План урока английского языка по теме «Времена года» в 3 классе


План урока английского языка по теме «Времена года» в 3 классе
Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний. Вид учебного занятия: проектная работа.
Тема: Seasons. Времена года.
УМК «Enjoy English / Английский с удовольствием» Биболетовой М.З. и др.
Цели: систематизировать знания учащихся по теме «Времена года» на английском языке.
Ход урока
Оргмомент.
T. Good afternoon, boys and girls!
P. Good afternoon, teacher!
T. I am glad to see you.
P. We are glad to see you too.
T. Sit down, please. How are you today? How is your mother (father, sister, brother)? What day of the week is it today? What day comes after Tuesday? What day comes before Tuesday? What is the date today?
P. Today is the of .
Фонетическая зарядка.
T. Now, children, look at the blackboard. So, let’s train our tongue. (Отработка звуков с опорой на слайд).
[ e ] - yellow, September, December
[ ei ] – rainy, April, May
[ ɔ: ] – autumn, August, warm
[ əu ] – cold, snowy, October
[ dʒ ] – January, June, July
[ch ] –March
T. Name the words with this sound (игра «Вспомни слово»: дети вспоминают слова с каждым из этих звуков).
T. Do you remember the poem about the seasons? (учащиеся вспоминают ранее изученное стихотворение «Winter brings us snowflakes»).
Winter brings us snowflakes,
Spring – green buds and shoots.
Summer brings us berries,
Autumn – golden fruits.
T. What is this poem about?
P. About seasons.
T. You are right. So, today we shall speak about Seasons. The theme of our lesson is “Seasons”.
Актуализация знаний.
T. What season is it now?
P. It is spring.
T. How many seasons are there in a year?
P. There are 4 seasons.
T. What are they?
P. They are: autumn, winter, spring, summer.
T. What season comes after spring?
P. Summer comes.
T. Thank you. How many months are there in a year?
P. There are 12 months.
T. Name the spring (summer, autumn, winter) months.
T: Let’s read the poem all together. (Дети читают рифмовку хором)
T: Now who wants to recite the poem? (чтение рифмовки наизусть по опорным – рисункам (2 – 3 человека).Т. And now let's sing.( Дети поют песю).
T. And now I would like you to describe seasons. Look at the pictures and describe them. (Дети описывают времена года по картинкам, используя лексику по теме. Слова – подсказки вывешены на доске, учитель обращает на них внимание детей: white, green, yellow, bright, cold, hot, warm, rainy, snowy, cool, cloudy). Игра «Времена года»
Учитель начинает сам или выбирает учащегося, который будет играть роль Весны. Далее игра продолжается по цепочке.
P1. I'm Spring. I'm warm and sunny. March, April, May are spring months. And who are you?
P2. I'm Summer. I'm hot and bright. June, July, August are summer months. Go away, Spring! It’s my turn! And who are you?
P3. I'm Autumn. I'm cool and rainy. September, October, November are autumn months. Go away, Summer! It’s my turn! And who are you?
P4. I'm Winter. I'm cold and snowy. December, January, February are winter months. Go away, Autumn! It’s my turn! And who are you? И т.д.
Повторение конструкций с глаголом can. С опорой на слайды дети рассказывают, что могут и не могут делать в разные времена года (We can … in… We can’t… in… )T. Well done, children!
T: Now let’s guess riddles (загадки о временах года )This is the season
When children ski
And Grandfather Frost
Brings the New Year tree.(Winter)
This is the season
When birds make their nests,
This is the season
We all like best. (Spring)
This is the season
When boating, swimming
All the day
We sing a merry song
On a sunny day. (Summer)
This is the season
When fruit is sweet,
This is the season
When school friends meet. (Autumn)
T: I see you are tired; it’s time to have a rest. Stand up please.
Физкультминутка
T: OK. Now you may use these schemes to make up dialogues about seasons. We work in pairs. Who wants to begin? Дети по парам представляют свои диалоги типа:
Do you like summer?
Yes, I do.
Why do you like summer?
I can swim, play football.
Do you like to ride a bike in summer?
Yes, I like to ride a bike.
Работа над проектом.
T. Now, children, we’ll work with the projects. (Дети до урока делятся на 4 группы по временам года, на столы ставятся таблички “Spring”, “Summer”, “Autumn”, “Winter”).
Перед учащимися был поставлен основополагающий вопрос: What is the best season? И каждая из четырех групп пыталась найти ответ на свой вопрос: Is spring (summer, autumn, winter) the best season?
Каждой команде выданы опоры вида:
1) What are … months?
2) What is the weather like in …?
3) Why do you like … ? (We can …)
4) Why don’t you like…? (We can’t …)
5) When is your birthday? (My birthday is …)
When are your … holidays? (Our … holidays are in …)
We think, … is (is not) the best season.
Договоритесь, кто на какой вопрос ищет ответ.
Кто занимается оформлением проекта.
Кто выступает на защите.
Кто задает вопросы другим группам.
Учащиеся пользуются учебниками, рабочими тетрадями, при необходимости – словарями. Затем происходит оформление работы на листе ватмана. Во время оформления работы фоном звучат «Времена года» Вивальди.
Защита проекта. Каждая группа представляет свою работу и рассказ с выводами. Другие группы задают вопросы. Готовые плакаты вывешиваются на доске.
Подведение итогов урока, домашнее задание.
Рефлексия. Обсуждение работы в группе, что получилось, что не понравилось. Над чем нужно работать в дальнейшем.
Подведение итогов урока, домашнее задание.
Home task: create your own crossword using the names of the months, seasons, weather.
T. Now, children, tell me some words about your opinions, thoughts about our lesson. What did you like? Why? What didn’t you like? Why? Thank you for your work! Your marks are excellent. Good bye!