Конспект урока по хакасскому языку


Предмет Хакас тiлiКласс 4
ФИО учителя Мамышева М.В.
Тема: Адалыстарны хубулдырза, iкi тт, нн, сс хости пазары.
Оӧн пӧгiн: Адалыстарны хубулдырза, iкi тт, нн, сс хости пазарына ӱгрет саларға.
Пӧгiннер: 1. Адалыстарны падежтерче хубулдырза, iкiлер тт, нн, сс хости пазылчатханынаң таныстырарға;
2. Олғаннарның чооғын, сағызын тилiдерге;
3. Пос тiлiне хынарға кӧнiктiрерге.

Этапы урока
Деятельность учителя Деятельность учащихся УУД
1. Мотивирование к учебной деятельности (орг. момент) - Изеннер, олғаннар, аалчылар!
- Одырыбызынар.
- Чарадынар пастирға «Хакас тiлi» урогын:
Тынағ тузыбыс тоозылча,
Тоғыс пасталча.
Кӱстенiп пiс тоғынарбыс,
Пiрее нимее ӱгренiп аларбыс.
Приветствуют учителя, гостей. Организуют свое рабочее место, проверяют наличие индивидуальных учебных принадлежностей на столе. Л. проявляют эмоциональную отзывчивость на слова учителя.
2. Чистописание - Азыбызынар тетрадьтарынны, пас салынар пӱӱнгi числоны:
Улуг хырлас айынын 10-чы кунiКласстагы тогыс.
- Амды, прайзы досказар корiбiзiнер, мин сiрерге козiдем, хайди сiлiг, орта пазарға.
ттннсс
- Тетрадьсар ӧкерек иде пас салынар.
- Азыбызынар кинделерiннi 95 с., пастағы кӧнiктiрiгдi хығырыбызынар.
- Ниме идерге кирек пу кӧнiктiрiгде?
- Пiр сӧстен хайди адирбыс пу нимелернi?
(хустар)
- Танызалар пу хустардан.
(Демонстрация слайдов)
Открывают тетради, записывают число.
Выполняют письмо по образцу. Вырабатывают каллиграфический почерк.
Открывают учебники, читают задание к упр. 1.
Отвечают на вопросы учителя.
Просматривают слайды. Р. осуществляют самоконтроль за правильностью выполнения задания.
К. участвуют в учебном диалоге; продумывают ответы перед их озвучиванием вслух.
П. ориентируются в учебнике, находят ответы на вопросы, делают выводы в результате совместной работы класса и учителя.
3. Постановка учебной задачи -iкi ӧмеге чарылыбызынар. Полған наӧмеге пирiлер карточка, хайда сӧстернi падежтерче хубулдырарға кирек.
- Пастағы ӧмедегi олганнар хубулдырарлар таарт адалысты, iкiнчi ӧмедегiлер – тӧдет.
- Пу хустарнын аттары.
- Таарт орыс тiлiнен хайди полар? Тӧдет?
- Хайзы падежтерде сӧсте iкi тт пазылча?
- Ноға, чарыт пирiнер?
- Хайдағ правило килiзерчiк?
- Чахсы.
- Киндеде пирiл парған правилоны хығырынар.
- Ниме пазыл партыр?
Делятся на две группы, получают карточки.
Отвечают на вопрос учителя.
Склоняют по падежам данные слова, затем их зачитывают.
Отвечают на вопрос учителя.
Формулируют правило.
Читают правило из учебника.
Обсуждают прочитанное правило.
Л. проявляют познавательный интерес к изучению темы.
К. строят понятные для слушателей высказывания; участвуют в учебном диалоге.
П. воспроизводят по памяти информацию, необходимую для решения учебной задачи.
4. Усвоение новых знаний и способов действий - Амды, ӱзiнчi кӧнiктiрiгнiн тоғынарбыс.
- Тексттi хығырынар, точкалар орнына кирек хозымнар турғызынар.
- Пу тексттiн авторы кем полча?
- Сiрер таныпчазар ба аны?
- А.Г. Кильчичаков ааттын тастындағы корiмiн хайди хоостапча?
- Сӧстернi хайдағ падежте турғыстар?
- Тексттiн хозымнары иртiрiл парған адалыстарны сығара пасчазар, хозымын сиипчезер, падежiн кӧзiтчезер.
- Тексттiн соонда кӧзiдiм пар.
- Толдырынар.
- Прайзы толдырыбысханда, сыныхтабызалар, хайдаг адалыстарны сығара пастар, оларны аданар, падежiн чоохтанар.
Физминутка «iкi тиинiчек»
- Амды, тоғынарзар хончыхтарыннан хада.
- Тимнеп салған карточкаларда, пазыл парған адалыстарны падежтерче хубулдырарға кирек.
- Мындағ адалыстар: хусхун, кеерген, силей, сым.
- Пу адалыстарнан пiс танызып алғабыс пастағы кӧнiктiрiгде.
- Нимелер ол андағ?
- Орыс тiлiнен адап пирiнер оларны.
- Хубулдырыбызынар адалыстарны.
- Хайзы падежтерде, хайдағ сӧстерде iкi нн пазылча?
- Ноға?
- Хайдағ правило сағынып аларчыхсар?
- Чахсы. 96 с. правилоны хығырынар. Читают текст, отвечают на вопросы учителя.
Выписывают существительные из текста, выделяют падежные окончания.
Все вместе проверяют выполненное упражнение.
Выполняют физминутку.
Работают в парах, склоняют по падежам слова, записанные на карточках.
Отвечают на вопросы учителя.
Формулируют правило.
Читают правило из учебника.
П. ориентируются в учебнике, находят ответы на вопросы в тексте, извлекают необходимую информацию из учебного текста.
К. учатся работать в паре, выполняют различные роли (лидера, исполнителя); разрешают конфликты посредством учета интересов сторон и сотрудничества.
Р. проговаривают последовательность действий на уроке; учатся высказывать свое предположение на основе работы с материалом учебника.
5. Закрепление знаний и способов действий - Пизiнчi кӧнiктiрiгдiн заданиезiн Кристина хығыр пирер.
- Пу кӧнiктiрiгдi пазып толдырынар, анан прайзы хада сыныхтирбыс.
Киикчiн – киикчiннiн, киикчiннi, киикчiнде, киикчiннен, киикчiннен.
Тӧдет – тӧдеттiн, тӧдеттi, тӧдетте, тӧдетнен, тӧдетнен.
Кӱркӱ – кӱркӱнiн, кӱркӱнi, кӱркӱде, кӱркӱден, кӱркӱнен.
- Амды алтынчы кӧнiктiрiгнен тоғынарбыс.
- Сӧстернi, ызылғы падежте турғызып, пас салынар.
- Кем доскада тоғынарга сағынча?
- Ниме сизiндер?
- Адалыс с согласнайға тоозылчатса, ол сӧсте ызылғы падежте iкi сс хости пазылча: хас – хассар, мӱӱс – мӱӱссер.
- Пу правилоны угрен салынар, хачан даа ундутпин чӧрiнер.
(Появляется слайд на экране)
- Экранзар кӧрiбiзiнер.
- Сиспектернi хығыр, тап
- Кем пастағы сиспектi хығыр пирер?
- Нимедiр ол?......Письменно выполняют упр.5 из учебника, затем все вместе проверяют.
Выполняют упр.6 в тетради, один ученик работает у доски.
Отвечают на вопрос учителя.
Знакомятся с новым правилом.
Отгадывают загадки.
Отвечают на вопрос учителя.
Л. проявляют познавательный интерес.
П. умеют определять познавательную задачу; извлекают необходимую информацию из учебных пособий; действуют по алгоритму, образцу; осуществляют анализ, сравнение; делают выводы.
Р. сопоставляют выполненную работу с образцом; вносят коррективы в действия; адекватно воспринимают оценку учителя и одноклассников.
К. оформляют свои мысли в устной и письменной форме; слушают и понимают речь других.
6. Рефлексия учебной деятельности на уроке (итог) (Появляется слайд по рефлексии)
- Пӱӱнгi урок нимеден пасхалалча ирткен уроктардан?
- Ниме сидiк полған пу урокта?
- Хайдаг кӧнiктiрiглер оой пiлдiрген?
- Постарыннын тоғыстарынны хайди паалапчазар?
- Пӱӱн прайзы чахсы, кӱстенiп тоғындар, алғыс ползын. Отвечают на вопросы, открыто осмысливают и оценивают свою деятельность на уроке. Л. осознают собственные достижения.
Р. адекватно оценивают результат деятельности.
К. грамотно, четко и точно выражают свои мысли.
7. Домашнее задание Ибзер пирiлче 7 кӧн., с. 97. Сиспектернiн нандырығларын падежтерче хубулдырарға. Слушают объяснение учителя. Делают соответствующие записи. Р. формулируют и сохраняют учебную задачу, планируют ее решение.