Countable and uncountable nouns
Открытый урок по английскому языку «Countable and uncountable nouns» для 6 класса.
Цели урока:
Введение нового грамматического материала.
Тренировка в употреблении исчисляемых и неисчисляемых существительных.
Использование some/ any.
Использование There is/ There are.
Использование a few/ a little/ a lot of.
Ход урока:
Организационный момент:
T: Good morning, children! I am glad to see you again.
How are you today?
Who is on duty today?
Who is absent today?
What date is it today?
What’s the weather like today?
Very good. Thank you. Fine, let’s begin our lesson.
Today we have got an open lesson. That’s why greet the guests, please.
Основная часть:
We start our lesson with the song. Let’s listen to the song. Try to understand and guess the theme.
Либо смотрим и слушаем/ либо на доске написать слова песни.
I can’t count food
But I can count fish
I can’t count peace
But I can for all I wish
I can’t count water
But I can count glasses
I can’t count bread
But I can count slices
I can’t count knowledge
But I
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Объяснение грамматики. Исчисляемые существительные. Слайды 2,3,4
Неисчисляемые существительные. Слайды 5,6
Мы знаем, что названия продуктов питания- имена существительные. Вы, наверное, обратили внимание на то, что некоторые из этих имен существительных употребляются только в ед. числе, а другие - имеют формы как единственного, так и множ. числа.
Исчисляемые существительные - это существительные, которые можно посчитать.
Неисчисляемые существительные – это существительные, которые нельзя посчитать. Неисчисляемые всегда употребляется в ед. числе, перед неисчисляемыми существительными никогда не употребляется артикль a.
Упр.1 Say Countable or uncountable. Look at the video. Показать видео, дети говорят Countable or uncountable. И проверяют.
Very good. Yes, You are right.
Упр.2
(устно с помощью картинок, которые можно повесить на доске).
Look at the blackboard. You can see a lot of food there. What can you count? What can’t you count?
Water, banana, coffee, milk, tomato, potato, ham. Cheese, cucumber,
·bread, chocolate, butter, carrot. (рисунки продуктов)
Countable Uncountable
I can count it I can’t count it
Banana water
Tomato coffee
Potato milk
Cucumber ham
Chocolate cheese
Carrot bread
Говорят:
There’s a/an/some (Название продукта).
It’s a/an countable/uncountable noun. We can/can’t count it.
Упр.3
Open your books at page 68. Let’s do Ex. 2. Use There’s or There’re.
There is
There are
There is
There is
There are
There are
Упр. 4 A/ an or SOME? Слайд7
Put a/an before the following countable nouns, and some before the uncountable nouns.
meat , ...orange, ... chocolate, ... jam. ... butter,... leaves , ... soup, ... egg, ... coffee, ... elephant, ... milk, ... cups, ... lemons, ... doll, ... sand, giraffe, ... bus, telephone, window, pencil, sheep, .robot, chocolate, door, sugar, salt, radio, bread, nurse, music, lady, dog, water, ... flower, butter.
По учебнику с. 68 правило
Use some in affirmative sentences.
Use any in questions and negative sentences.
Как и в каких случаях употребляется.
Упр.5 Вставить. Слайд 8
Some or Any?
Put SOME or ANY into each gap.
a. I haven't got _______ paper.
b. I'll buy __________ paper when I go to the shop.
c. Is there _________ petrol in the car?
d. Yes, I put _______ in yesterday.
e. I bought __________ fruit but they didn't have __________ vegetables.
f. Do you have _________ money? I need 50 dollars.
g. I saw __________ money on the table a minute ago.
h. I need ________ help with my homework. Aren't you busy?
I. I don't have ________ time today, sorry.
j. Did you have ________ problems with this exercise?
По учебнику упр. 4 и 5 стр. 68
15