Конспект урока по английскому языку на тему My family ( 5 класс к учебнику Spotlight)
Тема урока: "My family" (Моя семья)
Учитель английского языка: Смирнова Ирина Викторовна (МБОУ СОШ №8 г. Костромы)
урок английского языка в рамках темы "Family ties" по УМК "Spotlight" ("Английский в фокусе"), 5-й класс, под редакцией Ю.Е. Ваулиной, Дж.Дули.
Цели:
Учебный аспект:
научиться рассказывать о своей семье и описывать характер людей;
повторить и обобщить формообразование и использовать в связной речи глагол «have got» в Present Simple;
формировать навыки чтения, аудирования и письма.
Развивающий аспект:
развивать навыки и умения во всех видах речевой деятельности;
развивать умение запоминать новые слова;
развивать внимание и познавательную активность;
развивать память, смекалку и сообразительность.
Воспитательный аспект:
воспитывать уважение к семейным отношениям, своей семье;
формировать потребности и способности к сотрудничеству и взаимопомощи при работе в паре.
Задачи:
повторить и активизировать ранее изученные и освоить новые лексические единицы по темам «Название членов семьи», «Прилагательные для описания характера людей»;
отработать лексику по темам «Название членов семьи», «Прилагательные для описания характера людей» в связной речи при описании семьи (развивать умения монологической речи);
развивать умения чтения (поискового и изучающего чтения);
повторить и обобщить формообразование и употребление глагола «have got» в Present Simple (отрицательная и вопросительная формы);
развивать умения аудирования с извлечением информации;
развивать умение вести диалог-расспрос по ситуации
развивать умения письменной речи
Тип урока: комбинированный.
Приемы работы: прием наглядности; прием повторения и обобщения знаний.
Оборудование урока: УМК; карточки для заполнения информации;; видеоролик для этапа целеполагания; мультимедийная презентация в Power Point, смайлики для самооценки, воздушный шарик для отработки прилагательных.
Продолжительность урока: 45 минут
ХОД УРОКА
Организационный момент.
Warming-up activities
T: Good morning, dear boys and girls! Glad to see you. Are you fine? (T→Cl). How are you, Rita? (- I’m fine, thank you. And how are you?) (T→P1; P1→P2→P3)
T: Great! So, let’s start our lesson. Today we have a special lesson because we have some guests. So, let’s say « Goodmorning dear guests!».(Ps: Goodmorning, dear guests!) Look at the blackboard, please. I didn’t write the topic of our lesson, because later you’ll guess what we are going to talk about.
Фонетическая зарядка.
T: Let’s start our lesson with the tongue twisters. Take your pink papers and read them as quickly as possible.
Betty and Bob brought black blue balloons from the big bazaar.
Red lorry yellow lorry, red lorry yellow lorry, red lorry yellow lorry.
Peter Piper picked a peck of pickled peppers, a peck of pickled peppers Peter Piper picked.
Unique New York, unique New York, unique New York.
Речевая зарядка.
T: Children, you know how to ask questions on different topics. (T→Cl). What can you ask about? (T→P1, P2). (P1: I can ask questions about school.P2: I can ask questions about personal things. P3: I can ask questions about countries and nationalities…).
T: That’s great! Now we shall do some group work. Let’s divide into 3 groups. There are too many in this group. Join another group, please. Your task is to ask as many questions as you can. For each right question I’ll give you a magic stone. Help each other. Let’s start.(G1, G2, G3: Where are you from?, What class are you in?, Have you got a skateboard?...)
T: Good job! Count your stones!(G1: We’ve got 6 stones; G2: We’ve got 7 stones; G3: We’ve got 8 stones.) T: So, group 3 is a winner! Take your smiles and evaluate your woke using these smiles. Show me your smiles. Be honest.
Основная часть урока.
Этап целепологания
T: It’s time to know what’s our topic for today. Let’s watch the video and then you’ll tell me what we are going to talk about.( Приложение 1) (Cl: We are going to talk about family.) T: Right you are! (вывешивание фотографии семьи на доску, запись темы на доске.)
Повторение изученной лексики и введение новой лексики по теме «Моя семья»
T: Let’s remember and read words on the topic «Members of the family». Take your red cards (T→Cl) (Приложение 2)
Mother, father, sister, brother, grandmother, grandfather, uncle, aunt, сousin.
T: Can you tell me what they mean?( P1: mother-мама,P2: uncle-дядя, P3: cousin-двоюродная сестра или брат etc).
Парная работа. Заполнение таблицы. Отработка употребление грамматической конструкции «have got» в вопросительных и утвердительных предложениях. Развитие диалогической речи.
T: Now I’d like you to work in pairs. Your task will be to ask and answer each others questions and fill in the blanks. I’ll give you 2 minutes to ask the questions about your families. Begin with the words « Have you got a(any)…?»(pair work - Приложение3)
P1: Have you got any sisters or brothers?
P2: I’ve got a sister.
P1: Have you got an aunt?
P2: Yes, I have.
P1:Have you got a mother and a father?
P2: I’ve got a mother, but I haven’t got a father.
Развитие умений монологической речи при описании своей семьи(отработка и закрепление лексики по теме «Family members» (описание полученной информации)
T→P1: Sergey, what have you learnt about Kate’s family? How many people are there in her family?
P1: There are 5 people in her family. Kate has got a mother, a father, a brother. She hasn’t got any sisters. She also has got a grandmother, two aunts and an uncle.(P2, P3, P4,etc)
T: Now take your smiles and evaluate your work. Show me your smiles. Put down your smiles. Thank you.
Динамическая пауза ( song- «I wake up» Приложение 4 )
I wake up, I wash my face,
I brush my teeth,
I comb my hair,
I eat breakfast,
I go to school,
This is what I do when I wake up in the morning!
.
Введение и отработка новых лексических единиц- прилагательных для описания характера людей.(слова и перевод на доску) cool, kind, sweet, clever, friendly, noisy, funny, naughty,caring.
T: Now, I want you to learn some words which help us to describe people’s character. Look at the blackboard. Let’s match the words with their translation. Kate, go to the blackboard, please.
P1: Kind- добрый
P2: Friendly- дружелюбный
P3: Sweet- милый
P4: Funny- смешной
P5: Clever- умный
P6: Naughty- непослушный
P7: Noisy- шумный
P8: Caring-заботливый
T→Cl Let’ read these words aloud. Repeat after me. You three, please. Only you two. All together. Will you please answer my question? What is your mother like? Is she kind? Is she caring? Can you guess what’s the Russian for « What is your mother like?)
Ps: It means «Какая твоя мама по характеру»
T: Right you are! Rita, what’s your father like?
P1: He’s clever and caring.
T: Maxim, what’s your grandfather like?
P2: I think, he’s kind and funny.
Отработка употребления прилагательных в форме игры ( нужен воздушный шар на палочке, который дети будут друг другу передавать и говорить приятные слова)
T: Good work! And now let’s say pleasant words to each other. Pass the ball to another pupil and say pleasant word. Begin with « You are…»
P1→P2→P3→P4… (You are kind. You are clever. You are caring….)
Развитие умений аудирования с выборочным пониманием заданной информации.
T: Great! And now take your smiles and evaluate your work. Thank you, put them down.
We often meet with new people and it is very interesting to learn about their families. I’ve got a letter from Kate Green. Listen to this text attentively and your task is to fill in the blanks. Take your green cards. (письмо зачитывает сам учитель, дети заполняют информацию на карточках Приложение 5)
T: If you are ready let’s check up.
T: How old is Kate’s mother?
P1: Her name’s Jane.
T: Who’s she?
P2: She’s a music teacher.
T: What is she like?
P3: She’s clever.
Развитие умений описывать семью с опорой на образец. (Приложение 6)
T: Congratulations. I’m very pleased with you. Now look at the screen. Let’s describe Kate’s family. (ученики описывают семью Кейт по опорным фразам).
P1: This is Kate. She’s 11 years old. She’s a student. She’s friendly, kind. Her hobby is painting.
P2: This is Kate’s mother. Her name’s Jane. She’s 35 years old. She’s very clever. Jane can play the guitar. She’s the music teacher.
P3: This is Kate’s father. His name’s David. He’s 42. He’s a pilot. David is cool and he can speak English and Japanese.
P3: This is Kate’s brother Tom. He’s 8. He’s a student at primary school. Tom is naughty and noisy.
P4: This is Kate’s grandmother. Her name’s Helen and she’s 70. She’s kind and friendly. Helen likes to cook.
P5: This is Kate’s grandfather Ben. He’s 72. He’s really funny. Ben plays chess.
Объяснение домашнего задания.
T: Good job! Now take your smiles and evaluate your work. Put down your smiles. I’ m very satisfied with your work today. Your home task is to write about your family. Don’t forget to draw or to find a picture of your family.
Подведение итогов урока. Рефлексия.
T: We have spoken a lot today about your families about Kate’s family. You did a lot of work today and you did it very well. Can somebody sum up what has been said?
P1:
P2:
P3:
But that’s all for today and our lesson is going to be over. Your marks are…