Конструирование урока литературного чтения на хакасском языке по технологии деятельностного подхода

xb класс
Хыuырxаy урок.
Eгретчb. Чертыкова Н.Н., Асхыс аймаuы, Анхаковтаuы пасталыu школа.

Наа пbлbс пирxеy урок.

Уроктыy темазы. Iнектердеyер.
М.Карачаков.


Планируемые личностные результаты (идbлер, пeдbрbлер нимелернb азынада кjрчеткенкен тоuыстар пастыра личностнай салтаuларuа чидерb):
- понимают значение границ собственного знания и «незнания»; адекватно судят о причинах своего успеха/неуспеха в учении, связывая успехи с усилиями, трудолюбием; расширяют познавательные интересы и учебные мотивы.
Планируемые предметные результаты (идbлер, пeдbрbлер нимелернb азынада кjрчеткенкен тоuыстар пастыра предмет салтаuларына чидерb):
овладевают навыком смыслового чтения;
работают с содержанием текста рассказа:
- выполняют задание по алгоритму работы с содержанием текста рассказа;
-оперируют в речи понятиями: быт, традиция, реклама, покупатель, продавец, товар;
Читать и инсценировать рассказ по ролям:
-уметь распределять роли при подготовке к инсценированию ( драматизации);
-отбирать выразительные средства (интонацию, мимику, жесты, тон, темп);
Планируемые метапредметные результаты (идbлер, пeдbрbлер нимелернb азынада кjрчеткенкен тоuыстар пастыра метапредметнай салтаuларuа чидерb):
Познавательные:
-искать и находить нужную информацию в соответствии с заданием учителя, методического аппарат учебника;
-определять тему и главную мысль произведения и обосновывать своё мнение;
-формулировать вопрос и адекватно на него отвечать;
-планировать свою работу в соответствии с заявленной темой;
-анализировать слова и выражения в тексте, определять интонацию. С которой необходимо произносить.
Регулятивные:
-выполнять учебное действие в соответствии с целью, используя алгоритм;
-осуществлять взаимопроверку; самооценку результата выполнения учебного задания.
Коммуникативные:
-учитывать разные мнения и стремиться к сотрудничеству в рамках учебного диалога;
-адекватно взаимодействовать в паре и группе при выполнении учебного задания;
-использовать речевые средства для представления результата деятельности.

Урокка кирек нимелер: кинде, тоuынxаy тетрадь, хоостар «маллар», «аy-хустар» тема, модельлер, схемалар, С.Михалков «Хайди апсах bнегbн сатхан», интерактивнай доска.



Уроктыy чjрbмb

Деятельность учителя
Деятельность учащихся

I.Мотивация (самоопределение) к учебной деятельности.
-Урокта чахсы, ачых-чарых кjyнbлbг полар eчeн позыбыстыy кjyнbбbстb кjдbрbп алалыр.
-Прайзы турыбызыyар, удур-тjдbр кjрbзbп, кeлbнbбbзbyер. Сbрер удур-тjдbр хайди изеннесчезер?
- Я, аймах-пасха чон пос оyдайынаy изеннесче. Кjзbдbмге алза, хакастар паза орыстар –хол тудызып изеннесчелер, япон чоннары айаларын чаба тудып, удур- тjдbр мjкейbсчелер.
Че пbс ибдегb аттар полыбызарбыс. Холларыyны учазар (кистbнзер) тудыбызыyар. Пbс хулахтарыбыстаy изеннезербbс. Пастап сол хулахнаy удур- тjдbр чызыныyар, анаy оy хулахнаy, амды – туйuахтарыyнаy тепкленнеyер.
- Че чахсы, кjyнbyер кjдbрbл парды ба?
- Пbстby уроктыy девизbн хыuырыyар: «Наа пbлbстb азарuа eгренbyер!».
-Пeeнгb урок тeзbмнbг ползын.







- Олuаннарныy нандырыuлары.








- eгренxbлер удур-тjдbр изеннесчелер.









-Девизтb хыuырчалар.

II. Актуализация опорных знаний и фиксация индивидуального затруднения в пробном действии.

Деятельность учителя
Деятельность учащихся

1.Сjспектернb табыyар, хоостарны bкb чара пjл салыyар. (Ибдегb мал-хустар, сас аyнар паза хустар)
-Чир eстeнxе пас чjрче,
Че тигbрнb кjрбинче.
Пbр дее нимезb аuырбинча,
Остеп ле чjрче. (Сосха)
-. Табан табызы тазылапча,
Танаа чилb хоолапча (Ат).
-Игbр хазыyа хар чапсынмас. (bнек мeeстерb).
-Хыйыр азахтыu,
Хортых чeректbг,
Чапчаy чорыхтыu. (Хозан).
Ан.п.

2. А сbрер ибдегb мал-хустардаyар, сас аyнардаyар паза хустардаyар хайдаu сjспектер алай кибелbстер пbлчезер?

3. Пbстby уроктыy девизb: «Наа пbлbстb азарuа eгренbyер!», аннаyар сbрернby алныyарда мындаu пjгbн турча:
-Пирbлген саннарны кjптелчеткен оyдайы хоостыра чоохтап пирерге, сjстb хыuыр пирерге:
48 16 36 29
к b е н




Угренxbлер группаларuа чарылчалар, таптырuастарын 2 чара пjлчелер.
Ноuа bди пjл салuанын чоохтапчалар.













-Олuаннар ибдегb мал-хустардаyар, сас аyнардаyар паза хустардаyар сjспектер алай кибелbстер чоохтапчалар.






- Олuаннар bнек сjстb хыuырчалар.


III. Постановка учебной задачи.

- Ам хайди саuынчазар, нимедеyер чоохтазарбыстар паза наа пbлbс азарuа eгренbyербbс?
- eгренxbлернby нандырыuлары.

IV. «Открытие» учащимися нового знания.

Деятельность учителя
Деятельность учащихся

1.Киндеде тоuыс.
- Азыyар кинденb 27 страницада, тексттb пос алынxа хыuырыyар ( Хыuырыu пjгbннерb:
-Тексттегb таныuлырны, айланыстарны сизbнерb; хайдаu eннеy хыuырарын чоохтиры);
- Произведениенby адын орта адиры (авторныy адын, фамилиязын); киндедегb заданиелернb толдырары; обложканыy модельbн ит салары.












2.Модельлернеy тоuыс:
-Ниме хыuырuазар (произведениенby жанры)?


Нымах





Чоох



·
Сиспек




Кибелbс



Сjспек



3.Произведениеде нимедеyер алай кемнеyер чоохталча? (тема), jyнернеy таныхталча:
-чир- суuдаyар – хызыл;
-чир-чайаннаyар – ноuан;
-олuаннардаyар – сарыu;
-аy-хустардаyар,маллардаyар –кeреy;










4.Обложканыy модельbн ит салары:










5. Тоuынxаy тетрадьта тоuыс.


-eгренxbлер тексттb пос алынxа хыuырчалар.

- Регулятивнай УУД-ларны толдырар eчeн (пос алынxа тоuыс) пjгbннернb орта, ситкbм турuызарuа кирек, алгоритм хоостыра тоuынары кjрbлче.
- Группаларнаy тоuыс:
1-uы группа: (уйан хыuырчатханнар) Хыuырарuа; обложканыy модельbн ит салары.
2-xb группа: Хыuырарuа; обложканыy модельbн ит салары; киндедегb заданиелернb толдырары (1 -2); bнектby тузазынаyар чоох тимнеп саларuа.
3-xb группа: Хыuырарuа; обложканыy модельbн ит салары; киндедегb заданиелернb толдырары; пирbлген тексте Маркистby паза Асап аxазыныy чоохтасханын хатап хыuыр пирерге.




-Угренxbлер модельлернеy тоuынчалар.

V. Первичное закрепление.

Деятельность учителя
Деятельность учащихся.

1.Наа тема хоостыра удур- тjдbр сурыuлар пирbyер.
2.Уроктыy темазын кем чоохтап пирер?
3. Iкbлердеy тоuынып, bнектby тузазынаyар таблица ит салыyар, тексттеy алuан пbлbстернеy тузаланыyар.
-Ноuа bнек кbзbнby чуртазында иy артых полча? ан.п.

Bнек кbзее пирче
ит, сeт, jрbyме, хайах, эxbгей,

Хайдаu bнек кирек?
сeт кjп пирзbн, кjдbрbмb табырах хозылзын, ээзbнby чооuын иссbн.

Хайдаu чииске хынча?
тадылыu, ачыu, тустыu

Ниме истерге хынча? Ноuа?
музыка, сeт хозылча.




VI. Cамостоятельная работа с самопроверкой по эталону. Групповая работа.

1.С Михалков «Хайди апсах bнегbн сатхан»













2.Экономика категориялары: реклама, садыuxы, товар, покупатель.
Социально-нравственнай сарилары: предприимчивость, доброта.
-Сурыuлар: Ноuа апсах кeн тооза bнегbн сат полбааан?
Апсах позыныy товарын хайди садыuда кjзbткен?
Кем иy артых садыuxы: апсах алай оол ба? Ноuа?
Ноuа апсах bнегbн сатпиныбысхан?
Нимедbр ол реклама? Сbрер рекламаны хайда кjрчезер?
Нимее реклама киректbр?

Хысхаxахти содержаниезb: Апсах чырuалда кeн тооза bнегbн сатхан, че аныy bнегbн пbр дее кbзb аларuа хынмаан. Iнегb кирb, чабал, хомайлан парuан полuан, сeт пирбинчеткен. Пbр оол апсахха айап парып, аныy bнегbн садарuа полыс пирерге чарат салuан. Оол bнектb махтап сыххан: кjп сeт пирче, чиит, кjдbрbмb табырах хозылча, ээзbнby чооuын исче. Пудурuы bнектb садызып алxаy, кbзb толдыра табыл парuан, че апсах тbпче: «Мындаu bнек позыма даа кирек полар».
Угренxbлер экономика категорияларынаy танысчалар, сурыuларuа нандырчалар.


Вывод: Апсах позыныy bнегbн кирb, сeт пирбинче теен, аннаyар ол анны сат полбаан. Оол bнекке маyат реклама ит пирген, аннаyар bнектb алар кjп кbзb табыл парuан.

VII. Включение нового знания в систему знаний. Индивидуальная работа.

Деятельность учителя
Деятельность учащихся

1. Амды сbрер пос алынxа тоuынып, комбинированнай тест толдыр саларзар.
а) Кем bнектернb хадарча?
доярка
пастух
чабан
б) Хайда малларныy палалары саба пазыл парuан?
аттыy - хураuан
bнектby – пызо
адайныy –кexугес
в) Пbр пала суткада чарым литр сeт bзерге кирек. Yинxе палаа 40 литр сeт чидер?
100 палаа
80 палаа
60 палаа
г) Хакастарныy кибbрb хоостыра хайдаu малны хыс ирге парза сыйлапчалар?
хой
bнек
ат
д) Хайда сeттеy иткен чиистер?
Кефир, сыр, зефир, сыворотка
Молоко, йогурт, брынза, простокваша
Творог, айран, кетчуп, сметана
е) Iнек суткада 16 литр сeт пирче. Нинxе литр сeт пирер 5 суткада?
90 80 100



Пос алынxа тоuынчалар.

2. Самопроверка по эталону (интерактивная доска).

VIII. Рефлексия учебной деятельности.

Деятельность учителя
Деятельность учащихся

1.Урокта хайдаu теманы чарыдып аларына тоuыс апарылuан?
2. Iнектеyер ниме пbлbп алдыyар?
3.Хайда паза нимее киректbр пeeнгb урокта алuан пbлbстер?
4.Сbрер хайди саuынчазар, bнектеyер пeeн прай ниме пbлbп алдыбыс па? Ноuа?
5. Пазаuы урокка хайдаu пjгbн турuызарuа чарир?
6.Урокта тоuынuан хоостыра паалаu.
7.Ибдегb тоuыс. Iнектеyер хоза информация таап аларuа, энциклопедия, Интернет.


- Олuаннарныy нандырыuлары.



-Iнектеyер прай ниме пbлбинчебbс.
-eгренxbлер удур-тjдbр полысчалар.

-Девизтb хыuырчалар «Наа пbлbстb азарuа eгренbyер!». Пу девизке турыстыра тоuындыбыс па урокта?
























Предисловие:
Развитие личностных качеств и способностей младших школьников опирается на приобретение ими опыта разнообразной деятельности: учебно-познавательной, практической и социальной. Поэтому особое место отводится деятельностному, практическому содержанию образования, конкретным способам деятельности, применению приобретенных знаний и умений в реальных жизненных ситуациях.

?

М.Карачаков







Iнектердеyер

Кeреy jy



15