Is it easy to share a room? Биболетова
Технологическая карта урока
Автор Рыбина Н.А.
Предмет Английский язык
Класс 9а
Дата проведения 13.10.2016
Автор УМК Биболетова М.З, Трубанева Н.Н
Тема урока Is it easy to share a room?
Тип урока Урок изучения и ситематизации нового материала
Цель урока Активизация навыков устной речи по теме «Правила совместного проживания» (разработка свода правил для совместного проживания.
)
Задачи урока 1.Развивать умения ознакомительного и изучающего чтения.
2. Формировать умения работать с информацией (поиск, анализ, оценка информации).
3. Ввести новые лексические единицы с первичным закреплением.
Формы и методы, технологии обучения Методы: визуализации, словесной передачи и слухового восприятия информации
Формы: фронтальная, индивидуальная, парная и групповая работа.
Технология: развития критического мышления, формирующее оценивание.
Прием: проблемные вопросы, fishbone, критериальное оценивание
Ожидаемые результаты Учащиеся смогут совершенствовать навыки работы с текстом (прогнозирование содержания по заголовку, систематизация материала, представление информации в графической форме- таблице фишбоун), разработают правила для того, чтобы стать хорошими соседями по комнате или найти соседа по комнате, который будет идеальным для тебя
Этап урока / форма работы Деятельность
учителя Деятельность учащихся (универсальные учебные действия)
Познавательные Коммуникативные Регулятивные Личностные
1. Организационный момент. Приветствие.
Создание
атмосферы
иноязычного
общения
(1 мин)
фронтальная
2. Warm up.
Фонетическая разминка
Погружение в языковую среду,
Фронтальная (3 мин)
Речевая разминка
3. Проверка д/з. Актуализация и корректирование изученного ранее материала, фронтальная
(2)
4. Стадия вызова
( мин)
(мотивация деятельности)
Постановка целей и задач урока
(4 мин)
фронтальная
5. Стадия
осмысления
( мин)
(актуализация
знаний) Основная часть урока
Групповая
10 мин
6. Физкультминутка 2 мин
Индивидуальная
(2 мин)
Парная
6 мин
2 мин
Стадия
Рефлексии
(5 мин)
индивидуальная
Дом. Зад.
(3 мин)
Приветствие. Good morning, pupils! Take your seats, please.
Погружает учащихся в языковую среду.
Предлагает ответить на вопросы: How are you today? What date is it today? What day of the week is it today? What is the weather like today?
It is time to train our tongues. You can see the words with the sounds on the blackboard. Let’s read them altogether.
[b] - bookworm, bore, behaviour, bad, tidiness, observe;
[tʃ] - chance, chatterbox, cheer up, children, much;
[r] - roommate, impression, quarrel, rules, real, breaks;
[k] - scandal, care, secret, escape, work out, chatterbox, comfort;
[s] - certain, independence, co-existence, upset, fuss, spoil;
[d] - avoid, devoted, develop, handsome, moody, kids, dislike.
Now I’d like you to answer some of my questions: (слайд 1)
Have you ever lived apart from your parents? When and where?
Have you ever been to a youth camp? Did you enjoy living there?
Do you feel alright when you are apart from your family or do you miss them badly?
Who is a roommate?
Do you usually get on well with your roommates?
Good! Thank you for your answers.
(Включить проетор) Now it’s time to check up your home task and to revise some vocabulary from previous lessons. You are to finish my statements: (слайд 2)
Someone who talks too much is a chatterbox
Someone who reads a lot and spends all his time with books is a bookworm
Someone who troubles people with boring things is a bore
Certain rules of behaviour that help avoid quarrels is the law of co-existence
Someone who worries about unimportant things is a fusser
To make somebody feel less happy about something is to spoil the impression
To understand how good or useful someone or something is to appreciate
To live in one room with some other person(s) is to share a room
Ok. Thanks a lot for your job. At previous lessons we spoke about S: living apart from a family, its pros and cons. Now I’d like you to watch a video which, I think, it will help us to set the aim and the tasks of our today’s lesson.
Video (раздать бумажки после просмотра) (слайд 3)
How do you think what is it? Right, it’s an advertisement of some agency which helps to… find a roommate that is just for a person. So now that you have watched the video tell me please, is it easy to find an ideal roommate just for you? (do the test) Should people who want to find a roommate observe some rules? What will we speak about today? What’s the aim of our lesson? Right: lets put it this way: “to work out the rules for an ideal roommate”. (слайд 4) And how do you think, how can we gain the point? What are our tasks? – that’s the point, right you are, good, thank you. So the tasks are: To read some texts for the information, to find out the rules other students worked out, to discuss these rules and add our own ones (слайд 4)(выключить проектор)
Now please open your textbooks at p.78, ex.37. What’s the title of the text? You can see four texts – four teenagers speak about their roommates or what kind of roommates they are. You are to work in four groups of 3-4 read the texts and answer the questions. While reading the texts I’d like you to fill in this form – the fishbone. Here you can see the head – the problem, the bones that are reasons and facts, and the tail – the conclusion. In each of the text you are to find the problem, its reasons and facts and draw the conclusion.
Now you are welcome to show your fishbones and to tell everybody about a person you have just read about.
I have got some adjectives using which you can describe a roommate. If it is positive you jump, if negative, you sit.
Now your task is ex.79b, this cards will help you. Work individually.
Включить проектор
Ex.79b – slide 8 – to check. If you have 5/5 answers – you are the best, 4/5 – a good girl/boy, 3/5 – you could do better, less than 2 – try again next time (slide 9 )
Ex.81, let’s read the list of the rules for sharing a room that Rick worked out (ex.78 text D). Now Alex, Artyom, Andrei, Ruslan, come to me. You are to put these rules in two columns – what should/shouldn’t a perfect roommate do. All the rest work in pairs, add your own rules and write them down on the sheet of paper, my questions (слайды 10, 11, 12 - резерв) will help you. I need at least one rule from each of the pair.
Now you are welcome to write down your rules, you may start with the words should/shouldn’t. Look at this slide (12). Let me start – I think a perfect mate should observe the law of co-existence.
Thank you very much! It was a great job! Now tell me please: have we achieved the aim? Can you become or can you find a perfect roommate now? Yes, now you know what you should do if your roommate is not ideal. These are some tips for you from me (slide 13)
Please estimate your work at todays lesson. Fill in this table – cinquain (it is a poem – the first word is a noun – the topic of our lesson, 2nd – two adjectives to describe this word, 3d – 3 verbs to describe the actions, 4th – is a phrase with your attitude to a subject, 5 – the synonym to the 1st word) – критерии (слайд 14)
Ex.80, p.39
Отвечают на вопросы
учителя,
Ученики хором повторяют звуки и слова, отрабатывая их произношение.
Отвечают на вопросы
учителя,
Заканчивают предложения, вспоминая уже известную лексику с прошлых уроков, из домашнего задания и догадываются о значении некоторых новых слов и выражений с помощью языковой догадки
Вспоминают, о чем говорили на предыдущих уроках, прогнозируют, самостоятельное выделяют и формулируют цель и задачи
Читают текст.
Находят необходимую информацию для решения учебной задачи – заполняют форму фишбоун, устно объясняют по таблицам фишбоун проблемы и причины, отвечают на вопросы по каждому тексту, составляют правила
Отвечают на вопросы таблицы
Взаимодействуют
с учителем.
Участвуют в
мини-диалоге.
Взаимодействуют
с учителем.
Участвуют в
мини-диалоге.
Учатся слушать
и вступать в диалог.
Смотрят видео, анализируют полученную информацию, слушают одноклассников
В группах ищут ответы на поставленные вопросы (бесконфликтный обмен мнениями)
Объясняют свои ответы,
Подтверждают фактами.
Осознанно используют
речевые средства в
соответствии с коммуникативной
задачей.
Анализируют
Анализируют информацию, настраиваются на работу на уроке
Оценивают и корректируют свою работу
Ставят учебную задачу, планируют способы ее решения, предвосхищают результат
Выдвигают версии, выбирают, обсуждают.
Оценивают способы достижения цели.
Формирование мотивации учения.
Положительного
отношения.
Формирование мотивации учения, осознание своих эмоций
Контролируют свои эмоции.
Устанавливают связь между целью учебной деятельности и ее мотивом, появляется интерес к теме
Вырабатывают уважительное, доброжелательное отношение к непохожим на себя (тем, кто может быть не очень опрятным соседом по комнате..)
Испытывают чувство
удовлетворения от
решенной задачи.
Приложение 1
57188104034155Problem
0Problem
31045152714625Facts
00Facts
76047602682240Facts
00Facts
-2152652700655Reasons
00Reasons
4248150centerReasons
00Reasons
11849104130040Problem
0Problem
561975032194500056007002447925005591175164782500694372532289756943725243840069342001647825693420010953755734050-552450Conclusion
Conclusion
2415540348996010629903489960109156525850850010534641670686002425065259461024053801661160239649012128501215390-434340Conclusion
Conclusion
Приложение 2
Self-assessment card
Name ________________________________________ 9а form
Criteria8636029845000 8636031750000 2032031750000
I know the new words on the topic «Is it easy to share a room» and can operate them in my speech easily I know how to be a perfect roommate I know how to find a perfect roommate I know what to do if my roommate is not ideal I liked my work at the lesson: I was active and shared my ideas with my classmates I liked the lesson, because….
understood it's difficult to say understood perfectly