Урок по теме Science and technology
Колледж Государственного университета морского и речного флота
имени адмирала С.О. Макарова
Колледж ГУМРФ
Урок по дисциплине « Английский язык»
Тема: «Science and technology»
Преподаватель: Кунаева Эльзятя СанджиевнаДисциплина: Английский язык
Дата: апреля
Группа: 151 СТСпециальность: 08.02.02. Строительство и эксплуатация инженерных сооружений
Тип занятия: урок обобщения и систематизации знаний.
Форма проведения занятия: урок
Продолжительность: 90минут
Методическая цель: Применение технологии критического мышления в учебном процессе.
Цели урока:
Развивающие:
- Способствовать формированию научного мировоззрения на примере изучения темы «Science and technology».
- Развивать способность к обобщению, развитию логичности и доказательности.
- Закрепить полученные знания о современных технологиях и гаджетах.
- Способствовать формированию у обучающихся практического опыта деятельности, необходимого для освоения общих компетенций: ОК 1, ОК 3, ОК 4, ОК 5, ОК 6, ОК 7, ОК 10.
- Развивать умения составлять диалог и монолог.
- Способствовать развитию умений самоконтроля и взаимоконтроля
- Способствовать развитию эмоциональной сферы
- Способность устанавливать причинно- следственные связи
Воспитательные:
- Формировать уважительное отношение к мнению другого человека, потребности в высказывании своего собственного мнения.
- Обеспечить условия для воспитания положительного интереса к изучаемому предмету.
Обучающие:
- Совершенствовать речевые навыки.
- Активизировать лексические навыки по теме.
- Развивать грамматические навыки.
Педагогические технологии: проблемное обучение, коммуникативное обучение, критическое мышление.
Методы «Fish-bone», «Синквейн», «Корзина идей».
Оборудование: компьютер, проектор, презентация «Inventions and inventors», раздаточный материал.
Междисциплинарные связи: физика.
Метапредметные результаты обучения: уметь формулировать и обосновывать выводы на основе схемы «Fish bone», таблицы KWL;
- Находить причинно- следственные связи;
- Выполнять текущий контроль, взаимоконтроль и оценку своей деятельности;
- Выполнять требуемую последовательность действий по инструкции (схема Fish bone, Синквейн, Корзина идей);
- Уметь использовать речевые средства в соответствии с задачей коммуникации для выражения своих мыслей.
Предметные результаты обучения:
- Воспринимать языковые явления без обращения к переводу;
- Уметь вести диалог с преподавателем.
Личностные результаты обучения:
- Быть готовым к самообразованию, саморазвитию;
- Уметь ставить цели и строить планы.
Критерии диагностики эффективности занятия: оценка за выполнение заданий карточки, оценка за письменное задание, оценка за говорение.
По окончанию урока обучающиеся должны:
- Уметь составлять схему «Fish bone» по образцу осуществлять самоконтроль и взаимоконтроль;
- Уметь самостоятельно совершенствовать устную и письменную речь, пополнять словарный запас;
- Уметь использовать речевые клише для выражения своего мнения;
- Уметь применять знания в стандартной ситуации;
- Уметь работать с учебником;
- Переводить со словарем (текст).
Обучающиеся должны знать:
- Лексический и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода текста «Technology and the young»;
- Общаться устно и письменно на английском языке по теме.
Обучающиеся должны обладать следующими компетенциями: коммуникативной, языковой, речевой, учебно- познавательной, социально- культурной, когнитивной, специальной, ценностно- смысловой, общекультурной.
В результате освоенных знаний и умений формируются следующие компетенции: ОК 1, ОК 3, ОК 4, ОК 5, ОК 6, ОК 7, ОК10.
Ход урока.
I. Организационный момент
Good morning, cadets. Glad to see you. Cadet on duty! Make the report!...Ok. Thanks!
Let us start the lesson! Today’s morning is wonderful. You are in good mood. You look wonderful today. Now do the compliments to each other. (Курсанты делают друг другу комплименты)
- You look wonderful, nice, terrific (потрясающе).
- You are looking very gramourous/ smart.
- You look great in white.
- That colour looks great on you.
- I like your new hair- cut.
- I love your shirt. It really suits you.
.Ok, Thanks
Ведение в тему.
Now look at the blackboard! (слайд №1) Are these things familiar to you? (на экране появляются изображения.
On the board
1. The Medieval time is famous for inquisition and conquests.
2. The Renessance is famous for its so called «golden» age of art.
3. The 20th century is famous for developing science and technology. It is famous for great… ( inventions and inventors).
Well, what are we going to speak about? So, the theme of our lesson is… inventors and inventions.
II. Повторение изученного (Демонстрация презентации «Great inventions and discoveries in the history of civilization»).
Now fresh your memories and let us check what you remember about the inventions and inventors. I have the cards for you. The task is to match the names with the invention and discovery. Work in pairs.
Match the names with their discoveries and inventions.
1. Gallileo Gallilei a) paper
2. Isaak Newton b) thermometer and microscope
3. Alexander Bell c) low of universal gravity
4. Alexander Popov d) diesel engine
5. John Logie Baird e) telephone
6. Rudolf Engine f) table of chemical elements
7. Dmitry Mendeleev g) radio
8. Tsai Lun h) television
9. Nicolas Cugnot i) automobile
10. Thomas Edison j) light bulb
. Its high time to check. Look at the blackboard and check yourself.
Ok. Well done
. There are a great number of technological appliances that make our life easier every day: computers, calculators, digital recorders, CD players, and all of the other gadgets that have become so commonplace. No doubt, many of these technological toys have become popular in your group and family, make our job and study easier, get us information faster, and keep us connected with friend and family.
III. Обучение говорению
By the way, what modern appliances have you got at home?
C1:
C2:
C3:…..12
. Match the words with the definitions:
1. a TV set a. to take photographs
2. a car b. to receive or make calls around the home
3. a computer c. to perform every day cleaning tasks
4. a video player d. to move fast and quick around the world
5. a camera e. to watch pre- recorded video
6. a vacuum cleaner f. to keep food fresh for a long time
7. a fridge g. to have fun and to entertain
8. a mobile telephone h. a system for sending or receiving speech over
9. a plane long distance
10. a telephone i. to write programs, play games, find and use
information j. to move wherever you want by yourself
Key:
1. g2. j3. i4. e5. a6. c7. f8. h9. d10. b . Which things are the most or least useful in the house from your point of you?
1. I think that… is the most important thing.
2. We can…
3. Some of the inventions, for example, are less important.
4. We do not often…
5. And I am sure we can ( live) without…
. Ok. Давайте запишем все слова и выражения, которые ассоциируются с темой «Технические новинки» на листочках. Затем в парах обменяйтесь мнениями. Теперь один из пары зачитывает слова и выражения (преподаватель записывает на доске и кладет их в корзину, для этого используется прием «Корзина идей».)
. Ok. Now, answer my question: «Why do you need inventions»? ( чтобы ответить на этот вопрос, мы используем схему «Fish bone»). Она поможет ответить на вопрос, для чего нам нужны изобретения.
Итак, что мы пишем в голове? Да, тему. Вспомним, что мы пишем на косточках. Слева пишем слова, обозначающие современные технические новинки, а справа функции этих приборов. Как делаем записи? Да, кратко.
Inventions
IV. Активизация лексических навыков.
Well done.
Теперь, ребята, скажите, без каких трех вещей вы не можете жить? Какую роль играют эти гаджеты в вашей жизни? Используйте наши схемы «Fish bone» и фразы:
I like…( ipod, mobile, with voice recorder, laptop, mobile phone, portable DVD player, digital camera, play stations).
I am interested in…(shopping, friends, music, video films, cinema, photography.
V. Контроль домашнего задания.
. Some people think that Internet is great for information, but others have another opinion. What do you think about it? Use these expressions:
I think (consider, believe)
To my mind…In my opinion…On the one hand…On the other hand…Besides…Then…At last…
Finally…On the contrary…Группа делится на 2 подгруппы: одна за интернет, другие против (идет обсуждение в группах)
. It is impossible to imagine a day without Internet (Explain why is it impossible).
Высказываются предположения за Интернет.
. It is really impossible to live without Internet.
. We are surrounded by Internet on the social nets.
. I love surfing the net. There are so many interesting websites these days.
. I used to find it hard to keep in touch with old friends but with e-mail it is so easy.
. How easy it is to use Skype, Viber!
Nowadays we don’t need the operator to connect us to friends in other countries. We can have a clear, easy conversation with people on the other side of the world!
. I use some appendixes all the time. It is very useful for finding out travel and weather information. You just turn on the Internet.
. We use Internet and e-books for studying. To my mind, paper books will soon disappear, as it is easier and cheaper for the publishers to sell a computer version of a book.
. In future computers replace teachers.
. To get enough exposure of art and learn to understand it is enough to go on virtual excursion via the internet. I can enjoy any film or music I like in my free time.
. The Internet helps us to do shopping. On line stores are usually available 24 hours a day, and many consumers have Internet access both at work and at home.
. New technologies help close the gap between the virtual and real.
. Searching or browsing an online catalog can be faster than browsing the aisles of a physical store.
. One can save time. One can avoid crowded malls.
Аргументы против:
. It is a pity that people don’t write real letters anymore. The Internet is great for information but poor for sharing thoughts and emotions.
. In future computers replace teachers.
. Computer games are more than mindless entertainment.
. Some consumers find computers hard to use.
. Not all on line retailers have made their sites easy to use or reliable.
. One cannot inspect the quality of the product before buying it, so the risk is of fraud is much higher in on-line shopping than in conventional shopping. Very often the delivery takes quite a long time and may be delayed.
. If there is a problem with the product, and one wishes to return it, the procedure can be very complicated.
. Thank you very much for your discussing. You see, arguments for Internet are more than against.
What is the summary? (итог подводится одним из курсантов).
The summary is: our life is easier with the net and it is impossible to live without it.
VI. 1. Систематизация лексических и грамматических навыков (см. текст «Technology and the young» p.77). (Grammar and Vocabulary. Малколм Манн Стив Тейлор- Ноулз. Издательство «Макмиллан»2012).Ключ к заданию:
33) B invent
34) A equipment
35) B discover
36) Software
37) A research
38) B operating
39) D complicated
40)D lack
41) B in
42) Lack
VI. 2. Put the words in the following sentences in order, the first word in each sentence is in italics.
1. interconnected, sciences, All, closely, are.
2. provides, Science, of technology, modern, the basis.
3. people, the, ages, Through, tools, invented, have, machines, materials, and.
4. influenced, aspects, peoples, of, different, Industrial, technology, lives.
5. our, time, Radio, television, and, leisure, changed.
VII. Стадия «рефлексия». Подведение итогов урока.
. Вот и подошел к концу урок. How time flies! Посмотрите на ваши схемы и скажите, чему вы научились и что вы узнали на занятии.
. Что вам понравилось больше всего? Какие были у вас трудности? Над чем надо поработать?
. Нам еще много предстоит сделать и узнать на следующем уроке. Что именно? Как вы думаете? (выдвигаются предположения)
(Заполнение таблицы KWL)
Know Want Learn
. What emotions do you feel after our lesson? Please, draw a face on your sheet of paper and give me.
Let us write Синквейн about net.
Internet
Informative, mobile
Search, store, organizeIt helps us out
Device
Подведение итогов урока. Our lesson is over. You were great at the lesson. Your marks:…Your hometask:
To tell about any inventions and inventors using notes from this lesson or to prepare a short story about any modern invention.