КИМЁ ФАНИ БЎЙИЧА Ў?УВ МАШ?УЛОТЛАРИНИ ЎТКАЗИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯ ЮТУ?ЛАРИДАН ФОЙДАЛАНИШ
Кимё фани Бѕйича Kув машCулотларини тказишда педагогик технология ютуKларидан фойдаланиш
О.ТЕМИРОВА, НамМПИ Касб таълими (КимТех) йанлиши талабаси
Илм-фан, техника ривожланиб бораётган бугунги кунда талабалар янги билимларни фаол злаштирилари ва бу билимлардан амалиётда унумли фой-далана олишлари керак. Шу муносабат билан таълим жараёнига интерфаол усуллар кенг жорий этилмоKда. Дарсда интерфаол методлардан аKлий cужум, кичик гуруcларда ишлаш, муаммоли вазият, модулли таълим технологиялари, cамда фаол усуллардан кластер, "нима учун?", тоифалаш жадвали кабиларни Kллаш дарс машCулотларини тиш самарадорлигини оширади. Шу нуKтаи назардан талабалар дунёKарашининг шаклланишида илм-фан асосларини чуKур рганишда Kитишнинг cозирги замон усуллари, бошKача айтганда ноанъана-вий Kитиш усулларининг Kлланилиши муcим аcамиятга эга.
ЮKорида келтирилган мулоcазалардан келиб чиKKан cолда, олий таълим муассасаларида талабаларга кимё фанининг асосларини, кимёвий реакциялар-нинг механизмларини, уларнинг тезликлари, реакция тезлигига таъсир Kилади-ган омиллар ва бошKаларни тушунтириш муcим ва шу куннинг долзарб масала-ларидан бири cисобланади. Шу ринда Kайд этиш ринлики, талабаларнинг cозирги замон ахборот технологияларини мукаммал даражада злаштир-ганликларини cисобга олиб, уларни Kитишда cозирги замон Kитиш техно-логияларидан фойдаланиш маKсадга мувофиKдир.
Кимё фанини Kитишда биз тказган педагогик тажрибаларда "Кимёвий кинетика" бобининг "Кимёвий реакциялар тезлиги. Кимёвий мувозанат" мавзу-сини Kитишда cамкорликда Kитиш ва ахборот технологиялардан фойдаланиш масалалари синаб крилди.
Олий таълим муассасаларида кимё фанини Kитишда талабаларни замонавий Kитиш услубларидан, яъни ноанъанавий Kитиш методларидан фойдаланишда Kандай самаралар олиш мумкинлигини талабаларни Kитишдаги назарий маълумотлар асосида таcлил Kилинди. Мавзуга доир адабиётларда берилган cозирги замон Kитиш усуллари атрофлича таcлил Kилиб чиKилди, мавзунинг дарс ишланмаси яратилиб, шу усул ёрдамида талабаларни Kитиш самараси синаб крилди.
“Кимё” фанининг “«Кимёвий кинетика» боби бйича маъруза ва амалий машCулотларини технологик ёндашув асосида режалаштириш ва лойиcалаш машCулотларни самарали ташкил этилишини, мазкур жараёнда маKсадга эри-шишга имкон берувчи исталган маKбул методлардан фойдаланиш мумкинлиги, катта cажмдаги ахборотни KисKа муддатда ва тла cажмда талабаларга етказишни cамда мазкур талабларнинг тлиK бажарилиши профессор-Kитувчи (лектор) орKалигина самарали амалга ошиши мумкинлиги аниKланди.
Олий таълим муассасасида умумкасбий фанларини Kитиш методларини танлашда профессор-Kитувчилар “интерфаол метод”, “стратегия”, “тех-нология” каби тушунчаларнинг мазмун-моcиятини аниK тушуниб олишлари лозимлигини cисобга олган cолда, уларни таълим жараёнида Kллашлари талабаларда тафаккурни стиришга, мустаKил фикрлашга, кпроK йлашга, олинган билимларни амалиётда Kллашга Kаратилганлигига алоcида аcамият беришлари лозим деб эътироф этиш мумкин.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РѕЙХАТИ
Интерфаол таълим стратегияларини лойиcалаш ва амалга оширишда Kлланилувчи дидактик усул ва воситалар. Илмий-улубий ишланма. Тузувчи: пед.ф.н., доц. Ш. Абдураcмонов. – Наманган, НамМПИ нашри, 2012.
ѕзбекистон Республикасининг «Таълим тCрисида»ги Kонуни. – Тош-кент шаcри, 1997 йил, 29 август.
Ермолаева Е.И. Модульное обучение в вузе: его основные учебные эле-менты. – Пензинский университет, 2010.
Толипова Ж.О.. Таълим-тарбия жараёнида cамкорликда Kитиш техно-логиясидан фойдаланиш. – Ta’lim texnologiyalari, №1, 2013.
15