Урок английского языка в 10 классе по темеЭволюция. Цивилизация.Прогресс. Экология.
Муниципальное общеобразовательное учреждение
средняя общеобразовательная школа №20 имени Н.З. Бирюкова
г. о. Орехово-Зуево
Муниципальный семинар-практикум учителей английского языка
«Формирование коммуникативных компетенций учащихся при подготовке к итоговой аттестации 9, 11 классов».
Конспект открытого урока по теме
“Эволюция. Цивилизация. Прогресс. Экология”
(10 класс)
Учитель английского языка
Нестерова Л.А.
06.02.2017 г.
Тема урока «Эволюция. Цивилизация. Прогресс. Экология».
Тип урока: комбинированный.
Цель урока: Систематизировать и закрепить материал по теме.
Задачи:
Речевая компетенция: развивать навыки диалогической и монологической речи, произносительные навыки, навыки аудирования.
Языковая компетенция: активизировать употребление в речи знакомых и новых лексических единиц по теме «Цивилизация и прогресс», грамматический материал: условные предложения.
Социокультурная компетенция: познакомить c великими учеными мира и их открытиями и изобретениями.
Компенсаторная компетенция: развивать языковые догадки и воображение, творческое мышление, память.
Учебно-познавательная компетенция: развивать умение выделять основную информацию из прослушанного и увиденного в рамках темы «Цивилизация и прогресс», строить целостные высказывания, вступать в контакт, излагать мысли в письменной форме.
Познавательный аспект: продолжить изучение и расширение знаний и умений по теме «Цивилизация и прогресс».
Развивающий аспект: развивать психические функции, связанных с речевой деятельностью (внимание, способность к анализу и синтезу, логическое мышление, способность к выявлению языковых закономерностей, языковая догадка, зрительная и слуховая память, фонематический слух).
Учебный аспект: овладевать основными видами речевой деятельности: говорением, аудированием, чтением и письмом.
Воспитательный аспект: повышать интерес к изучению английского языка; развивать настойчивость и умение преодолевать трудности для достижения намеченной цели; активизировать познавательную инициативу обучающихся и формировать их коммуникативную компетентность для подготовки к сдаче ЕГЭ.
Языковой материал: речевые образцы по теме «Цивилизация и прогресс», грамматический материал (пассивный залог, условные предложения).
Оборудование: мультимедийный проектор, компьютер, презентация, плакат.
раздаточный материал к уроку, учебник.
Технологии: коммуникативного обучения иноязычной культуре, проблемного обучения, личностно-ориентированного обучения, проектной методики.
Интеграция с другими учебными предметами: ИКТ, биология, история, обществознание, физика.
Этапы урока Время
(мин.) Деятельность учителя Деятельность ученика
Организационный
1
1
Good morning, girls and boys.
Ноw are you today?
Fine, too. I’m glad to see you.
What date is it today? –
What day of the week is it today?
What season is it?
If you were free today what would you do?
Let us revise our poem “If”
What temperature are we having today? How do you know it?
By the way, how did you wake up today? Who woke you up?
What did you do then?
Is it good to have so many conveniences at home?
Good morning, teacher.
Fine, thanks. And you?
We are glad to see you too.
-Today is the sixth of February.
-It is Monday.
-It is winter.
P1:…
If many men knew
what many men know,
If many men went
where many men go,
If many men did
what many men do,
The world would be better.
I think so, don’t you?
-I saw it on the thermometer.
-My alarm-clock.
-I washed.
-Yes, of course.
Формирование цели урока
Актуализация знаний.
5
1
4
2
3
3
4 Well, now look at the screen. You’ll see an ad. It’s a funny prompt for you to guess what we are going to discuss today.
You are right.
I suggest repeating some words and expressions first. You may need them during the lesson.
The words also show the topic of our lesson. What is it?
What is the difference between these notions? Give your definitions, please.
Good. Now I want you to divide into three groups, take cards, sheets of paper and create the
Cinquain.
People have made a great number of discoveries and inventions. Let us list them. If you know, name the scientists, please. (презентация)
Now think and say what things you cannot imagine your life without.
Is progress always good for Mankind and Nature?
You are right. Look at the screen and listen to the Earth song. It’s M. Jackson’s clip. Ученики смотрят видео и называют тему урока.
I guess we are going to speak about evolution and progress.
Ученики читают по цепочке слова на экране:
-Technological breakthrough
-air and water pollution
-broaden our horizons
-climate change
-cause natural disasters
-environmental problems
-lessen impact (influence)
-modern scientific technologies
-nuclear energy
-nuclear power station
-consumer / consumption
-reasonable solution
-development
-catastrophic consequences
-further research / exploration
-avoid environmental damage
-prevent species’ extinction
-ancestors
-accelerate / slow down
-conscious decisions
-survival of modern societies
-Universe
It is “Evolution. Civilization. Progress”.
P1: Evolution is a natural process of development. It concerns mostly biological species.
P2: Civilization is a society with its developed culture and institutions (army, art, science, health care, education and others).
P3: Progress is a development in different spheres of life.
Ученики составляют синквейн (на ассоциациях): к слову подбирают 2 прилагательных, 3 глагола, 1 предложение (свое отношение ) и 1синоним.
Ученики перечисляют открытия и изобретения, называют имена великих ученых.
P1: I can’t do without my computer because….
P2: Personally, I can’t imagine my life without my mobile phone. I need it very often because….Etc.
Ребята высказывают свое мнение о положительных и отрицательных сторонах прогресса:
P1: On the one hand, progress makes our life more comfortable, convenient, easier. On the other hand, it may cause catastrophic consequences such as serious diseases, natural disasters.
P2: To my mind, technical progress can bring a lot of good for us. But it also may be destructive if people do not use the inventions properly. Etc.
Учащиеся смотрят видео -клип песни в исполнении М. Джексона (до середины)
Подготовка
учащихся к обобщен-
ной деятельности.
Проверка дом. задания 4
4
What’s your opinion? Disgusting, isn’t it?
We have a poster demonstrating awful results of human’s activities practically everywhere. Aleftina has drawn the poster and will tell us about it.
You are quite right. Thank you for your work.
Now I’ll give you cards with some sentences. Your task is to match parts of them.
Well done, my dears. And our planet, our Mother cannot stand it any longer. She has sent a letter to us. Let us read it.
So, let us think of our actions, how we can help the Earth. Open your textbooks on page110. We’ll do exercise 74 (point 1 and 4). Read the questions and give your answers please.
Do it in pairs please.
I agree with you, it’s terrible.
A.: In the poster you can see the forest on fire, a polluted river, chimneys throwing waste into the air, hurt animals, heaps of rubbish. Hundreds years ago people didn’t behave like this. They were not aware of many things, were afraid of God, natural disasters, floods, droughts, diseases. It seems to me, they lived in harmony with nature. But nowadays even schoolchildren know physical and chemical laws. Thanks to the progress, we’ve got used to comfort, different gadgets. Food and other things are always available and packed. Packaging (foil, plastic) is very harmful for nature. I’m sure that something must be done to stop it.
Уч-ся выполняют задание. Затем на экране появляются ответы для самостоятельной проверки.
На экране письмо от Матери Земли (презентация). Ребята читают его вслух (по цепочке).
Учащиеся читают первый и последний вопросы: 1.How can we lessen our impact on the planet?
2. What would you suggest should be done?
P1: We should avoid environmental damage.
P2: …
Применение знаний и умений в новой ситуации.
Игровая пауза
( «Дети Земли») 3
2
4 Now look at the poem we recited at the beginning of the lesson and try to replace the verb “did” by some others from ex.74. E.g. If many men avoided environment damage, the world would be better.
Well done. Now I want you to write some words to the Earth. Take your pens or markers and petals (then we will have an ox-eye daisy).
We’ve done many things but one more thing is left. We’ll watch M. Jackson’s clip to the end.
Well, now have a look at the screen again. Read the words that Strougatskiys said in one of their novels. Then try to translate them into English. (презентация)
“Вы думаете , чем велик человек? Тем , что построил технократическую цивилизацию, прорубил окно во Вселенную и т.д.? Нет!
Он велик тем, что при всем этом уцелел и пытается уцелеть и далее”.
P1: …, P2: …
Учащиеся пишут на лепестках обещания Земле: I promise to respect wildlife. I swear not to hurt animals and birds. I will never do harm to the weak. Etc
Затем они приклеивают их к доске и получается большая красивая ромашка.
Уч-ся смотрят продолжение видеоклипа, где происходит восстановление Земли, т.е. все заканчивается хорошо.
Why do you think a man can be called great? Because he has built a technocratic civilization, cut a window through the Universe and so on? No! He is great because he has managed to survive among all this and is trying to stay alive further”.
(The Strougatskiy brothers)
Подведение итогов урока 1 Thank you. And now when our lesson is coming to the end, I ask you to think and answer the question: Can you say “I saved the world today”? I’m sure you can.
And I hope that you really know how to save life on our planet. In several years you will become well educated, successful and happy. Maybe some of you will discover, invent something and teach your own children the same simple thing, just to remain humans and save the Earth.
Yes, we can.
Домашнее задание 2 Your home task will be:
( в раздаточном материале и презентации)
Comment on the following statement.
“The future of our planet depends on our children. Unfortunately, many of them do not care for the environment”. What is your opinion? Do you agree with this statement?
Write an essay.(200-250 words)
Use the following plan.
1. Make an introduction (state the problem)
2. Express your personal opinion and give 2-3 reasons for it
3. Express an opposing opinion and give 1-2 reasons for it
4. Explain why you don’t agree with it
5. Make a conclusion restating your opinion
Выставление оценок.
Прощание.
1 Thank you for good work. I’ll give “fives” to all of you. The lesson is over. Good bye, children! Good bye, teacher!