Методическая разработка по английскому языку на тему Are you proud of your country?


Методическая разработка
урока английского языка по учебнику В.П. Кузовлева, 7 класс
к разделу Unit 6. (АНГЛОЯЗЫЧНЫЕ СТРАНЫ И РОДНАЯ СТРАНА) What is best about your country? Что самое лучшее в твоей стране?
Lesson 5. Are you proud of your country? Ты горд своей страной?
Составил: учитель английского языка МБОУ СОШ № 1 г. Донецка
Стрельцова Наталья Александровна
Цель: развитие коммуникативных навыков учащихся в обсуждении истории их родного города
Задачи:
-познавательные - знакомство с историей своего родного города на английском языке, развитие умения представлять свою культуру;
-развивающие - развитие внимания, памяти, догадки по аналогии с русским языком, по контексту и словообразовательным элементам, синонимам; развитие способности перефразировать;
-учебные - формирование лексических навыков говорения;
-воспитательные - воспитание уважительного отношения к другим культурам; воспитание чувства патриотизма и гордости за свою страну, свой город
Компетенции:
- речевая: развитие коммуникативных умений говорения, аудирования, чтения;
- языковая: совершенствование навыка употребления лексики по проблеме «Твой родной город- столица культуры?»; совершенствование навыков грамматики;
- социокультурная - диалог культур, ознакомление с историей родного города;
- компенсаторная - совершенствование навыков языковой догадки в умении понимать из контекста;
- учебно-познавательная - умение анализировать, сравнивать, выявлять существенное, работа с ИКТ;
Содержание: материал об истории Станицы Гундоровской;
Средства: проектор, экран, учебник, раздаточный материал;
Формы: различные (от фронтальной до индивидуальной);
Методы: коммуникативный метод, наглядный, проблемно- поисковый;
Технологии: развивающего обучения; сотрудничества; проектной технологии.
План урока
1 Организационный момент (приветствие, введение учащихся в проблему урока)
2 Речевая зарядка
3 Проверка домашнего задания
4 Основной этап урока (работа с презентацией):
- эпиграф (слайд 2)
Own only what you can carry with you; know language, know countries, know people. Let your memory be your travel bag. Alexander Solzhenitsyn.
То имей, что можно всегда пронести с собой: знай языки, знай страны, знай людей. Пусть будет путевым мешком твоим - твоя память. Александр Солженицын.
- отработка новой лексики (слайд 3):
outstanding - выдающийся;
to be proud of- гордиться чем-либо, кем-либо;
to honour the memory - чтить память;
an ancestor - предок, потомок;
the Great Patriotic War - Великая Отечественная война;
a fascist - фашист;
to liberate the USSR- освободить СССР;
an enemy- враг;
an inhabitant - житель;
the line of battle - линия фронта;
the Soviet command - Советское командование;
to torment - мучить;
remaining in incarceration - оставаясь в тюрьме;
a nameplate - табличка с именем.
- аудирование текста с опорой на картинки (слайды 4-10):
(слайд 4) Rostov region is rich in different and famous historical places, well-known monuments, huge palaces and great ancient buildings. ( слайд 5) And, of course the people who live here... They are friendly and smiling, hard-working and kind, talented and some of them outstandingWe have to be proud of this society belonging to it... We might be happy living now in the 21st century but it is impossible not to honour the memory of our heroic ancestors.
(слайд 6 ) Many years ago there lived a boy. His name was Grisha Akulov. He was born on the 26th of May in 1929. He was a usual boy, active and noisy, curious and brave, friendly and smiling. He went to school and learnt new things... He was only 12 when the Great Patriotic War started.
The War... From the summer of 1942 to the winter of 1943 Stanitsa Gundorovskaia was under the fascists control. All the people were united under the only thought to liberate the USSR territory and to fight the enemy - the Hitler Army. And that period 13-years-old boy with his friend Lyonia Vorobiov, the inhabitant of Ukraine, went over the line of battle from time to time and told the Soviet command about the events in Stanitsa. (слайд 7) And once in January,15th the boys were arrested after their next coming back home. They were beaten and tormented and after days of cruel remaining in incarceration the boys were executed by shooting. It was in the morning of January, 26th. The young patriots were not even 14. In some days on the 15th of February the Soviet Army liberated the territory of Stanitsa Gundorovskaia.
(слайд 8) It is a peace time now. Life has passed. New happy and smiling children go to a local school. It is the oldest, red brick building of two stores with big shining windows in Donetsk region and (слайд 9) a small in size nameplate next to the entrance door. "A young hero Grisha Akulov studied in the school from 1937 to 1942 who was tormented to death during the time of fascists occupation". From 2000 the school has named after Grisha Akulov the real patriot of our great country.
(слайд 10) Every year on the 26th of January pupils of our school go to the place of death of Grisha Akulov and to his tomb to honour the memory of the fallen hero. Children are proud to be the pupils of this school!
- выполнение тестовых заданий по прослушанному (раздаточный материал) :
TEST
1. What month was Grisha Akulov born in?
a) in March;
b) in May;
c) in June.
2. How old was the boy when the Great Patriotic War started?
a) 10;
b) 20;
c) 12.
3. What country was his friend Lyonia Vorobiov from?
a) Ukraine;
b) Russia;
c) Moldova.
4. Why were the boys arrested?
a) because they fished from time to time;
b) because they went over the line of battle and told the Soviet command about the events;
c) because the boys did not go to school.
5. What is there next to the entrance door of the school?
a) a monument to the young hero;
b) a museum;
c) a nameplate.
- учащиеся отвечают на вопросы по тексту (раздаточный материал):
Use the information in the text to answer the questions.
1. What is Rostov region rich in?
2. What kind of boy was Grisha Akulov ?
3. What was the only thought of all the soviet people during the Great Patriotic War?
4. What happened with the boys after their coming back home once?
5. Was Stanitsa Gundorovskaia liberated with the Soviet Army?
6. What is written on the nameplate next to the entrance school door?
7. What do you know about the Great Patriotic War in Stanitsa Gundorovskaia?
8. What do children do every year to honour the memory of the fallen hero?
- работа в группах, учащиеся придумывают название текста :
Think about a headline to the text and express your opinion
Why the school has named after Grisha Akulov ( 1 группа)
Why are children proud to be the pupils of this school? (2 группа)
- работа с лексикой ( раздаточный материал):
Match the words with their Russian equivalents.
outstanding чтить память
to be proud of табличка с именем
to honour the memory Советское командование
an ancestor враг
the Great Patriotic War предок
a fascist житель
to liberate the USSR линия фронта
an enemy гордиться ...
an inhabitant Великая Отечественная война
the line of battle выдающийся
the Soviet command мучить
to torment освободить Советский союз
remaining in incarceration фашист
a nameplate оставаясь в тюрьме
5 . Подведение итогов урока :
- оценки
- домашнее задание: подготовить устное сообщение по тексту.