Урок по английскому языку на тему Школьная форма как залог успеха (10 класс)

Школьная форма как залог успеха
Урок английского языка в 10 (математическом) классе

Цель урока:
Сформировать умение выражать своё мнение и аргументировано отстаивать его.

Задачи образовательные:
Активизировать лексические навыки по теме «Одежда».
Совершенствовать коммуникативные навыки.

Задачи развивающие:
Развивать умение оценивать полученную информацию на основе прочитанного и выражать своё мнение.
Развивать умение мыслить логически.

Задачи воспитательные:
Способствовать воспитанию таких личностных качеств как чувство гордости и принадлежности к своей школе.
Формировать чувство вкуса при выборе одежды.

Good morning, dear students. Sit down. How are you?
So, we can start our lesson.

First of all I want you to watch a short cartoon and guess what we are going to talk about.
/просмотр видео, социальный мультик о необходимости формы/

So, can you guess the topic of our lesson?
Yes, you’ve guessed right.
The topic of our lesson is “A school uniform as a guarantee of success”

Today you will learn to express your opinion and support it with arguments. It is very important nowadays and I think it will help you in your future life and career.

But before we start I’d like to ask you some questions.
What do you associate with the word uniform? (word-web, на доске)
Who has to wear a uniform?
Do you have a uniform in your school? Can you describe it?
Do you know anything about the origin of a school uniform?

Each group has a short text. Read the text and answer the questions.
/учащиеся читают тексты и ищут ответы на вопросы/
For whom was the school uniform initially created?- poor children
When did the students of English public schools begin wearing uniforms?-16th century
What are good points in wearing a uniform?- children take school more seriously, it prepa
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·/учащиеся работают с текстом, затем смотрят правильные ответы и отмечают ошибки/

1e 2a 3d 4b 5c
Do you have any mistakes? So, you should read the texts more attentively at home again

When we speak about clothes we always mention the style. Let’s remember them. Look at the pictures and name the style.
/презентация – стили одежды/

And do you know in what country a military style uniform was introduced?

Let’s listen to the introduction of a show on school uniforms and fill in the table.
/учащиеся прослушивают запись и заполняют таблицу/
Script (в книге для учителя)
Do all countries have national policies about school uniforms? – some
In what country was a military style uniform introduced? – Japan
For what reasons was a uniform introduced in some c
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Here are the results.




Yes
28
56%

No
13
26%

All the same
9
18%


Calculate the percentage of these numbers 28 forms56%

During our survey students gave different ideas for and against a school uniform.

The most popular ideas are in front of you.

Put them in 2 categories:
What’s good about a school uniform.
What’s bad about a school uniform.

/учащиеся читают свои аргументы и приклеивают (магнитами) их на силуэты мужчины: чёрный – против, оранжевый – за, аргументы приготовлены на листах бумаги, есть чистые листы, где учащиеся могут записать своё мнение/

Good points:
No discrimination because of clothes
Sense of belonging to a school
Being proud of their school
No competition in dress
Not everybody can afford expensive clothes
Don’t distract students from studying
Saves time in the morning
Makes students equal
Bad points:
Prevents from expressing individuality
No personal style
Everybody looks the same
Now, I am ready to listen to your opinions. Say which ideas you agree with.

I think
In my opinion
As for me
My point of view is

Every country has its own culture and traditions and of course it influences the people’s clothes. It also concerns a school uniform. Look at the pictures and guess the country from which this uniform comes.
/учащиеся смотрят на картинки и угадывают страну, где носят данную форму/

Now, I’d like you to work as designers. Create your models of Russian school uniform for boys, girls and (don’t laugh) teachers and present them.
/учащиеся представляют свою модель формы, звучит шуточная песня
Uniform Rap/

So, at home you can calculate the price of the uniform you suggested.

As we can see there are more good points in wearing a uniform.
Let’s remember the topic of our lesson.
Do you agree with it?
Let’s see how a school uniform can help us be successful

Make a logical chain together.

Uniform students are not
distracted from studying make progress
discipline in studying become
good specialists
in future successful
career

Dear students, it doesn’t matter whether you will be sportsmen or engineers, teachers or businessmen!
I wish you could find your place in this constantly changing world and were successful and happy! Our lesson is over. Good-buy!