Проектная методика-эффективное средство организации творческой и учебной деятельности на уроках английского языка.


Проектная методика-эффективное средство организации творческой и учебной деятельности на уроках английского языка. Условия возникновения опыта Мой опыт возник в условиях, когда выпускникам необходимо было пройти итоговую аттестацию в форме ЕГЭ и ГИА. Условия возникновения опыта 1 Отсутствием базовой подготовки в основном звене из-за перегруженности учебно-базисного плана Требованиями базового курса по сдаче ЕГЭ и ГИА. 2 Отсутствием стабильных учебников с достаточным содержанием по всем разделам английского языка. Требованиями ЕГЭ с заданиями раздела «С. Сочинение. 3 Отказом выпускников проходить итоговую аттестацию в форме ЕГЭ и ГИА. Неуверенностью, психологическим барьером обучающегося. Цель: Развитие самостоятельности и творческих способностей обучающихся; умения обучающихся проводить исследовательскую работу и повысить их интерес к изучению английского языка. Основными задачами моего опыта являются: развитие у обучающихся информационных умений, в том числе умений поиска, систематизации, обработки интерпретации информационного материала с целью его дальнейшего использования в решении различных коммуникативных задач;умений соединять знания, полученные из других изучаемых предметов;учебных умений, умений обобщать, выделять, находить сходное и различное, устанавливать взаимосвязи, умений интегрировать знания в соответствии с речевой учебной задачей; Актуальность Актуальна для общества тем, что: ориентирована на тех, кто имеет интегрированные знания;на развитие интеллектуальных умений и навыков, критического и творческого мышления;направляет на исследовательский поиск. Актуальна для науки и педагогики тем, что есть определенное преимущество перед другими технологиями в плане того, что данная форма носит длительный характер работы, и требует от обучающихся обязательного владения программным материалом. Конкретно для обучающегося тема так же актуальна, ведь в ходе выполнения проекта обучающийся ставится в условия, когда он вынужден работать с огромным количеством источников знаний; приобретать навыки анализа , обобщения, выделения главного, выдвижения гипотезы, отбора, систематизации и последовательного расположения материала. Перспективность. Владение иностранным языком является одним из главных требовании современного образования. Именно, владение технологией метода проектов позволяет повысить интерес обучающихся к изучению иностранного языка.Учитывая перезагруженность базисного учебного плана и специфику построения процесса в старшем звене метод проектов будет выдвигаться на первый план. Ожидаемые результаты. выявлять и формулировать проблемы; проводить их анализ; находить пути их решения; работать с информацией; находить необходимый источник, например, данные в справочной литературе или в средствах массовой информации; применять полученную информацию для решения поставленных задач. Теоретическая база опыта. С точки зрения ученых-педагогов М.В. Кларина, В.В. Гузеева, Е.Н. Ильина, среди различных направлений новых педагогических технологий наиболее адекватным целям личностно-ориентированного обучения является метод проектов. Используя проектную деятельность я увидела большие преимущества перед традиционной методикой. Прежде всего, данная технология позволяет формировать ключевые компетенции обучающихся. Во-вторых, реализуются принципы личностно-ориентированного обучения, когда учащиеся могут выбрать дело по душе в соответствии со своими способностями и интересами. В-третьих, она дает возможность обеспечить содержательное единство проектам по предмету. В-четвертых, это положительные результаты в учебно-воспитательном процессе. Работая над темой я опиралась на работы О.А Владыко (учитель английского языка Нижневартовская муниципальная общеобразовательная школа, Нижневартовский район, Ханты-Мансийский АО ) Новизна В ходе выполнения учебных проектов обучающиеся приобретают исследовательские навыки, и многие проекты из разряда учебных переходят в разряд исследовательских. Также новизной я считаю, разработанные мною УМК в электронном варианте. Ведущая педагогическая идея. Технология проектного обучения позволяет направить деятельность обучающихся на результат при решении той или иной практически или теоретически значимой проблемы. Технология опыта Подготовительный этап. Технология опыта Планирование. Технология опыта Исследовательский этап. Технология опыта Защита проекта. Project «An Ideal WELFARE State» Has executed:Ramazanov Ashat11тн class. Сhecked bу:Tokaeva Gulmira A. Plan Key words Key-word expressions Spidergram Story Literature Key words BenefitAllowanceThe retiredThe disabledThe widowedThe unemployedThe sickIncomeTo claim Key-word expressions A Welfare StateThe National Health ServiceThe National SecurityThe National InsuranceTo be entitledA certain levelMedical care Spidergram TypesOf benefits Categories ofCitizens entitled to Various benefits Medicalcare Basic Principles An Ideal WelfareState Story My Ideal State is a Welfare State, a country that has a system of ensuring the welfare of its citizens by the means of social services, provided by the state. At the national level the Government is responsible for the National Health Service, National Insurance and Social Security. When people work they must pay contributions to the National Insurance fund. Contributions are also made by the employer and the Government. National Insurance benefits are available to the unemployed, the sick, the retired, the disable, the widowed and every child. Social Security covers a wide range of payments, mainly to people who do not qualify for National Insurance payments. The main social groups who claim Social Security benefits are: single parents, the longterm unemployed, and pensioners whose pension is too low. People in full-time work whose earnings are below a certain level can claim benefits, too. In Ideal Welfare State some categories of people are entitled to financial help:Retired people/pensioners receive state/retirement pension.Women whose husbands die before they retire if they are aged 45 or over receive widow’s pension.Women who leave work to have a baby receive maternity pay.Every child until he/she leaves school or longer if the child continues education (up to 19) receive child benefit.A person who is out of work for up to a year receive unemployment benefit.Families with children who have very low incomes receive family credit.A person who is unable to work after a sickness period receive invalidity pension.Disabled people receive mobility allowance to pay for transport or to buy a special vehicle. Medical insurance is organized by the Government and is compulsory. The country doesn’t spend a lot of money per person on health care. Despite the shortage of money, the system of medical care works well. Citizens spend a small proportion of their wealth on health service, because of its simple administration. In spite of being poor, you can get good medical care. Although Welfare State has public health care, it has a private sector, too. There is a little cooperation between public health care service and the private sector. In the Welfare State, most benefits are available to everybody who is entitled to them and it’s very good. In the Welfare State, nobody is allowed to live in poverty. Everybody is to have proper health care and education regardless of their income. The Welfare State helps the disabled. The Welfare State system provides the elderly with an income that allows them to live some degree of dignity. Without financial help, many people would have been reduced to begging. Literature Working with this project I used student’s book, activity book, exercise book and vocabulary. Оценка результатов. Результативность опыта. 50% 60% 66% 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Результаты олимпиад Районная олимпиада:Самашева Нургуль – 3 место Окончили школу с медалями. Учебные года Класс Фамилия, имя, отчество учащегося Медаль Куда поступил учиться 2005-2006 11 Канапиянова АКаранова АСмагзамова М золотосеребросеребро НГТУАГМУНГТУ 2006-2007 11 Туякпаев СРаисканов ДКаранов А золотозолотосеребро СибГМУНГТУАГМУ 2008-2009 11г Самашева НБайгонакова ГБайгонакова ЕМекенбаева А золотозолотосеребросеребро ГАГУТГУСГМУАГУ Окончили школу на «отлично» (по английскому языку) Учебныегода Класс Фамилия, имя, отчество учащегося Куда поступил после окончания школы 2008-2009 11 11 11 11 Самашева НургульБайгонакова ГБайгонакова ЕТокаева ЕМекенбаева А ГАГУ факультет иностранных языков.ТГУСГМУСибАДИ Экономика и управлениеАГУ Участие в конкурсах. Название конкурса Уровень Год Призовоеместо Современныйурок. Муниципальный 2007-2008 Благодарственное письмо Международная Ярмарка социально-педагогических инновации-2011 РИПКРО РА 2010-2011 Сертификат Трудоемкость. Основной трудоемкостью послужило нахождение материалов по подготовке проектов, и у некоторых обучающихся возникали трудности при переводе текстов с русского языка на английский язык. Адресная направленность опыта. London London is the capital of Great Britain, its political, economic and commercial centre. It is one of the largest cities in the world and largest city in Europe. Its population is about 10 million London is situated on the river Thames. The city is very old. It has more than 20 centuries of history. Traditionally it is divided into several parts:the City, Westminster, the West End and the East End. The City is the oldest part of London, its financial and business centre. Numerous banks, offices and firms are concentrated here. Westminster is the aristocratic official part of London. It includes Buckingham Palace where the Queen lives. The clock Tower of the Houses of Parliament is famous for its big hour bell, know “Big Ben” . Westminster Abbey is the place where coronation of nearly all kings and queens has taken place. The West End is the richest and most beautiful part of London. English aristocracy lives in this region. Trafalgar Square is the geographical centre of London. It was named in the memory of Admiral Nelson’s victory at the battle of Trafalgar in 1805. The tall Nelson’s Column stands in middle of the square. Opposite the monument is the National Gallery and National Portrait Gallery. They contain the finest art collection in the world. Not far from the National Gallery is the British Museum famous for its rich library. The East End is an industrial district of London. They are many factories and the Port of London there. The region is densely populated by working class 1.Christopher Columbus discovered America in… a) 1402 c) 1492 b) 1482 d) 20052.The American flag is often called… a) Union Jack c) The Stars and Stripes b) The Red Dragon d) The White Eagle 3.There are… stripes on the American flag. a) 7 c) 50 b) 6 d) 134.The capital of the US is… a) Washington, D.C. c) New York b) Washington d) Moscow 1.What countries does the United States border on?2.What waters is the United States washed by?3.Where is Alaska situated?4.Where is Hawaii? Economy What branches does heavy industry include?What is Detroit famous for?Where is shipbuilding developed?What is California famous for?What is grown in the prairie regions? There were the biggest buildings in the world. But in 2000 these buildings were blown up….. Typical American meals are barbecue,grilled vegetables & ribs.A very popular beverage is lemon tea. In the morning Americans have a bowl of cereal, eggs, toast with jelly.The usual noontime consists of something light & quick to eat (hot-dog or hamburger)Dinner consists of meat & vegetable.They seldom sit at the table and eat very long: they “eat & run”. New YearMartin Luther King’s DayPresidents’ DayMother’s DayFather’s DayMemorial DayIndependence DayLabour DayColumbus DayHalloweenThanksgiving DayChristmas 1.When is Christmas celebrated?2.What do children leave at the end of the beds?3.What is the traditional Christmas dish? Mothering Day Mothering Sunday, or Mother’s Day as it is usually called falls three weeks before Easter Sunday. On this day, mother is rewarded for all her work during the rest of the year. Her husband and children usually buy her a card and a small gift. April Fool’s Day falls on the 1-st of April.It is the day when you can light-heartedly make fools of your family, friends and colleagues by playing tricks on them.