КОНСПЕКТ УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 10 КЛАССЕ “INVENTIONS AND INVENTORS”


Русакова Елена Владимировна
Муниципальное автономное общеобразовательное учреждение «Лицей» г. Лесного, Свердловской области
КОНСПЕКТ УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 10 КЛАССЕ “INVENTIONS AND INVENTORS”
Тип урока: урок повторения и закрепления знаний.
Цель урока: совершенствование коммуникативных навыков учащихся во всех видах речевой деятельности (говорении, аудировании, чтении и письме), активизация грамматических навыков (Past Simple Passive Voice and Past Perfect Passive Voice).
Образовательный аспект: активизация лексического и грамматического материала по теме “ Inventions and Inventors”.
Развивающий аспект: развитие интереса к учебно-познавательной деятельности на ИЯ, языковой догадки и логики (анализ, синтез, сравнение), интереса к изучению английского языка.
Воспитательный аспект: воспитание культуры общения, развитие интереса к культуре, истории и традициям страны изучаемого языка, чувства толерантности и любви к свой Родине и к своей истории.Средства обучения: УМК «Английский в фокусе» для 10 класса, автор Ю.Е. Ваулина, Д. Дули и др., изд-во «Просвещение», г. Москва, 2015 г.;
аудиодиск (приложение к учебнику), рабочая тетрадь к учебнику «Английский в фокусе 10», книга для учителя.
Лексические единицы для монологического высказывания: an outstanding scientist, to be discovered, discovery, to bе invented, research, carry out research, to be used, invention, technology, to make a valuable contribution to (science), to be famous all over the world, chemist, do experiments, (micro)biologist, physicist, lab, surgeon, zoologist, doctor, to use, Chemistry, Physics, Biology, Mathematics, Information Technology, Medicine.Ход урока
I. Организационный момент. 
Teacher: Morning, my friends! Nice to see you. Let’s start our lesson. Look at the screen! What can you see there?( famous scientists and inventions) Can you guess the theme of the lesson today? You are right! It’s Inventions and Inventors. Are you interested in it? (students’ own answers) Today you will learn more about famous inventions and inventors and improve your reading and speaking skills. First, I wonder about your associations with the word INVENTION ( Р1, Р2, Р3,Р4, Р5…)
110998081915003672840819150015201905715INVENTION
00INVENTION

38442901352550078676512573000
352044021907500124396516192500
II. Закрепление изученного лексического материала. (Students work in pairs: Р1↔ Р2, Р3↔Р4, Р5↔Р6… ).
III. Закрепление изученного грамматического материала по теме”The Passive Voice”. (ex. 3-4, p.126)
Teacher: I’d like you to revise the grammar rules of the Passive Voice. Mind the Grammar! ( Group work with grammar cards)
IV. Работа с текстом “Inventions and Inventors” (понимание структурно-смысловых связей текста). Teacher:  Please, read the text about the world famous inventions and inventors and do the task.
V.  Монологическое высказывание «Выдающиеся изобретения и их изобретатели», с использованием форм Past Simple Passive Voice and Past Perfect Passive Voice. Teacher: Now you will work in groups and tell us about the most famous scientists and their inventions using Past Simple Passive Voice or Past Perfect Passive Voice. (Students work with the list of vocabulary and the photos of scientists and their inventions)
VI. Объяснение домашнего задания. Teacher: Write down your homework. You are to tell about a famous Russian scientist and his (her) invention(s).
VII. Рефлексия. Подведение итогов урока.
Teacher: Today you’ve learnt more about famous inventions in the world and their inventors, what are they? (Students name the world famous scientists and their inventions using Past Simple Passive Voice and Past Perfect Passive Voice).Did you like the lesson? Why?
Thank you for your hard work. Well done! The lesson is over. See you later!