Использование интерактивных форм и методов на уроках крымскотатарского языка и литературы
МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ, МОЛОДЁЖИ И СПОРТА АВТОНОМНОЙ РЕСПУБЛИУКИ Крым Крымский республиканский институт последипломного педагогического образования Кафедра филологииТема проекта: «Использование интерактивных форм и методов обучения на уроках крымскотатарского языка и литературы» Проект слушателя курсов «учителя крымскотатарского языка и литературы Стальновской ОШ 1-Ш ступеней Джанкойского района Трош Летифе Неждетовны Симферополь-2014г Мевзу: Къырымтатар тили ве эдебияты дерслеринде интерактив усулларыны къулланув имкянлары «Бильги- бутюн варлыкълардан энъ устюндир. Онъа эр кес ынтыла, о озю кельмей» Абу Рейхан Бируни Ишимнинъ макъсады Окъутувнынъ семерели усул ве васталарыны тешвикъ ве незарет этюв шекиллерини сечип алувИнтерактив усулнынъ актуаллиги шундакишимди ки заманда тасиль системасы оджалардан янъы- янъы окъутув усулларыны талап эте. Оджалар окъув усулиетинде иновацион окъутув технологияны огренип, озь дерслеринде къулланмалылар. Къырымтатар тилининъ вазифелери: къонушув ве шахыснынъ озь фикирлерини ифеделев вастасыдыр;онынъ ярдымынен инсаниет тарафындан яратылгъан медений асабалыкълар огрениле; о ахлякъий эсасларыны менимсетмеге,талебелернинъ зекийлигини, афызыны, иджадий къабилиетлерини инкишаф этмеге ярдым эте; Инновацион окъутув шекиллериКъырымтатар тиль ве эдебиятны огренювде инновацион усуллары талебелерге бильги берюв ёлларыны косьтере ве мевзуны енгиль менимсемеге имкян догъура. Группаларда чалышув Чифтлешип чалышув Компьютер технологиясыныишлетюв Мий уджюми Аквариум Кунешчик Интерактив окъутувнынъ шекиллери «Мен санъа, сен Манъа» «Инанам - инанмайым» «Микрофон» Роль оюнлары «Дискуссиялар» Коммуникатив оюнлар Интерактив усулнынъ вазифеси: Дерсте мевзуларны енгиль менимсемеге ярдым этюв;Окъув фаалиетини активлештирмек;Талебелернинъ агъзавий нутукъларыны инкишаф этмек;Коллективде чалышмагъа билюв къабилиетлерини инкишаф эте;талебелер фикирлеринен пайлашмагъа ве ифаде этмеге имкян догъура. Группаларда чалышув Группаларнен чалышувдачешит тюрлю интерактив усулларны къулланмакъ мумкюн:Брейн ринг, КВН,дикъкъатлы окъуйыджы,Не? Къайда? Не вакъыт?Бу усулларны къулланмакъ ичюн, оджа кунь эвельси азырлыкъ корьмек керек. Лякин бу усулларнынъэлементлерини эр бир дерсте къулланмакъ да мумкюн. Кичик группаларда чалышув Бойле группаларда талебелер фааль чалышалар.Талебелер сыныфдаш -ларынен ,ерабер иште иштирак этелер, озьлерининъфикирлерини ифаде этюв, музакереге мотивация ола. Чифт группаларнынъ болювининъ вариантлары ве чалышувы Номерлерге эсаплашув(1,2,3,)2«Жребий» Талебелерге ренкли кягъят япрачыкълар таркъатыла.бир ренкли сойлары бир группаны тешкиль эте 3. «Афта куньлери» 4.»Йыл мевсимлери» 5. «Баарь чечеклери»- талебелерге чечеклер таркъатыла, бир сой чечек бир группаны тешкеиль эте.Кичик группаларненчалышув усулы сыныфта талебелернинъсайысы аз олса, мумкюн кечирмеге Земаневий окъутув технологиясы Окъкъутув технологиясыОкъутувддддда ОТВ къулланмакъ,Шу сырада компьютер ве электрон васталарны да ишлетюв.Мектеплерде бойле окъутув земаневийтехнологиялар ишлетиле: интеллектуальоюнлар тренинглер, копмьютер, мультимедий дерслер, проектлер. Бу усулларны къулланувында талебелернинъ мустакъиль ишлемегеогренеле,, иджадий къабилиетлери инкишаф эте. Нетидже Интерактив шекиллернинъ ярдымы иле окъугъан ве окъуткъан инсанлар сыкъ къонушалар.Талебелернинъ дерсте фааль иштиракчи олмасына талап этелер.Дерснинъ мундериджеси балаларны меракъландырмакъ керек.Интерактив усуллары ярдымы иле талебелерни тюшюнмеге, керекли информацияны тапмакъ, менимсемеге, озь фикирини исбатламагъа огрете.Нетиджеде талебелернинъ лугъат байлыгъы зенгинлеше, фикир этюв фаалиети инкишаф эте. Мундеридже 1.Кириш____________________________________________ 22.Ишнинъ макъсады__________________________________33.Къырымтатар тилининъ вазифелери______________________ ________________4 4.Инновацион окъутув шекиллери_______________________5 5.Интерактив окъутувнынъ усуллары ____________________6 6.Интерактив усулнынъ вазифелери______________________7 7.Группаларда чалышув________________________________8 8. Кичик группаларда чалышув__________________________9 9.Чифт группаларнынъ болинюви ве чалышувы ____ ______1010.Земаневий окъутув технологисы________________________1111. Нетидже____________________________________________1213. Куъулланылгъан эдебият_______________________ ______ 13 Къулланылгъан эдебият Эдебият1. Акимова С. М. Ана тилини огренювинде нутукъ инкишафы дерслерининъ эмиети. Тасиль медж.№3, 2003с, 50-51 с.2. Акимова С. М. Эдебият дерслерине усулий тевсиелер.-Акъмесджит.-2005с.3. Аблаев Э. М. Умеров М. У. Русча-къырымтатарджа лугъа Къырымокъувпеднешир, 1994с.4. Асанова Ф. Ана тилини огренювде нутукъ инкишафы дерслерининъ эмиети. Тасиль меджм. №3-2003с, 41-42с.5. Давгопол И. И. Современные образовательные и педагогические технологии. - Симферополь, НАТА - 2006с.- 72-78с.6. Русский язык - метод.Журнал. №10 (94), 2005 г.7. Слевко Г. К. Технология мастерских, - М., 1998-с 1648. Соколова Э. С. проблемная организация учебного процесса. - Россия, 1997г.9. Сулейманова З. Оджаларгъа тевсие. - Тасиль меджм., №4, 2003с., -47с10. Темеш Ш. Оджаларнынъ иш теджрибесинден. Тасиль меджм., №1, 2006с.,-11с