Конспект урока по английскому языку в 11-м классе по теме «Личное письмо и правила его написания» «Apersonal letter and rules of its writing».


Конспект урока по английскому языку в 11-м классе по УМК
К. Кауфман, М. Кауфман «Happy English. ru» по теме
«Личное письмо и правила его написания»
« A personal letter and rules of its writing».Учитель: Санжимитупова Дугарма Дугаровна, учитель английского языка
Цели урока: создать условия для формирования умении учащихся в оформлении и написании личного письма.
Образовательные:
- познакомить учащихся с правилами написания личного письма;
- формировать умения учащихся в оформлении и написании личного письма с опорой на образец;
- добиться усвоения необходимого запаса специальных клише и выражений, связанных с написанием личного письма.
Развивающие:
- развивать память, внимание;
- развивать умение написания дружеского письма.
 Воспитательные:
- воспитывать уважительное отношение к культуре страны изучаемого языка;
- прививать интерес к общению на английском языке и навыки самостоятельной работы.
Оснащение урока: брошюры с разработкой письма, карточка с письмом-стимулом от зарубежного друга по переписке, карточки со схемой письма, карточки с вводными словами, карточки с отдельными элементами письма, письма, разделенные на абзацы.
Ход урока:
I. Вводно-мотивационный этап.1. Организационный момент.
- Good morning! I’m glad to see you today. Sit down and be ready for the lesson.- Who is on duty today? Tell us about day and the date. Who is absent?
Let’s start our lesson from my questions.
2. Речевая зарядка
(актуализация опорных знаний)
Have you got many friends?
Have you got any pen friends?
Have you got any foreign pen friends?
How often do you call your friends on phone?
Tell me, please, do you often write letters? I mean on a sheet of paper.
How do you contact with your friends who live far away?
How do you keep in touch your grandma or grandpa who live in another city?
I see, you are the generation of mobile phones, computers and e-mails.
But British people are fond of writing letters.
3. Формулирование темы и постановка цели урока
(постановка проблемы)
Today we have received a letter from our pen friend. His name is Tom. Tom is from England. And our task of the lesson is to learn writing a personal letter because to the next lesson you have to write the answer to Tom’s letter.
So, try to guess the theme of our lesson!
You are right. The theme of today’s lesson is   writing a personal letter. As you know such letters are sent to friends, relatives. Usually there you can tell about your problems, feelings or ask for information or advice.
Well, today we have an interesting lesson as we are going to learn the types, structure and style of personal letters. 
Слайд №1
II. Операционно-содержательный этап.Выведение алгоритма написания личного письма.    
Слайд №2
Объяснять специфику написания личного письма в целях лучшего запоминания и понимания учитель предлагает на русском языке, поскольку урок интегрированный.
Слайд №3
Итак, важно запомнить несколько простых правил, и написать такой вид письменной работы будет легко.
Слайд №4
В правом верхнем углу – краткий обратный адрес (сначала – место, затем - страна), например, Moscow
                          RussiaСлайд №5
Затем – дата (в любом формате), например, 5 October, October 5, 5\10\2013
Слайд №6
Затем слева, с красной строки – обращение, соответствующее неофициальному стилю, например, Dear Nick, после него стоит запятая, и продолжать письмо следует с новой строки с заглавной буквы.
Слайд №7
Затем, исходя из правила, следует указать, что вы получили письмо и пишете ответ, и, если не отвечали давно, извинитесь за это, например, I`ve received your letter, thanks! Sorry, that I couldn`t write before.
Слайд №8
Затем, по логике вещей, следует ответить на заданные вам вопросы. Мы уже их выделили, теперь следует на них ответить, оформляя каждый ответ в отдельный абзац. Но не забываем о логичных переходах от одного ответа к другому. See the first question. How could we reply? (дети пробуют ответить на отдельные вопросы, давая относительно распространённые ответы).
Слайд №9, №10
Исходя из правил вежливости, вы должны поинтересоваться, как идут дела у вашего друга, и задать ему несколько содержательных вопросов (оформив это в отдельный абзац - paragraph) на любую тему, интересующую вас (стоит знать, что в экзаменационном материале такая тема уже предложена в задании), например,What about your family? Has your mom changed her job, as she planned? и т.д.
Слайд №11
Вы не можете писать письмо вечно, и просто бросить его вы тоже не можете, поэтому стоит остановиться и объяснить это (в отдельном абзаце), например,  Sorry, I have to help my little sis with homework. I can`t write.
Слайд №12
По правилам вежливости на отдельной строке должна стоять завершающая фраза, похожая на русские слова типа «Пиши!», «Жду ответа, как соловей - лета!», выглядят они так: Drop me lines!  Write soon! Write me back!
Слайд №13
И, конечно, подпишите своё послание. Это должно быть только имя без завершающего знака на конце. Иными словами, точки не ставим!
Посмотрите на схему написания личного письма, у каждого теперь есть памятка.
 Answer my questions :– How many parts are there in а personal letter?
- How many paragraphs are there?
2.  Изучение плана написания личного письма.    
Слайды №2 - №13
Разбор схемы написания личного письма: написание адреса, даты, вводных и завершающих фраз, деление письма на абзацы, логичные переходы с одного абзаца на другой, написание содержательных вопросов, подпись автора письма.
3. Закрепление учебного материала.
Творческое задание.
Now let’s divide our class into three groups. Each group gets one letter. But paragraphs are not put in the right order. You must do it together. Then give characteristics to your letter, using this plan. Thanks for your work! Well done!
(Учащиеся выполняют задание в 3 группах: у каждой группы свое письмо)
См. Приложение 1, Приложение 2, Приложение 3.
4. Контроль освоения учебного материала
Now, let’s work in pairs. I’ll give the parts of the letter to each pair and you must put them in the right order and read the letter. Good luck!
(Учащиеся выполняют задание и по очереди читают собранное письмо. При необходимости обсуждают, исправляют ошибки)См. Приложение 4.
III. Рефлексивно-оценочный этап.
So, do you like to get letters? What do you prefer: to write or to get letters? So do I! It makes me really happy to get letters from my friend. But frankly speaking, our next task is to write the letter to Tom and it will be your homework.
Homework:
So at the beginning of our lesson I have told about the letter. Let’s read Tom’s letter. Who wants to read?
We have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who writes:
...In Great Britain most young people want to become independent from their parents as soon as possible. Could you tell me what you and your friends think about not relying on your parents? Are you ready to leave your family immediately after you finish school? Is it easy to rent a house or an apartment for students in Russia?
As for the latest news, I have just returned from a trip to Scotland...
Remember the rules of letter writing:
читаем содержание письма и стараемся максимально точно его понять, иначе как мы будем писать ответное?
учитывая требования к структуре и содержанию письма пишем ответ.
См. Приложение 5.
Домашнее задание дифференцированное:
Open your diaries, write down your homework:
learn by heart all the words and expressions; (for all pupils)
Choose the task:
fill in the gaps, p. 43
write a personal letter to your friend;
write a personal letter to Tom.
Remember the rules of letter writing!
Подведение итогов:
Слайд №14
So, our work is finishing. What did we do at the lesson? (Учащиеся помогают учителю подвести итоги урока, заполнив таблицу)
OK. Today we have worked very well. And your marks are _______________. Thanks for your work. The lesson is over. Good-bye!
Приложение 1
5 Society Street
Ashby
UK
15th June
Dear Jane,
How are you doing? I’m really well, but it’s taken me a while to settle in. It’s been four month now since I moved.
Dublin is a really exciting city! There’s always something going on. In fact, there are so many cafés, cinemas, sports facilities and shopping centers that it’s sometimes difficult to decide what to do! There are lots of interesting people here, too. Even though I’ve only been here for a short time, I’ve already made quite a few new friends.
I’m really enjoying life here, but I still miss Ashby from time to time. It’s more industrial here and there are a lot more traffic jams and crowds – I have to be really careful when I’m riding my bike! What I miss most though are my old friends – especially you!
Well, that’s all my news for now. Write back and let me know what you’ve been up to since I last saw you. You’re always welcome to come and visit – I’ve really love that. Say hi to the others!
Yours,
Fiona

Приложение 2
51 Raymond Road
Windsor
Berkshir BU12 RPX
30th April
Dear Sir,
I am writing to apply for the position of secretary that was advertised in the ‘Evening News’ last Thursday.
I am 21 years old and am about to take a gap year from university before starting my final year studies. I am hoping to pursue a career in Human Resources or Marketing when I graduate. For this reason, I would like to gain some practical experience of working in an office environment.
I have ten GCSEs including English and Maths. I haven’t worked in an office before, however, I feel that I possess all the necessary skills to be able to do a good job. I have always been interested in human resources and am willing to work hard to achieve my goal.
I look forward to hearing from you in the near future.
Yours faithfully,
Judi Finnigan
Приложение 3
26 Victoria Avenue
New York
USA
29th August
Dear Michele,
I’m sorry to hear that you are bored, but I think I might have a few ideas to help you.
Why don’t you create your own youth club where all your friends could come? It could be a games club or a film club in someone’s garage or spare room. This way you’ll have something to do.
Have you thought of taking up a sport together? This way you could hang out together and get fit at the same time.
I hope my advice helps. Write back and let me know.
Love,
Joanne

Приложение 4
Put the parts of the letter in the correct order
How about you? Have you finished your exams yet? What do you think about coming to Bristol next week? It would be great to see you!
Thanks for your letter. It was great to hear from you and to hear about your skiing trips. I’m glad you had a good time!
Best wishes,
JaneDear John,
35 Pushkin StreetPyatigorsk, 357500Russia24 June 2010
I’ve taken so long to write back because I’ve been busy studying for my exams. They’re over now, and I think I’ve passed everything, except physics, of course. The only other news is that my brother Andrew has got a new girlfriend. She’s quite nice actually, and I think we’re going to get on really well.
Anyway, that’s all for now. Please write soon and tell me when you can come and visit.
Приложение 5
We have received a letter from your English-speaking pen-friend Tom who writes:
...In Great Britain most young people want to become independent from their parents as soon as possible. Could you tell me what you and your friends think about not relying on your parents? Are you ready to leave your family immediately after you finish school? Is it easy to rent a house or an apartment for students in Russia?
As for the latest news, I have just returned from a trip to Scotland...
Remember the rules of letter writing:
1)читаем содержание письма и стараемся максимально точно его понять, иначе как мы будем писать ответное?
2)учитывая требования к структуре и содержанию письма пишем ответ.