Учебно-методическая разработка на тему Аффиксальное словообразование как аспект подготовки к единому государственному экзамену

Комитет по образованию Администрации Мысковского городского округа
Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение
«Средняя общеобразовательная школа №1
имени Героя Советского Союза Михаила Михайловича Куюкова»








Т.А.Коляда
Аффиксальное словообразование как аспект подготовки к единому государственному экзамену

Учебно-методическая разработка

















Мыски 2013
Содержание

Введение.......3
I. Основные способы словообразования в английском языке.........5
1.1.Аффиксация.......6
1.1.1 Суффиксы существительных8
1.1.2 Суффиксы прилагательных.12
1.1.3 Суффиксы наречий.......17
1.1.4 Суффиксы глаголов..18
1.1.5 Префиксы..19
II. Рекомендации для учащихся по выполнению заданий ЕГЭ на словообразование..26
Заключение.28
Список использованной литературы.......29
Приложение 1.30
Ключи.49














Введение

В задании № 2 ЕГЭ по английскому языку в разделе «Грамматика и лексика» объектом контроля является умение использовать словообразовательные аффиксы английского языка. Тип задания – краткий ответ, для получения которого необходимо заполнить пропуски в тексте представленными на полях справа словами, лексически и грамматически согласуя их с контекстом и преобразуя их с помощью словообразовательных элементов.
Чтобы успешно выполнить эти задания, учащийся должен иметь богатый словарный запас, владеть аффиксальными способами словообразования и, соответственно, знать суффиксы и префиксы различных частей речи. Практика показывает, что учащиеся испытывают большие трудности в их применении.
В учебниках наблюдается явный недостаток теоретического материала по аффиксации и упражнений для тренировки в образовании новых слов, нет  системы работы. Поэтому систематизация теоретического материала и разработка упражнений по теме «Аффиксация в английском языке» является востребованными и актуальными на сегодняшний день.
Следовательно, в нашей работе мы постарались систематизировать материал по аффиксации, создать систему упражнений для совершенствования навыков в области словообразования. 
Данная работа состоит из двух глав. В первой главе рассматриваются основные способы словообразования, особое внимание уделяется аффиксации. Далее идут разделы, посвящённые отдельной части речи (существительное, прилагательное, наречие, глагол), каждый из которых содержит представленные в виде таблицы наиболее употребляемые суффиксы, характерные для данной части речи, сопровождаемые пояснениями и примерами. К каждому разделу даются упражнения на первичное закрепление теоретического материала с ответами. Отдельный раздел составляет таблица приставок всех частей речи с пояснениями их значений, примерами и также упражнениями на их закрепление.
Во второй главе работы представлены рекомендации учащимся по выполнению заданий в формате ЕГЭ на словообразование.
В приложении собраны задания в формате ЕГЭ для тренировки полученных знаний с ключами.
Разработка предназначена для самостоятельной работы учащимся средних общеобразовательных учреждений и лицам, стремящимся совершенствовать свои знания, умения и навыки в области словообразования.





















Основные способы словообразования в английском языке

В английском языке выделяются разные способы словообразования. Существуют разные мнения относительно количества данных способов. Эти расхождения объясняются тем, что различные способы меняют свою активность и на долгое время могут оказываться более или менее продуктивными или вообще замирать. Мы выделили 4 наиболее продуктивных способа словообразования:
- словосложение. Этот способ образования новых слов может быть передан формулой «основа + основа», в результате чего образуется сложное слово (cowboy, blackboard, spaceship, penholder, match-maker, baby-sitter).
- конверсия. Суть данного способа состоит в том, что происходит функциональный сдвиг слова из одной частеречной категории в другую, образование одной части речи от основы другой без изменения формы: to finger от finger, to elbow от elbow;
-реверсия. Так называемое обратное словообразование (back formation. Она как бы укорачивает основу, отсекая то, что представляется суффиксом (flight-test из flight-testing или baby-sit из baby-sitting).
-аффиксация. Прибавление к корню суффикса или префикса (forget-unforgettable, beauty-beautiful).










Аффиксация

Аффиксация – один из самых распространенных способов словообразования. Она представляет собой образование новых слов от основ существующих слов при помощи аффиксов (суффиксов и префиксов). Знание значений суффиксов и префиксов помогает определить значение незнакомых слов, образованных при их помощи от знакомых.
Аффикс (от лат. affixus прикрепленный), часть слова, имеющая грамматическое значение и вносящая некоторое изменение в значение корня. Аффиксы подразделяются на словообразовательные, образующие новые слова, и словоизменительные, выражающие отношение слова к другим словам или к говорящему лицу. По положению относительно корня словообразовательные аффиксы подразделяются на стоящие перед корнем - преф[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ], после корня - [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ] и внутри корня - [ Cкачайте файл, чтобы посмотреть ссылку ].
Аффиксам присущи следующие характерные признаки:
Присоединяясь к производящей основе, аффикс должен выражать определенное значение.
Аффикс должен легко выделяться как словообразующий элемент и в сознании говорящего отчетливо осознаваться как часть слова, а производящая основа при отделении должна обладать способностью употребляться в языке без аффикса или производить новые слова при помощи других аффиксов.
Аффикс должен употребляться для образования новых слов не только от основ того происхождения, с которым он впервые появился в языке, но и от основ иного происхождения.
Аффикс должен обладать определенной частотой употребления. Чем больше новых образований он дает, тем он продуктивнее.
Префиксы присоединяются к корню слова в начале, а суффиксы – в конце. Слова, образованные с помощью префиксов или суффиксов, в отличие от простых слов, называются производными (derived word), то есть производное слово является результатом словообразовательного процесса. Суффиксы и префиксы могут внести в производное слово новый лексический оттенок.
Префиксы изменяют значение слов, но не часть речи. Они имеют (за редким исключением) собственное смысловое содержание. При прибавлении к слову изменяют в той или иной степени его значение, и поэтому в словаре приводятся в виде отдельных статей. В некоторых случаях пишутся слитно, в других – через дефис.
Префиксы, как и суффиксы, могут присоединяться к различным частям речи, изменяя при этом значение основы слова: happy (счастливый) – unhappy (несчастный), happiness (счастье) – happily (счастливо); help (помощь) – helper (помощник) – helpful (полезный) – helpless (беспомощный)
Прибавление суффикса обычно не меняет смысловое содержание слова, но при этом слова часто переходят из одной части речи в другую и в словаре приводятся отдельной статьей. Или же в одной словарной статье указывается, с каким суффиксом может использоваться данное слово, и что получается в результате прибавления к нему этого суффикса.
В английском языке не существует какой-либо системы, поддающейся изучению и строго определяющей, какое именно слово и с каким суффиксом можно использовать. Поэтому главным помощником изучающего язык в этом вопросе должен быть словарь.










Суффиксы существительных

Таблица 1
Значение суффикса
Суффикс
Примеры

Принадлежность человека к политическому течению, научному направлению, профессии или национальности
-ist (аналогичен русскому -ист), -an, -ian (-n), -ean
specialist (специалист), artist (художник), librarian (библиотекарь), Italian (итальянец) musician (музыкант)

Значение следования учению, теории, политическому движению
-ism (соответствует русскому -изм)
capitalism (капитализм), heroism (героизм), socialism (социализм)

Значение занятия или должности действующего лица
-ег, -or (эти два суффикса образуют существительное со значением «исполнитель действия») -ee (для обозначения лица, на которое направлено действие), -eer, -ant (-ent), -ar, -ard, -ier
teacher (учитель), driver (водитель), inventor (изобретатель), actor (актер), employee (служащий), referee (спортивный судья), mountaineer (альпинист), assistant (ассистент), student (студент) beggar (нищий), drunkard (пьяница), financier (финансист)

Значение результата действия
-ment, -ade
achievement (достижение), decade (декада), blockade (блокада)

Значение определённого состояния, режима, степени отношений, абстрактные существительные
-hood, -ship, -cy, -acy
brotherhood (братство), partnership (партнёрство) policy (политика), infancy (младенчество), supremacy (превосходство)

Значение действия, состояния, процесса, результата, абстрактные существительные
-age, -ing, -ence, -ance, -ion, -tion, -ition, -ation, -sion, -al
shortage (нехватка), hunting (охота), silence (молчание), resistance (сопротивление), dictation (диктант), competition (соревнование), preparation (подготовка), decision (решение), arrival (прибытие),

Значение качества или состояния, обозначение общих или отвлечённых понятий, объединений, групп
-dom, -ness, -ty, -ity, -ancy, -ency, -y
freedom (свобода), wisdom (мудрость), darkness (темнота), safety (безопасность), popularity (популярность), honesty (честность), possibility (возможность), brilliancy (великолепие), fluency (беглость), perjury (лжесвидетельство), modesty (скромность)

Значение места действия, занятия или состояния
-ry
bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), factory (фабрика), laboratory (лаборатория)

Обозначение той или иной отрасли науки
-ics
physics (физика), politics (политика), mathematics (математика)

Обозначение лиц женского пола
-ess, -ette
waitress (официантка), usherette (билетерша)

Обозначение национальности
-ese
Chinese (китаец), Japanese (японец)

Выражение уменьшительного значения или оттенка пренебрежения
-ie, -let
birdie (птичка), cloudlet (облачко), kinglet (царек)

Обозначение различных мер
-th
length (длина), growth (рост), depth (глубина)

Обозначение различных научных понятий
-ture, -ure (-lure), -sure, -ssure
mixture (смесь), failure (ошибка), measure (мера), pressure (давление)

Суффикс, имеющий латинское происхождение
-sis
analysis (анализ), diagnosis (диагноз)


Упражнение №1
Образуйте от следующих глаголов существительные, используя суффиксы -ance, -tion, -ment: enjoy, celebrate, perform, decorate, amaze, compete, engage, ignore.
(Ответ: enjoyment, celebration, performance, decoration, amazement, competition, engagement, ignorance).

Упражнение №2
Закончите предложения, вставляя полученные существительные:
1. The little girl stared at the pumpkin lantern in .
2. We would like to invite you to our party.
3. The musician gave an amazing on stage.
4. Sarah and Jim put up all the on the Christmas tree.
5. Ronaldo won first prize in the dance .
Упражнение №3
Закончите предложения, употребляя слова в правильной форме:
He was a (music) and came from America. It was not typical of an (America) to earn a living playing the violin. But he was so talented that people listened to him paying no (attend) to what he looked like. He seemed to be like a (magic).
(Ответ: musician, American, attention, magician)
Упражнение №4
Образуйте существительные от следующих слов: translate, art, act, biology, piano, conduct, write, paint.
(Ответ: translator, artist, actor, biologist, pianist, conductor, writer)
Упражнение №5
Закончите предложения, употребляя слова в правильной форме:
The (deep) of the lake was unknown. Many people avoid it because of its (wide) and (long). The (strong) of the current of the river which flowed in did not play any role in the (grow) of its life. The (dark) of its water was frightening.
(Ответ: depth, width, length, strength, growth, darkness)







Суффиксы прилагательных

Таблица 2
Значение суффикса
Суффикс
Примеры

Со значением свойства, качества, характера, отношения к тому, чем занимается человек
-y, -ly (для обозначения природных условий, состояния человека), -al, -ous, -ful, -ed
sunny (солнечный), friendly (дружелюбный), central (центральный), dangerous (опасный), beautiful (красивый), interested (заинтересованный)

Указывает на отсутствие свойства или качества (противоположен суффиксу -ful)
-less
homeless (бездомный)

Значение национальной или территориальной принадлежности
-ish, -ese, -ian
Swedish (шведский), Chinese (китайский), Italian (итальянский)

Образуются от глагола и указывают на качества, присущие данному глаголу
-ant, -ent, -able, -ible, -ive, -tive,
resistant (стойкий), different (различный), eatable (съедобный), convertible (обратимый), active (деятельный), talkative (разговорчивый)

Указывают на зависимость описываемого предмета, явления от чего-либо
-ic, -ical
electrical (электрический), magnetic (магнитный)

Указывает на то, что предмет высказывания имеет сходство с существительным, стоящим в первой части прилагательного
-like
starlike (звездообразная, похожая на звезду)


Упражнение №1
Образуйте прилагательные, используя суффиксы -ial, -ive, ual, -able, -ary, -ent: read, president, persist, persuade, attract, vision, residence, station.
(Ответы: readable, presidential, persistent, persuadable, attractive, visual, residential, stationary)
Упражнение №2
Образуйте прилагательные от следующих существительных, используя приставки -ful и -less: help, taste, joy, meaning, mind, care.
Упражнение №3
Закончите предложения, используя полученные прилагательные:
1. Steven’s crashed his car again! What a driver!
2. The Irish are people who love music and dancing.
3. She always wears stylish clothes and jewellery.
4. Some sentences in this piece of writing are completely .
(Ответы: 1. careless 2. joyful 3. tasteful 4. mindless)
Упражнение №4
Закончите предложения, используя слова в правильной форме:
The forest is very (peace) on Sun
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·(Ответы: 1. peaceful 2. harmless 3. young; meaningless 4. successful
pointless; helpful
Упражнение №5
Используйте слова в правильной форме:
1. attract
-Using this polish on your car will give its surface an shine.
-Apart from the rock concert, there are
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Ответы: 1. attractive; attractions 2. passage; impassable 3. beautify; beautician 4. signified; signatures 5. dislike, likeness 6. terrorism, terrible 7. unstoppable; stoppage 8. heading; ahead)
Упражнение №6
Образуйте прилагательные от следующих слов: fame, adventure, enjoy, protect, talk, admire, humour, collect, memory, express, danger, horror, inform.
(Ответ: famous, adventurous, enjoyable, protective, talkative, admirable, humorous, collective, collectable, memorable, expressive, dangerous, horrible, informative)
Упражнение №7
Заполните пропуски полученными словами:
Sherlock Holmes is probably the most detective in literature.
That clown has a very face.
Tom is quiet, but John is quite .
“Mad” is a (n) magazine that makes you laugh!
(Ответы: famous, horrible, talkative, humorous)
Упражнение №8
Заполните пропуски словами в правильной форме:
I must sell my car, so I will accept any (reason) offers.
In order to lose weight one must follow a (sense) diet.
Cindy is (response) for keeping the accounts in her office.
This sofa is very soft and (comfort).
She always wears very (fashion) clothes).
I don’t think the excuse he made for being late was (believe).
(Ответы: reasonable, sensitive, responsible, comfortable, fashionable, believable)
Упражнение №9
Заполните пропуски словами в правильной форме:
The (salt) chips made me quite (thirst).
The weather in Florida was... (cloud) and (rain), so the ground was damp and(mud).
(Ответы: salty, thirsty, cloudy, muddy)



























1.1.3 Суффиксы наречий

Таблица 3
Значение суффикса
Суффикс
Примеры

Самый распространённый суффикс для образования наречий
-ly
loudly (громко)

Образует наречия, указывающие на то, в каком направлении совершается действие
-ward(s)
backward (назад), inward (внутрь)


Упражнение №1
Образуйте наречия от следующих слов : slow, immediate, loud, back, easy, dangerous, after, graceful, careful.
(Ответы: slowly, immediately, loudly, backward(s), easily, dangerously, afterward(s), gracefully, carefully)












1.1.4 Суффиксы глаголов

Таблица 4
Значение суффикса
Суффикс
Примеры


-fy,-ate
justify, activate

Образуют глаголы с абстрактным значением
-ize / -ise
memorize / memorise, organize

Глаголы образуются от прилагательных
-en
wide – widen


Упражнение №1
Суффикс -ate: to indicate, to demonstrate, to calculate, to cultivate, to communicate, to dictate, to illustrate, to operate.
Суффикс -ize: to utilize, to modularize, to initialize, to stabilize, to realize, to synthesize, to decentralize, to idealize, to localize, to minimize, to specialize.
Суффикс -ify: to satisfy, to classify, to identify, to modify, to specify, to intensify;
Суффикс -en: to harden (hard – твердый, жесткий), to quicken (quick – быстрый), to soften (soft – мягкий), to whiten (white – белый), to shorten (short – короткий), to lengthen (length – длина), to blacken (black – черный), to sharpen (sharp – острый), to strengthen (strength – сила), to thicken (thick – толстый, густой), to deepen (deep – глубокий).








Префиксы

Таблица 5
Значение приставки
Приставка
Примеры

Придают отрицательное значение слову (Приставка, которая начинается на “i” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква: il + l, ir + r, im + b, m, p.)
un-, ir-, il-, dis-, im-, in-, anti- (противо), non-
unsafe (небезопасный), irregular (неправильный), illegal (незаконный), dishonest (бесчестный), immobile (неподвижный), incorrect (неверный), antisocial (необщительный), non-existent (нереальный)

Со значением сверх чего-либо
hyper-, over- (сверх-/nepe-), super-, ultra-
hyperactive (сверхактивный), overweight (весящий сверх нормы), superhuman (сверхчеловеческий), ultra-modern (сверхмодный)

Со значением «перед», «ранее», обычно выражают предшествование
pre- (до-/пред-), fore-
preheat (предварительно нагреть), foresee (предвидеть)

Со значением «противо-»
contra-, сounter- (противо-/контр-), anti-(противо-, анти-)
сontradict (противоречить), counter-attack (контратака), anti-fascist (антифашист)

Со значением «между», «среди», «взаимно»
inter-
international (межнациональный)

Со значением «бывший»
ex-
ex-champion (бывший чемпион)

Со значением «под»
sub-
submarine (подводный), subgroup (подгруппа)

Часто имеет значение «делать», образует глагол от прилагательных и существительных
en-, em-
to enlarge (делать большим), to encircle (делать круг), to embody (реализовывать, делать реальным)

Cо значением «после»
post-
post-war (послевоенный)

Придаёт противоположное значение слову
de-, а-
code- кодировать, decode-расшифровывать, form-формировать, deform-деформировать, abacterial (не содержащий бактерии)

Выражает ошибочность действия
mis-
misunderstand (неправильно понять), misapply (неправильно использовать)

Со значением «недо-/под-/мало-»
under-
understaffed (неукомплектованный)

Соответствует русской приставке со-
со-
co-author (соавтор)

Придают слову отрицательное значение
ab-, mal-
abnormal (ненормальный), maladjusted (неприспособленный)

Со значением «снова, заново», соответствует русской приставке пере-
re-
reread-перечитать

Cоответствует русским приставкам в-, при-, внутри, обратное значение out
in-, out-
input-output (вход-выход)

Со значением размера
micro-маленький, mini-очень маленький, mono-один, bi-два
micro button (микрокнопка), bi-dimensioned (двухразмерный)


Упражнение №1
Переведите слова с in-, im-, ir-, il-, dis-, sub-, under- и over- на русский: inexpensive, imperfect, irreplaceable, unaffordable, illogical, dishonest, misjudge, substandard, underestimate, overspend.
Упражнение №2
Образуйте новые слова, используя приставки: experienced, human, worked, sold, conscious, valued, normal, valuable, mature, rational, loaded, liked, legible, cook, developed, look, use, charge, fund, dress, line.
(Ответы: in(un-)experienced, in(un-)human, unworked, unsold, unconscious, unvalued, abnormal, invaluable, immature, irrational, unloaded, unliked, illegible, uncook, undeveloped, unlook, disuse, discharge, unfund, undress, inline).
Упражнение №3
Образуйте антонимы от следующих слов, используя приставки: il-, un-, dis-, in-, im-: сommon, flexible, happy, movable, emotional, pleased, probable, agreeable, complete, patient, legal, approachable, possible, secure
(Ответы: uncommon, inflexible, unhappy, immovable, unemotional, displeased, improbable, unagreeable, incomplete, impatient, illegal, unapproachable, impossible, insecure)
Упражнение №4
Закончите предложения, используя некоторые из полученных слов:
1. I’m sorry, but I can’t meet you at 8:00. It’s ..
2. It was very of you to leave your sister to come home by herself.
3. After losing her job, Diana started feeling very .
4. This list is . There are some names missing.
(Ответы: impossible, insecure, unhappy, incomplete)
Упражнение №5
Образуйте новые слова от следующих слов: start, appear, charge, arrange, national, сhange.
(Ответ: restart, reappear, recharge, rearrange, international, interchange)
Упражнение №6
Заполните пропуски полученными словами:
British Airways is offering a discount on .. flights this month!
My battery is low. I have to my phone.
The teacher . the desks to make space for the meeting.
I thought I’d lost my files, but they when I restarted my computer.
(Ответы: international, recharge, rearrange, reappear)
Упражнение №7
Заполните пропуски, используя слова в правильной форме:
Johnny can’t make decisions easily; he is (decisive).
The salesman was extremely as he did not answer any of our questions (helpful).
Don’t believe what he says; he is (honest).
You cannot depend on him to help you with your work; he is (responsible).
John’s last statement did not make any sense. I thought it was completely . (logical).
Although he is fifty years old, he still behaves like a child. Everyone agrees that he is (mature).
(Ответы: indecisive, unhelpful, dishonest, irresponsible, illogical, immature)
Упражнение №8
Соотнесите подчеркнутые приставки с их значениями, данными под буквами:
1. overpopulation, overgrown, oversleep
2. substandard, subway, submarine
3. deforestation
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
· i) opposite of an adjective
e) many j) partly/ half
(Ответы: 1e, 2c, 3f ,4h, 5g, 6a, 7i, 8j, 9d, 10b)
Упражнение №9
Закончите предложения словами из упражнения №8:
After the storm they had to
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·(Ответ: a) rebuild b) undernourished c) semi-final d) defuse e) misunderstood f) overslept g) substandard h) unusual)
Упражнение №10
Закончите предложения словами, образованными с помощью приставок. Используйте словарь:
He tends to be very boring. He’s got
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·c life in the area were made in the 18) -war period – between 1900 and 1914.
A woman with a 19) -skirt got into the 20) -bus and sat down next to me.
(Ответ: 1. monotonous; 2. monologue; 3. postwar; 4. postgraduate; 5. anti-globalization; 6. antisocial; 7. bilingual; 8. bicycle; 9. Interview, 10 .international; 11. microscopes; 12. microchip; 13. pro-American; 14. pro-Hollywood; 15. malpractice; 16. malfunction; 17. prehistoric; 18. pre-war; 19. miniskirt; 20. minibus)
Упражнение №11
Образуйте новые слова, используя приставку en-: rich, able, courage, large, danger, joy
(Ответы: enrich, enable, encourage, enlarge, endanger, enjoy).



















Рекомендации для учащихся по выполнению заданий ЕГЭ на словообразование

1. Прочтите предложение от начала до конца, чтобы понять смысл.
2. Проанализируйте синтаксическую структуру предложения, чтобы определить, какую часть речи нужно образовать и записать вместо пропуска. Для этого обратите внимание на слова, стоящие до и после пропуска, задайте вопросы к пропущенному слову.
3. Подумайте, как изменить исходное слово, используя типичные для той или иной части речи суффиксы и приставки, чтобы образовать часть речи, нужную для заполнения пропуска. Помните:
если требуется та же часть речи, что и исходное слово, скорее всего, нужно использовать префикс, который изменяет значение слова, а не его принадлежность к той или иной части речи (например, happy – unhappy, arm – disarm);
если требуется иная часть речи, чем исходное слово, как правило, используется суффикс (например, happy – happiness, arm – army, beauty - beautiful);
некоторые существительные и глаголы, образованные от одного корня, различаются чередованием корневого гласного и изменением написания слов (например, life – to live, belief – to believe, to p
· proof, blood – to bleed, to choose – choice, food – to feed, strong – strength – to strengthen).
4. Уточните форму образованной части речи в каждом предложении.
Некоторые слова следует превратить в противоположные по смыслу: (например, usual – unusual)
В некоторых заданиях подразумевается преобразование глаголов с учетом видовременных форм: (например, develop – developed)
5. Прочитайте предложение, а затем и весь текст снова, чтобы убедиться, что вставленные слово / слова образованы, написаны правильно и делают предложение и весь текст осмысленным.
6. Аккуратно заполните бланк ответов в соответствии с предложенным образцом написания букв английского алфавита.




























Заключение

Итак, по результатам данной работы можно сделать вывод о том, что в словообразовательном отношении имя существительное английского языка наиболее богатая часть речи. Очень широко представлена суффиксация. Она позволяет образовывать существительные от основ различных частей речи. В ходе работы нами были выявлены наиболее продуктивные суффиксы и приставки существительных, прилагательных, наречий и глаголов. Материалы данного исследования позволят учащимся не только качественно подготовиться к Единому Государственному Экзамену в разделе «Лексика и грамматика» за счет выполнения разработанной нами системы упражнений на словообразование.
Таким образом, положенный в основу изучения словообразования системный подход и сформированные  навыки сознательного образования слов различных частей речи путем выполнения упражнений обеспечат более качественное усвоение темы «Аффиксация в английском языке».














Список литературы

Арнольд, И.В. Стилистика. Современный английский язык: Учебник для вузов. [Текст] / И.В. Арнольд. – М.: Флинта: Наука, 2002. – 384 с.
Афанасьева, О. В., Михеева, И. В. Английский язык: тренировочные тесты для подготовки к единому государственному экзамену. [Текст] / О.В. Афанасьева, И.В. Михеева. – Ростов-на-Дону.: Феникс, 2006. – 346 с.
Бортничук, Е.Н. Словообразование в современном английском языке: учеб. пособие для институтов и факультетов иностранных языков. [Текст] / Е.Н. Бортничук, И.В. Василенко, Л.П. Пастушенко. – Киев.: Вища школа, 1988.
Вербицкая, М. В. ЕГЭ 2013: Английский язык: самое полное издание типовых вариантов. [Текст] / М.В. Вербицкая. – М.: Астрель, 2013. – 156 с.
Каращук, П. М. Словообразование английского языка. [Текст] / П.М. Каращук. – М.: Высшая школа, 1997. – 304 с.
Мюллер, В. К. Новый англо-русский словарь. [Текст] / В.К. Мюллер. – М.: Рус. яз.-Медиа, 2006 . – 945 с.
7. Царёв, П.В. Сложные слова в английском языке. [Текст] / П.В. Царёв. – М.: Издательство Московского  университета, 1980. - 241 с. 8. Klekovkina Elena, Mann Malcolm. Practice Tests for the Russian State Exam. [Текст] / Elena Klekovkina. – М.: Macmillan, 2006. – 87 c.









Приложение 1

Задания в формате единого государственного экзамена на аффиксальное словообразование
Упражнение №1
Употребите слова в скобках в правильной форме:
You must be.....................when you open the door. (CARE) 2. The countryside looks very......................now. (COLOUR) 3. That was a very..................thing to do! (COWARD) 4. He has a.....................routine of exercises. (DAY) 5. She was.....................when I told her my plan. (DOUBT) 6. It was very....................so I drove slowly. (FOG) 7. It's nice meeting such a...................person. (FRIEND) 8. He looked very.....................in that hat. (FUN) 9. They saw a.....................figure at the castle door. (GHOST) 10. Working on the car made her hands..................... (GREASE) 11. Let's go for a..................walk in the fresh air! (HEALTH) 12. We're......................that they'll agree to come. (HOPE) 13. Seeing all that food made me very.................... (HUNGER) 14. She married a....................businessman. (SUCCESS) 15. He looked.......................when he heard the news. (THOUGHT) 16. You can trust her. She's a very.....................girl. (TRUTH) 17. This map was very....................on my holiday. (USE) 18. It was.....................to see him again. (WONDER)
Упражнение №2
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1-7, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 1-7.
(1) We must take...............before things get worse. There's a lot of...............outside the stadium. Don't worry about the volcano. It's been.................for years. She said she wanted to be a television............................
(2) Are all those..................they put in food really necessary? In.......................to doing the cleaning, I make the coffee.
(3) This is an................... piece of work. I am full of....................for the improvements he's made.
(4) Unfortunately, you'll be at a.....................if you can't drive. Knowing a lot of languages, he's in a very...................position.
(5) He works for an....................agency. I saw an..................for the job in our local newspaper.
(6) He gets very angry if you.................with his ideas. The...............we made was for one year only.
(7). I only had a day to visit all the tourist..................... She smiles so....................., doesn't she?
(l) ACT







(2) ADD



(3) ADMIRE


(4) ADVANTAGE



(5) ADVERTISE


(6) AGREE



(7) ATTRACT


Упражнение№3
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1-14, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 1-14.
For most of us it is not easy to make a (o) decision about a career. The problem with that is you might miss out on a whole lot of (1) __________ because you don't know about them. If you're (2) ___________ it's a good idea to find out a lot of (3) _________ about different jobs. There are computer based quizzes which can help you. Such quizzes push you into thinking what you like and dislike, whether you are (4) _________ or not, whether you are (5) _______ in (6) __________ technology or in (7)_______. What is more important to you – a (8) _____ paid job or job (9) __________? Do you want to spend your working life with people/animals/on your own? So you narrow down some (10)__________. Then you need to (11)________ each, looking at what training is needed, and the (12)____________ of jobs. But don’t be too (13)________, try to find something (14)___________.
(0)DECIDE
(1) OPPORTUNE
(2) CERTAIN
(3) INFORM
(4) AMBITION
(5) INTEREST; (6) INFORM
(7) ACCOUNTANT; (8) HIGH (9) SATISFY

(10) POSSIBLE (11) EXAM
(12) LOCATE (13) MATERIAL
(14) ENJOY




Упражнение №4
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 1-6, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 1-6.
Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an (1)... industry, employing thousands of people.
Most (2) ... come in the summer months when they can expect good weather.
Tourists (3)... spend a few days in London, then go on to other well-known cities. Perhaps the least visited places in England are old (4)... towns. But many people think that nineteenth-century cities show the (5) ... of Britain.
The (6)... of the past is to be still seen in their old streets.
Начало формы




(1) IMPORTANCE

(2) VISIT

(3)USUAL


(4)INDUSTRY

(5)REAL

(6)GREAT



Упражнение №5
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
Invention of Computer
B11. Many encyclopedias say that the first computer was developed by Howard H. Aiken (and his team) in America between 1939 and 1944. It was a large-scale, programme-controlled machine which could make a very complex______________.
B12. However, after World War II an important_______________was made that the first computer was, in fact, made in Germany in 1941 by Konrad Zuce.
B13. Later Konrad Zuce founded a company in order to build computers that could be used by an engineer or a __________________.
B14. Konrad Zuce also developed the first real programming language, which shows an amazing________________to today’s most advanced computer languages.
B15. Unfortunately, the role of this man, who was years ahead of his time is still____________ to many people.
B16. Maybe for the “official” history of computers it is_____________to except that Konrad was on the wrong side of World War II.







CALCULATE

DISCOVER





SCIENCE


SIMILAR




KNOWN

POSSIBLE


Упражнение №6
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
B11. Bubble gum is a type of chewing gum that is especially designed for blowing bubbles. It is _____________pink in colour and has a particular flavor.
B12. In 1928 it was invented by Walter E. Diemer who worked for the Fleer Chewing Gum Company in Philadelphia. In his spare time Diemer was trying new gum recipes and, by accident, invented a _____________gum.
B13. It was less_____________than regular chewing gum and it stretched more easily.
B14. When Walter Diemer, who was 23 years old that time, saw the bubbles, produced by his new gum, he saw the______________of making money.
B15. He took the gum, which he has given the name Dubble Bubble, to the nearby grocery store and made a _____________to the salesmen to show the extraordinary features of his gum.
B16. The new gum was very___________and popular with customers. Although Diemer never received a patent for his invention, he sold the recipe to his company and became a senior vice president.



USUAL






DIFFER
STICK





POSSIBLE



DEMONSTRATE


SUCCESS


Упражнение №7
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
Invention of Crossword Puzzle
B11. Crossword puzzle are the most popular word puzzles in the world. However, their history is_____________short.
B12. They were created in the 19th century in England, but the_____________of the first published crossword puzzle took place in 1913 in the New York World newspaper.
B13. The author of the puzzle was Arthur Wynne, a_______________born in Liverpool, England.
B14. Wynne’s crossword puzzle looked much____________________from the crosswords used today and had no black squares.
B15. At first, only the New York World published such puzzles every week. But in 1924 the first collection of World puzzles was printed in book form and crossword puzzles immediately gained______________.
B16. A major breakthrough in crossword puzzle development came with the personal computer. Although many computer specialists used to say that it was________________for a computer to create a crossword puzzle, software was developed which allows any person to construct their own crossword puzzle.




REAL


APPEAR



JOURNAL


DIFFER







POPULAR




POSSIBLE


Упражнение №8
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
Migrating Birds
B11. In autumn you can see large flocks of birds flying from Russia to warmer countries. In spring, they come back to us. Migration is the periodic seasonal______________of birds.
B12. The main routes connect Europe and Africa, Europe and South-Eastern Asia and Australia, North and South America. How do we know about this routes?________________study birds. They catch birds, place small bands with numbers on the birds’ legs and then let the birds fly away. Some of these banded birds are caught again. The band tells about the route.
B13. Some birds fly very_____________and they can feed on the wing. They migrate in the daytime.
B14. Swallows and swifts do this. Cuckoos fly during the night and rest and feed during the day. Swimming birds can fly both during the day and night, in complete_____________.
B15. How long can birds fly for without a stop? The tiny hummingbird weights only about as much as a small coin. But it has_______________wings.
B16. It flies 1,000 km across the Gulf of Mexico to the southern coast of the United States in 24 hours without a stop! You may think it_______________,but other small birds can fly non-stop for up to 90 hours!





MOVE




SCIENCE






QUICK





DARK



POWER



POSSIBLE


Упражнение №9
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
The Least Successful Explorer
B11. Thomas Nuttal spent many years studying the plants and trees in north-west America. He was different from the most other explorers because he was almost always lost. One night he did not come back and a group went out to search for him. When Nuttal heard them in the________________, he was frightened.
B12. You may think it_______________ but he believed that they were Indians and tried to escape.
B13. Getting more and more angry, Nuttall’s___________________chased him for three days through the forest and across rivers until he accidentally arrived back at their tents.
B14. Another day the_______________ was lost again. He was walking for many hours, he felt very tired, so he lay down to rest.
B15. An Indian found him lying there. Nuttall did not look dangerous. In fact, he looked quite helpless. The Indian felt sorry for him and decided not to kill him. Instead, the strong-built,________________man picked the explorer up and carried him three miles to the river.
B16. The least successful explorer was_____________brought back to his camp in a boat.









DARK

POSSIBLE


SERVE



SCIENCE








POWER



SAFE




Упражнение №10
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В17, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В17.
В11. The National Maritime Museum is set in the ___________________ surroundings of Greenwich park.
В12. Within the complex of the museum there is a wide _________________ of objects, displays and paintings.
В13. The collections relate to the shipping, astronomy and ____________________.
В14. The museum tells the story of figures of great____________________ to Britain’s history, such as Lord Nelson and captain James Cook.
В15. Galleries and exhibitions are often updated to bring back into view __________________ parts of the huge hidden collections of the museum which В16. is _______________ all over the country
В17. This visit will be an ___________________ experience.

BEAUTY


VARY



NAVIGATE

IMPORTANT




DIFFER

FAME


FORGET





Упражнение №11
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В17.
The Old Theatre
В11. For years the old town theatre was a failure. It was very expensive but not comfortable, and most of the plays performed were__________________.
В12. In an attempt to make it more______________, they began putting on more comedies and well known, successful dramas.
В13. Because the audiences were made up of________________young people with low incomes and students, discounted tickets were introduced.
В14. In_______________, there was the issue of the uncomfortable seating. Despite the huge cost, the old seats were ripped out and new ones installed.
В15. All of these measures made the theatre’s new owner rather_____________. Would there be enough new customers to make up for all the money invested?
В16. But in_________________everything has worked out really well. Audiences are on average three times larger than before. The theatre is now an outstanding success.




POPULAR

COMMERCE



MAIN


ADD





ANXIETY



REAL


Упражнение №12
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В17.
Tourism in Wales
В11. Snowdonia for all’ is a project which aims to encourage disadvantaged people to visit Snowdonia and have an enjoyable and relaxing time. The project is the outcome of cooperation between the National Park Consultation Group and various________________protection groups.
В12. All of these organizations have been involved in the__________________of walking paths across the beautiful northern Welsh countryside.
В13. The area has witnessed a lot of _______________in recent years while at the same time seeking to maintain the essential character and atmosphere of this beautiful park.
В14. And the fact it is the Welsh National Assembly rather than the Westminster government that has been made_______________for drawing together a number of difficult issues.
В15. For example local_________________do want to see a big increase in the number of visitors to the region but at the same time they want to preserve the quiet beauty of the landscape.
В16. Also there is the ongoing commitment to provide more jobs, especially those connected to tourism. But achieving solid_________________ growth and preserving an ancient landscape is never easy.







ENVIRONMENT



PRESERVE


DEVELOP






RESPONSE


POLITICS







ECONOMY



Упражнение №13
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В17.
Stratford-upon-Avon
В11. Stratford is famous for Shakespeare. Of this there is no doubt. But in reality there are hundreds of diverse and wonderful things to do and see there. To manage all of them on a day visit would be a ______________task.
В12. The more _________________ tourists, who total more than 3,5 million annually, are not content with a quick visit to Anne Hathaway’s cottage.
В13. As well as the Royal Shakespeare Theatre, there are the Courtyard, The Other Place, The Waterside and The Swan theatres. Stratford is a ____________________location for the dramatic arts in the UK.
В14. Sheep Street is ___________________ the busiest location in Stratford. Twice in Shakespeare’s life time it burned down (1595 and 1614) but it is the best place to eat in a town with a wealth of superb restaurants.
В15. Of course one should visit all the Shakespeare sights. Not least the building where the bard was born – under the excellent _________________ care of The Shakespeare’s Birthplace Trust.
В16. But there are beautiful bridges, pubs and shops. Stratford has museums for cars, teddy bears and art as well as a brass rubbing centre, butterfly farm and factory shop. In ________________ you are spoiled for choice.






FRUIT
ADVENTURE







SIGNIFY


GENERAL








MANAGE





REAL


Упражнение №14
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В17.
New Tourism in France
В11. France is the one of the world’s most popular tourist destinations. To most people perhaps, the_____________ of France lies in the art and culture.
В12. But for the more _______________ tourists there is a different side to France that will reward all who make the journey.
В13. Surprisingly enough, old factories and plants have become ________________ to French tourism. In France, every year, no fewer than 1400 companies, heritage museums or industrial sites draw 20 million visitors.
В14. It is _______________________ the giants of the food and agricultural industry together with the traditional crafts that have the most appeal.
В15. With attractions such as the 17th century Strasbourg breweries and the Millau Viarduct (the highest road bridge in the world) __________________ tourism has become a flourishing sector.
В16. Whether it is sugared almonds or cast iron dishes, Reblochon cheese, beer making or sparkling French crystal – many people are fascinated by the ________________ of how things are made.



GREAT

ADVENTURE





IMPORTANCE



GENERAL






INDUSTRY





REAL





Упражнение №15
Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте, если необходимо, слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В11-В16, так чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы В11-В16.
Henry VIII
В11. King Henry VIII is probably the most famous monarch in British history. He was ______________________ not just an overweight tyrant. As a young man he was educated in the classics, fluently spoke several languages and studied philosophy.
В12. These aspects somehow became _____________ in the recounting of his history. Everyone spoke only about tyranny.
В13. But as a young man he travelled throughout his ____________. He was an able athlete, he hunted and danced.
В14. He also wrote prose and poetry, but his real passion was music. Not many people realize that he actually wrote some _______________ pieces of music.
В15. He collected many different types of flute and whistles, trumpets, trombones and even bagpipes. He wasn’t so much interested in rare and ______________ musical instruments as he was in orchestration.
В16. Although some scholars may ______________, others believe Henry VIII to be the father of the modern orchestra.



CERTAIN





VISIBLE



KING




WONDER



EXPENSE



AGREE
































Ключи

Упражнение №1: 1. careful, 2. colourful, 3. cowardly. 4. daily. 5. doubtful. 6. foggy. 7. friendly. 8. funny, 9. ghostly. 10. greasy, 11. healthy, 12. hopeful, 13. hungry, 14. successful, 15. thoughtful, 16. truthful. 17. useful. 18. wonderful.
Упражнение №2: (1) action, activity, inactive, actress (2) additives, addition (3) admirable, admiration (4) disadvantage, advantageous (5) advertising, advertisement (6) disagree, agreement (7) attractions, attractively
Упражнение №3: (1) opportunities, (2) uncertain, (3) information, (4) ambitious, (5) interested, (6) information, (7) accountancy, (8) highly, (9) satisfied, (10) possibilities, (11) examine, (12) location, (13) materialistic, (14) enjoyable.
Упражнение № 4: (1) important, (2) visitors, (3) usually, (4) industrial, (5) reality, (6) greatness.
Упражнение № 5: В11-calculation, В12-discovery, В13-scientist, В14-similarity, В15-unknown, В16-impossible.
Упражнение № 6: В11-usually, В12-different, В13-sticky, В14-possibility, В15-demonstration, В16-succussful.
Упражнение № 7: В11-really, В12-appearance, В13-journalist, В14-different, В15-popularity, В16-impossible.
Упражнение № 8: В11-movement, В12-scientists, В13-quickly, В14-darkness, В15-powerful, В16-impossible.
Упражнение № 9: В11-darkness, В12-impossible, В13-servants, В14-scientist, В15-powerful, В16-safely.
Упражнение №10: В11-beautiful, В12-variety, В13-navigation, В14-importance, В15-different, В16-famous, B17-unforgettable.













Заголовок 1єђ Заголовок 315