун стилоу ши ун кает.
Дэ-мь мие о риглэ ши о карте.
Даци-мь ниште ригле.
На (я) о фоарфекэ.
Дэ-мь ун пенар.
Луаць ниште гьоздане.
На (я) о ащендэ.
Луаць ниште каете.
Даци-мь ун крейон.
Луаць ниште аскуциторь.
Луаць ниште каете ши ниште крейоане.
0-26100
Возьми (какие-нибудь) книги и (какой-нибудь) портфель.
Возьмите (какой-нибудь) пенал и (какую-нибудь) точилку.
Дай мне (какие-нибудь)
карандаши.
Возьми (какие-нибудь) ножницы.
Возьмите (какую-нибудь) ручку и (какую-нибудь) тетрадь.
Дай мне (какие-нибудь) кисточки.
Дай мне (какой-нибудь) дневник.
Возьми (какие-нибудь) ручки.

5 . Темэ пентру акасэ
Традучець фолосинд артиколе нехотэрыте ( переведите употребляя неопределённые артикли ун, о, ниште).
Возьмите книгу.
Возьми ручку.
Дай мне портфель.
Возьми тетради.
Бери ножницы и точилку.
Дайте мне карандаши и кисточку.
Возьмите книги.
Дай мне резинку.
(3)
Комплетаць пропозицииле.
Даци-мь ун . Луаць ниште .
На (я) ниште ши ун . Луаць ун ши унДэ-мь ниште .Луаць ниште ши ниште . На (я), ниште .
Луаць ун ши ун . Дэ-мь ниште .
Луаць о ши ун . Дэ-мь о ши о .
Даци-мь о ши ниште . Луаць ниште ши ун .
2.! Граматикэ
Артиколул хотэрыт (-я, -а, -л, -й,-ле)
(определённый артикль)
Определённый артикль пишется в конце слова обозначающий предмет. Сравните неопределённый и определённые артикли.
Я ун кает возьми тетрадь (одну, какую-нибудь).
Я каетул возьми тетрадь (эту, ту).
3.Меморизаць форма хотэрытэ а кувинтелор:
кает + ул = каетул
карте + а = картя
стилоу + л = стилоул
крейон + ул = крейонул
88242613503000щянтэ а = щянта
кэрць и + ле = кэрциле
каете +ле = каетеле
974035154276
00
о риглэ а= ригла
124587089535
00
о радиерэ а= радиера
ригле + ле = риглеле
радиере + ле = радиереле
4. Читиць:

ун гьоздан – гьозданул
ун кает – каетул
о карте – картя
ун стилоу – стилоул
ун крейон – крейонул
о щянтэ – щянта
о риглэ – ригла
о радиерэ – радиера
ниште каете – каетеле
ниште стилоурь – стилоуриле
ниште кэрць – кэрциле
ниште ригле – риглеле
ниште радиере - радиереле
ун кает ши ун стилоу
каетул ши стилоул
картя ши щянта
5. Читиць ши традучець:
Я ун стилоу.
Я-мь каетул.
Дэ-мь ун стилоу ши ун кает
Луаць кэрциле.
На (я) о карте.
Луаць ниште каете.
Луаць каетеле.
На (я) ун крейон.
Дэ-мь мие о риглэ ши о карте. На (я) ниште каете.
Я крейоанеле.
Я-мь щянта.
Луаць ниште крейоане.
На, я кэрциле ши щянта.
Даци-мь ниште каете.
На (я) ниште кэрць.
Луаць стилоул ши крейонул.
На (я) стилоуриле.
Луаць ниште каете ши ниште крейоане.
На (я) крейоанеле.
Луаць ун стилоу ши о риглэ.
Луаць ниште стилоурь.
Луаць картя ши каетул.
-20813717193600
6. Темэ пентру акасэ
Традучець. Фиць атенць ла ынтребуинцаря артиколелор хотэрыте ши нехотэрыте.

Возьмите (эти) тетради и (эти) карандаши.
Возьмите (какие-то) тетради и (какие-то) карандаши.
Дай мне (эту) точилку и (эту) кисточку.
Дай мне (какую-то) точилку и (какие-то) ручки.
Дайте мне (какой-то) портфель и (какую-то) книгу.
Дайте мне (этот) портфель и (эти) книги.
-86995069215Лекция 3
00Лекция 3

Ын класэ
(1)
Вокабулар
а пу́не поставить
пу́не поставь, (он) ставит
пе (предлог) наИо́н (имя) Ваня
де пе (предлог) сдин (предлог) из
ын (предлог) в
о ма́сэ доуэ ме́се

о ба́нкэ доуэ бэнчь

ун ска́ун доуэ ска́уне

ун дула́п доуэ дула́пурь

2.Читиць.
ун кает – каетул
о карте – картя
ун стилоу – стилоул
ун крейон – крейонул
о риглэ – ригла
о радиерэ – радиера
о щянтэ – щянта
о масэ – маса
о банкэ – банка
ун скаун – скаунул
ниште бэнчь – бэнчиле
ниште радиере – радиереле
ниште ригле – риглеле
пе скаун
пуне пе масэ
пе банкэ
пуне пе банкэ
пуне ын щянтэ
де пе масэ
де пе банкэ
дин дулап
дин гьоздан
пуне ын пенар
3.Читиць ши традучець:
Ион, я о карте, ун крейон ши ун стилоу.
Пуне картя пе масэ.
Пуне периуца пе кает.
Мария, дэ-мь стилоул де пе банкэ.
Пуне фоарфека пе банкэ.
Мария, дэ-мь аскуцитоаря.
Андрей, дэ-мь кэрциле дин дулап.
Пуне крейонул пе масэ ши дэ-мь ащенда.
Пуне гьозданул пе скаун.
Я кэрциле де пе банкэ ши пуне-ле ын щянтэ
4177665192405дин гьоздан
де пе банкэ
пе масэ
пе банкэ
дин дулап
пе кает
де пе скаун
дин щянтэ
00дин гьоздан
де пе банкэ
пе масэ
пе банкэ
дин дулап
пе кает
де пе скаун
дин щянтэ
-703244-30315600 5.Формаць пропозиций. Екземплу: Дэ-мь крейонул де пе банкэ.
198056566040крейонул
о карте
ун стилоу
ун крейон
картя
стилоул
щянта
ши
ши
00крейонул
о карте
ун стилоу
ун крейон
картя
стилоул
щянта
ши
ши
8890062230Дэ-мь
Пуне
Я
Даци-мь
Луаць
Я-мь
00Дэ-мь
Пуне
Я
Даци-мь
Луаць
Я-мь

1397607966003399789635
(2)
1.Вокабулар
мя моя
меу мой
та твоя
тэ́у твой
Се́рщиу Сергей
маскули́н мужской
фемини́н женский
не́утру средний

ун еле́в дой елев́ь

о еле́вэ доуэ еле́ве

Читиць
ынвэцэтоаре – ынвэцэтоаря
пенарул меу – пенарул тэу
каетул меу – каетул тэу
гьозданул меу – гьозданул тэу
крейонул меу – крейонул тэу
стилоул меу – стилоул тэу
картя мя – картя та
банка мя – банка та
маса мя – маса та
щянта мя – щянта та
дулапул меу – дулапул тэу
Мария пуне кэрциле пе банкэ.
Ион пуне картя пе масэ.
Серщиу пуне стилоул ын пенар.
Мария, пуне кэрциле ын дулап.
3.Читиць ын переке ши ынсченаць.
Я пенарул меу. Дэ-мь стилоул тэу. Пуне картя та пе банкэ. Пуне крейонул ын пенар. Пуне пенарул ын гьоздан. Я картя мя. Пуне каетул тэу пе банкэ. Дэ-мь крейонул тэу дин гьоздан. Пунець каетеле пе банкэ. Пуне радиера мя ын гьоздан. Пуне ригла ын пенар. Пуне картя пе банка та. Луаць каетеле де пе банкэ.
1653540286385щенул субстантивелор
щенул субстантивелор
4.! Граматикэ

Род существительных
Сингулар (единственное число) Плурал (множественное число)
ун ынвэцэтор дой ынвэцэторь
ун перете дой перець
о карте доуэ кэрць
о радиерэ доуэ радиере
о риглэ доуэ ригле
ун стилоу доуэ стилоурь
ун кает доуэ каете
ун крейон доуэ крейоане
ун гьоздан доуэ гьоздане
Дупэ щен субстантивеле се класификэ ын маскулине, феминине ши неутре.
Существительные бывают мужского, женского и среднего рода.
207010020002500207056920046700 Ун муж. р. дой

средний р3114178-483200 .
213558818660700 О жен. р. доуэ
5. Комплетаць табела.
Сингулар
(единственное число) Плурал
(множественное число) Щенул
(род)
ун стилоу доуэ стилоурь неутру
о карте доуэ кэрць ун кает доуэ каете ун крейон доуэ крейоане о радиерэ доуэ радиере о риглэ доуэ ригле ун гьоздан доуэ гьоздане о ащендэ доуэ ащенде ун пенар доуэ пенаре о аскуцитоаре доуэ аскуциторь о фоарфекэ доуэ фоарфече ун скаун доуэ скауне ун дулап доуэ дулапурь
-681990-26416000 6.Традучець пропозицииле.
Дай мне твою ручку.
Возьми мой портфель.
Положи тетрадь на мою парту
Дайте мне мой карандаш из портфеля.
Поставьте ножницы на мой стол.
Поставь портфель на стул.
Ынскриець денумиря обьектелор.

___________ ____________ _________ __________

___________ _____________ ___________ __________



__________ ___________ __________ ___________
(3)
Вокабулар

о та́блэ доуэ та́бле

ун табло́у доуэ табло́урь

о у́шэ доуэ ушь

о феря́стрэ доуэ фере́стре

ун пере́те дой пере́ць
У́нде е́сте? где находится
У́нде сынт? где находятся (множественное число)
лы́нгэ (предлог) возле
суб (предлог) подду́пэ (предлог) зааи́ч тут
ако́ло там
2. Ун – дой, ун – дой
-296395-63500 Ме́рщем тоць ку пас вио́й.
О – до́уэ, о – до́уэ
А́стэзь о сэ пло́уэ.
Ун – до́уэ, ун до́уэ
Жо́кул не пла́че ши но́уэ.

Ынскриець щенул субстантивелор (маскулин, феминин сау неутру).
Сингулар
(единственное число) Плурал
(множественное число) Щенул
(род)
о ащендэ доуэ ащенде о таблэ доуэ табле ун таблоу доуэ таблоурь о ушэ доуэ ушь о ферястрэ доуэ ферестре ун перете дой перець 1510665633095есте – сынт
00есте – сынт
3.! Граматикэ

Унде есте картя? Унде сынт кэрциле?
Где (находится) книга? Где (находятся) книги?
Картя есте пе банкэ. Кэрциле сынт пе банкэ.
Книга (находится) на парте. Книги (находятся) на парте.
4.Читиць
о ащендэ – ащенда
о таблэ – табла
о ушэ – уша
о ферястрэ – ферястра
ун таблоу – таблоул
лынгэ ушэ, лынгэ ферястрэ, дупэ ушэ, суб скаун, лынгэ таблэ, суб банкэ, ын ащендэ.
5.Читиць пе ролурь ши традучець.
- Унде есте картя?
- Картя есте пе банкэ.
- Унде есте Мария?
- Мария есте лынгэ ферястрэ.
- Унде есте гьозданул тэу?
- Гьозданул меу есте суб банкэ.
- Унде есте пенарул меу?
- Пенарул тэу есте ын гьоздан.
- Унде есте таблоул?
- Таблоул есте пе перете.
- Унде сынт кэрциле?
- Кэрциле сынт ын дулап.
- Унде сынт крейоанеле?
- Крейоанеле сынт ын щянтэ.
Лукру ын перекь.
Формулаць ынтребэрь ши рэспундець ла еле.
1189990159385 крейонул ? стилоул?
Унде есте ригла?
радиера?
ащенда?
_________________________________________________________________
80581511620500301561515430500186690016446500Крейонул пе кает
Стилоул ын карте
Ригла есте дупэ масэ
Радиера лынгэ гьоздан
Ащенда суб пенар
_________________________________________________________________
1189990159385 крейоанеле ? стилоуриле?
Унде сынт риглеле ?
радиереле?
ащенделе?
_________________________________________________________________
20821651746250030327601746250099314016827500Крейоанеле пе кает
Стилоуриле ын карте
Риглеле сынт дупэ пенар
Радиереле лынгэ гьоздан
Ащенделе суб банкэ

7.Традучець ши рэспундець ла ынтребэрь.
Где твоя ручка?
___________________________________________________
___________________________________________________
Где мой карандаш?
___________________________________________________
___________________________________________________
Где твоя резинка?
____________________________________________________
____________________________________________________
Где моя линейка?
____________________________________________________
____________________________________________________
Где твой стул?
____________________________________________________
____________________________________________________
Где книги?
____________________________________________________
____________________________________________________
Где карандаши?
____________________________________________________
____________________________________________________
Где дневники?
____________________________________________________
____________________________________________________
-596265282575Лекция 4
00Лекция 4

Рекапитуларе

Вокабулар
ви́но подойди, прийди
вени́ць подойдите
ла предлог кду-те (ты) иди
дуче́ци-вэ (вы) идите
ара́тэ покажи
ара́тэ-мь покажи мне
арэта́ць покажите
аи́ч тут
арэта́ци-мь покажите мне
шкоа́лэ школа
кла́сэ класс
ака́сэ домой
я́тэ вот
ако́ло тамче что
чи́не кто
2.Читиць
вино ла таблэ
аратэ картя
аратэ-мь кэрциле
дучеци-вэ ла шкоалэ
вениць ын класэ
ду-те акасэ
дучеци-вэ акасэ
арэтаци-мь каетеле
3. ! Граматикэ
2101215-53340ла
00ла
Препозиция обозначает следующие отношения:
местонахождение объекта
ла шкоалэ = в школе
ла Кишинэу = в Кишинёве
направления действия
плек ла тятру = иду в театр
мерг ла узинэ = иду на завод
мерг ла таблэ = иду к доске
временное отношение
ла ора 2 = в 2 часа
ла 1 януарие = с 1-го января
Комплетаць
780415160656037522151606550 таблэ ____________
78041522923500375221523304500 ________ _________
7804151460500078041514414500375221517589500375221519494500 Ду-те ла ________ Вино ла _________
__________ ____________


77787519431000388943016449400 картя ____________
38760402584450078041525844500 ________ _________
3885565182246003876040194310007804151466850078041514668500 Аратэ-мь ________ Арэтаци-мь _________
__________ ____________

Традучець текстул
Ын класэ
Че есте аич? Аич есте класа мя. Че есте аколо? Аколо есте о библиотекэ. Ятэ о ушэ. Ятэ о ферястрэ. Аич есте о масэ, аколо есте табла. Лынгэ ферястрэ есте ун дулап. Пе перете есте ун таблоу.
Че есте пе масэ? Пе масэ есте ун стилоу, ун кает, о карте ши о ащендэ.
Чине есте аич? Аич есте Ион. Унде есте Михай? Есте ын класэ. Ши Мария есте ын класэ? Да, Мария есте аич.
Ынскриець ын локул пунктелор препозицииле нечесаре.
(ын, пе, лынгэ, суб, ла)
Картя есте ___ банкэ.
Каетеле сынт ___ гьоздан.
Ион есте ____ ушэ.
Ана есте ___ таблэ.
Скаунул есте ___ банкэ.
Таблоул есте ___ перете.
Крейоанеле сынт ___ пенар.
Маса есте ___ ферястрэ.
Андрей ши Ана сынт ___ класэ.
-488950-3175Лекция 5
00Лекция 5
Еу сынт елев
Вокабулар
Еу я
Ту ты
Ел он
Еа она
Ной мы
Вой вы
Ей они муж. Р.
Еле они ж.р.

2.! Граматикэ. Пронумеле персонал (личные местоимение в иминительном падеже)
3. Скрие ку че пронуме путем ынлокуи кувинтеле респективе.
Картя еа крейонул стилоул ел радиера каетеле еле ригла гьозданул банка меселе скаунул дулапул ащенда щянта табла таблоул пенарул елевул професорул ынвэцэтоаря елевий таблоуриле скаунул елевий професорий 4.Ынлокуиць кувинтеле сублиниате ку пронумеле персонале
Мария пуне кэрциле пе банкэ. Еа пуне кэрциле пе банкэ.
Ион пуне картя пе масэ. ______________________________
Серщиу пуне стилоул ын пенар._______________________
___________________________________________________
Мария пуне кэрциле ын дулап.________________________
___________________________________________________
Ион есте лынгэ ушэ.________________________________
Ана есте ла таблэ.___________________________________
Алина есте лынгэ ферястрэ.__________________________
___________________________________________________
Андрей ши Ана сынт ын класэ._______________________
___________________________________________________
152019080010а фи
00а фи

Вербул глагол быть используется:
а) как связка (например, при обозначение профессий, национальности, религии и рода занятий):
Сынт елев. Я ученик
Ион есте медик. Ваня – врач.
Петру есте булгар. Пётр болгар.
Мария есте веселэ. Мария весёлая.
б) как самостоятельный глагол со значением «быть», «находиться».
Сынтем ын класэ. Мы в классе.
Михай есте ла библиотекэ. Михай в библиотеке.
Еу сынт
Ту ешть
Ел есте
Еа есте
Ной сынтем
Вой сынтець
Ей сынт
Еле сынт
5. Алкэтуеште пропозиций фолосинд табела.

Еу сынт елев, елевэ ла таблэ професор весел
Ту ешть елев, елевэ ла таблэ професор весел
Ел есте елев ла таблэ професор весел
Еа есте елевэ ла таблэ професоарэ веселэ
Ной сынтем елевь, елеве ла таблэ професорь весель
Вой сынтець елевь, елеве ла таблэ професорь весель
Ей сынт елевь ла таблэ професорь весель
Еле сынт елеве ла таблэ професоаре веселе
Еу сынт елев.
Ту________________________________________________
Ел_______________________________________________
Еа_______________________________________________
Ной______________________________________________
Вой______________________________________________
Ей_______________________________________________
Еле______________________________________________
-336550-320040Лекция 6
00Лекция 6

Фамилия (1)
Вокабулар
Аче́ста - это (для существительных мужского рода в единственном числе).
Ача́ста - эта (для существительных женского рода в единственном числе).

2182495161290Чине есте ачеста?
Кто это?
00Чине есте ачеста?
Кто это?
Аче́ста е́сте фра́теле ме́у. Аче́ста е́сте буне́лул ме́у.
Это мой брат. Это мой дедушка
.

Аче́ста е́сте та́тэл ме́у. Аче́ста е́сте у́нкюл ме́у.
Это мой папа. Это мой дядя.
1987550455295Чине есте ачаста?
Кто это?
00Чине есте ачаста?
Кто это?

Ача́ста е́сте со́ра мя. Ача́ста е́сте ма́ма мя.
Это моя сестра. Это моя мама.

Ача́ста е́сте буни́ка мя. Ача́ста е́сте мэту́ша мя.
Это моя бабушка. Это моя тётя.
курио́с – любопытный
ты́нэр – молодой
ве́сел – весёлый
деште́пт - умный
ына́лт – высокий
ха́рник – трудолюбивый
ынцеле́пт – мудрый
обра́зник – непослушный
уры́т –некрасивый
бэтры́н – старый
трист – грустный
прост – глупый
скунд – низкого роста
ле́неш – ленивый
куми́нте – послушный
фрумо́с – красивый
ру́де – родственники

Меморизаць
бэтрын трист скунд ленеш весел харник
2107565160655Ун ом, ун бэрбат поате фи ,
00Ун ом, ун бэрбат поате фи ,
ынцелепт образник куминте куриос прост урыт
тынэр дештепт


тристэ скундэ ленешэ бэтрынэ ве́селэ
209423093980О фемее поате фи ,
00О фемее поате фи ,
ынцеляптэ образникэ куминте куриоасэ
тынэрэ дештяптэ урытэ харникэ фрумоасэ проастэ

Комплетаць пропозицииле ку кувинтеле нечесаре
346773512636500
135255127000
Ачеста есте … меу. Пе …меу Ачеста есте … меу.
ыл кямэ Леонид. Пе … меу ыл кямэ
Ел есте ... Андрей. Ел есте ...

33972509525000-1911359144000 Ачеста есте …меу. Ачеста есте … меу.
Пе … меу ыл Пе … меу ыл
Кямэ Павел. Ел есте кямэ Василе.
... Ел есте
фоарте ...
35039306032500-38105905500Ачаста есте …. Мя. Ачаста есте ….мя.
Пе …мя окямэ Пе …мя о кямэ Мариана. Еа есте … Елена.
Еа есте …


3506470508000-673107620000Ачаста есте ….мя. Ачаста есте ….мя.
Пе …мя о Пе …мя о кямэ Ирина. о кямэ Мария
Еа есте фоарте… Еа есте бэтрынэ.

4. Традучець текстул
Салут, мэ нумеск Кристина. Вряу сэ вэ презинт (хочу представить) фамилия мя. Ну есте маре. Е конституитэ (она составлена) дин чинч персоане: мама, тата, сора, фрателе ши еу. Пе мама мя о кямэ Елена. Еа есте фоарте (очень) фрумоасэ, бунэ ши харникэ. Пе татэл меу ыл кямэ Серщиу. Ел есте ыналт, войник(сильный) ши дештепт. Сора мя, Мария, есте фоарте куриоасэ ши куминте. Яр фрателе меу, Андрей, десеорь (часто) е трист. Еу сынт ве́селэ.
(2)
Вокабулар
непоа́тэ - внучка
непо́т – внук
непо́ць - внуки
пэри́нць – родители
копи́й – дети
буне́й – бабушка и дедушка
веришо́р – двоюродный брат
веришоа́рэ – двоюродная сестра
акти́в – активный
моде́рн – современный
ю́те – быстрый
войо́с – весёлый
исте́ц – сообразительный
калм – спокойный
линишти́т – спокойный
ащита́т – взволнованый, беспокойный
ама́бил – любезный
гросола́н – грубый
биневоито́р – доброжелательный
бэтэу́ш – драчливый
супэра́т - сердитый
мыхни́т – грустный
Читиць ши традучець
Мама, тата, сынт пэринць
Ной, копиий лор, везь бине,
Не жукэм ка фраць куминць
Не пуртэм кум се кувине.
Ши май есте ши буникул;
Ыл аскулт кэ-й сынт непот
Е доар татэл луй тэтикул
Ши ел штие тот, тот, тот.
2277147633095есте – сынт
00есте – сынт
3.! Граматикэ

Кум есте (е)? Кум сынт?
Какой он или она? Какие они?
Кум есте мама? Кум сынт мамеле?
Мама есте фрумоасэ. Мамеле сынт фрумоасе.
Пунець субстантивеле ла форма хотэрытэ
Фрате +ле=фрателе
641910123825Мамэ - а= __________
Татэ +л = ___________
Бунел +у+л=___________
844214116616Буникэ а =__________
62917312954000Сорэ а=________
Ункь+у+л= ункюл
880446115347Непоатэ а =________________
Непот +у+л= _______________
7863171537070Непоць - и +й=непоций
880446137608Пэринць и +й = ______________
669850140522Копий и +й = _______________
669850146573Буней и +й = ________________
Веришор +у+л= ______________
1189355153782Веришоарэ а=______________
933002132603Мэтушэ а= _____________
3.Скриець дупэ модел
85090023304500840740242570008610322231610085109315358704044950153670040450621541934045062154193404506215419340450621541934045062154193 Ел есте актив Еа есте активэ
модерн модернэ
калм ________________
лиништит ________________
ащитат ________________
амабил ________________
-3048018288000 гросолан ________________
2915285762000 бэтэуш ________________
супэрат ________________
мыхнит ________________
тынэр ________________
весел ________________
ыналт ________________
харник ________________
образник ________________
урыт ________________
бэтрын ________________
трист ________________
скунд ________________
ленеш ________________
дар
-2508251905Цине
минте!
00Цине
минте!

войос войоасэ
истец истяцэ
куриос куриоасэ
дештепт дештяптэ
прост проастэ
фрумос фрумоасэ
юте юте
куминте куминте
Фэ о дескриере а мембрилор фамилией тале.
Мама мя есте фрумоасэ,____________________________________________
__________________________________________________________________
Татэл меу есте_____________________________________________________
__________________________________________________________________
Сора мя есте_______________________________________________________
__________________________________________________________________
Фрателе меу есте___________________________________________________
__________________________________________________________________
Бунелул меу есте___________________________________________________
__________________________________________________________________
Буника мя есте_____________________________________________________
__________________________________________________________________
Ункюл меу есте___________________________________________________
__________________________________________________________________
Мэтуша мя есте____________________________________________________
__________________________________________________________________
Веришорул меу есте________________________________________________
__________________________________________________________________
Веришоара мя есте _________________________________________________
ЖОК «Дакэ ну е …………., кум е ?»
Бэтрын
Куминте
Харник
Трист
Ыналт
Урыт
Лиништит
Амабил
Войос
Биневоитор

-44450-183515Лекция 7
00Лекция 7
Жукэрииле
Вокабулар

ун урсуле́ц ун куб о маши́нэ ун солдэце́л

ун кэлу́ц о пэпу́шэ ун епура́ш о ми́нще

о тротине́тэ ун трен о то́бэ ун зме́у
Скимбаць кувинтеле дин вокабулар дупэ модел:
Ун урсулец – урсулецул
О машинэ - машина
Че есте ачеста? Ачеста есте ун куб. Что это? Это куб.
Че есте ачаста? Ачаста есте о пэпушэ. Что это? Это кукла.

2237740-514985Да – Ну
Да – Ну
307594015430500
-254020828000 Ачаста есте о машинэ? Ачеста есте ун трен?
Ну, ачаста ну есте о Ну, ачеста ну есте ун трен.
машинэ. Ачеста есте ун солдэцел? Ачаста есте о минще? Да, ачеста есте ун солдэцел.
Да, ачаста есте о минще.

Привинд имащиниле де май жос, рэспунде ла афирмаций фолосинд кувинтеле «да» сау «ну». Глядя на картинки, согласись или опровергни утверждения используя слова «да» или «нет».

Ачеста есте ун трен. Ачаста есте о машинэ. Ачеста есте ун куб.

Ачеста есте ун кэлуц. Ачаста есте о пэпушэ. Ачеста есте ун змеу.
Формулаць ынтребэрь ши рэспундець ла еле. Составьте вопросы и ответьте на них.

Ачеста есте ун… Ачеста есте ун… Ачаста есте о… Ачеста есте ун…

Ачеста есте ун … Ачаста есте о… Ачеста есте ун … Ачаста есте о…
Ачеста есте ун … Ачаста есте о… Ачеста есте ун … Ачаста есте о…
Комплетязэ табела фолосинд нумэрэтоаря ун –дой,
о – доуэ,
ун - доуэ.
Сингулар (единственое число) Плурал (множественое число) Щенул (род)
Маскулин, феминин, неутру
ун урсулец дой урсулець маскулин
ун куб доуэ кубурь ун солдэцел дой солдэцей ун кэлуц дой кэлуць о пэпушэ доуэ пэпуше ун епураш дой епурашь о тротинетэ доуэ тротинете ун трен доуэ тренурь о тобэ доуэ тобе ун змеу дой змей 42545-39370Лекция 8
00Лекция 8
Кулориле
Вокабулар
алб – белый кафени́у - коричневый
алба́стру – синий сур, гри - серый
ро́шу – красный роз – розовый
виоле́т – фиолетовыйора́нж – оранжевый га́лбен – жёлтый
не́гру – чёрный ве́рде – зелёный
Де че кулоа́ре е́сте? – какого цвета?
Поа́те фи – может быть

508002286000 Де че кулоаре есте ачест куб? Какого цвета этот куб?
Ачест куб есте алб (сау) ел есте алб.
Этот куб – белый (или) он белый.
-831858636000 Де че кулоаре поате фи ачест куб? Какого цвета может быть этот куб?
33725601708150 негру
Ачест куб поате фи (сау) рошу
ел поате фи роз
Этот куб может быть (или) оранж
он может быть верде
албастру
галбен
кафениу
виолет
сур

Пресупунець (предположите) де че кулоаре поате фи ун трен, ун солдэцел, ун змеу, ун урсулец, ун кэлуц, ун гьоздан, ун кает, ун крейон, ун пикс, ун дулап, ун скаун.
-28956013271500
Де че кулоаре есте ачастэ аскуцитоаре?
Какого цвета эта точилка?
Ачастэ аскуцитоаре есте албэ (сау) еа есте албэ.
Эта точилка белая (или) она белая.
-20320-5842000Де че кулоаре поате фи ачастэ аскуцитоаре?
Какого цвета может быть эта точилка?

3776120367550 кафение
Ачастэ аскуцитоаре поате фи сурэ
(сау) нягрэ
еа поате фи рошие
Эта точилка может быть (или) она может быть виолетэ
галбенэ
албастрэ

171450-32385дар
дар
де кулоаре оранж
де кулоаре роз
де кулоаре гри
Пресупунець (предположите) де че кулоаре поате фи о минще, о тротинетэ, о машинэ, о карте, о ферястрэ, о радиерэ, о ащендэ.
Комплетязэ пропозицииле ку кувинтеле ачеста ши ачаста ши колорязэ рекизителе ын кулоаря индикатэ.
Ун крейон верде – ачеста есте ун крейон верде.
О карте албастрэ – ……………есте о карте албастрэ.
Ун пенал галбен – …………… есте ун пенал галбен.
О радиерэ розэ – ……..………..есте о радиерэ розэ.
О фоарфекэ нягрэ – …………. есте о фоарфекэ нягрэ.
О риглэ кафение – ………….. есте о риглэ кафение.
Ун гьоздан виолет – …………. есте ун гьоздан виолет.
Ун кает сур – ….……………….есте ун кает сур.
519112532956500
Колорязэ палета
198766224809800 кафениу
4238625202565 галбен 2105025254000

456949716625800143827516065500роз негру

4467225711200174307523304500 рошу
2538730254000391059125624албастру
виолет верде
1840865-11359000
ЫНВЭЦЭМ КУЛОРИЛЕ
РОШУ е флоаря де мак.
ВЕРДЕ – фрунза дин копак.
ГАЛБЕН есте гэлбенушул,
АЛБ, десигур е албушул.
АЛБАСТРУ –  черул сенин
МАРО – бобул де кафя,
Мобила дин каса мя.
РОЗ – кулоаря де рокицэЫмбрэкатэ де -о фетицэ.ОРАНЖ фэрэ-ндоялэЫл гэсим ын портокалэ!
ГРИ е шоричелул мик,Ал писичий инамик.БЕЖ есте кулоаря, фрате!
Кынд пунем кафя ын лаптеБРУН е урсул дин пэдуре,(Кафениу ынкис аш спуне).
НЕГРУ е ка ун тэчуне.Че кулорь май штий?
Хай спуне!
(Аурора Щеорщеску)

-19304099060Лекция 9
00Лекция 9


Весе́ла

Вокабулар

о тига́е доуэ тигэ́й

о кра́тицэ доуэ кра́тице

о фарфури́е доуэ фарфури́й

о за́харницэ доуэ за́харнице

ун улчо́р доуэ улчоа́ре

о ка́нэ доуэ кэнь


ун бока́л доуэ бока́ле
ун паха́р доуэ паха́ре

о ли́нгурэ доуэ ли́нгурь

о фуркули́цэ доуэ фуркули́це

ун куци́т доуэ куци́те


ун ча́йник доуэ ча́йниче
Скимбаць кувинтеле дин вокабулар дупэ модел:
О тигае (е+а)– тигая
Ун пахар – пахарул
Ку ажуторул нумэрэтоарей ун – дой, о – доуэ, ун доуэ… индикаць щенул кувинтелор дин вокабулар.
Комплектаць:
Дэ-мь ун __________ ши ун _____________.
Дэ-мь о ___________ ши о ______________.
Дэ-мь доуэ ____________ши о _____________.
Дэ-мь о _______________ши ун ______________.
Пуне о_______________пе масэ.
Пуне ун _____________ши о _____________пе масэ.
Луаць доуэ ___________ши доуэ________________.
На, я доуэ ____________о _____________.
Даци-мь доуэ _____________ ши о ______________.
Пресупунець де че кулоаре поате фи о кратицэ, о тигае, ун куцит, ун чайник, о канэ, ун улчор, о фарфурие, о захарницэ.
-231140-131445Лекция1000 1010
00Лекция1000 1010
Фруктеле
Вокабулар

о прэса́дэ о лэмы́е ун мэр о пру́нэ
о пье́рсикэ о бана́нэ о ро́дие о портока́лэ

о каи́сэ о чиря́шэ, о ви́шинэ
ду́лче – сладкий (ая)
мэлэе́ц – мягкий, рассыпчатый
а́кру – кислый
та́ре – твёрдый
сукуле́нт – сочный
ама́р –горький
крока́нт –хрустящий
густо́с –вкусный
копт – зрелый
моале – мягкий
2471756-31667800-258445-34925Ун мэр поате фи
00Ун мэр поате фи
дулче, сукулент,
мэлэец, акру, амар,
таре, крокант, густос,
копт, моале
2471756-31667800-258445-34925О прэсадэ поате фи
00О прэсадэ поате фи
дулче, сукулентэ,
мэлэяцэ, акрэ, амарэ,
таре, крокантэ, густоасэ,
коаптэ, моале
2. Рэспундець ла ынтребэрь дупэ модел.
- Де че кулоаре есте прэсада? (Какова цвета груша?)
- Прэсада есте галбенэ. (Груша жёлтая)
Де че кулоаре есте мэрул?
Де че кулоаре есте прэсада?
Де че кулоаре есте пруна?
Де че кулоаре есте банана?
Де че кулоаре есте пьерсика?
Де че кулоаре есте родия?
Де че кулоаре есте каиса?
Де че кулоаре есте чиряша? Де че кулоаре есте вишина?
Де че кулоаре есте портокала?
3.Меморизаць
1345977322838Сук де
00Сук де
прэсаде
мере
лэмый
пруне
пьерсиче
бананеродий
портокале
каисе
чиреше
вишине
-78740139065Лекция1100 1010
00Лекция1100 1010

Легумеле
Вокабулар

ун довлече́л ун боста́н о вы́нэтэ о ча́пэ

ун мо́рков о риди́ке ун карто́ф о сфе́клэ

о ро́шие ун кастраве́те ун пору́мб ун устуро́й

о ва́рзэ ун бро́коли о конопи́дэ ун арде́й ю́те

ун арде́й ду́лче, о ма́зэре о фасо́лэ
ун гогоша́р
жумэта́те – половина
кыт ко́стэ – сколько стоит мулцуме́ск – спасибо
те (вэ) рог – пожалуйста (при просьбе)
пофти́м – пожалуйста

65640319722400-2723402420500 ун боб де мазэре – дой бобь де мазэре
65640417940600 о пэста́е де мазэре – доуэ пэстэрь

-111777-14757700750533157219 о кэпэцы́нэ де устурой головка чеснока
1274968139401 ун кэце́л де устурой
-21971437707800

11404981807140 о кэпэцы́нэ де варзэ сау курекь кочан капусты

Комплетязэ табела фолосинд нумэрэтоаря ун –дой,
о – доуэ,
ун - доуэ.
Сингулар
(единственное число) Плурал
(множественное число) Щенул (маскулин, феминин, неутру)
(род)
ун морков дой морковь о прэсадэ доуэ прэсаде ун картоф … картофь маскулин
о лэмые доуэ лэмый ун мэр доуэ мере … сфеклэ …сфекле феминин
… кастравете …кастравець маскулин
…рошие …роший феминин
о пьерсикэ …пьерсичь о ридике доуэ ридикь ун порумб дой порумбь … устурой … устурой маскулин
о варзэ …верзе феминин
ун броколи дой броколи о родие доуэ родий о бананэ …бананефеминин
о каисэ доуэ каисе ун ардей дой ардей о конопидэ доуэ конопиде о портокалэ … портокале феминин
ун гогошар дой гогошарь о прунэ доуэ пруне о чиряшэ …чиреше феминин
о вишинэ …вишине …довлечел …довлечей маскулин
о чапэ …чепе …вынэтэ …винете феминин
…бостан …бостань маскулин
Комплетаць ши меморизаць

1274445226434де
00де
Мэр,_______________________________
о жумэтате _________________________________
_________________________________ _________________________________
1555115-201295де
00де
ун килограм Мере,_____________________________
______________________________________________________________________________________________________________
1707515-66040де
00де
ун килограм порумб, устурой, варзэ, конопидэ,
ардей, броколи, чапэ, вынэтэ,
ридике, сфеклэ, мазэре.

2583815698500-300990226060Дар
00Дар

ун килограм де довлечей, морковь, роший,
кастравець, фасоле.

Читиць ши традучець.
Ла пяцэ
- Бунэ зиуа!
- Бунэ зиуа!
- Кыт костэ ун килограм де кастравець?
- Чинч рубле.
- Дар рошииле?
- Шасе рубле.
- Даци-мь, вэ рог, доуэ килограме де роший ши ун килограм де кастравець.
- Пофтим.
- Мулцумеск.
Алкэтуиць ун диалог асемэнэтор.
-128270-193040Лекция1200 1010
00Лекция1200 1010

Алиментеле
Вокабулар

ынгеца́тэ яу́рт сук

кашкава́л унт пы́не

ка́рне о́у - о́уэ мащю́н, дулча́цэ

кренву́шкэ - кренву́ште терч ла́пте

бомбоа́нэ - бомбоа́не торт фрукт - фру́кте17756724120015557519431000

пе́ште сала́м
компо́т
а́пэ - вода
пе́нтру ними́к – не за что
ку плэче́ре – с удовольствием
бя́у – пью
густо́с – вкусно
проа́спэт – свежий
кафя́
кака́о
чай
калд – тёплый
ферби́нте – горячий
ре́че – холодный
о бука́тэ – кусок
2. Читеште ши меморизязэ. (Прочти и запомни)
- Дэ-мь, те рог, о бомбоанэ! Дай мне, пожалуйста, одну конфету!
- Пофтим! Пожалуйста!
- Мулцумеск! Спасибо!
- Пентру нимик! Не за что!
5354320243205 3. Прелунщеште пропозиция. (Продолжи предложение)
4015815186130040157401866900381000Сынт флэмы́нд (я голодный) дэ-мь, те рог
1485900258445
1543050151130001485900151130Еу вря́у (я хочу)

4. Алкэтуиць диалогурь дупэ модел. (Составь диалог по образцу)
а) –Че врей сэ мэнынчь? Что хочешь кушать?
– Вряу пыне ку унт ши салам. Хочу хлеб с маслом и колбасой.
б) – Че юбешть сэ мэнынчь? Что любишь кушать?
– Юбеск сэ мэнынк чоколате. Люблю, есть шоколадки.
5.Читиць ши прелунщиць пропозицииле дупэ модел.
Ачаста есте о ынгецатэ. Ынгецата есте рече, густоасэ ши дулче.
Ачеста есте ун яурт. Яуртул есте_______________________________
Ачеста есте ун сук. Сукул есте_________________________________
Ачаста есте о пыне. Пыня есте_________________________________
Ачаста есте о букатэ де карне. Карня есте _______________________
Ачеста есте ун торт. Тортул есте _______________________________
Ачаста есте о кренвушкэ. Кренвушка есте ______________________
Ачаста е о фарфурие ку терч. Терчул есте_______________________
Ачеста е ун пахар ку лапте. Лаптеле есте _______________________
6.Читиць ши традучець.
Астэзь аштептэм оаспець (ждём гостей). Тата а фост ла алиментарэ ши а кумпэрат карне, оуэ, кашкавал, салам, пеште, бомбоане ши фрукте. Мама прегэтеште (готовит) о чинэ де сэрбэтоаре (празднечный). Сора мя, Елена о ажутэ (помогает ей). Еа тае (нарезает) кашкавалул ши саламул, спэлэ (моет) фруктеле. Пуне пе масэ фарфурий, фуркулице ши бокале. Мама прегэтеште о салатэ дин роший, кастравець, варзэ ши порумб. Буника а копт (испекла) ун торт. Ятэ кэ ау венит (пришли) руделе ноастре. Мама пуне пе масэ карне ку картофь ши пеште ку легуме. Кыт е де бине кынд се адунэ (когда собираются) тоате руделе!
422910017335500-6985012128500218821012255500

дежу́н прынз чи́нэ
7. Алкэтуиць пропозиций (Составьте предложения).
Ла дежун (на завтрак) еу мэнынк … ши бяу…
Ла прынз (на обед) еу мэнынк … ши бяу…
Ла чинэ (на ужин) еу мэнынк … ши бяу …
8. Читиць диалогуриле.
- Ешть флэмынд?
- Да, сынт флэмынд.
- Че врей сэ мэнынчь ла дежун?
- Ла дежун вряу сэ мэнынк ун оу, пыне ку кашкавал ши салам, ши о канэ де чай.
***
- Че врей сэ мэнынчь ла прынз?
- Ла прынз вряу сэ мэнынк супэ ку о букэцикэ (кусочек) де пыне, салатэ ши компот.
***
- Че врей сэ мэнынчь ла чинэ?
- Ла чинэ вряу сэ мэнынк терч, ку пыржоалэ (котлета) ши о канэ де лапте.
9. Читиць ши индикаць щенул субстантивелор.
Ун сук – доуэ сукурь
О ынгецатэ – доуэ ынгецате
Ун яурт – доуэ яуртурь
О пыне – доуэ пынь
Ун оу – доуэ оуэ
О бомбоанэ – доуэ бомбоане
Ун торт – доуэ тортурь
Ун пеште – дой пешть
Ун фрукт – доуэ фрукте
О кренвушкэ – доуэ кренвуште
10. Скриець ингредиентеле нечесаре пентру урмэтоареле букате.
Салатэ Супэ
______________________________ _______________________________
______________________________ ________________________________
______________________________ ________________________________
______________________________ ________________________________

11. Читиць поезия, спунець че аць мынкат ерь ла дежун, прынз ши чинэ.
Диминяца дежунул яу:
Терч мэнынк ши чаюл бяу.
Ш-апой фуга май департе
Плек ла шкоалэ сэ фак карте.

3017812742300Дупэ шкоалэ плек акасэ,
Сэ прынзеск супэ густоасэ,
Карне коаптэ ку фидя,
Апой лапте ку кафя.
Тоць ай касей ау сэ винэ,
Сэ не ынтылним ла чинэ.
Вом серви тоць дин букате
Де мэмика препарате,
Терч ку мьере де албине
Ши пыржоале ку салатэ,
Яр ла десерт о чоколатэ.
-33274092075Лекция1300 1010
00Лекция1300 1010

Корпул оменеск ши ынгрижиря луй
996952763520бурти́кэ
00бурти́кэ
1463040240855500992580177422700-1778001641475мы́нэ
00мы́нэ
40582852207260 попоня́цэ
00 попоня́цэ
294240435923070037350703308985пичо́р00пичо́р3117215248964800172503494305000501015539115гыт
00гыт
311721513735420039509331091154у́мэр
00у́мэр
3493734536463004044315139700кап
00кап

4258235190126пэр
00пэр

20669257239000
1439140136601окь
00окь

4100195149860уре́ке
00уре́ке


1654810102870нас
00нас

403796538735гыт
00гыт

153046214979 динць
00 динць

4259580181610у́мэр
00у́мэр

5429885153670де́́́́́́́́щет
0де́́́́́́́́щет
430044423465100337229833991у́нгие
0у́нгие

4919121143810042605141570691па́лмэ
0па́лмэ
158862156919701588624799850-271855142837кэлкы́й
00кэлкы́й
21971001356360щену́́нкь
00щену́́нкь
160210592519542576758382000
-138451175504 та́лпэ
00 та́лпэ

290206216808800 капул
гытул
умэрул
- Мэ доа́ре (у меня болит) буртика
пичорул
кэлкыюл
щенункюл

Ла медик
-Бунэ зиуа!
- Бунэ зиуа! Кум те кямэ?
- Мэ кямэ Андрей.
- Че те доаре?
- Мэ доаре капул ши гытул.
512064021463000
1563023510500 Дещетул маре плякэ ла плимбаре
Арэтэторул дуче палтонул,
Мижлочиул дуче пардесиул,
Инеларул адуче фуларул,
Дещетул мик ну дуче нимик
Пентру кэ есте чел май мик.

Вокабулар
мэ трезе́ск - просыпаюсь
мэ спэл – моюсь
мэ скалд – купаюсь
фак щимна́стикэ – делаю зарядку
яу дежу́нул – завтракаю
приве́ск телевизо́рул – смотрю телевизор
мэ одихне́ск – отдыхаю
аште́рн па́тул – стелю кравать
мэ пье́птэн – расчёсываюсь
47707555905500Читеште ши меморизязэ
Еу мэ трезеск - ту те трезешть
Еу мэ спэл – ту те спель
Еу мэ скалд – ту те скалзь
Еу фак щимнастикэ – ту фачь щимнастикэ
Еу яу дежунул – ту яй дежунул
Еу привеск телевизорул – ту привешть телевизорул
Еу мэ одихнеск – ту те одихнешть
Еу аштерн патул – ту аштернь патул
Еу мэ пьептэн – ту те пьептень
Органеле де симц ши функция лор (органы чувств и их функции)
1962785825500
Ку окий вэд, приве́ск Ку урекя аску́лт
Ку мыниле пи́пэй, Ку гура густ симт Ку насул миро́сОбьекте де ищиенэ корпоралэ (предметы для гигиены тела)

шампо́н сэпу́н фоа́рфекэ пе́птене периу́цэ ши
па́стэ де
динць
Рещимул зилей
Алкэтуиць пропозиций ын база десенелор.

Пентру а фи сэнэтос
56197513970000439420020828000



Спалэ-те пе мынь ши Ну мынка мулт дулче!
пе фацэ дупэ плимбаре! Алеще мынкаря сэнэтоасэ!
65532021209000417893521780500




Курэцэ динциий Фий актив! Фэ спорт!
диминяца ши сяра!
Читиць ши традучець.

Есте ора шапте диминяца. Е о зи ку соаре. Дескид ферястра. Аерул есте проаспэт ши плэкут. Фак щимнастикэ, аштерн патул. Мэ спэл ку апэ рече пе фацэ, пе гыт ши пе корп. Ымь курэц динций, апой мэ пьептэн. Акум сынт курат ши весел! Мэ ымбрак.Яу микул дежун ши мэ прегэтеск де шкоалэ. Привеск ла час. Е тимпул сэ плек!

Повестеште деспре о зи дин вяца та.
Диминяца_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Ла амязэ________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________Сяра___________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________
Читиць поезия
Еу ла шапте мэ трезеск-
378484124346800Оаселе сэ-мь дезморцеск
Юте фак ынвиораре,
Сомнул де ла окь диспаре.
Мэ аплек, мэ-ндой ушор,
Сар ын доуэ ши-ун пичор,
Брацеле ридик, ле лас,
Фуг рапид ши трек ла пас.
Пату-аштерн, ымь спэл апой
Фаца, гыт ши умерь гой
Ку сэпун ши апэ рече -
Сомну акум пречис ымь трече.
Ымбрак хайнеле скробите,
Де ку сярэ прегэтите.
Уйте аша, ынчепе зиуа мя!
-452120-70485Лекция1400 1010
00Лекция1400 1010
Ымбрэкэминтя ши ынкэлцэминтя
1.Вокабулар

о ро́кие ун трико́у ун пуло́вер о блу́зэ


ун сако́у о фу́стэ блужь пантало́нь

о ску́ртэ (о щя́кэ) ун импермиа́бил ун палто́н

о кэмашэ о мале́тэ шорць штрампь


ун фула́р о кэчу́лэ о пэлэри́е ун кипи́у

баске́ць ге́те панто́фь сандале́те

ун чора́п чи́зме чупи́чь мэнушь
вряу сэ ку́мпэр – хочу купить
о пере́ке – пара
ымбра́к – надеваю
ымбра́чь – надеваешь
ынка́лц – обуваю
комо́д – удобный
елега́нт – элегантный
ску́рт(э) – короткий, короткая
лунг – длиный
Читиць
Ун сакоу-сакоул, ун импермиабил-импермиабилул, ун палтон – палтонул, о скуртэ – скурта, о щякэ – щяка, ниште панталонь – панталоний, ниште блужь – блужий, о фустэ – фуста,ун трикоу – трикоул, ун пуловер – пуловерул, о блузэ – блуза, о рокие – рокия, о малетэ – малета, ун фулар – фуларул, ниште шорць – шорций, ниште штрампь, штрампий, ун чорап – чорапий, о кэчулэ – кэчула, о пэлэрие – пэлэрия, ун кипиу – кипиул, ниште баскець – баскеций, ниште пантофь – пантофий, ниште сандалете – сандалетеле, ниште чупичь – чупичий, ниште чизме – чизмеле, ниште гете – гетеле.
Пинг – понг. Ку ажуторул вокабуларулуй, алкэтуиць ынтребэрь ши рэспундець ла еле. Модел: Де че кулоаре есте трикоул? Трикоул есте галбен.
Урмаць моделул.
Фуларул есте фрумос. ________________есте фрумоасэ.
______________есте албэ. ________________есте алб.
______________есте елегант. ________________есте елегантэ.
______________есте комод. ________________есте комодэ.
______________есте скурт. ________________есте скуртэ.
______________есте лунг. ________________есте лунгэ.
______________сынт комозь. ________________сынт модернь.
______________сынт скурць. ________________сынт скурте.
______________сынт елеганць. ________________сынт лунщь.
Скрие ын дрептул пропозициилор адевэрат - А,
сау фалс - Ф.
3980926115472
3980815198609Пе кап ымбрак мэнушь.
3983020217805Пе мынь ымбрак чорапь.
Пе корп ымбрак импермиабилул.
398918219431003994225-83185Пе пичоаре ымбрак блужь.
3995420208280Пе умерь ымбрачь сакоул.
3995420227330Пе мынь ымбрак кэчула.
3995420244475Пе пичоаре ынкалц чорапь.
Пе корп ымбрак рокия.
39954201270Пе мынь ымбрак мэнушь.
399542020320Пе кап ымбрак кипиул.
Комплетязэ
2902062-336029415812413000
290206219397402901315193040029013151930400Вряу сэ кумпэр о переке де
Читиць ши традучець.
Дупэ кумпэрэтурь (За покупками)
Ятэ кэ се терминэ ваканца де варэ (заканчиваются летниеканикулы). Требуе (нужно) сэ не прегэтим де шкоалэ. Де ачея (поэтому) ам плекат ку мама ла магазин, пентру а кумпэра (чтобы купить) тоате нечесаре (всё необходимое). Май ынтый (во-первых) ам кумпэрат рекизите школаре. Яр апой (а потом) ам плекат ла магазинул де ымбрэкэминте ши ынкэлцэминте. Аколо ам кумпэрат: о скуртэ верде, о кэмашэ албэ, о переке де панталонь негри, ун сакоу, доуэ малете, уна албэ ши алта албастрэ, доуэ перекь де чорапь, о переке де пантофь кафений ши о переке де баскець роший. Сынт фоарте мулцумит (доволен) де кумпэрэтуриле фэкуте.
Сублинияць варианта коректэ.
Фуста есте (галбен, галбенэ).
Трикоул есте (албастру, албастрэ).
Мэнуша есте (алб, албэ).
Блуза есте (фрумос, фрумоасэ).
Фустеле сынт (галбень, галбене).
Трикоуриле сынт (албастре, албаштри).
Мэнушиле сынт (негри, негре).
Блузеле сынт (фтумошь, фрумоасе).
-23876038100Лекция1500 1010
00Лекция1500 1010

Одая мя
244995016631900
Вокабулар
пат – кровать
ми́жлок – середина
ноптие́рэ –тумбочка
рафт – полочка в шкафу
се а́флэ – находится
аты́рнэ – весит
по́лицэ – полочка на стене
подя́ – пол
перва́з – подоконник
е аштерну́т – постелен
Ачаста есте одая мя. Ын мижлокул одэий се афлэ ун пат. Ын амбеле пэрць (с обеих сторон) але патулуй се афлэ кыте ун дулап ку май мулте рафтурь. Ын дулап е ымбрэкэминтя мя. Лынгэ ферястрэ е маса мя, унде ымь фак лекцииле. Лынгэ масэ - ун скаун. Пе перваз е ун вазон ку флорь. Де асупра (над) месей ши а патулуй атырнэ полице. Пе полице сынт кэрць ши жукэрий. Пе подя е аштернут ун ковор кафениу.
Пинг – понг. Ын база текстулуй алкэтуиць ынтребэрь ку ынчепутул дат ши рэспундець ла еле.
Че? (что?) Унде? (где?)
Рэспундець ла ынтребэрь.
Ын мижлокул одэий се афлэ ун телевизо́р?
Лынгэ пат се афлэ ун дулап?
Дулапуриле ау кыте доуэ рафтурь?
Хайнеле сынт ын дулап?
Пе масэ есте ун вазон ку флорь?
Де асупра месей ши а патулуй атырнэ полице?
Пе полице сынт кэрць ши жукэрий?
Традучець.
кровать– _______________
середина– _______________
тумбочка– _______________
находится– _______________
весит – _______________
полочка в шкафу– _____________
полочка на стене –_____________
пол– _____________
подоконник – _____________
постелен – _____________
Комплетаць пропозицииле ку формеле потривите.
Модел: Ын камерэ есте о масэ. Маса есте ын камерэ. (масэ)
Ын дулап есте о ___________.
____________ есте ын дулап. (рокие)
Пе масэ есте о _____________ .
____________ есте пе масэ. (карте)
Лынгэ масэ есте ун __________ .
___________есте лынгэ масэ. (скаун)
Пе перваз есте о ____________ .
____________ есте пе перваз. (флоаре)
Пе рафт сынт ниште__________ .
____________ сынт пе рафт. (кэрць)
Ын дулап сынт ниште ___________.
____________ сынт ын дулап. (хайне)
Пе полицэ сынт ниште ______________.
______________сынт пе полицэ. (жукэрий)
-304165172720Лекция1600 1010
00Лекция1600 1010

Анотимпуриле
Вокабулар
ан – год
лу́нэ, лунь – месяц, месяцы
ынче́пе – начинается
се терми́нэ – заканчивается
урмя́зэ – следует
ти́мпул – погода, время
Ярна

дечембрие януарие фебруарие
Примэвара

мартие априлие май
Вара

июние июлие аугуст
Тоамна

септембрие октомбрие ноембрие
Екзерсэм (тренируемся)
Дечембрие, януарие ши фебруарие сынт луниле ерний.
Декабрь, январь и февраль зимние месяцы.
Мартие, априлие ши май сынт луниле примэверий.
Июние, июлие ши аугуст сынт луниле верий?
Септембрие, октомбрие ши ноембрие сынт луниле тоамней.
Рэспундець ла ынтребэрь дупэ модел.
Кынд ынчепе тоамна? Когда начинается осень?
Тоамна ынчепе ын септемрие. Осень начинается в сентябре.
Кынд ынчепе ярна? _________________________________________________
Кынд ынчепе примэвара? _________________________________
Кынд ынчепе вара? ______________________________________
Кынд се терминэ примэвара? Когда заканчивается весна?
Примэвара се терминэ ын май. Весна заканчивается в мае.
Кынд се терминэ вара?____________________________________
Кынд се терминэ тоамна?_________________________________
Кынд се терминэ ярна?____________________________________
Акум е септембрие. Сейчас сентябрь.
Каре лунэ урмязэ дупэ септембрие? Какой месяц следует после сентября?
Дупэ септембрие урмязэ октомбрие. После сентября следует октябрь.
Каре лунэ урмязэ дупэ октомбрие?
Каре лунэ урмязэ дупэ ноембрие?
Каре лунэ урмязэ дупэ дечембрие?
Каре лунэ урмязэ дупэ януарие?
Каре лунэ урмязэ дупэ фебруарие?
Каре лунэ урмязэ дупэ мартие?
Каре лунэ урмязэ дупэ априлие?
Каре лунэ урмязэ дупэ май?
Каре лунэ урмязэ дупэ июние?
Каре лунэ урмязэ дупэ июлие?
Каре лунэ урмязэ дупэ аугуст?
Тоамна
28555955334000
Вокабулар
че́рул – небо
соа́реле – солнце
норь - тучи
кад фру́нзеле – падают листья
пло́уэ – идёт дождь
се рэче́ште – холодает
бате вы́нтул – дует ветер
се стры́нще – собирается
реко́лта – урожай
деви́н – становятся
тот май дес – всё чаще
ынкэлзе́ште - греет
пэ́сэрь – птицы
збоа́рэ – улетают
цэ́риле ка́лде – тёплые края
Тоамна тимпул се рэчеште. Соареле ынкэлзеште май слаб. Черул тот май дес е акоперит ку норь. Бате вынтул. Плоуэ. Кад фрунзеле. Зилеле девин май скурте, нопциле май лунщь. Оамений ымбракэ скурте, импермиабиле ши кэчуль. Ынкалцэ пантофь сау чуботе. Тоамна се стрынще реколта. Пэсэриле збоарэ ын цэриле калде.

Рэспундець ла ынтребэрь.
Каре сынт луниле тоамней?
Че се ынтымплэ тоамна ку тимпул?
Кум ынкэлзеште соареле?
Кум есте черул?
Кум сынт зилеле?
Кум сынт нопциле?
Че ымбракэ оамений?

Енумэраць ымбрэкэминтя пе каре о ымбрачь тоамна.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Комплетаць текстул ку кувинтеле нечесаре.
Тоамна тимпул се __________. Соареле ____________ май слаб. Черул тот май дес е акоперит ку _________. Бате __________. Плоуэ. Кад ___________. Зилеле девин май _________, нопциле май __________. Оамений ымбракэ __________, ________________ ши ____________. Ынкалцэ ___________ сау _____________. Тоамна се стрынще ____________. Пэсэриле збоарэ ын _____________________.

Традучець кувинтеле.
небо – _________________
солнце – _________________
тучи – ____________________
падают листья – ______________
идёт дождь – _________________
холодает – __________________
дует ветер – _________________
собирается – _________________
урожай– _________________
становятся– _________________
всё чаще – _________________
греет - __________________
птицы – _________________
улетают– _________________
тёплые края– _________________
Ярна
344424013271500
Вокабулар
е фриг – холодно
е щер – мороз
ни́нще – падает снег
зэпа́дэ, ня, омэ́т – снег
трое́не – сугробы
кад фулщь – падают снежинки
ския́зэ – катаются на лыжах
патиня́зэ – катаются на коньках
ом де зэпа́дэ – снеговик
бу́лгэрь де зэпа́дэ – снежки
посоморы́т - пасмурно
Ярна е щер. Черул е посоморыт. Соареле се аскунде дупэ норь. Нинще ку фулщь марь ши пуфошь. Ын жур сынт нумай троене. Зэпада е албэ. Копиий сынт ымбрэкаць кэлдурос, ын скурте, кэчуль, ку фуларе ши мэнушь. Ей скиязэ, патинязэ, се дау ку сания ши се жоакэ ын булгэрь де зэпадэ. Ярна е фриг, дар фоарте весел!
Комплетаць фолосинд текстул
Кум есте ярна? Ярна есте _______________, _______________, ______________.
Ын че сынт ымбрэкаць копиий? Копиий сынт ымбрэкаць ын _____________, ____________, ___________. Кум сынт фулщий? Фулщий сынт _____________ ши _____________.
Че фак копиий ярна? Ярна копиий ______________, _______________,
_____________________________, _______________________________
______________________________.
Скриець ын журул фулгулуй кувинте че ар ажута а дескрие анотимпул ярна. (Напишите вокруг снежинки слова, которые помогли бы описать зиму)
192146125711900 Фриг
Примэвара
33239199205900
Вокабулар
се топе́ште – тает
ынмугуре́ск – пускают почки
ынфлоре́ск – цветут
я́рба – трава
се ынто́рк – возращаются
кре́ште – растёт
апа́р – появляются
при́меле - первые
сени́н – ясно
кымп – поле
грэди́нэ - огород
Примэвара тимпул се ынкэлзеште. Зэпада се топеште. Черул есте сенин. Соареле апаре де дупэ норь. Бате вынт де примэварэ. Копачий ынмугуреск. Креште ярба верде. Апар примеле флорь. Пэсэриле се ынторк дин цэриле калде. Ын луна май ынфлореск копачий. Примэвара ынчепе лукрул ын кымп ши ын грэдинь.
Комплетаць ши меморизаць.
Вынт де примэварэ (весенний ветер, ветерок)
де __________ (летний ветерок)
де __________ (осенний ветер)
де __________ (зимний ветер)
Сублинияць кувинтеле каре ну се реферэ ла тема «Примэвара». (Подчеркните слова, которые не относятся к теме «Весна».)
Апаре соареле, зэпада, е щер, се ынкэлзеште, нинще, ынфлореск, скиязэ, булгэрь де зэпадэ, ынмугуреск, троене, зэпада се топеште, фулщь, се ынторк пэсэриле.
Традучець кувинтеле.
тает– _________________
пускают почки –_________________
цветут– _________________
трава– _________________
возращаются – _________________
растёт– _________________
появляются– ___________________
первые - ___________________
ясно – _______________
поле – ___________________
огород- ____________________
Вара
33261307556500Вокабулар
се бронзя́зэ – загорают
се одихне́ск – отдыхают
та́бэрэ - лагерь
унео́рь - иногда
ту́нет – гром
фу́лщер – молния
ма́ре – море
ры́у – река
Вара есте чел май калд онотимп. Тотул е верде. Черул е сенин, унеорь е ку ноурь албь ши пуфошь. Соареле ынкэлзеште путерник. Копиий се одихнеск ла маре, ла рыу сау ла табэрэ. Ей се скалдэ ши се бронзязэ.
Унеорь плоуэ ку тунет ши фулщер. Вара се кок фруктеле ши легумеле. Оамений се ыбракэ ушор: ын шорць, трикоурь, рокий, кипиурь ши пэлэрий.
Ын база челор ынвэцате антериор комплетаць пропозицииле.
Кум поате фи черул? Черул поате фи ____________, ____________, ______________________.
Че ымбракэ оамений тоамна? Тоамна оамений ымбракэ ____________, ____________, ____________, ______________.
Че ымбракэ оамений примэвара? Примэвара оамений ымбракэ ____________, ____________, ____________, ______________.
Че ымбракэ оамений вара? Вара оамений ымбракэ ____________, ____________, ____________, ______________.
Че ымбракэ оамений ярна? Ярна оамений ымбракэ ____________, ____________, ____________, ______________.
Ку че се окупэ копиий вара? Вара копиий ________________,
_______________, _________________.
Че фрукте се кок вара? Вара се кок ________________,
_____________, _____________, ______________.
Че легуме се кок вара? Вара се кок _______________, ____________, ______________, ______________.
-301757213360Лекция1700 1010
00Лекция1700 1010

Анималеле ши пэсэриле доместиче
1. Вокабулар
22987011430000
о ка́прэ –доуэ ка́пре о ва́кэ - доуэ вачь ун кал –дой кай

ун мэга́р -дой мэга́рь о оа́е – доуэ ой ун порк- дой порчь
ун кы́не- дой кынь о писи́кэ– доуэ писи́чь ун е́пуре- дой е́пурь
ун куко́ш- дой куко́шь о гэи́нэ – доуэ гэи́нь о ра́цэ- доуэ ра́це

ун курка́н – дой курка́нь о гы́скэ- доуэ гы́ште
Алкэтуиць ун диалог дупэ модел:
— Кум фаче кынеле? (Как делает сабака?)
— Кынеле фаче хам-хам.
— Че фаче кынеле? (Что делает собака?)
— Кынеле латрэ. (Собака лает.)

Капра фаче ме-ме-ме. Вака фаче му-му-му. Калул фаче ми-хо-хо.
Капра збярэ.(Коза мекает) Вака раще. (ревёт) Калул некязэ. (ржёт)

Мэгарул фаче и-а. Оая фаче бе-бе-бе. Поркул фаче грох-грох.
Мэгарул раще. Оая збярэ. Поркул грохэе.(хрюкает)

Кынеле фаче хам-хам. Писика (мыца) фаче мяу-мяу.
Кынеле латрэ. (лает) Писика мяунэ. (мяукает)
-258370-214705Лекция1800 1010
00Лекция1800 1010

Анималеле ши пэсэриле сэлбатиче
1.Вокабулар.

ун ву́лтуре о чоа́рэ ун коко́р

ун пелика́н о ле́бэдэ ун кокосты́рк

о бу́фницэ о чокэнитоа́ре ун хулу́б

о ве́верицэ ун ари́ч ун бурсу́к

ун черб ун урс ун мистре́ц

о ву́лпе ун луп
2.Скимбаць кувинтеле дин вокабулар дупэ модел: ун луп – лупул
о вулпе – вулпя
3. Прелунщиць пропозицииле (Продолжите предложения)

4189730850900010488718587400 ун… о…
418973012319000112395012319000 ун… о…
4189730971550041901049753000419010497529001080135142240001079500131445105029013398500 Ачеста есте ун… Ачаста есте о…
ун… о…
ун… о…

4.Нумэраць пынэ ла зече.
Ун луп, дой лупь, трей…
О вулпе, доуэ вулпь, трей…
Ун мистрец, дой мистрець,
Ун урс, дой уршь, трей…
Ун черб, дой чербь, трей…
Ун бурсук, дой бурсучь, трей…
Ун арич, дой аричь, трей…
О веверицэ, доуэ веверице, трей…
Ун хулуб, дой хулубь, трей…
О чокэнитоаре, доуэ чокэниторь, трей…
Ун пеликан, дой пеликань, трей…
О лебэдэ , доуэ лебеде, трей…
Ун кокостырк, дой кокостырчь, трей…
Ун вултуре , дой вултурь, трей…,
О чоарэ, доуэ чорь, трей…,
Ун кокор, дой кокорь, трей…,
О буфницэ, доуэ буфнице, трей…,
-105410175895Лекция2000 1010
00Лекция2000 1010

Плаюл меу
2590800127000Вокабулар
ун плай – край
о патрие – родина
о вие – виноградник
о ливадэ – фруктовый сад
о пэдуре – лес
натал – родной
м-ам нэскут – я родился
луме – мир (народ)
ун сат – село
ун ораш – город
а трэи – жить
о клэдире - здание
ун блок де локуит – многоэтажное жилое здание
о страдэ – улица
ун друм - дорога
визави де – напротив
ла колц – на углу
колц ку – угол …
дупэ колц – за углом
ла стынга – налево
ла дряпта – направо
Уна – доуэ, ун – дой, ун – доуэ.
ун плай – доуэ плаюрь
о патрие – доуэ патрий
о вие – доуэ вий
о ливадэ – доуэ ливезь
о пэдуре – доуэ пэдурь
ун сат – доуэ сате
ун ораш – доуэ ораше
о клэдире - доуэ клэдирь
ун блок – доуэ блокурь
о страдэ – доуэ стрэзь
ун друм – доуэ друмурь
Читиць ши традучець текстул.
Плаюл меу натал се нумеште Нистрения. Пентру мине е чел май фрумос лок дин луме. Аич еу м-ам нэскут, аич трэеск бунеий мей. Аич сынт челе май фрумоасе ораше ши сате, креск челе май богате вий, ливезь ши пэдурь. Прин Нистрения курще рыул Нистру.
Локуеск еу, ын орашул Бендер. Бендерул есте ун ораш ну пря маре. Ын Бендер сынт клэдирь ыналте ши фрумоасе, стрэзь ларщь ши плине де вердяцэ. Каса ноастрэ се афлэ пе страда Ливезилор. Визави де каса ноастрэ есте о грэдиницэ де копий. Ын партя стынгэ ши ын партя дряптэ сынт блокурь де локуит. Дупэ касэ есте о фармачие.
Ымь плаче Бендерул, кэч есте ун ораш плин де вердяцэ.
8610605148400а трэи
Жить, проживать
а локуи
Мурэ ын гурэ! Скимбаць дупэ модел вербул «а трэи»
Еу локуеск – я живу, проживаю еу трэеск
Ту локуешть ту _________________
Ел /еа локуеште ел/еа _______________
Ной локуим ной ________________
Вой локуиць вой ________________
Ей/еле локуеск ей/еле_______________

Цине минте! Орашеле Нистренией
Тирасполь – Тираспол
Бендеры – Бендер
Дубоссары – Дубэсарь
Григориополь – Григориопол
Рыбница – Рыбница
Каменка – Каменка
Гэсеште денумириле а 4 ораше ын патратул мащик. Поць мерще де ла стынга ла дряпта ши инверс, де сус ын жос ши инверс ши пе диагонале.

В Ж К А М Е Н К А
Д Н У В У ЗЭ Х В
Т Е ЦО К Г О ЗК
И К ЦРХ Н ППЕ
РЫБ Н И ЦА РС
А ПЯ А В К Н О Г
С Б Ф С Ф У Е А К
ПЮБ Е Н Д Е РО
О А Л Б Я Х К С Ь
Л Ч Ж ЮО Л А Т ЮД У Б Э С А РЬ Ж
А ЗШЭ И ПЖ Э Л
Д ШХ Е Т ЫЭ Е Р