Открытый урок по английскому языку на тему Вы когда-либо были в Лондоне?( 8 класс)


1.ФИО учителя: Каринова Жанна Мурадымовна
2.Образовательное учреждение: МБОУ СОШ № 10
3.Класс: 8
4.Тема урока: Have you ever been to London? (Вы когда-либо были в Лондоне?)
Цель: создать условия для осмысления уже известных знаний, развивать умения и навыки по их применению.
Задачи:
Развивающая - развивать способности к догадке, воображению.
Воспитательная - способствовать формированию положительного отношения к фактам иностранной культуры, принять её решений, развитию умения сотрудничать.
Учебная – способствовать развитию умения аудировать с целью понимания общего содержания и с целью извлечения конкретной информации, развитию умения делать краткие записи на основе услышанного.
Речевой материал: лексический материал предыдущих уроков.
Оборудование: компьютер, проектор, презентация, раздаточный материал (тексты, рефлексия).
Ход урока
I. Оргмомент.Good morning, children. Glad to see you. I think you are fine today.
Sit down please!
We begin our lesson! What’s the date today?
Who is absent today? Why?
Thank you for the information!
We’ll do some exercises and speak about London.
Are you ready?
Good! Let’s start the work!
Речевая разминка
T: How are you today?
Do you like travel?
How do you travel?
Do you usually go on holidays by train or by plain?
Have you ever travelled by ship?
Thank you for your answers!
Диалоги (раздаточный материал)
Jaсk: London is an amazing city! Don't you think Mike? Джек: Лондон - удивительный город. Тебе так не кажется, Майк?
   
Mike: It is, by all means. We've been here for five days already and still haven't seen even the half of its attractions. Майк: Да, несомненно. Мы здесь уже пятый день, а до сих пор и половины его достопримечательностей не видели.
   
Jack: In my opinion, if you want to see all of London, you need to stay here at least for a month. Джек: Я думаю, если хочешь увидеть весь Лондон, здесь нужно провести как минимум один месяц.
   
Mike: I agree. We are always short of time. For example, two days ago we went to see the London Eye and our guide said we have only time for one ride and nothing more. When I wanted to take more pictures and to learn more about the history of the wheel, he said we have no time for that. Майк: Согласен. Иначе нам ни на что не хватает времени. Например, два дня тому назад мы ходили смотреть на Лондонский глаз и наш гид сказал, что у нас есть время только на один проезд и больше ни на что. Когда я хотел немного пофотографировать и узнать побольше об истории колеса, он сказал, что у нас нет времени.
   
Jack: What do you want to know? I can tell you. I've bought a thick book of London sights before coming here. Джек: А что бы ты хотел узнать? Я могу тебе рассказать. Я купил увесистую книгу о достопримечательностях Лондона до приезда сюда.
Jack: Our guide said we will definitely see the official London residence of modern Englsih monarchs - Buckingham Palace. Джек: Наш гид сказал, что мы наверняка увидем официальную лондонскую резиденцию современных английских монархов - Букингемский дворец.
   
Mike: Oh, I've always wanted to see Changing of the Guard ceremony at the Buckingham Palace. Hopefully, we'll be there on time. Майк: О, я всегда хотел увидеть церемонию Смены караула в Букингемском дворце. Надеюсь, мы будем там вовремя.
  Ребята, из диалога вы, наверное, поняли, о чем будет идти сегодня речь на уроке( запись на доске темы урока «Have you ever been to London?» )
Работа с домашним материалом.
РАБОТА С КАРТОЙ ЛОНДОНА В УЧЕБНИКЕ НА СТР. 80
Т: Look at the map and work, please.
Let’s remember our words from past lessons( повторение слов прошлого урока)
Trafalgar Square – Трафальгарская площадь the Houses of Parliament – здание Парламента Westminster Abbey – Вестминстерское аббатство St. Paul’s Cathedral – Собор св. Павла Hyde Park – Гайд-парк
The Thames- река Темза
British museum- Британский музей
National gallery- Национальная галлереяPiccadili Circus- цирк на ПиккадилиTower of London- Лондонский Тауэр
Tower bridge- Тауэрский мост
Основной этап.
Развитие умения аудировать с целью понимания общего содержания услышанного и с целью извлечения конкретной информации.
Презентация « Достопримечательности Лондона»
Слайд № 1
BUCKINGHAM PALACE
Buckingham Palace is the official residence of Her Majesty the Queen and her family. It isn't open to the public. The first monarch who took residence there was Queen Victoria. When Her Majesty is in residence the Royal Standard flies over the east front of Buckingham Palace. It has 600 hundred rooms, a swimming pool, a cinema, a ballroom, a nuclear cellar and a garden, which is like a private park. In summer the Queen gives three garden parties for about 9,000 guests. The ceremony of the Changing of the Guard at Buckingham Palace is a great tourist attraction. It takes place daily in the forecourt at 11.30 a.m. and lasts half an hour. To the sound of music, the guardsmen in their traditional bearskins arrive and pass the palace keys to another group.
Слайд № 2
ST. PAUL'S CATHEDRAL
The City's greatest monument, St. Paul's Cathedral was built by Sir Christopher Wren between 1675 and 1710 to replace the old Cathedral that was largely destroyed in the Great Fire of 1666. The Cathedral is second in size only to St. Peter's in Rome. Between the two west towers rises the famous dome. It is 365 feet high and beneath it is the celebrated "Whispering Gallery". Unfortunately Christopher Wren died before its completion. He is buried there. Among the many memorials to famous men within the Cathedral are the tombs of Wellington, victor of Waterloo, and Nelson, hero of Trafalgar.
Слайд № 3
TRAFALGAR SQUARE
Trafalgar square is a very famous square where on New Year's Eve people gather to celebrate. At midnight people jump into the fountains fully clothed and enjoy themselves. In the middle of the square there is a very famous statue "Nelson's Column" which is over 170 feet high.The statue on the top is in memory of Lord Horatio Nelson who won the most famous sea battle at Trafalgar. This column is cleaned once every seven years. It is a very difficult job as they have to climb to the top and clean all the mess the pigeons have made on the statue. Trafalgar Square has become famous as a rallying point for all kinds of demonstrations, marches and political meetings.
Слайд № 4
THE TOWER OF LONDON
It is a very old building, - nine hundred years old! In the early days of England the English kings lived in the Tower. Then it was a prison where many people died. Black ravens had much food near the walls of the Tower in those days. Now the Tower of London is a museum housing the National Collection of Amour and Royal Regalias, and many tourists from other countries come to see it. They see the dark stone halls with small windows and thick doors. Something that should not be missed is the Crown Jewels, a priceless collection of every jewel known. The Tower is still guarded by the Yeomen Warders, the famous Beefeaters, who wear a traditional sixteen-century uniform.
Слайд № 5
WESTMINSTER ABBEY
It is a symbol of English tradition at its best. The coronations of nearly all English kings and queens since William the Conqueror have taken place here.Many of them are buried within the Abbey. Beneath the roof of this Gothic building there are also the graves and memorial slabs of statesmen, philosophers, men of letters and other distinguished people. Here you can see memorials to Isaac Newton, Charles Darwin, Geoffrey Chaucer, Alfred Tennyson, Charles Dickens and Thomas Hardy.
T: At our lesson we are going to travel to London. Let s listen to some conversations about London.
Опережающее задание
(Презентации детей, сообщения о достопримечательностях Лондона.)
While discussing our topic, we have read several dialogues about London and know something about it, haven’t we? Let’s try to solve this simple crossword:
1. The official symbol of this country is Red rose. England (на столе появляется ваза- с красной розой)
2. What is the capital of England? London
3. This person is the main in England. It is the Head of State.Queen4. Who went to England many, many years ago? Romans
5. What square is the most famous in London? Trafalgar
6. What river is situated in the historical center of London? Thames

(На доске заранее подготовлен кроссворд)

Физминутка.
Аудирование текста с целью понимания общего содержания услышанного и с целью извлечения конкретной информации.
(У каждого учащегося есть раздаточный материал « Лондон»)
T: Now you’ll listen to the text аnd translate it.
IV. Заключительная часть.
Подведение итогов урока ( оценки)
Рефлексия.
Т: Today we have worked very hard at our lesson. Say what you have learned. (учащиеся сообщают, чему они на урок учились).
Pupils:
At our English lessonI ‘ve learnt to listen to the texts for the main idea.
I ‘ve learnt to listen to the texts for specific information.
I’ve done the tests: True/False.
I’ve learnt to take notes.
I ‘ve learnt new words.
Домашнее задание  p. 81,ex. 1( тексты 1-1,2-2, 3-3)
Ресурсное обеспечение:
Учебник английского языка для 8 класса В. П. Кузовлев, Н. М. Лапа, Э. Ш. Перегудова и др., Москва, “Просвещение”, 2008.
Книга для учителя к учебнику английского языка для 8 класса, В. П. Кузовлев, Н. М. Лапа, Э. Ш. Перегудова и др., Москва, “Просвещение”, 2009.
Презентация на тему “Have you ever travelled to London?”.