Контроль навыков монологической и диалогической речи.

Так как цель обучения иностранному языку в школе – это развитие коммуникативных навыков, обучению говорению уделяется много времени. Говорение выступает в двух формах: монологической и диалогической. Развитие навыков монологической и диалогической речи является важной задачей для учителя. Но не менее важно при обучении детей говорению, контролировать данный процесс, выявлять основные трудности, возникающие у учащихся, то есть грамотно осуществлять контроль речевых навыков.
Монолог – это речь одного человека, который выражает свои мысли и намерения, доносит определенную информацию до слушающего. В процессе же диалога речь одного из участников зависит от речевого поведения другого. Ученикам нужно уметь вести беседу на изучаемом иностранном языке.
Для оценки навыков монологической речи учащихся по теме «Famous Russian people» на уроке английского языка, можно предложить следующие задания.

1. You meet an English speaking journalist who wants to write an article famous Russian writer. Give him an outline of his life and work.
2. English speaking students visited your school. Give a short talk about famous Russian man and explain why he is important for your country.

Задания предлагаются учащимся на карточках. Целесообразно давать 15-20 минут на подготовку. После выступления ученика, можно задать вопросы для дополнения высказывания и корректировку лексических и грамматических ошибок.
Упражнения такого типа позволяют определить, насколько ученик освоил лексику, грамматику и, конечно, показывают уровень навыков монологической речи.
Контроль навыков диалогической речи осуществляется при помощи упражнений следующего типа:

You are going to spend one day with your English speaking friend in St Petersburg. Discuss with him/ her where you would like to go and choose
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
°I think museums are boring. It closes early on Wednesdays, at 2 o’clock, so we haven’t got time to see everything. We’ll be tired and exhausted the next day.
We’ll be indoor if it rains. There is a nice cafй where we can have lunch. There is a gift store where we can buy souvenirs. We’ll learn something new and interesting about people, traditions and customs.

Zoo
I have been there hundreds of times. I feel very uncomfortable while seeing the animals in the narrow cages. Some cages don’t smell very nice. It is too childish! We are not little children.
We can see lots of exotic animals there. We can take a lot of pictures. It’s fascinating to watch sea animals in the pool! We could see some new born animals. It is so exciting. I think it’s worth going there.

Park
It might rain and we’ll be outdoors. There’s nothing to do if the weather is bad. Young people play football on the grass and there’s nowhere to sit. People walk their dogs there and the grass is dirty.
We can take my dog, he will enjoy it. We can feed the ducks on the pond. We can take some nice walks. We can have a picnic if the weather is fine. We don’t have to spend any money.

Football match
There are too many people; it’s too noisy and crowded. I don’t want to queue for tickets. I’m not a football fan and I prefer playing football to watching the game.
It’s easy to get to the stadium because it is situated in the centre of the city. Our favourite team may win. They may show the match on TV and our friends may see us.


Задания даются на карточках. Ученики готовятся в парах, обсуждая ситуацию и выстраивая ход разговора
В подобных упражнениях проверяется быстрота реакции. Также, помимо навыка диалогической речи, проверяется уместность реплик и их разнообразие, правильность использование лексики, грамматики.