Булажак мухандис педагоглар учун Педагогик маданият фани буйича укув дастури ва уни мустакил тарзда урганиш лойихаси

БѕЛАЖАК МУbАНДИС-ПЕДАГОГЛАР УЧУН "ПЕДАГОГИК
МАДАНИЯТ" ФАНИ БѕЙИЧА ѕJУВ ДАСТУРИ ВА УНИ
МУСТАJИЛ ТАРЗДА ѕРГАНИШ ЛОЙИbАСИ

ТЕМИРОВА ОЙГУЛ МАДАМИНЖОНОВНА
Наманган муcандислик-педагогика институти, Наманган шаcри

Президентимиз И.А. Каримов зининг “Она юртимиз бахту иKболи ва бу-юк келажаги йлида хизмат Kилиш – энг олий саодатдир” асарида таъкидлага-нидек: "Биз яшаётган XXI аср – интеллектуал бойлик cукмронлик Kиладиган аср. Кимки бу cаKиKатни з ваKтида англаб олмаса, интеллектуал билим, интел-лектуал бойликка интилиш cар Kайси миллат ва давлат учун кундалик cаёт маз-мунига айланмаса – бундай давлат жаcон тараKKиёти йлидан четда Kолиб кетиши муKаррардир..." [1, 268-б.]. "... Доимо рганиш, изланиш, янгиликка интилиб яшаш керак. Бугунги кунда Kайси давлат юксак тараKKиётга эришган блса... – буларнинг барчасидан рганиш керак" [1, 235-б.].
Шу жиcатдан олганда, биздагидан фарKли равишда Kатор илCор давлатлар-нинг педагогика институтларида "Педагогик маданият" фанини Kитиш йлга Kйилган. Педагог учун жуда зарур саналувчи кплаб билимларга эга блган бундай фанни биздаги педагогика институтларида Kитиш cам бир кун келиб амалга ошар... Лекин бизга шу нарса маълумки, cар бир янги Kув фанини амал-даги Kув режасига киритиш маълум ваKт талаб Kилади. "Педагогик маданият" фанида рганиладиган маълумотларнинг та Kимматлилиги эса, Kув режала-рига киритилишини кутиб турмасдан cам уни рганишни бошлаб юбораве-ришнинг маъKуллигини крсатади. Бундай ишни бажариш, энг аввало, шу фан бйича Kув дастури тузиб олишни таKозо этади.
Мазкур илмий маKола ана шундай Kув дастурини тузишда айнан нималар-нинг cисобга олинганлиги тафсилотларига баCишланмоKда.
Педагогик маданият фани мазмунини шартли равишда гуруcлаштирилган уч хил билим, кникма ва малакалар ташкил этади.
Аксиологик билим. Бу ерда аксиология – моддий ва маънавий Kадриятлар cаKидаги фалсафий таълимот блиб, аксиология Kадриятларнинг келиб чиKиши ва моcиятини рганади. Педагогик маданият фанида Kадриятлар уч турга блиб рганилади: ижтимоий-педагогик Kадриятлар – улар ахлоK, дин, фалсафа к-ринишларида кзга ташланиб туради ва тарбиявий cамда мулоKот билан боCлиK фаолиятни Kай тарзда уюштириш лозимлиги cаKидаги Cоялар, тасаввурлар, меъ-ёр ва Kоидалардан иборатдир; касбий-жамоавий Kадриятлар – улар касбий-пе-дагогик фаолиятни бошKариш ва йналтиришда Kлланиладиган Cоялар, кон-цепциялар ва меъёрлардан иборатдир; шахсий-педагогик Kадриятлар – буларни педагогни з cамкасбларидан кескин фарK эттириб турувчи, хусусан, унинг з фаолиятини уюштиришда хизмат Kилувчи шахсий маKсадлари ва мотивация-лари билан боCлиK блган Kадриятлар ташкил этади.
Педагогик билим ва педагогик тафаккур. Педагогик билимлар методоло-гик, назарий, амалий ва хусусий-татбиKий кринишларда блади. Педагогик ма-даниятда педагогик билимлардан cам кра педагогнинг педагогик билимларга нисбатан эгаллаган нуKтаи назари муcимроK саналади. Педагогнинг педагогик билимларга муносабатини ундаги тафаккур даражаси белгилайди. Педагогик тафаккурнинг Kуйидагидек турлари фарKланади: тадKиKий (критик) тафаккур, ижодий тафаккур, муаммоли-вариатив тафаккур.
Педагогнинг касбий малакаси ва педагогик фаолиятнинг ижодий шамо-йилга эгалиги.
Шундай Kилиб, “Педагогик маданият” фани бйича биз тузмоKчи блаёт-ган Kув дастуридаги мавзулар юKорида келтириб тилган мазмун асосида шакллантирилади ва мавзулар сони cозирча 6 та блиб, мазкур фанни рганиш учун 12 соат ваKт талаб этилади.
“Педагогик маданият” фани бйича Kув дастурининг асосий Kисмини ташкил этувчи мавзулар:
1-мавзу. Педагогик cодисаларни маданиятшунослик фани нуKтаи назаридан Kараб тадKиK этиш. Маданият тушунчасининг фалсафада ва пе-дагогикада кечиб тган тараKKиёт йли. Жамият маданияти ва шахс мадани-яти. “Маданият”, “фаолият” ва “шахс” тушунчалари орасидаги заро муноса-бат. Маданиятнинг аксиология билан, фаолият билан ва ижодкорлик билан боC-лиK жиcатлари. Касбий маданият. Таълим – маданият тарKатиш воситаси. Педа-гогик фаолият маданияти: унинг компонентлари. Касбий-педагогик маданият турлари: ахлоKий, технологик, дидактик, психологик ва бошKалар.
2-мавзу. КbК Kитувчисининг касбий-педагогик маданияти моcия-ти. КbК Kитувчиси касбий фаолиятининг зига хос томонлари. ѕKитувчида касбий-педагогик маданиятни шакллантиришни тадKиK этиш зарурлиги. Кас-бий-педагогик маданиятнинг устоз-педагоглар шахсига хос интеграл сифат экан-лиги, самарали педагогик фаолиятнинг шарти ва замини эканлиги, зини зи касбий камолотга эриштиришдаги маKсад эканлиги. КbК Kитувчисининг кас-бий-педагогик маданияти таркибидаги аксиологик компонентнинг инсоният то-монидан яратилган ва cозирги замон рта махсус таълимига хос яхлит педаго-гик жараёнга киритилган педагогик Kадриятлар мажмуаси эканлиги. Касбий-педагогик маданият таркибидаги технологик компонентнинг КbК Kитувчиси-нинг педагогик фаолиятига хос услуб ва усуллар эканлиги. КbК Kитувчиси-нинг касбий-педагогик маданияти таркибидаги шахсий-ижодий компонентнинг ижодий Kшимчалар ва шахсдаги педагогик Kобилиятларнинг амалдаги соcаси эканлиги.
3-мавзу. КbК Kитувчисининг касбий-педагогик маданияти тарки-бидаги педагогик Kадриятлар. Педагогик Kадриятлар ва Kадриятни злашти-ришга интилишлар орасидаги муносабат. Педагогик Kадриятлар таснифи: ижти-моий-педагогик, касбий-жамоавий, индивидуал-шахсий. КbК Kитувчисининг касбий-педагогик Kадриятлари гуруcи тавсифи. МаKсад-Kадриятлар – булар КbК Kитувчиси касбий-педагогик фаолиятининг маъно ва моcиятини ифода этиб туради. Восита-Kадриятлар – булар касбий-педагогик фаолиятнинг усул cамда воситалари маъноси ва моcиятини ифода этиб туради. Муносабат-Kадри-ятлар – булар муносабатларнинг яхлит педагогик фаолият асосий механизми-нинг самарали ишлаб туриши сифатида эгаллаб турган маъно ва моcиятини ифода этиб туради. Билим-Kадриятлар – булар касбий-педагогик фаолиятни амалга ошириш жараёнида Kлланиладиган психологик-педагогик билимлар-нинг маъно ва моcиятини ифода этиб туради. Сифат-Kадриятлар – булар Kи-тувчи шахсининг сифатлари маъноси ва моcиятини ифода этиб туради.
4-мавзу. ѕKитувчининг касбий-педагогик маданияти таркибидаги педагогик фаолият технологияси компоненти. Педагогик фаолият техноло-гияси cаKида тушунча. Педагогик вазифаларнинг зига хослиги. КbК Kитувчи-сининг педагогик вазифалари:
– яхлит педагогик жараён ва ундаги элементларни cамда шу жараёнда зи эгаллаб турган ринни, субъект-субъект муносабатларини, тез-тез пайдо блиб турувчи Kийинчиликларни таcлил Kилиш;
– касбий-педагогик фаолиятнинг умумий маKсадига мос равишда яхлит педагогик жараён Kуриш, педагогик Kарорлар ишлаб чиKиш ва Kабул Kилиш, Kабул Kилинган Kарорларнинг натижаларини ва оKибатларини ташхислаш;
– педагогик жараённи оптимал вариантларда амалга ошириш, педагогик фаолиятнинг cар хил турларини заро уйCунлаштириш;
– педагогик тизим ривожининг cолати ва истиKболи cаKидаги маълумот-ни тплаш, Kайта ишлаш ва саKлаш, тизим ривожини cаKKоний баcолаш;
– педагогик жараён юримини, мазмунини ва методларини ростлаш, керак-ли коммуникатив алоKаларни рнатиш ва уларни созлаш.
5-мавзу. Касбий-педагогик маданиятнинг шахсий-ижодкорлик би-лан боCлиK компоненти. Ижоднинг маданиятда мажмусоз компонент эканли-ги. Педагогик фаолиятнинг алгоритмик ва ижод билан боCлиK компонентлари. ѕKитувчининг илмий ижодкорлиги. КbК Kитувчиси педагогик ижодининг зи-га хослиги. Ижодий жараённинг мантиCи ва асосий босKичлари. Педагогик ижод-нинг объектив ва субъектив шартлари. ѕKитувчининг ижодий имкониятлари. КbК Kитувчисининг злигини намоён этишида кузатиладиган прогрессив ва регрессив вариантлар. ѕз-зини англаш ва з-зини баcолаш. Педагогик фаоли-ятда ижодкорликка рганиш имкониятлари.
6-мавзу. КbК Kитувчисида касбий-педагогик маданиятнинг шакл-ланиши мезонлари, крсаткичлари ва савиялари. КbК Kитувчиси касбий-педагогик маданиятининг шаклланганлиги мезонларини ва крсаткичларини асослаш. ѕKитувчи касбий-педагогик маданиятининг шаклланганлигини баcо-лаш мезонлари: педагогик фаолиятга Kадриятлар асосидаги муносабат; техно-логик-педагогик тайёрлик; ижодий фаоллик; педагогик тафаккурнинг ривож-ланганлиги даражаси; касбий-педагогик баркамоллик сари интилиш. ѕKитувчи касбий-педагогик маданиятининг шаклланганлиги савиялари тавсифи: адаптив савия, репродуктив савия, эвристик савия, креатив савия.
Келтирилган дастурда санаб тилган мавзулар "Педагогик маданият" фа-нининг блажак муcандис-педагогларга Kитилиши нечоCлик муcимлигини крсатиб турибди. Бизнинг олдимизда мазкур фаннинг талабалар томонидан ай-нан Kандай йллар билан рганилишини таъминлаш масаласи Kад ктаради. Бу масалани cал этиш бйича менинг таклифларим:
1) фан юзасидан замонавий Kув Kлланма тайёрлаш ва институт АРМ ни шу Kув Kлланма билан етарли миKдорда таъминлаш;
2) институтда фаолият юритаётган "Камолот" ёшлар ижтимоий cаракати фаоллари билан биргаликда талабалар ртасида "Педагогик маданият" фани Kилишини тренинг тарзида ташкил этиш ва гуруcлар ртасида фан юзасидан билимлар беллашувлари тказиш;
3) "Педагогик маданият" фанини факультатив курс сифатида Kитилиши масаласини институт раcбарияти эътиборига cавола Kилиш.

Фойдаланилган адабиёт:

1. Каримов И.А. Она юртимиз бахту иKболи ва буюк келажаги йлида хизмат Kилиш ( энг олий саодатдир. ( Тошкент: "ѕзбекистон" НМИУ, 2015.
2. Исаев И.Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. – Москва, Академия, 2004.
3. Олий Kув юрти Kитувчиси компетенциялари. Илмий-услубий иш-ланма. Тузувчи: пед.ф.н., доц. Ш. Абдураcмонов. – Наманган, НамМПИ, 2013.
15