Конспект урока Политическая система Великобритании
8 класс
К.И. Кауфман, М. Ю. Кауфман “Happy English. ru”
Unit 2 The British Parliament
Lessons 7, 8
Тема урока: Структура Британского парламента.
Тип урока: обобщающий урок
Цели и задачи урока:
1. Совершенствовать артикуляционные навыки учащихся и владение речевой интонацией.
2. Познакомить учащихся со структурой Британского парламента и лексикой по этой теме.
3. Развивать умение найти требуемую информацию в тексте.
4. Формировать: компетентность в сфере самостоятельной познавательной деятельности; навыки самостоятельной работы с большими объемами информации; умение увидеть проблему и наметить пути её решения; критическое мышление; навыки работы в команде.
Планируемые результаты:
предметные: смогут свободно ориентироваться в поиске необходимых сведений, овладеют навыками аудирования, говорения, расширят социокультурные знания;
метапредметные: умеют формулировать собственные мнение и позицию, договариваться и приходить к общему решению в совместной деятельности, адекватно используют речевые средства для решения различных коммуникативных задач, осуществляют сравнение, классификацию, анализ и синтез исследуемой информации
личностные: осознанно принимают традиционные национальные и общечеловеческие гуманистические и демократические ценности, имеют положительную мотивацию саморазвития и самовоспитания.
Оборудование: ноутбук, аудиокурс для 8 класса, репродукции достопримечательностей Лондона, мультимедийный проектор, презентация “The structure of the British Parliament”, дидактический материал
Содержание урока
1. Приветствие и организационный момент начала урока.
Введение в сюжет урока.
- Hello, everybody! I’m glad to see you again! Let us begin the lesson.
How are you? Who is on duty today? What is the date today? What is the weather like today? Who is absent?
Применить проблемно-диалогическую технологию, диалог с учениками.
(Создаем проблему – двоевластие в Соединенном Королевстве, с одной стороны есть королева, т.е. монарх, а с другой стороны есть парламент, т.е. власть народа.)
Учитель: Many people think that the Queen is the head of the Government. But there is a monarch and a parliament in the United Kingdom.
What does the Queen do? (She is the head of the state.)
Who is the head of the state in the UK now? (Elizabeth II is.)
And what does David Cameron do? (He is the head of the Government. He is a Prime Minister.)
Is he in the House of Commons? (Yes, he is.)
He represents Parliament, doesn’t he? (Yes, he does.)
This kind of the political system is called a parliamentary (constitutional) monarchy. The United Kingdom is a parliamentary monarchy.
What does it mean?
Этот вопрос вызывает затруднение.
So, what are we going to speak about at our lessons? (Ученик: I think we are going to speak about the political system of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.)
Yes, our topic is “The British Parliament”.
2. Фонетическая зарядка.
Учащиеся знакомятся с новыми лексическими единицами, тренируют знакомую лексику, догадываются о значении интернациональных слов.
a) Listen and read:
b) Listen and repeat.
После семантизации слов можно предложить классу дополнительно прослушать и повторить новые слова.
c) Which words do you understand? Find the Russian equivalents:
3. Речевая зарядка.
Answer the questions.
Who is the head of state in the UK?
Who is the head of the government in the UK?
What is the British Parliament called?
How many Houses does it consist of?
Which House represents the people of Britain?
How often do British people vote for MPs?
What are the members of the House of Commons called?
4. Работа со страноведческим материалом.
Цель: Обеспечить более прочное запоминание новой информации
а также активно использовать грамматический материал данного раздела – придаточные определительные предложения, т. е. это упражнение мультифункционально.
Упражнение 2 на стр. 56 в учебнике.
Look at the pictures and try to match people/objects and places with their descriptions.
Упражнение 3 на стр. 57 в учебнике.
Name these people, objects and places. Use which, where, whose, who or that.
Model: This is the House of Lords, whose Chamber is also called the Parliament Chamber.
1. This is the Speaker who presides over the House of Commons.
2. This is the Chamber of the House of Lords, where the lords and ladies sit.
3. This is the Lord Chancellor, who sits on the Woolsack and presides over the
House of Lords.4. This is the Woolsack, which is in Parliament to symbolise the importance of
wool to the British economy.
5. This is the throne, where the Queen sits.
6. This is the Chamber of the House of Commons, where MPs sit.
7. This is the Mace, which lies on the table when the House is debating.
8. These are red lines on the carpet, which remind the MPs that they should not
start a fight.
9. These are statues of two Prime Ministers, which represent two British main
political parties - the Conservative Party and the Labour Party.
10. This is the "aye" lobby, where MPs come to vote.
11. This is Westminster Hall, which is the oldest part of the building. A lot of
famous events and meetings have taken place here.
Упражнение 4 на стр. 57 в учебнике.
Try to guess: Which of the objects and people are in the House of Lords and which are in the House of Commons? Explain your ideas.
The House of Lords The House of Commons
1) the Chamber of the House of Lords = the Parliament Chamber 1) the Chamber of the House of Commons
2) the Lord Chancellor 2) the Speaker
3) the Woolsack 3) the Mace
4) the throne 4) a guard of the Mace with a very big sword
5) the Queen 5) red lines on the carpet
6) red seats 6) green benches
7) peers 7) two long narrow corridors:
the “aye” lobby, the “no” lobby
8) a beautiful arch – there are two statues, one on each side of the arch: Prime Ministers David Lloyd George and Sir Winston Churchill
9) the Speaker’s chair
10) MPs = Members of Parliament
5. Чтение текста “The Houses of Parliament”.
Цель: Развитие умений и навыков чтения в форме ЕГЭ.
B2. Установите соответствие между заголовками 1-6 и текстами A-F . Занесите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании один заголовок лишний.
The funny tradition.
Important things.
The Queen’s speech.
The British Government.
Two lines.
The famous Woolsack.
The oldest part of the Palace of Westminster.
The Palace of Westminster consists of three parts: the Royal Apartments where the colour is gold, the House of Lords where the seats are red and the House of Commons where the seats are green. The Chamber of the House of Lords is also called the Parliament Chamber, because every year when the Queen comes to open Parliament, all three parts of Parliament come together here for the Queen's Speech. In fact, it's not really the Queen's Speech, because she doesn't write it. The Government writes it for her. In the speech the Queen tells Parliament about the Government's plans for the next year.
Oh, and that cushion is, actually, the famous Woolsack. And yes, there is wool inside it. It's a part of a very old tradition which started in the 14th century. It was put in Parliament to symbolise the importance of wool to the British economy at that time. The person who usually sits on the Woolsack is the Lord Chancellor. He presides over the House of Lords.
The House of Commons is where MPs make decisions on new laws. There are two statues, one on each side of the arch. Both of these two men were Prime Ministers. One is David Lloyd George, and the other - Sir Winston Churchill. They represent the two main British political parties - the Labour Party and the Conservative Party. They have a tradition: if you're a Conservative, touch Churchill's shoe, and if you're Labour, touch Lloyd George's shoe.
These are two long narrow corridors which are very important for the whole country because MPs come here to vote on bills for new laws. On the left there is the "aye", or yes, lobby. MPs who agree with a bill go there. On the right there is the "no" lobby for MPs who want to vote against the bill. Then the officials count the "ayes" and the "noes" to get the results. So in the British Parliament MPs don't vote by pushing a button; they vote with their feet.
Now look at the floor. Can you see two red lines in front of the benches on each side of the chamber? That's part of a tradition too. The distance between these two lines is two swords' lengths. In the old days when MPs used to carry swords, it was dangerous if they got angry with each other. So these two lines are here to remind MPs that they shouldn't start a fight, and they can't go over this line when they are speaking in a debate.
Westminster Hall is the oldest part of the Palace of Westminster, and it's more than a thousand years old. The son of William the Conqueror... Do you remember the Norman leader who won the Battle of Hastings? Well, it was his son who started the building of the hall. This building has seen a lot of famous events. In 1605 Guy Fawkes tried to blow up the Houses of Parliament, and in World War II bombs fell on it.
A B C D E F
Самоконтроль прочитанного текста. Учащиеся меняются работами, проверяя правильность выполнения задания; анализируют с учителем, выставляют баллы и оценку.
6. Активизация пройденного материала.
1) Посмотреть презентацию ученика “The structure of the political system in the UK” и сделать схему политической власти Соединенного Королевства к этой презентации.
Учащиеся слушают выступление одноклассника «The structure of the political system », выделяют основные составляющие структуры политической власти Великобритании: The Monarch, the Government and Parliament.
2) Work in group and make a project. Your project will be to make a scheme of the political structure in the U.K.
Учащиеся получают инструкцию по выполнению проекта.
Они делятся на 3 группы (по рядам), результатом работы является схема политической власти в Британии. Проект будет максимально творческим при работе в группе.
Эта проектная работа даёт учащимся возможность выражать собственные идеи о том, как в Соединённом Королевстве работают две ветви власти: монарх и парламент. Не нужно слишком контролировать детей, а лучше поощрять их самостоятельность.
Поощрять вначале черновой вариант, а потом чистовик.
3) Презентация проекта.
От каждой группы 1 ученик выступает с защитой проекта: схемы политической власти в Соединённом Королевстве.
Now I would like to remind you some information about the political system in the UK. (Или: I’ll tell you shortly about the structure of the political system in the UK.) The British Parliament consists of two houses: The House of Commons and the House of Lords.
The members of the House of Commons are called MPs. They are elected by the people in the general election every 5 years. The Prime Minister is in the House of Commons too.
The members of the House of Lords are called Lords and Ladies. They are life peers. They get their places for their personal achievements. But in the past there were hereditary peers. They inherited their places from their fathers and grandfathers.
The head of the government is the Prime Minister. There are two main political parties in Great Britain: The Conservative party and the Labor party. The party which wins in the general election forms the government. The current Prime Minister is David Cameron, leader of the Conservative Party.
The head of the state is the Queen Elizabeth II. Britain is a constitutional monarchy, the Monarch rules only symbolically. So to say the monarch reins but doesn’t rule. That’s all I want to tell you.
Образец схемы:
4) Оценка результатов проекта. Учащиеся участвуют в оценке работы над проектом, обсуждают коллективно, оценивают схему каждой группы (чья схема правильнее и точнее показывает структуру политической системы Соединённого Королевства), предлагают новые темы проектов.
7. Заключение. Рефлексия. Подведение итогов.
Подведение итогов урока, выставление оценок.
Мне понравилось с вами работать. (Объявить оценки за урок.)
Мы подошли к концу урока. Давайте вернемся еще раз к целям нашего
урока. На ваш взгляд достигли мы их или нет? (Учащиеся высказывают свое мнение.) Да, я тоже считаю, что сегодня цели урока достигнуты.
3) Домашнее задание.
Подготовить презентацию «Демократия британского правительства».
Thank you for your work!