Дополнительный материал при изучении темы Дом, Квартира для 5-6 классов
Муниципальное казенное общеобразовательное учреждение
«Кайсацкая средняя школа»
Палласовского муниципального района Волгоградской области
Дополнительный материал при изучении темы «Дом», «Квартира» в 5-6 классах
(из опыта работы)
Материал подготовила
учитель английского языка
МКОУ «Кайсацкая СШ»
Баймуканова Т.Н.
Кайсацкое
2017
Данный материал помогает ученикам хорошо усвоить тему «Дом», «Квартира» на английском языке. Закрепить в речи изученную лексику, выучить новые слова. Предлагаемые игры способствуют повышению эффективности усвоения учебного материала, развитию навыков устной речи, отрабатывается и закрепляется использование грамматической структуры there is/ there are. Использование новых, неизвестных учащимся материалов, их познавательная ценность и занимательность вызывают потребность в общении, повышая его качественный уровень.
I. Прослушайте рассказ. Ответьте на вопросы, а затем попробуйте продолжить рассказ
This story is about a little girl. One day she goes for a walk in the forest. She walks, and walks, and walks. Then she sees a small house. She opens the door and goes in. There are two rooms in the house: a kitchen and a bed-room. She goes to the kitchen. In the kitchen she sees a table. There are three chairs at the table: two large chairs and one small chair. On the table there are three cups: two large cups and one small cup. Then she goes to the bedroom…
Is the story about a little girl or a little boy?
Where does the girl go one day? What does she see in the forest? How many rooms are there in the house? What is there in the kitchen?
And now what do you think she sees in the bedroom?
Do you know this story? Who lives in the house?
II. Посмотрите на план комнаты. ( Поместите его заранее на доске)
You have a new flat. This is your room. Furnish it. Put your things in the room the way you want them to stand.
You have a new flat. This is the room where you will live with your sister or brother.Furnish it. Put your sister`s or brother`s and your things the way both of you want them to stand.
You have a new flat. This is your parents` bedroom. Furnish it. Put the things the way you want them to be.
III. Заполните пропуски в рассказе подходящими по смыслу словами так, чтобы они одно за другим вписались горизонтально в окна дома.
a
ie o u You can see a house in the picture. Nick and his ( cat ) Pussy live in this new (big) house. The cat lives in Nick`s room under his (bed). On the wall over the bed there is a picture of a (dog). His name is Rex. Opposite the bed there is a desk and a chair. In the left corner there is a bookcase full of books. On the bookcase there is a nice sport (cup). Nick is a good sportsman.
IV. Заполните пропуски словом homeилиhouse.
They walked and walked and came to an old … .This nice little … is made of wood.
The tree is the … for this squirrel.
Our dog made his … in an old box.
“I must make this island my …,” said Robinson Crusoe.
V. Заполните пропуски предлогами.Ilive … anold countryhouse. There are many beautiful flowers … front… my house. There is a garden … it. There is a doghouse… there near the house. And a lot …trees…the back…the garden.
VI. Пословицы.
East or West, home is best.
There is no place like home.
Be it ever so homely, there is no place like home.
Dry bread at home is better than roast meat abroad.
VII. Игры.
1)Выставляю несколько картинок по теме «Квартира». Ребята смотрят на них и стараются
запомнить предметы и их расположение. Затем убираю картинки, и учащиеся по памяти описывают то, что на них изображено. (Картинки подобраны так, что дети обязательно используют новые слова при их описании).
2) Показываю картинку, на которой изображена комната, и обращаюсь к ученикам с такими, например, словами: “Ihaveitinmyroom. It is small. I have books on it. It is not a table. What is it? (It is a shelf). I have it in my room. I can sit on it. I can sleep on it. Whatisit? (Itisasofa).
3)Предлагаю учащимся называть слова по теме «Квартира». Выигрывает тот, кто скажет слово последним.
4)Я (или ученик) называю какой-либо предмет домашней обстановки, имеющейся в моей квартире. Другой учащийся говорит, для чего нужна эта вещь в доме.
T: I have a sofa.
P1: You can have a rest on it.
T: I have a desk.
P2: You can work at it.
5) Учащиеся получают задание к очередному уроку нарисовать дом. Собрав работы, просматриваю их и составляю описания к рисункам. Вывешивая по 3-4 рисунка, прошу ребят определить, к какому рисунку подойдет то или иное описание. Например:
This is a house. It`s blue. It has four windows. It has no balcony.
This is a small house. It has a door and a window. There is a tree near the house. И т.д.
VIII. Считалка (используется в играх при выборе ведущего).
Swing me over the water,
Swing me over the sea.
Swing me over the garden
Swing me home to sweet tea.
IX. Песня.
Home is the nicest place to be
With Father, and Mother, and brother, and me.
With Grandpa and Granny and sister and cat. Oh, no place can be nicer than that.
X. Загадки.
- I go at night and all the day,
But I never go away. (A clock)
I strike each hour, but don`t forget,
You must not strike me, my good friend! (A clock)
It is not very big,
But it hangs in the middle of the room.
In the day-time nobody wants it,
But at night everybody needs it. (A lamp)
We are four brothers living under one roof.
Do you know us? (The legs of a table)
What is it
That doesn`t ask questions,
But must be answered? (A telephone)
I have legs –
One, two, three, four.But I can not walk
Across the floor. (A chair)
I have a face.
I have a little hand.
I have a big hand.
My face is white.
My hands are black.
I have no feet.
I can run.
What am I? (A clock)
This is a house
With one window in it
Showing films
Nearly every minute. (A TV-set)
It is running
Night and day.But it never
Runs away. (A clock)
If you want
To get rid of dust,
Then I am surely
An absolute must
From every corner
And every nook
I`ll suck it out ,By hook and by crook. (A vacuum-cleaner)
I have no legs,
But I can run.
I have no tongue,
But I tell everyone:
“Time to start work!”“Time to go to bed!”:Time to get up again, you sleepy-head!” (Analarm-clock)
XI.Кроссворд. ( Дети выбирают номер слова. Учитель читает дефиницию, игроки отгадывают)Across:
2. The place where we cook.( Kitchen)
5. The place where we live. (Flat)
6. We keep our clothes in it. (Wardrobe)
9. We watch TV, read books in this room. (Living-room)
10. We may sit and sleep on it. (Sofa)
12. The place where we put on and put off our coats. (Hall)
13. We wash our face and hands, take a shower in this room. (Bathroom)
14. We keep meat, butter, milk in it. (Fridge)
24130087630
Down:
1. It is a piece of furniture. We sit on it in the kitchen. (Stool)
3. How do we call a sofa, a bed, a wardrobe, an armchair in one word? (Furniture)
4. We sleep in this room. (Bedroom)
5. English people like to sit in front of it and read. It is in a traditional English house. (Fire)
7. We keep plates, cups in it in the kitchen. (Cupboard)
8. We can sit in it. It is more comfortable than a chair. (Armchair)
11. It is usually near the bathroom in the flat. (Toilet)
XII. Анаграммы. (Учитель показывает анаграммы, учащиеся отгадывают)
Например: Roradwed – wardrobe
Crobudpa- cupboard Cintehk – kitchen
Bridoedas – sideboard
Sbokheofl -bookshelf
XIII. Игра в парах. Предлагаемая игра проводится на завершающем уроке по теме «The place we live in».
The second floor
The first floor
The ground floor
Каждый ученик получает карточку с изображением двух одинаковых трехэтажных домиков. Домик «А» - его домик, а домик «В» - домик его партнера. В каждом домике – 9 комнат. Нижний ряд- the ground floor, средний – the first floor, верхний – the second floor.Для обозначения вертикальных рядов используются соответственно: on the left, in the middle, on the right. Учитель предлагает ученикам задумать расположение спальни, гостиной и кухни (каждый в своем домике «А»). Для обозначения комнат используются начальные буквы соответствующих английских слов (k-kitchen, b-bedroomи т.д.) Ученики начинают задавать вопросы друг другу, чтобы выяснить где, какая комната расположена, делая пометки в домике «В», например: “Isthereabedroomonthefirstfloor?”, “Isthebedroomontheleft?” Если ученик не угадывает, расположение комнаты, то ход переходит к партнеру. Выигрывает тот, кто первым отгадает расположение комнат.
Аналогичная игра может быть проведена по теме ‘My flat”. На карточках изображены две одинаковые комнаты А и В, которые разделены на 9 клеток. В каждой клетке помещается какой-либо один предмет мебели. Учитель поясняет, что партнеры помещают три одинаковых предмета мебели каждый в своем домике. Задавая вопросы, ученики стараются отгадать, где какой предмет мебели расположен. В процессе игры ученики повторяют лексику, предлоги места, и оборот there is/there are.
Литература:
1. Из опыта работы над темой «Квартира», журнал ИЯШ №4,1993
2. Звуковое приложение к учебнику английского языка для 3 класса школ с преподаванием ряда предметов на английском языке. Авторы И.Н.Верещагина и
Т. А. Притыкина.
3. Некоторые приемы работы по учебнику “HappyEnglish 1”, журнал ИЯШ №4,1996
4. Занимательный английский (обобщающие уроки, внеклассные мероприятия). Автор-составитель Т. В. Пукина. Волгоград: Издательство «Учитель», 2009
5. Игра в парах на уроке английского языка. Методическая мозаика №3/2003 (Приложение к журналу ИЯШ)