Презентация-Использование музыкального и песенного материала на уроках английского языка
Использование музыкального и песенного материала на уроках английского языка Грабова Т.А ,Карпенко И.А. учителя английского языка МОБУСОШ № 20 г. Таганрог Как влияет? Возрастучеников Как отбирать? Где найти песни? Методы Для чего? Использование песен и музыкальных презентаций Песни создают прочную мотивациюСпособствуют установлению контакта между учителем и учащимисяДают возможность работать над всеми видами речевой деятельностиЯвляются средством более прочного усвоения и расширения лексического запасаПомогают лучшему усвоению и активизации грамматических конструкцийСпособствуют совершенствованию навыков иноязычного общенияСодействуют эстетическому воспитанию учащихсяСтимулируют монологические и диалогические высказывания повышается чувствительность не только слуховых , но и зрительных анализаторов;улучшаются психические процессы внимания, восприятия, запоминания;происходит улучшение кратковременной вербальной памяти;снимается психоэмоциональное напряжение;ускоряется переработка информации; повышается умственная работоспособность- а значит повышается способность мозга к обучению. 1-4 классы. Младший школьный возраст. Мышление конкретное с яркой образной окрашенностью.5-7 классы. Средний возраст. Эта возрастная группа нетолько строит картину мира, но и вырабатываетсобственное отношение ко всему , что знает и видит.8-11 классы. Старший возраст. Мышление старшеклассников представляет собойзавершающую ступень зрелости, поэтому способныработать планомерно и по правилам. Аутентичность. Песня продукт коллективногохудожественного музыкально поэтического творчестваМетодическая ценность. Тексты песен соответствуют тематикезанятий и возрастным особенностямучащихся.Положительное эмоциональное воздействие. Развитие эмоциональной и когнититвнойсфер учащихся. Критерии отбора фонетический лексический грамматический страноведческий социально –лингвистический Подготовительный этап Before listening Этап прослушивания песни.While listening Video
Pictures
Articulating while listening
Guessing unknown words
Activity shits
General idea
Bingo game
True or false
Fill in the gaps Title True or
false Multiple
choice General
idea Fill in
the gaps Retell the
story Put
Pictures
in order Answer the
questions “ABC song”, “Happy birthday to you”, Clap your hands”, “What is your name” ,”We wish you a Merry Christmas”, ”Polly, put the Kettle on”, “This is the way we..” ,”My dear, dear…” If you are happy…” “Jingle, bells” ,”Hokey Pokey” , “Going home” ,”Sausages with ice cream”, ”Doctor, doctor”, ”Auld Lang Syne” ,” I have a dream”, “Girl” “Lady in red” ,”Happy New Year” , “Let it be”, “I saw you dancing”, “And I love her” ,”Yesterday” ,The show must go on” , “Love story” , “Hotel California” , “I just call to say I love you” Тема урока: «Мечты»Этапы урока:1Warming2Reading the lyrics of the song “I have a dream” by ABBA3Answering the questions about dreams4 Working in groups5Presenting group ideas6Giving opinions in a form of BINGO game7Conclusion Hi guys!We gathered in this comfortable room to exchange our opinions about learning English.Do you like English?Do you want to speak English well?And what about music? Do you like music? Why?Do you like to dance to music? Do you listen to songs ?Are lyrics important to you?What do you think: can English songs help us speak English better?Let’s try to discover the answer.1The first thing we do is miming. I will give you some words and we’ll invent signals to mime them: Dream
Fantasy
Destination
Reality
Angels
Fail
Cross the stream
Darkness
Future
So I say a word and you make a signal. Start!
Now listen to the song and if you hear any word we have tried, demonstrate our signal!
What is the song about? Who is singing?
2.Will you read the texts and find the words?Now listen once more and find any other words you know.Can you name any more words you know?3.Do you understand the secret of the singer?Does her dream help her in her life?And what about your secrets? Have you got any?Have you got any secrets Irina A.?4.I.A.”I’ve got an idea .Let’s close our eyes and imagine our dreams!” Close your eyes for 2 min. and draw your dreams in your imagination.
Write your dreams on the clouds and put them on these posters with glue.
Work in groups to make a presentation of your dreams using as many words from the song as you can.
5.You are welcome with your presentations!
6. Well-done. I think it was brilliant! And you? What do you think about our work?
Can you give 6 adjectives, describing our work? Each group, please-6 adjectives to write down in these spaces. I will name some adjectives for you and if you hear one you’ve got – cross it in your table and if you cross 3 horizontally or 2vertically-you quickly say “Bingo!”ExcitingCreativeAmusingFantasticGreatPositiveUsefulHelpfulEasy TerribleBoringDifficultUnusualStupidStrangeNegativeInterestingLet’s see what kind of work we’ve done…So what is the answer to our question we asked at the beginning: Can a song in English help us to learn English better?Thank you ,guys and let your dreams come true!