Методическая разработка урока английского языка в 8 классе на тему Means of communication
План урока
Тема урока – «Современные формы общения людей: «за» и «против».
Тип урока – урок общеметодологической направленности (деятельностная цель – формирование способности учащихся к новому способу действия, связанному с построением структуры изученных понятий и алгоритмов; образовательная цель – выявление теоретических основ построения содержательно-методических линий).
Цель
Результат
Воспитательная:
Способствовать формированию критического отношения школьников к современным способам человеческого общения, определить роль и место различных способов общения в жизни подростка.
Личностный:
Обучающиеся понимают значимостьобщения в жизни современных людей и осознают важность выбора адекватного способа коммуникации с учётом конкретной жизненной ситуации.
Развивающая:
Создать условия для формирования способности школьников к творческому применению полученных ранее знаний, для совершенствования их умений анализировать, сравнивать, выделять главное.
Метапредметный:
Обучающиеся способны анализировать, сравнивать разные способы коммуникации, выявлять их преимущества и недостатки
Практическая:
Создать на уроке условия для расширения понятийной базы по теме «Различные способы общения людей» и совершенствования речевой компетенции школьников.
Предметный:
Обучающиеся способны в устной форме продемонстрировать преимущества и недостатки различных способов общения людей, представить свой любимый метод общения и «социальную сеть», которая складывается благодаря данному способу.
Оборудование: учебник Кауфман К.И., Кауфман М.Ю. для VIII класса, раздаточный материал с текстами на английском языке, видеофрагмент “TheEvolutionofCommunication”, видеофрагмент "TheLostArtofFace-to-FaceCommunication”, весы с надписями “Advantages” и “Disadvantages”.
Лексический материал: темы «Общение людей», «Мобильный телефон», «Интернет и новые технологии», «Язык SMS».
Грамматический материал:видо-временные формы английского глагола в действительном и страдательном залоге, устойчивые выражения с глаголами, использование выражений с предлогами, степени сравнения прилагательных, структура Iwouldratheruse, сложные предложения с придаточным условия.
Modern ways of communication: pros and cons
Введение в тему урока. Просмотр видеоролика “TheEvolutionofCommunication”.
What are we going to focus on at the lesson?
T: We’ll focus on modern ways of communication that all teenagers love and use every day. But we’ll also try to observe the “evolution” of your attitude to communication.
Ознакомление с новой лексикой:
Complete each phrase using the verbs
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·on on the blackboard.
Mobile telephone (calls and texting messages)
Social networking sites
E-mails
Face-to-face communication
Writing personal letters
Instant Messages (IM) (ICQ)
Голосование магнитами на доске.
T: How to choose the most popular ways of m
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·(Учащиеся называют аргументы «за» и «против» и кладут бусинки на разные чаши весов).
Вывод: Are mobile phones worth using? Can you imagine your life without mobile calls and SMS messages?
T: Let’s weigh advantages and disadvantages of social networking sites. I invite two pupils here.
(Школьники называют аргументы «за» и «против» и кладут бусинки на разные чаши весов).
Вывод: All ways of communication have both positive and negative effects. The main thing is to choose the right method in each situation.
I
·t do without my mobile
How often do you send and receive text messages?
It depends on. Sometimes I often send text messages and e-mails. And sometimes I don't.
Whom do you send text messages and e-mails?
I send them to friends, parents and relatives. As for me I send them to strangers in the internet chat rooms and on messenger services.
What kind of language do you use?
I often communicate using a written form of language, called "Cyber - English". What can you say about this new form of the language?
Is such language more comfortable than the usual written English?
Yes, of course, because you can write and send messages and e-mail much quicker.
Зарядка/ короткая игра: "Напиши и скажи по цепочке": 3 мин.
Student 1: идет к доске и записывает свою придуманную аббревиатуру, например: ruok?
Student 2: проговаривает эту аббревиатуру: Are you OK? и записывает свою, и т.д.
Which way of communication will you use if you want to tell your classmate about changes in your timetable?
Which way of communication would you rather use if you want to invite your friend to go out?
How will you communicate if you want to share your impressions about the film you’ve just watched?
Which way of communication would you rather use if you want to ask your friend to help him to write an English essay?
How will you communicate with your relatives if you are going to visit them very soon?
Which way of communication would you rather use if you want to ask your teacher questions about your project?
T: Why do we have to use different means of communication in our life? What does our choice depend on?
T: I’d like you to watch the video which will be rather challenging, But don’t be afraid as I ask you to name the problem connected with communication.
Ss: The problem is we are losing the skills and abilities of face-to-face contacts. We become too dependent on emails and text messages and focus on the object not on the person.
T: What should we do to save direct human communication?
As we have already said, people and relationships are the most important and all modern ways of communication are just effective tools.
Teacher: Now let’s do the quiz. Ex.7, on page 74.
1. Who invented paper?
а) the Chinese Ь) the Japanese с) the English
2. Who invented the alphabet?
а) the Jews (евреи) b) the Greeks с) the Egyptians
3. Who invented ink?
а) the Egyptians and the Chinese Ь) the Chinese с) the Arabs
4. Who first sent private letters from one person to another?
а) the Greeks Ь) the Egyptians с) the Romans
5. Who invented the stamp?
а) the English b) the Russians с) the Americans
6. Who invented the telephone?
а) Telephone b) Ророv с) Alexander Graham Веll ,
7. Who invented the telegraph?
а) Alexander Graham Веll./b) Samиel Morse с) Mary Telegraph
8. Who invented the е-mаil?
а) the Americans b) the Russians с) the Germans
Teacher: Now scan the text” E-mail “and find the answer to the question: What does @ mean?
The pupils scan the text ” E-mail “ and do the task that follow below.
Подведение итогов урока. Рефлексия. Домашнее задание.