Конспект урока по английскому языку Nature
Конспект урока английского языка
Класс: 4 класс (третий год обучения английского языка)
Раздел: NatureУчебная ситуация: The tale “The Ant and the Grasshopper”
Практическая (коммуникативная) цель: развитие речевого навыка после ознакомительного чтения
Образовательная цель: познакомить детей с басней «Стрекоза и муравей» на английском языке
Воспитательная цель: формирование уважительного отношения к тяжелой работе
Развивающая цель: повышение мотивации изучения английского языка, развитие речевого слуха, памяти
Задачи:
совершенствование фонетических навыков в произнесении звуков: [t], [ɑ:], [ei], [aiə]
введение и первичное закрепление новых лексических единиц: ant, distant, faraway, tired, collect, starve
совершенствование грамматических навыков при употреблении past simple tense, did you +verb(?)/ yes, I +past verb/ no, I didn’t
развитие речевых умений аудирования (мультфильм “The Ant and the Grasshopper”)
развитие умений диалогической речи (запрос и сообщение информации о содержании изображения).
Оборудование: учебник, запись мультфильма «The Ant and the Grasshopper», карточки с изображениями
Ход урока
Этап урока Деятельность учителя Деятельность учащихся
Организационный Good morning, boys and girls! It’s nice to meet you. Sit down, please. Let’s start our lesson. Good morning, teacher!
Ознакомление с темой урока T: What is the day today?
T: Who is away today?
T: Tell me, please, how can we spend time in nature at different times of the year?
T: What is your favorite season and why?
T: Heroes of our lesson also loved summer.
Ss: In the winter we can ski.
In the summer we can swim in the river.
…
Ss: My favorite season is summer, because I can swim and go to the mountains….
Введение новых ЛЕ
(учитель показывает иллюстрацию к произведению «Кузнечик и муравей»)
T: Who knows the name of this tale? Remind me, please. What is this tale about?
T: Today we are talking about the tale «The grasshopper and the ant».
Please, look at the blackboard. Let's learn some new words that we will meet in the tale.
Ss: answering
Фонетическая отработка новых ЛЕ Let's learn to pronounce the new words. Repeat after me:
[t] ant, distant, collect
[ɑ:] far, faraway
[ei] way, faraway
[aiə] tire, tired Повторяют
Предтекстовой этап (чтение) T: Now we are going to read the tale «The grasshopper and the ant».
Open your books at page 38 Read the text silently and answer the question.
1.Where the Grasshopper lived?
2.What did the Grasshopper do all day long?
3.Why the Grasshopper went to the mountains?
4.How the ant looked?
5. What did the ant collect for winter?
6. What must happen to the grasshopper in winter?
Текстовой этап Учащиеся читают текст (см. Приложение 1) про себя и выполняют задание.
Послетекстовой этап T: Please, answer the question:
1.Where the Grasshopper lived?
2.What did the Grasshopper do all day long?
3.Why the Grasshopper went to the mountains?
4.How the ant looked?
5. What did the Ant collect for winter?
6. What must happen to the grasshopper in winter? Ss:
The Grasshopper lived in a big forest.
The Grasshopper sang and dance all day long.
Sometimes he went to the mountains to look at the distant ocean and the faraway.
The Ant looked very tied and hot.
The Ant collected food for winter.
The Grasshopper must starve in winter.
Активизации в речи past simple tense (did you +verb(?)/ yes, I +past verb(+)/ no, I didn’t (-) T: What did the Grasshopper like to do in the summer? What did the Ant like to do in the summer?
T: And, What did you like to do last summer? Please, ask your friend different questions about his or her last summer.
Did you Visit …
Swim…
Draw…
Play … ?
Go…
Live…
…
Ss:
The Grasshopper liked sing and dance all summer.
The Grasshopper liked to go to the mountains to look at the distant ocean and the faraway
The ant liked to collect food for the winter
Ss:
-Did you swim in the sea last summer?
-Yes, I swam
Предтекстовый этап (аудирование) T: And now let's watch the cartoon «The Ant and the Grasshopper» in English.
Текстовой этап (аудирование) Смотрят мультфильм
https://www.youtube.com/watch?v=1km6JblWJCgПослетекстовой этап T: Compare the final of the tale and the final of the cartoon. What's the difference?
Ss:
In the cartoon the ant has helped the Grasshopper, and next summer the Grasshopper and the ant worked together.
Вторичное прослушивание и выполнение задания T: Try to guess who said these phrases in the cartoon?
(учить произносит фразы из мультфильма)
1. “Why are you working so hard on such a hot day as today?”
2. “I prefer singing and playing to working!”
3. “We have to work now”
4. “Give me something to eat!”
5. “What have you been doing all summer?”
6. “Singing, you say”
Ss:
1. The Grasshopper
2. The Grasshopper
3. The Ant
4. The Grasshopper
5. The Ant
6. The Ant
Групповая работа
Обучение диалогической речи Учитель раздает по одной карточке каждому ученику (приложение 2)
Please, do not show anyone what the situation is shown on your card. You need to find a student with the same picture as you have. You can walk around the classroom and ask each other question.
The form of the question: What situation is shown on your picture?
Your partner has to describe the picture.
If the description is the same as your picture, then you have found a pair. Ученики ходят по классу, задают и отвечают на вопросы друг друга.
Подведение итогов урока T: Продолжите предложения:
Сегодня на уроке я узнал/а о …
Сегодня на уроке я научился/ласьYour marks for today are …
Your homework to remember and tell, were there such situations in your life?
Good-bye! Сегодня на уроке я узнал/а, как звучит басня «Стрекоза и муравей» на английском языке.
Сегодня на уроке я научилась произносить новые слова …
Приложение 1
Приложение 2