Конспект урока английского языка: Father frost and Santa Claus


Father frost and Santa Claus
Цели урока:
Социокультурный аспект: знакомство с символами Рождества и Нового года в англоязычных странах и в России, с традиционными зимними поздравительными открытками и правилами их написания, знакомство с традиционными зимними песенками.
Развивающий аспект:  
Развитие языковых способностей к имитации, догадке, логическому изложению;
Развитие способности к решению речемыслительных задач: соотнесению;
Развитие психических процессов и функций: внимания, памяти, мышления, воображения;
Развитие компенсаторных умений: использовать речевые образцы в качестве опоры при построении собственных высказываний, догадываться о значении  незнакомых слов по аналогии с родным языком и иллюстративной наглядности;
Развитие учебных умений: работать со справочными материалами
Воспитательный аспект: осознание совей культуры через контекст культуры англоязычных стран, воспитание познавательных потребностей, воспитание интереса и уважительного отношения к иностранному языку и культуре народов англоязычных стран, формирование способности участвовать в межкультурной коммуникации и представлять родную культуру.
Учебный аспект: формирование лексических навыков
Сопутствующая задача: совершенствование навыков чтения по транскрипции, навыков каллиграфии, произносительных навыков, навыков аудирования.
Языковой материал: happy, Christmas, new year,
Речевые функции: делать пожелания  по особым случаям
Оснащение урока: аудиозапись, новые слова-листочки детям в тетради, новые слова с переводом на доску, гирлянды флажков, изображения героев русских сказок
Примечание: урок в рабочей тетради
 
Let ‘s start our lesson. The subject of today’s lesson is…mmm Children, I don’t remember. Will u help me… in order to find it out, u need to listen to…
Постановка учебной задачи.Look at the blackboard. What is it? (Christmas tree, Santa Claus, Father Frost..) Look! I have got an envelope. Think! What will we do today? Yes, you are right. We will write a letter to Santa Claus or Father frost.. so..
Look at the table. There are cards with your names. Could u find your place, please? Who is the leader of your team? So we have 2 teams today. Think of the name of your teams.
Team of Father Christmas and team of Father Frost
Look at the blackboard. Try to read these words. Do u remember them?
II. Практика в произнесении новых слов и известных по теме.
T: Look at our fir-tree! It’s very nice, isn’t it? But it has no toys. Let’s decorate it right now! Please, come to the blackboard, take any toy you like, name it and hang on the Christmas tree. Then take a flashcard and stick it on the blackboard.
P1 - P2 - P3 …
Flash cards and decorations:
A snowman, a ball, a star, a present, an angel, a toy soldier, a ballerina, a mask, a puppet, a teddy- bear.
Great!
Let’s go upstairs with your hands. At every step u should name the words. If u make a mistake – do it with very beginning. So the score is….
 Well, let’s look at 2 photos  and describe them! Father Frost and Santa Claus (find differences between Father Frost and Santa Claus). While answering use these given cards (на доске таблица,карточки у участников команд):
  Персонаж
Особенность Father FrostSanta ClausМесто рождения   Великий Устюг LaplandРодственники Снегурочка No relativesЦвет костюма Red colour costumeRed colour costumeКак попадает в дом Enter through the doorEnter through the chimneyКуда кладет подарки Put gifts under the Christmas’s Tree Put gifts into the stockings
Длина бороды Long beardShort beardWhere is Father frost from?
Where is Santa Claus from?
What have they got?
Let`s play a game now. Ignat, you`re Father Frost, Dan, you`re Santa Claus. (примерный диалог, все используемые фразы отработаны в ходе работы над материалом учебника).
1)
-Hello!
-Hi! Who are you?
-I`m Father Frost. What`s your name?
-My name is Santa Claus.
-Nice to meet you.
-Nice to meet you too. Where are you from?
- I`m from Finland. Where are you from?
-I`m from Russia. These are my presents for Russian children. Where are your presents?
- Look! Here are my presents.
-Goodbye, Father Frost. Happy New Year.
-Bye-bye, Santa Clause. Merry Christmas.
2) Work in pairs and speak to each other. (все дети работают в парах).
What presents would you like to have? Let's play the game "Guess". One pupil will go to the blackboard and think about present for Christmas. We will try to guess the present.Один ученик выходит к доске и загадывает подарок, который хотел бы получить на Рождество, не произнося его вслух. Остальные ученики пытаются угадать и задают вопросы водящему.Would you like to have a book?No, I wouldn'tWould you like to have many sweets?Yes, I would.Ученик, угадавший слово, загадывает следующее.
Christmas andNew Year in Britain and in Russia
 
Т. In Britain they have got…
Ch. Santa Claus.
T. In Russia we have got…
Ch. Father Frost
Т. In Britain they have got…
Ch. A Christmas tree.
T. In Russia we have got…
Ch. A New Year tree
T. Very well, kids!А теперь я сыграю роль Злой ведьмы. Готовы вы ответить на мои коварные вопросы?
Т. Who brings presents to children in Great Britain?
Ch. Santa Claus
Т. Who brings presents to children in Russia?
Ch. Father Frost
T. Where do British children find there presents?
Ch. In Christmas stockings
T. Where do Russian  children find there presents?
Ch. Under the New Year tree
T. Oh, you are quite right. I have to allow your characters to take part in Christmas celebrations.
Good job, kids. You are cute and kin
The total score is… you are the winners. But u all were good at the lesson. Thank u for taking part in this competition. See u next time.
. Greeting cards.
 
.Мы уже говорили с вами, что перед зимними праздниками люди посылают друг другу поздравительные открытки и письма . Какую открытку вы выбрали бы для Larry and Lulu? И почему? Посмотрите на открытки и прочитайте приветствия.(несколько открыток с разными пожеланиями)
Т. You are right. Надо выбрать ту открытку, где написано «I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year», потому что в англоязычных странах сначала празднуют Рождество, а потом – Новый год. Напишите, кому вы адресуете свою открытку, и подпишите её.
VIII. Writing a postcard.
T: I’m sure now you know a lot about Christmas and New Year. One of the traditions is writing postcards to your relatives, to your friends. Let’s write a postcard to…Father Frost. Ask him to bring you a present and describe it. Don’t forget to thank Father Frost and Snowmaiden. Then show us your cards and read them.
P1: Dear Father Frost,
I’d like a new train or a plane for New Year. It is black and оorange. It’s very big.
Thank you very much
Yours,
Ildar.
P2: Dear Father Frost,
I’d like a new doll. It’s a nice ballerina. She has a pink dress and pink shoes on. She can dance. Her name’s Bella.
Thanks a lot.
Yours,
Мasha.
IX Итог урока:Good bye. See you later