Мастер-класс «Telling time».


Мастер-класс по английскому языку на тему
«TELLING TIME»
Цель: научить обучающихся правильно отвечать на вопрос «Который час?»
Образовательные задачи:
Изучение лексического материала по теме.
Подготовка учащихся к диалогической речи по теме «Который час?».
Развивающие задачи:
Развитие устной диалогической речи учащихся.
Развитие аудитивных навыков.
Формирование навыков говорения.
Формирование навыков мышления.
Воспитательные задачи:
Повышение интереса к изучению английского языка.
Ход мастер-класса:
Звучит аудиозапись (бой курантов Лондонского Биг Бена)
Как много раз я слышала от изучающих английский: «Ну, что эти англичане напридумывали! Не могли как-нибудь попроще!» А ведь действительно нам, русским приходится пробираться через тернии сложных правил и исключений из них. Единственное, что может прийти нам на помощь – это логика. Да, именно логика! Ведь не так уж все и необъяснимо. Итак, одним из камней преткновения является ответ на такой, казалось бы, простой вопрос: «Который час?» (What time is it?)
Именно для того, чтобы с легкостью отвечать на вопросы иностранных прохожих или понимать смысл сказанного нам необходимо рассмотреть данную тему.
     When you want to know the time, what’s the question?
-        What time is it?
-        What time is it? And, of course, if you ask a stranger, you would say, “Excuse me. What time is it?” All right. Let’s start with easy times. If I write… like this… 10.00.
-        Ten o’clock?
-        Ten o’clock.
-        It’s ten a.m.?
-        Good. Okay. It’s ten o’clock, and right now it’s morning. So we can say it’s ten a.m. because a.m means “in the morning”. What if I change it to p.m? What does that mean?
-        In the evening. So if it’s ten p.m., it’s evening. If it’s ten a.m., it’s morning. So right now you can say, “It’s ten o’clock.” Very good. Let’s change this – 10: 15.  What time is it? 
-        Very good. The easiest way to answer the question is…ten-fifteen. But do you know another way?
-        Quarter past nine.
-        Good. You say past.. So the easiest answer is ten-fifteen. But you can also say, “It’s quarter past ten”. If you look at the clock, for the first half we use past. Let’s change it to 10: 25. What time is it?
-        It’s ten twenty-five.
-        It’s ten twenty-five or twenty-five past ten. So there are different ways you can answer. Let’s change this to 9 : 30.
-        It’s nine-thirty.
-        Yes. Nine-thirty. But do we say “thirty past”?
-        No. Half past.
-        Very good. Because it’s half the clock. We say, “Half past nine.”
- Now let’s talk about this half. 9: 45. What time is it?
-        It’s nine forty-five.
-        Good. We can also say 15 to 10.
 
Упражнение 1. Посмотрите на часы и ответьте на вопрос What time is it? Составьте ответ самостоятельно и только потом проверьте себя (презентация, где часы показывают разное время).Упражнение 2. Разыграйте диалоги по образцу.
1) Justin: Hello, Don. How are you?
Don: Hi. Justin. I’m fine, thank you. And how are you?
Justin: I’m fine too. What’s the time?
Don: It’s ... Justin: Thank you very much. Good bye,
Don: Bye.
2) Robin: Hi, Peggy. How are you?
Peggy: I’m OK. Thank you.
Robin: What time is it?
Peggy: It’s ... Robin: Thank you. See you.
Peggy: Bye, Robin.
Oh, students my cell-phone shows that we’ve run out of time! Thank you for cooperation! Good luck! Good bye!